anette_a Posted September 26, 2013 Share Posted September 26, 2013 Jag har ätit LCHF sen maj förra året, strikt till och från, mer tillåtande till och från. Jag har alltså svårt att hålla mig till en viss sorts LCHF. Har gått ner 6 kg, tränar 3-4 ggr i veckan och har mått fantastiskt bra med denna kosten. Har även testat periodisk fasta 16:8 och det har funkat fint. Däremot har jag det senaste halvåret känt en sån himla trötthet. Inte trött i kroppen utan trött i huvudet. Första tiden med LCHF blev jag aldrig trött efter jag ätit, som jag alltid blivit innan. Men nu blir jag dödstrött. Har alltid haft lite lågt blodtryck. Det är så frustrerande att vara så trött hela tiden. Nån som känner igen sig som också ätit LCHF ett tag. I början vet jag att man kan bli trött men nu? Det behöver ju naturligtvis inte heller bero på kosten det förstår jag ju. Funderar på om det kan bli så om man äter väldigt olika mkt kolhydrater varje dag? Ena dagen kanske jag bara äter 15g och andra dagen kanske 55g. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted September 26, 2013 Share Posted September 26, 2013 Se till att du äter näringstät mat, det brukar hjälpa mot trötthet. Ägg och inälvsmat är bra. Spenat, grönkål, broccoli, färgade grönsaker. Kanske du ska prova med Q10 tillskott? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted September 26, 2013 Share Posted September 26, 2013 Trötthet kan ju som du säger bero på många orsaker. Järnbrist är en mycket vanlig orsak och drabbar ofta kvinnor i fertil ålder. Äter du tillskott av D-vitaminer? Om inte så kan det vara läge, nu när höstmörkret "överfaller" oss igen. Får du i dig tillräckligt med salt och vatten? Hittar du själv ingen förklaring till din trötthet så kan det vara läge att få ta lite prover som järnstatus och sköldkörtelprover. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted September 26, 2013 Share Posted September 26, 2013 En vanlig biverkan av LCHF är lågt blodtryck.. testa för det! Kolla oxå att du får i dig tillräckligt med salt.. saltbrist ger oxå liknande symptom. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted September 26, 2013 Share Posted September 26, 2013 Vi har diskuterat en del i andra trådar kring salt (och mineraler) och vätska. Det har hjälpt mig bra när jag kommit in i trötthetssvackor. Sen är hösten och mörkret här, det hjälper sällan till det bättre... D-vitamin och ljusterapi! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
anette_a Posted September 27, 2013 Author Share Posted September 27, 2013 Tack för era svar! Jag tror jag ska ta och kolla mitt blodtryck och mina värden. Har också tänkt på det där med sköldkörteln då jag känner flera som har det. Salt tror jag jag får i mig och även vatten. LIte dålig på det där med broccoli och spenat dock :-) Jag brukar inte bli trött på hösten men däremot våren :-) Kanske skulle börja med lite mer D-vitamin, jag äter Multivitamin Sport då jag tränar en hel del. Funderar på att även testa Q10 eller Rosenrot. Hur kommer det sig att man får lågt blodtryck av LCHF? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted September 27, 2013 Share Posted September 27, 2013 Högt insulin höjer blodtrycket genom att öka saltåterupptaget i njuren och vatten följer med via osmos, man kan då få en högre blodvolym, som ger ett högre blodtryck. Mer HDL, ger en ökad vasodilation i blodkärlen, vilket sänker trycket. Man dricker/kissar mer på LCHF.. mer salter sköljs ut.. salter krävs som sagt för att reglera blodtrycket, och för att musklerna skall fungera bra.. hjärtat är en muskel. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted September 27, 2013 Share Posted September 27, 2013 Jag brukar inte bli trött på hösten men däremot våren :-) Kanske skulle börja med lite mer D-vitamin, jag äter Multivitamin Sport då jag tränar en hel del. Funderar på att även testa Q10 eller Rosenrot. Blir du trött på våren? På vilket sätt blir du trött då? Jag är sån att jag sover mycket (obehandlad upp till 12-15tim/dygn) hela vintern och när våren kommer "deppar" jag, dvs blir ledsen, orolig, nervös, äter massor... Detta har blivit bättre med åren, jag började med ljusterapi för hormonbalansen 1990, men jag märker att de år jag fuskar med ljuset (för hur kul är det att gå upp extra tidigt för det...?! eller om jag jobbat utomlands) så sover jag massor. I fjol åt jag extra D-vitamin men var nog lite försiktig med dosen så i år blir det mer. Rosenrot funkar till viss del men mer som komplement vid överbelastning tycker jag, t ex stressig period på jobbet. I längden tycks det inte hjälpa lika bra (eller nivån stagnerar). 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted September 27, 2013 Share Posted September 27, 2013 Blir du trött på våren? På vilket sätt blir du trött då? Jag är sån att jag sover mycket (obehandlad upp till 12-15tim/dygn) hela vintern och när våren kommer "deppar" jag, dvs blir ledsen, orolig, nervös, äter massor... Detta har blivit bättre med åren, jag började med ljusterapi för hormonbalansen 1990, men jag märker att de år jag fuskar med ljuset (för hur kul är det att gå upp extra tidigt för det...?! eller om jag jobbat utomlands) så sover jag massor. I fjol åt jag extra D-vitamin men var nog lite försiktig med dosen så i år blir det mer. Rosenrot funkar till viss del men mer som komplement vid överbelastning tycker jag, t ex stressig period på jobbet. I längden tycks det inte hjälpa lika bra (eller nivån stagnerar). Jag körde ljusterapilampa som arbetslampa vid skrivbordet 8 timmar om dan innan jag började med d-vitamin. Är man riktigt låg är det bullshit att man inte ska köra den för sent på dagen. Har sett finska "hörlurar" med ljus i... D v s man intar ljusterapin "genvägen" till hjärnan genom öronen i stället. Är nyfiken på dessa... Nån som provat? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted September 27, 2013 Share Posted September 27, 2013 Jo, jag hörde talas om öronsnäckor med ljus men jag vet inte hur de funkar. Med lampa via ögonen påverkas man på samma sätt som dagtid, tallkottkörteln producerar mindre melatonin när det ljusnar och då ökar serotonin mm. Läser just nu Kaos i kvinnohjärnan av Mia Lundin. Närmar mig klimakteriet och att då läsa att serotonin minskar när östrogenet gör det känns inget vidare upplyftande... Får kanske bli både ljuslampa och öronsnäckor om några år för att hålla tröttheten i schack... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
anette_a Posted October 1, 2013 Author Share Posted October 1, 2013 Blir du trött på våren? På vilket sätt blir du trött då? Jag blir ofta trött på våren när ljuset kommer (helkonstigt jag vet) Jag är dessutom pollenallergiker och blir trött utav det. I natt sov jag drygt 9 timmar, vilket är mycket för min del. Jag har känt mig riktigt pigg i förmiddags men nu när klockan är 3 känner jag likadant, ett tungt huvud som ett tryck ungefär. Skulle kunna gå och lägga mig igen.. kanske jag har järnbrist? Blir inte klok på det här :-( Ska testa att dricka lite saltvatten. Inget fel på energin och orken när jag väl tränar, dagarna är värst. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts