MKJ

Selén och hälsotrender

Recommended Posts

På 90-talet skulle alla äta seléntillskott. Mina vänner var väldigt förvånade över att inte jag gjorde det. Människor var lika entusiastiska över hälsoeffekterna som många här är över kokosolja. Nu hör man nästan ingen som hyllar selén.

 

På 70-talet var det järn som var på tapeten. Så fort jag kände mig lite hängig så kom mamma sättande med järnburken. Jag mådde dock väldigt dåligt av järntillskott så det blev aldrig mer än någon veckas intag. Nu vet jag att järn hör till det som man absolut inte skall äta om man inte har dokumenterad brist.

 

Omega 3 tillskott är väl det som hängt kvar längst över tid men jag är skeptisk och har aldrig tagit det.

 

Kanske är det så att människor gärna vill att det skall finnas saker som man lätt kan stoppa i sig och så fixar det hälsan? Att sluta med godis eller att börja motionera verkar inte var lika populärt.

 

Vitamin D är ju också trendigt just nu och för många är det säkert bra men på 70 och 80-talet var det inte många som tog det som tillskott och folk var väl knappast sjukare då.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Glöm inte C-vitamin. Hela min uppväxt har jag blivit matad med C-vitamintillskott i olika form. En brustablett eller tuggtablett var en självklarhet till frukosten i mitt barndomshem. Och var man förkyld skulle dosen mångdubblas. Numera knaprar jag vitkål i sådan mängd att det knappast lär behövas. Däremot äter jag vitamin D dagligen och Omega-3 i perioder. Jag prackar på mina barn tabletter och hör plötsligt hur jag låter som min mamma när hon stod där med C-vitaminburken...;) Så nog går det trender alltid!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är klart det går trender i tillskott men en svensk studie visade ju att våra d-vitamin värde har sjunkit sedan 70-80 talet.  Jag tror också nyligen att de visade att tillskot av q10+selen förebygge mot hjärtproblem. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Glöm inte C-vitamin. Hela min uppväxt har jag blivit matad med C-vitamintillskott i olika form. En brustablett eller tuggtablett var en självklarhet till frukosten i mitt barndomshem. Och var man förkyld skulle dosen mångdubblas. Numera knaprar jag vitkål i sådan mängd att det knappast lär behövas. Däremot äter jag vitamin D dagligen och Omega-3 i perioder. Jag prackar på mina barn tabletter och hör plötsligt hur jag låter som min mamma när hon stod där med C-vitaminburken... ;) Så nog går det trender alltid!

 

Ja det har du rätt i! Många har ju ätit gramdoser av C-vitamin och jag läste någonstans att det kan skada njurarna när man äter tillskott av C-vitamin varje dag. Just vitamin C är ju så lätt att få i sig via kosten också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är alltfler som har problem med sköldkörteln. Och vad jag har hört är selen något som man ska se till att man får i sig för att sköldkörteln ska arbeta normalt. Även jod.

 

Vad jag har läst om sköldkörteln är att när tillverkarna experimenterade med mängden jod i salt resulterade det i att fler fick problem med sköldkörteln.

 

Om detta stämmer så är det inte kosntgit att trenderna med kosttillskott går i vågor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är klart det går trender i tillskott men en svensk studie visade ju att våra d-vitamin värde har sjunkit sedan 70-80 talet.  Jag tror också nyligen att de visade att tillskot av q10+selen förebygge mot hjärtproblem. 

 

Ja men även om dom har sjunkit så är ju skillnaden från inget tillskott till uppemot 5000 IE ganska stor. Jag har ingen bestämd uppfattning om hur mycket som är bra att ta men det skall bli intressant att se om folk äter lika mycket D-vitamin tillskott om 10 och 20 år om jag får hänga med så länge.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är alltfler som har problem med sköldkörteln. Och vad jag har hört är selen något som man ska se till att man får i sig för att sköldkörteln ska arbeta normalt. Även jod.

 

Vad jag har läst om sköldkörteln är att när tillverkarna experimenterade med mängden jod i salt resulterade det i att fler fick problem med sköldkörteln.

 

Om detta stämmer så är det inte kosntgit att trenderna med kosttillskott går i vågor.

 

Jod och selén behövs som du skriver för sköldköreln och dom som inte äter fisk och skaldjur ligger nog främst i riskzonen. I USA och Kanada har dom selénrika jordar så att dom får i sig mycket selén. Kunde ju vara intressant att veta om dom har lika mycket sköldkörtelproblem som vi har här.

 

Din sista mening förstod jag inte riktigt. Vad menar du är orsaken till att trenderna går i vågor?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja men även om dom har sjunkit så är ju skillnaden från inget tillskott till uppemot 5000 IE ganska stor. Jag har ingen bestämd uppfattning om hur mycket som är bra att ta men det skall bli intressant att se om folk äter lika mycket D-vitamin tillskott om 10 och 20 år om jag får hänga med så länge.

http://www.expressen.se/halsa/supervitaminet-haller-dig-pigg-hela-vintern/

 

Det finns folk som det verkligen gör skillnad för.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja men även om dom har sjunkit så är ju skillnaden från inget tillskott till uppemot 5000 IE ganska stor. Jag har ingen bestämd uppfattning om hur mycket som är bra att ta men det skall bli intressant att se om folk äter lika mycket D-vitamin tillskott om 10 och 20 år om jag får hänga med så länge.

 

Ja, den som lever får se :)

 

Dom enda kosttillskott som jag tycker har en märkbar effekt är magnesium och just d-vitamin

 

Magnesium får verkligen muskler och hjärta att slappna av märkbart och d-vit elliminerar nästan förkylningar i vår familj

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja men även om dom har sjunkit så är ju skillnaden från inget tillskott till uppemot 5000 IE ganska stor. Jag har ingen bestämd uppfattning om hur mycket som är bra att ta men det skall bli intressant att se om folk äter lika mycket D-vitamin tillskott om 10 och 20 år om jag får hänga med så länge.

 

Vanligt är väl 2000-2500 IE. 5000 IE är mer om man har någon sjukdom. Det pågår just nu en stor studie i Australien om d-vitamin kan vara skovförebyggande vid MS och dom testar 1000 IE, 5000 IE och 10000 IE. Jag tror dom rekommenderade 400 IE är när man beaktar hur viktigt d-vitamin är för benskörhet, men d-vitamin har mycket andra funktioner också som man inte tagit hänsyn till (postade en föreläsning om detta för ett tag sedan men den var på engelska). Jag tror 400 IE är alldeles för lågt men jag tror också att friska personer inte behöver ta extrema doser. Jag lyckades inte få upp mitt värde (tog prover) utan att ta till ganska extrema doser under en kort tid.

 

För mig gjorde d-vitamin tillskott rejäl skillnad. Det var som någon dragit upp rullgardinen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jod och selén behövs som du skriver för sköldköreln och dom som inte äter fisk och skaldjur ligger nog främst i riskzonen. I USA och Kanada har dom selénrika jordar så att dom får i sig mycket selén. Kunde ju vara intressant att veta om dom har lika mycket sköldkörtelproblem som vi har här.

 

Din sista mening förstod jag inte riktigt. Vad menar du är orsaken till att trenderna går i vågor?

 

Det sista tänkte jag på företagen som experimenterar, som i salt t.ex. där man tillsätter och tar bort jod som leder till att folk får brister. Eller mängden gluten som man har ändrat friskt på i välling och gröt till små barn för att vänja vid gluten alternativt få fram allergierna tidigare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vanligt är väl 2000-2500 IE. 5000 IE är mer om man har någon sjukdom. Det pågår just nu en stor studie i Australien om d-vitamin kan vara skovförebyggande vid MS och dom testar 1000 IE, 5000 IE och 10000 IE. Jag tror dom rekommenderade 400 IE är när man beaktar hur viktigt d-vitamin är för benskörhet, men d-vitamin har mycket andra funktioner också som man inte tagit hänsyn till (postade en föreläsning om detta för ett tag sedan men den var på engelska). Jag tror 400 IE är alldeles för lågt men jag tror också att friska personer inte behöver ta extrema doser. Jag lyckades inte få upp mitt värde (tog prover) utan att ta till ganska extrema doser under en kort tid.

 

För mig gjorde d-vitamin tillskott rejäl skillnad. Det var som någon dragit upp rullgardinen.

 

Jag tror också att friska personer klarar sig med en lägre dos.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det sista tänkte jag på företagen som experimenterar, som i salt t.ex. där man tillsätter och tar bort jod som leder till att folk får brister. Eller mängden gluten som man har ändrat friskt på i välling och gröt till små barn för att vänja vid gluten alternativt få fram allergierna tidigare.

 

I vanligt salt har det så länge jag kan minnas varit samma mängd tillsatt jod. Däremot oroas en del experter av att folk äter alltmer salt utan jod. Flingsalt innehåller oftast inget jod om det finns ens något som gör det. Färdigmat är också ofta saltat med salt som inte är jodberikat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad jag har förstått ska d-vitamin vara viktig vid läkningen av tarmbarriären. Vilket kan vara en orsak varför det är viktigt vid tex MS och andra inflammatoriska sjukdomar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad jag har förstått ska d-vitamin vara viktig vid läkningen av tarmbarriären. Vilket kan vara en orsak varför det är viktigt vid tex MS och andra inflammatoriska sjukdomar.

 

Samtidigt finns också rapporter om att för mycket selén inte är bra. Som när det gäller alla vitaminer och mineraler så kan både för mycket och för lite orsaka hälsoproblem.

 

Det knepiga är att på 90-talet ansågs det så oerhört viktigt med seléntillskott och var och varannan åt det. Mamma tar f öv 100 mikrogram selén per dag fortfarande.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Samtidigt finns också rapporter om att för mycket selén inte är bra. Som när det gäller alla vitaminer och mineraler så kan både för mycket och för lite orsaka hälsoproblem.

 

Det knepiga är att på 90-talet ansågs det så oerhört viktigt med seléntillskott och var och varannan åt det. Mamma tar f öv 100 mikrogram selén per dag fortfarande.

 

Man får ju känna efter och kolla sina värden. Jag upplevde inget problem även när jag tog 10000 IE per dag men min pappa känner negativa effekter av 2500 IE per dag. Det finns ju många som har provat ganska höga doser av d-vitamin utan negativa effekter men det är väl inget att rekommendera om man inte har hälsoproblem och dokumenterad d-vitamin brist.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I vanligt salt har det så länge jag kan minnas varit samma mängd tillsatt jod. Däremot oroas en del experter av att folk äter alltmer salt utan jod. Flingsalt innehåller oftast inget jod om det finns ens något som gör det. Färdigmat är också ofta saltat med salt som inte är jodberikat.

 

Och sen kommer "salt rapporter" om att vi ska ddra ner mängden salt i maten men inte ett ord om jod som vi faktiskt behöver!!

 

Jag använder mineralsalt hemma (har läst någonstans att det ska vara bättre än vanligt salt) mitt salt som det iNTE står "berikat" på innehåller lika mycket jod som det berikade saltet innehåller.

 

Hurvida man har varierat innehållet av jod i saltet genom åren kan jag inte svara på med all säkerhet. Men jag har läst i någon dagstidning om det, önskar att jag lagt på minnet var...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är klart det går trender i tillskott men en svensk studie visade ju att våra d-vitamin värde har sjunkit sedan 70-80 talet.  Jag tror också nyligen att de visade att tillskot av q10+selen förebygge mot hjärtproblem. 

 

Läste flera som rekommenderat att för de som inte kan eller vill sätta ut statiner så är tillskott av Q10 viktigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.