Kersthin Posted September 25, 2013 Share Posted September 25, 2013 2/9 2014 ställde jag mej på vågen! Tittade bakom mig om hunden smugit sig på vågen, jag vägde 117,4 kg, har aldrig i hela mitt liv vägt så mycket, deppade ihop! Min make har samma problem, som tur är så vi stöttar varandra. Började dagen efter med LCHF, och har gått ner 7 kg till dags dato! Hoppas nu min värk i kroppen går över, aggressiv reumatism, fibromyalgi, diabetes, högt blodtryck, höga blodfetter, hjärtinfarkt i augusti 2011! Idag äter jag en hel drös tabletter dagligen, de är För hjärtat: Losartan 1 tablett 100 mg/25 mg Trombyl 1 tablett 75 mg Furix 1 tablett 40 mg Blodtrycket å hjärta: Bisoprolol 1 tablett 5 mg Blodfetter: Simvastatin 1 tablett 40 mg på kvällen. Ra, fibro artros Metoject 50mg/ml. 0,4 ml injektionsvätska subk. 1 gång/ vecka Humira 40 mg, injektionsvätska 0,8 ml subk. 1 gång/14 dag Folsyra 5 mg alla dagar utom inj.dagen 1 tablett Saroten 10 mg. 2 tabl. (Upp till 4) till natten. Citodon max 4/dygn Alvedon 1 gr max 4/ dygn alvedon 500 mg max 8/ dag Tramadol hexal 100 mg max 3/dag. Inte tillsammans med citodon Diabetes: Metformin 500 mg 2x1x2 dagligen Novorapid, insulin. 8x8x16 dagligen Levemir, 66 enh kväll Slutade med statinet i tre dagar och värken försvann, men vågade inte fortsätta utan började igen, värken har inte kommit tillbaka i sin helhet, men under de dagarna behövdes inga extra värktabletten! Mig veteligt har jag normala värden nu, fattar inte varför jag måste äta, hAr skrivit till min läkare på VC ang. detta. Tycker det går jättebra med denna kost, bästa av allt är ju att man går ner i vikt, vilket jag gör just nu! Men är lite nervös över varför jag måste äta så mycket medicin. Skriver snart igen! Kersthin 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted September 25, 2013 Share Posted September 25, 2013 Du skall ta Q10 som ett sätt att motverka en av biverkningarna av Statinerna! Q10 är viktigt i kroppens celler.. bildas av kolesterol.. i kroppen! 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted September 25, 2013 Share Posted September 25, 2013 Fint att du börjat gå ner i vikt! Låt det ta tid och följ med när du gradvis mår bättre, så tror jag att en del av medicinerna kan plockas bort efter hand. Du har förmodligen minskat det injicerade insulinet? På LCHF borde du behöva väsentligt mindre än tidigare, och metforminet borde bli överflödigt så småningom. Blodtrycket borde sjunka med minskad vikt. Framför allt, låt det ta tid och kommer en platå så härda ut tills du åter minskar i vikt. Lycka till och glöm inte berätta framöver hur det går! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted September 25, 2013 Share Posted September 25, 2013 Förutom det Kjell har skrivit, så skulle jag vilja tillägga att de reumatiska besvären kan bli bättre med LCHF. Eftersom det är en antiinflammatorisk kost så kan även inflammationerna i lederna och muskler minska, och kanske du kan minska smärtstillande och kanske även sprutorna du tar för de reumatiska sjukdomarna. Men jag tror du måste ge lederna några månader innan du eventuellt upplever så stor förbättring att du kan minska de medicinerna 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lotte Posted September 25, 2013 Share Posted September 25, 2013 Instämmer med föregående talare! Dessutom tycker jag att du ska sluta direkt med simvastatin. Den ger dig ffa otäcka biverkningar, minimal och mkt. tveksam effekt och massor av miljarder till tillverkarna! Resten ska du kunna minska successivt så som tidigare svar sagt. Tycker också att du ska begära en lmgenomgång och berätta att du är mkt tveksam till att äta så många mediciner. Om din PAL inte ger dig detta är det definitivt dags att byta VC, för att se om verkligen nästa doktor håller med! Lycka till! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kersthin Posted September 26, 2013 Author Share Posted September 26, 2013 Gomorron! Tack för all support å svar jag får av Er, har tagit kontakt med läkaren på min vårdcentral, men som alltid, vänta...vänta på svaren! Har även stents inopererad i kranskärlen. Hade även medicin för det ett år efter op. Har förhöjda levervärden, lite för hög sänka, det kontrade min reumaläkare med cortison i högra axeln, måta vara därför, för förra gången var proven bra, fick inte någon spruta/sprutor då! Nu ska jag iväg till en timmes vattengympa med reumda.föreningen Ha en bra dag! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted September 26, 2013 Share Posted September 26, 2013 Med LCHF kan du kasta statinerna åt skogen. Det är det värsta skit de uppfunnit med alla biverkningar! Och det finns ingen forskning på att kvinnor och äldre personer har nån fördel av att sänka kolesterolet artificiellt. Jag åt mycket tyngre grejor än simvastatin och får numera samma värden med kosten. Jag har också stent sen drygt 5 år tillbaka Jag vägrar äta kolesterolmedicin! Det enda jag kör är metoprolol och trombyl. När jag gjorde kranskärlsröntgen hade jag 11 piller om dan. Nu är jag nere på 3. Det enda jag kämpar med nu är taskiga levervärden och triglycerider. Där har det hjälpt med periodisk fasta. Men börja inte laborera med sånt ännu. Låt kroppen landa med riktig LCHF hyfsat strikt. Jag har ätit LCHF i snart 4 år, så min kropp vet vad den har att förvänta sej. Ett steg i taget... 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
margaretha Posted October 3, 2013 Share Posted October 3, 2013 Hej börja med att kasta statinerna. Har själv ätit LCHF i ca 6 år var hos läkaren idag alla värden var jätte bra. Hon komenterade att det var konstigt att jag hade så bra kolestrol trots LCHF orkade inte kimentera detta. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LottaJ Posted October 4, 2013 Share Posted October 4, 2013 Hej börja med att kasta statinerna. Har själv ätit LCHF i ca 6 år var hos läkaren idag alla värden var jätte bra. Hon komenterade att det var konstigt att jag hade så bra kolestrol trots LCHF orkade inte kimentera detta. Grattis till bra värden. Nej, jag känner igen mig, man orkar inte kommentera... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts