kareng

SLVs kostråd bara för 50% av befolkningen

Recommended Posts

SLVs kostrekommendationer gäller alltså bara till cirka hälften av Sveriges befolkning. Är det så att Folkhälsoinstitutets enkät stämmer med verkligheten är cirka hälften av Sveriges befolkning mellan 16 - 84 år överviktiga eller feta. Sedan kan man såklart ha en åsikt om BMI och vad som är övervikt men faktum kvarstår att vi har ett verk som bara bryr sig om normalviktiga och förhoppningsvis friska människor.

Kan vi acceptera det?

Så här skriver Per Wikholm på LCHF.se:

"Så här skriver Wikipedia om saken och de hänvisar till en enkät av Folkhälsoinstitutet så det är nog inte bara någon webbskröna:

I Sverige är 49% av befolkningen mellan 16 och 84 år överviktiga, med ett BMI om minst 25.0, enligt folkhälsoenkäten för 2011 från Folkhälsoinstitutet.

Nu är BMI inte ett perfekt mått, kroppsbyggare och elitidrottare som Pernilla Winberg kan med detta mått registreras som överviktiga men på det stora hela ger det en indikation på problematiken.
"

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo har man otur med generna så klarar man inte de många snabba kh som SLV:s rekommendationer kan resultera i, och då blir man förr eller senare metabolt sjuk - och så gäller inte kostråden längre. Med en sannolikhet av 1:7 så händer detta mellan en onsdag och en torsdag.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag blir bara full i skratt. De friska ska äta som SLV säger. Jag försökte det i många år och blev bara fetare för varje år och drogs med ett allt värre och svårhanterligare sötsug plus fler och fler hälsoproblem.

Då övergick jag till lågkolhydratkost (LCHF) och blev smal och frisk.

Nu borde jag alltså enligt deras rekommendationer börja äta som deras råd säger. Fullkorn som gör mig sjuk, mycket kolhydrater som ger mig ett osannolikt sötsug och lite fett så att jag inte håller mig mätt. Då blir jag snart överviktig och sjuk igen. Och då kan jag ju utan fara äta lågkolhydratkost igen men bara så länge jag äter mig ner till en frisk kropp och en hälsosam vikt. Då ska jag äta som deras råd säger. Och då blir jag...

:blink:

Nu fick jag ont i huvudet.

Vet inte varför jag plötsligt kom att tänka på Moment 22...  :rolleyes:

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag blir bara full i skratt. De friska ska äta som SLV säger. Jag försökte det i många år och blev bara fetare för varje år och drogs med ett allt värre och svårhanterligare sötsug plus fler och fler hälsoproblem.

Nu borde jag alltså enligt deras rekommendationer börja äta som deras råd säger. Fullkorn som gör mig sjuk, mycket kolhydrater som ger mig ett osannolikt sötsug och lite fett så att jag inte håller mig mätt. Då blir jag snart överviktig och sjuk igen. Och då kan jag ju utan fara äta lågkolhydratkost igen men bara så länge jag äter mig ner till en frisk kropp och en hälsosam vikt. Då ska jag äta som deras råd säger. Och då blir jag...

Om du får fetma kan du ju äta LCHF det har bäst effekt de första 6 månaderna  :D

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du är rolig!

Jag tror man kan skratta sig frisk också.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg