Gå till innehåll

Paradigmskifte påskyndas av SBU-rapporten?


Recommended Posts

Det kvittar vad SBU säger. Tyvärr. Snart är det glömt. Inte av oss som vet, utan av den stora majoriteten som bara läser slaskpressen och dess löpsedlar. 

 

Så länge Hellenius, Marcus, Rössner, Erlanson-Albertsson och andra dinosaurier finns kvar och är medias förstahandsval och favoriter så är det kört. 

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kvittar vad SBU säger. Tyvärr. Snart är det glömt. Inte av oss som vet, utan av den stora majoriteten som bara läser slaskpressen och dess löpsedlar. 

 

Så länge Hellenius, Marcus, Rössner, Erlanson-Albertsson och andra dinosaurier finns kvar och är medias förstahandsval och favoriter så är det kört. 

Fast kolla här vad Hellenius sade: http://www.kostdoktorn.se/utmarkt-rapportinslag-dar-hellenius-hyllar-lchf

Det tycker jag är "kors i taket"!

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så länge Hellenius, Marcus, Rössner, Erlanson-Albertsson och andra dinosaurier finns kvar och är medias förstahandsval och favoriter så är det kört. 

 

Det positiva är dock att det finns ett naturlig urval som reglerar antalet dinosaurier... de blir bara färre med tiden. Vilket är bevisat av forskningen  ;)

  • Gilla 7
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För den vanliga människan kanske rapporten glöms bort. Men nu kan vi kräva LCHF av vården. Tack vare detta kommer jag våga begära LCHF som kost om jag blir inlagd på sjukhus, trots att jag bor i Finland. Och jag kan nu svart på vitt bemöta kritik och oro mot LCHF.

  • Gilla 7
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För den vanliga människan kanske rapporten glöms bort. Men nu kan vi kräva LCHF av vården. Tack vare detta kommer jag våga begära LCHF som kost om jag blir inlagd på sjukhus, trots att jag bor i Finland. Och jag kan nu svart på vitt bemöta kritik och oro mot LCHF.

Härligt!

Håller du med om punkterna jag listade ovan? Tillägg, ändringar?

  • Gilla 1
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det man kan undra är vilken kost dom förordar för

 

Jag satt i kväll och läste om många av de artiklar som florerat i media sedan SBU-rapporten släpptes i måndags. Det känns onekligen som att allt detta brus kommer påskynda ett paradigmskifte. Jag roade mig med att lista de punkter jag upplever som viktigast i rapporten eller kommentarer kring den. Håller ni med? Fyll gärna på!

 

De viktiga slutsatserna i SBU-rapporten 2013-09-23 – ”Mat vid fetma”

 

·         Lågkolhydratkost ger snabbare viktnedgång än fettsnåla dieter.

·         Kaffe och alkohol i måttliga mängder minskar risken för diabetes typ 2.

·         Motion som metod att minska vikt har, om någon, bara marginell effekt.

·         Det finns ingen bevisad ökad risk för hjärt- och kärlsjukdomar vid strikt lågkolhydratkost.

·         Det saknas belägg för att lågkolhydratkost med mycket mättat fett skulle medföra ökad risk för hjärtsjukdomar.

·         Sjukvården bör i fortsättningen erbjuda även lågkolhydratkost som ett alternativ för patienter med fetma.

·         Den strikta lågkolhydratkosten leder till förbättrade glukosvärden för personer med fetma och diabetes, och till minskade triglycerider.

·         ”Vården är närmast skyldig att följa SBU-rapporten, den är att betrakta som ”lag” tills den motbevisas.” (Sagt av Fredrik Nyström, en av rapportförfattarna)

·         Medelhavskost rik på fett skyddar bättre mot hjärt-kärlsjukdom än lågfettkost.

 

Rapporten handlar ju om mat för viktminskning vid fetma. Det skulle ju vara intressant om dom skulle göra en utvärdering också när det gäller dom som inte ligger över gränsen för fetma.

 

- Vilken kost är bäst för dom som ligger mellan övervikt och fetma?

 

- Vilken kost är bäst för dom med normalt BMI som vill gå ner i vikt?

 

- Vilken kost är bäst för dom som inte vill gå ner i vikt?

 

Jag tror personligen att LCHF är bra så länge man går neråt i vikt men är inte övertygad om att det är bra om man går upp i vikt. Svara nu inte att man inte går upp när man äter LCHF för det finns många som gör det och mättnad som styrmedel funkar nog bättre ju större man är.

 

Egentligen frågar jag inte efter svaren för här i forumet vet jag ju att alla förordar LCHF men i glädjeyran över rapporten är det kanske lätt att glömma bort att den handlar om kraftig övervikt klassad som fetma och inget annat.

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det har också rapporterats om att lågfettkosten inte gav något skydd mot att utveckla diabetes typ 2. Också viktigt i sammanhanget eftersom SLV envisas med att dra slutsatsen att valet av diet inte spelar någon roll.

 

Var går gränsen för lågfettkost?

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det man kan undra är vilken kost dom förordar för

 

 

Rapporten handlar ju om mat för viktminskning vid fetma. Det skulle ju vara intressant om dom skulle göra en utvärdering också när det gäller dom som inte ligger över gränsen för fetma.

 

- Vilken kost är bäst för dom som ligger mellan övervikt och fetma?

 

- Vilken kost är bäst för dom med normalt BMI som vill gå ner i vikt?

 

- Vilken kost är bäst för dom som inte vill gå ner i vikt?

 

Jag tror personligen att LCHF är bra så länge man går neråt i vikt men är inte övertygad om att det är bra om man går upp i vikt. Svara nu inte att man inte går upp när man äter LCHF för det finns många som gör det och mättnad som styrmedel funkar nog bättre ju större man är.

 

Egentligen frågar jag inte efter svaren för här i forumet vet jag ju att alla förordar LCHF men i glädjeyran över rapporten är det kanske lätt att glömma bort att den handlar om kraftig övervikt klassad som fetma och inget annat.

 

Jag går upp i vikt och får ett BMI över 25 om jag äter tallriksmodell + lördagsgodis (som de flesta alltså).

Jag går ner i vikt och är viktstabil på ett BMI runt 24 med LCHF.

 

SÅ, jag kan ju antingen välja att äta enligt tallriksmodellen, bli fet, äta lchf, gå över till tallriksmodell, bli fet, gå över till lchf (som forskningen är gjord på, dvs om man är fet så är lchf ett bra sätt att gå ner i vikt på).... Ja, du fattar.

ELLER så kan jag ju bara hålla mig till LCHF och må bra... Hela tiden.

 

DÄRFÖR tror jag att LCHF kan passa för många (inte alla  ;) ) även vid ett normal BMI.

  • Gilla 4
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag går upp i vikt och får ett BMI över 25 om jag äter tallriksmodell + lördagsgodis (som de flesta alltså).

Jag går ner i vikt och är viktstabil på ett BMI runt 24 med LCHF.

 

SÅ, jag kan ju antingen välja att äta enligt tallriksmodellen, bli fet, äta lchf, gå över till tallriksmodell, bli fet, gå över till lchf (som forskningen är gjord på, dvs om man är fet så är lchf ett bra sätt att gå ner i vikt på).... Ja, du fattar.

ELLER så kan jag ju bara hålla mig till LCHF och må bra... Hela tiden.

 

DÄRFÖR tror jag att LCHF kan passa för många (inte alla  ;) ) även vid ett normal BMI.

 

Ja så är det ju för många här och det känner jag ju till. En släkting gick ner från 117 - 80 kg med tallriksmodellen så det är ju olika och varken LCHF eller tallriksmodellen är några enhetliga begrepp.

 

Vad jag menar är att rapporten bara handlar om fetma och ingenting annat.

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja så är det ju för många här och det känner jag ju till. En släkting gick ner från 117 - 80 kg med tallriksmodellen så det är ju olika och varken LCHF eller tallriksmodellen är några enhetliga begrepp.

 

Vad jag menar är att rapporten bara handlar om fetma och ingenting annat.

Glömmer du inte hjärt- och kärlsjukdomar. Angående din släkting så tror jag att de som lyckad gå ned och hålla en bra vikt på blandkost skiljer sig i bl.a. mentalstyrka än de som inte klarar av att gå ned på blandkost.

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Glömmer du inte hjärt- och kärlsjukdomar. Angående din släkting så tror jag att de som lyckad gå ned och hålla en bra vikt på blandkost skiljer sig i bl.a. mentalstyrka än de som inte klarar av att gå ned på blandkost.

 

Mitt inlägg från början handlar ju om rapporten. Det andra vara bara en kommentar till Lottas inlägg.

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja så är det ju för många här och det känner jag ju till. En släkting gick ner från 117 - 80 kg med tallriksmodellen så det är ju olika och varken LCHF eller tallriksmodellen är några enhetliga begrepp.

 

Vad jag menar är att rapporten bara handlar om fetma och ingenting annat.

 

Ja, precis, för det har inte gjorts studier på normalviktiga... Tyvärr. Det finns liksom inga pengar att tjäna där.

Därför blir det ibland lite halvsvårt att argumentera med vetenskapliga belägg  för en viss kost då man är normalviktig, och lite därför tog jag exemplet från mig själv, att jag blir överviktig om jag äter enligt SLV:s råd, men förblir normalviktig om jag äter LCHF...

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Härligt!

Håller du med om punkterna jag listade ovan? Tillägg, ändringar?

Själv har jag bara läst de otaliga sammanfattningarna. Så jag kan inte bidra. Din lista ser fin ut.

 

Viktigast för mig är att LCHF inte är farligt och rentav bra för blodfetterna. Då kan jag säga att jag äter LCHF eftersom jag vill äta hälsosamt.

 

Och ingen kan komma med pekpinnar längre.

  • Gilla 5
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det man kan undra är vilken kost dom förordar för

 

 

Rapporten handlar ju om mat för viktminskning vid fetma. Det skulle ju vara intressant om dom skulle göra en utvärdering också när det gäller dom som inte ligger över gränsen för fetma.

 

- Vilken kost är bäst för dom som ligger mellan övervikt och fetma?

 

- Vilken kost är bäst för dom med normalt BMI som vill gå ner i vikt?

 

- Vilken kost är bäst för dom som inte vill gå ner i vikt?

 

Jag tror personligen att LCHF är bra så länge man går neråt i vikt men är inte övertygad om att det är bra om man går upp i vikt. Svara nu inte att man inte går upp när man äter LCHF för det finns många som gör det och mättnad som styrmedel funkar nog bättre ju större man är.

 

Egentligen frågar jag inte efter svaren för här i forumet vet jag ju att alla förordar LCHF men i glädjeyran över rapporten är det kanske lätt att glömma bort att den handlar om kraftig övervikt klassad som fetma och inget annat.

För mig är de viktigaste punkterna i rapporten att de inte hittar något som pekar på att ett en högfettskost är farlig.

 

Att de sen hittar ledtrådar till att den för feta kan vara rent nyttig är en annan femma, det "gäller bara feta" och är "bara baserat på korta studier". Kommer tid kommer råd med det också verkar det som, det jäser över hela världen och det görs nu äntligen undersökningar på den sortens kost i stor skala. Inte bara "titta, det är nyttigare med fullkorn än kanelbulle"-undersökningar byggda på enkäter...  :)

 

Ultimat kost finns inte men det finns kost som är undermålig för alla: hårt processad mat, lättoxiderade växtoljor, tillsatt socker. Det finns kost som är tveksam för många och borde omnämnas som sådan: vid viktproblem och/eller hälsoproblem: prova att utesluta spannmål och/eller mjölkprodukter. Annars go wild med grönsaker, rötter, kött (inte bara magert för jösse namn!), fisk, frukt och bär.

  • Gilla 2
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker ett bra råd för "vanliga" personer är att hålla igen lite på mackor, pasta och mjölmat. Satsa hellre på rotfrukter och grönsaker. Använd fullfeta mejeriprodukter (om man nu äter det) och var inte rädd för att ha olja i sallader eller fett när man steker. Leta efter produkter med så lite tillsatser som möjligt och laga maten från grunden så ofta som möjligt.

  • Gilla 4
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett problem när man diskuterar LCHF är att det enligt personer i det här forumet kan se ut på väldigt många olika sätt. Skriver man då bara LCHF så kan det innebära en kost där man äter minimalt med kolhydrater och det kan innebära en kost där man äter rotfrukter, bär och till och med frukt. Någon tyckte att till och med att bröd kunde ingå.

 

Vilken LCHF handlar rapporten om?

 

Säger rapporten någon om mat när det inte gäller viktminskning? Under tiden man går neråt i vikt kan man ju äta lite vad som helst så länge det inte stoppar viktnedgången.

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett problem när man diskuterar LCHF är att det enligt personer i det här forumet kan se ut på väldigt många olika sätt. Skriver man då bara LCHF så kan det innebära en kost där man äter minimalt med kolhydrater och det kan innebära en kost där man äter rotfrukter, bär och till och med frukt. Någon tyckte att till och med att bröd kunde ingå.

 

Vilken LCHF handlar rapporten om?

 

Säger rapporten någon om mat när det inte gäller viktminskning? Under tiden man går neråt i vikt kan man ju äta lite vad som helst så länge det inte stoppar viktnedgången.

Rapporten handlar inte om LCHF alls. Den jämför lågfettskost och lågkolhydratskost o.s.v. Vad jag har sett är allt under 130 gr kolhydrater att betrakta som lågkolhydratskost. 

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rapporten handlar inte om LCHF alls. Den jämför lågfettskost och lågkolhydratskost o.s.v. Vad jag har sett är allt under 130 gr kolhydrater att betrakta som lågkolhydratskost. 

 

Hm, inte särskilt precist med andra ord. Dessutom är ju 130 gram kolhydrater olika andel av kosten beroende på energibehovet.

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hm, inte särskilt precist med andra ord. Dessutom är ju 130 gram kolhydrater olika andel av kosten beroende på energibehovet.

Det här står  i rapporten; 

Koster med varierande innehåll av kolhydrat
Måttlig lågkolhydratkost har i rapporten definierats som ≤40 E% kolhydrater medan strikt lågkolhydratkost är definierat till ≤20 E% kolhydrater.
I den måttliga lågkolhydratkosten har fettinnehållet varit 35 till 40 E%, medan energiandel fett varit 45 till 50 E% i den strikta lågkolhydratkosten.
Energiandel protein har utgjort cirka 20 till 25 E% i måttlig lågkolhydratkost respektive 30 till 35 E% i den mer strikta varianten. Koster med ett standardinnehåll av kolhydrater är definierat till mer än 40 och mindre än 55 E% kolhydrat. Högkolhydratkost är definierat som en kost med ≥55 E% kolhydrat. Fettinnehållet är mellan 25 och 35 E% i standard- respektive högkolhydratkosterna medan energiandelen protein har varit 10 till 25 E%.
  • Gilla 1
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...