Jump to content

Fästingbett kan ge köttallergi

Syster

Recommended Posts

Tydligen så har man kunnat koppla ihop köttallergi med de som tidigare har blivit fästingbitna.

Det kan vara svårt att diagnostisera på grund av att besvären kommer flera timmar efter en måltid med kött.

Man tror också att det finns ett stort mörkertal som inte har fått diagnos än.

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/fasting-kan-ge-kottallergi_8555100.svd

Jag har tidigare i någon tråd här på forumet läst om någon som har köttallergi, vilket kan försvåra vår kost lite, jag vet inte om det bara gäller nötkött denna allergi eller om det gäller alla sorter.

http://forum.kostdoktorn.se/topic/2675-d-vitamin-utan-kött/?hl=%2Bk%C3%B6ttallergi#entry33029

Med tanke på alla som faktiskt lider av diverse problematik av mat så kanske det är något man skall hålla i minnet, då fler och fler blir fästingbitna i Sverige.

Det  verkar inte finnas någon gräns på vilket elände detta otrevliga lilla djur kan ställa till med :(

• Like 1

Det verkar finnas en koppling mellan fästingbett och alpha-gal-allergi. Alpha-gal är en kolhydrat som finns hos alla däggdjur utom primater (apor). Så det är allergi mot allt kött från däggdjur, och det kan finnas lite i mejeriprodukter också. Det är olika hur mycket mejerier man tolererar.

Ja de där fästingarna eller (skogs-)bissingarna som de kallas här undrar man ju om de gör något bra öht...

• Like 1

Det skulle vara intressant att få veta orsaken till att fästingarna har blivit så mycket vanligare. Kan det vara att rådjuren ökat i antal?

Jag har alltid älskat att vara i skogen men numera är jag nästan aldrig där för jag får fästingar så fort jag sticker dit näsan. Jag skulle verkligen önska att man kunde hitta orsaken till ökningen och kanske göra något åt det.

Det skulle vara intressant att få veta orsaken till att fästingarna har blivit så mycket vanligare. Kan det vara att rådjuren ökat i antal?

Jag har alltid älskat att vara i skogen men numera är jag nästan aldrig där för jag får fästingar så fort jag sticker dit näsan. Jag skulle verkligen önska att man kunde hitta orsaken till ökningen och kanske göra något åt det.

Jag upplever att det är färre fästingar här nu. Jag har inte ens behövt ge katterna fästingdroppar senaste månaden. Undrar om det beror på att det varit så oerhört torrt i området?

• Like 1

• 2 weeks later...

I år har det inte varit så mycket fästingar, jag har bara fått 7-8 bett. Förra sommaren blev det 35-40! Vi bor på landet, så att inte gå ut är inte ett alternativ. Dessutom drar katten in en del också, som gärna byter värd.

Skulle också väldigt gärna veta varför det numera finns så mycket fästingar, kommer inte ihåg några alls i min barndom, också på landet.

Vad jag minns så exploderade mängden fästingar samtidigt som rådjurspopulationen ökade.