Jump to content

Hur tacka man nej till sötsaker? Tips/tricks?

Köttfärs

Recommended Posts

Min mage pajar av vete så det är ju en gångbar "ursäkt" att tacka nej. Det blir ingen sårad då. Dessutom försvinner ca 95% av alla kakor och tårtor från repertoaren.

Godis kan jag ta en bit av om det råkar vara något jag gillar (utläses bättre chokladkonfektyr). Annars bara nej, tack. Samma med glass. 

Det enda jag nog aldrig säger nej till är hembakad marängtårta. Då kan jag bli alldeles galen och ta en bit som motsvarar 2 tummar eller nåt, haha.  :P

Jag vågar inte äta något med spannmål eller baljväxter i. Har inte ätit ett uns sådan mat sedan januari. Mejeriprodukter har jag ätit någon gång när vi varit ute och ätit, men då mest smör. Mitt godis numera är nötter, kokos, bär och mörk choklad så när jag känner för att vara lite busig så blir det sådant godis.

Beroende av vad sötsakerna består av hänvisar jag till att jag inte äter det för att jag inte tål det. Mjöl ibland, socker ibland. Förklarar att jag blivit fri från mina IBS-besvär och kan för första gången på flera år dricka kaffe. Frågar gärna om det finns grädde att ha i kaffet, lite nötter eller mörk choklad.

Största problemet (som alltid) är nog att förklara för sig själv att man inte äter socker och mjöl längre :). Andra brukar ta det med ro.

• Like 2

Att tacka nej till fika/sötsaker är oftast inga problem tycker jag.

Däremot är det värre att bli bortbjuden på middag, där måste jag bli bättre på att förbereda människor. Inte kul, när man inte äter mejeriprudukter blir det ju inte mkt kvar heller... Medhavd mat känns ju sådär :/

Jag bara öppnar munnen och säger: "Nej tack, jag äter inte socker"  :D

Säger de då inte mer, kommenterar jag inte mer. Ser de undrande ut eller börjar ifrågasätta säger jag bara att jag idag vet att det är skadligt för kroppen och att det är det som ger övervikt, hjärtsjukdom och diabetes, inte fettet.

Vill de veta mer, ja då drar jag igång för fullt :P  

• Like 5

Jag säger "Nej, tack".  Med människor jag känner (eller ska umgås mycket med) berättar jag nog hur sjuk jag blir av socker och mjöl. Det är liksom inget alternativ för mig att äta fel saker. Om jag äter fel är jag dålig, har ont och är galet trött i tre veckor, ingen "mat" kan vara värd det. Bästa alternativet för mig är att be om vispgrädde till kaffet.