Jump to content

LCHF och autoimmuna sjukdomar

tinsan

Recommended Posts

Hej!

Min dotter drabbades av morphea när hon var i tioårsåldern. Det visade sig som pigmentförändringar i huden och är en ovanlig sjukdom som inte går att behandla (enligt de läkare jag varit i kontakt med). Hon har inte haft några större besvär mer än att det har varit jobbigt rent utseendemässigt... Fram till nu!!! Hon är idag nitton och en aktiv idrottare. I våras började hon få svårt att andas när hon spelade fotboll och hon sökte hjälp hos läkare för att kolla om hon fått astma. De kollade om hon hade några allergier men det visade sig att så inte var fallet. Hon skulle sedan få göra någon form av lungkapacitetstest (vet inte vad det heter) men fortfarande inte fått någon tid ett halvår senare!!! Jag blir då lite arg och irriterad och börjar googla lite på morphea (som läkarna sagt är helt ofarligt) och hittar då till min förskräckelse annan information än det vi fått innan. Det heter också sklerodermi och följande är hämtat från netdoctorpro.se:

"Systmisk skleros eller sklerodermi är en komplex sjukdom som tillhör de autoimmuna systemsjukdomarna. Systemisk skleros karaktäriseras av kärlpåverkan och fibrosbildning, som utöver huden kan engagera många andra organ. Systemisk skleros indelas i två huvudgrupper; begränsad samt diffus sklerodermi. Vid begränsad sklerodermi engageras huvudsakligen hand, underarm och ansikte av fibrosbildning.Vid diffus sklerodermi ses fibrotisk förtjockning av huden i ansikte, extremiteter, bål och med större risk för inre organengagemang."

Min dotter har symptom på diffus sklerodermi. Nu står jag helt rådvill och vet inte vad jag ska göra! Ringt sjukvårdsupplysningen och får rådet att kontakta hälsocentralen vilket jag gjort och väntar på en tid till läkare. Tyvärr har jag inte alls något förtroende för den lokala sjukvården då de har alldeles för stor felprocent på diagnosticeringen här! Men det är väl bara att bråka på!

Men anledningen till att jag skriver denna historien här på forumet är att jag undrar om det hjälper att äta LCHF vid autoimmuna sjukdomar.

Snälla Andreas eller någon annan läkare som läser här hjälp mig att få lite klarhet i detta för just nu känner jag mig helt förtvivlad och vet inte vad jag ska göra!

Jag hade börjat med att titta på den här länken där du kan läsa lite om mat vid autoimmuna sjukdomar: http://www.thepaleomom.com/autoimmunity/the-autoimmune-protocol. Vid autoimmuna sjukdomar attackerar kroppens eget immunförsvar den egna vävnaden. Om man då äter mat man är känslig mot som har snarlik kemisk uppbyggnad som den egna vävnaden kan immunförsvaret reagera kraftigare vilket kan göra att de problemen man upplever blir värre.

• Like 4

Jag kan inget om autoimmuna sjukdomar. Men om du redan är inne på det spåret kan det absolut vara värt att testa med (strikt?) LCHF eller Paleo en bestämd period, en månad eller så och sedan utvärdera om de skett några förbättringar. Naturlig mat som Paleo kan åtminstone inte skada (om man nu inte är allergisk mot något). Lycka till och hoppas du hittar någon bra läkare.

• Like 2

Jag skulle sluta med spannmål direkt och se om det har något resultat. Det är vanligt att man rekommenderar paleo kost vid autoimmun sjukdom. Man får känna efter vad man tål. De första kostgrupper man brukar utesluta är spannmål, baljväxter och mejeriprodukter. Jag skulle i alla fall utesluta de första två, sen får man känna efter hur man tål mejeriprodukter. Annan mat man skall vara vaksam på är nötter, ägg och nattskatteväxter (potatis, paprika, tomat, aubergine). Reagerar man på ägg kan man prova att ta bort äggvitan, jag gör tex äggröra på ett ägg och två äggulor. Jag tycker själv inte att jag reagerar på nattskatteväxter, jag kan äta ungefär en näve nötter per dag och ägg går bra (även om jag är försiktig med äggvita). Jag äter heller inte ingen frukt just för att inte få i mig för mycket socker, men däremot bär.

Den stora boven är nog spannmål. 

• Like 6

Nightshades? Brukar översättas med nattskatte vad jag vet? Eller så är det svengelska :P

Jag tror också att man brukar benämna dem med Solaninrika växter, där potatisen tar priset, där solaninet visar sig som gröna fläckar på potatisen, vilket man under inga som helst omständigheter skall förtära :o

Jag tror också att man brukar benämna dem med Solaninrika växter, där potatisen tar priset, där solaninet visar sig som gröna fläckar på potatisen, vilket man under inga som helst omständigheter skall förtära :o

Ja, jag äter ju inte potatis, det kanske jag borde ha sagt, vilket gör att jag inte vet om jag skulle reagerar dåligt på den. Men tomat och paprika verkar funka i små mängder. Detta är inget jag äter mycket av, precis som med nötter, men jag oroar mig inte om jag blir bjuden på sallad med tomat och paprika eller ugnsrostade grönsaker där aubergine ingår. Däremot tackar jag nej till potatis om jag blir bjuden.

• Like 1

Hej!

Min dotter drabbades av morphea när hon var i tioårsåldern. Det visade sig som pigmentförändringar i huden och är en ovanlig sjukdom som inte går att behandla (enligt de läkare jag varit i kontakt med). Hon har inte haft några större besvär mer än att det har varit jobbigt rent utseendemässigt... Fram till nu!!! Hon är idag nitton och en aktiv idrottare. I våras började hon få svårt att andas när hon spelade fotboll och hon sökte hjälp hos läkare för att kolla om hon fått astma. De kollade om hon hade några allergier men det visade sig att så inte var fallet. Hon skulle sedan få göra någon form av lungkapacitetstest (vet inte vad det heter) men fortfarande inte fått någon tid ett halvår senare!!! Jag blir då lite arg och irriterad och börjar googla lite på morphea (som läkarna sagt är helt ofarligt) och hittar då till min förskräckelse annan information än det vi fått innan. Det heter också sklerodermi och följande är hämtat från netdoctorpro.se:

"Systmisk skleros eller sklerodermi är en komplex sjukdom som tillhör de autoimmuna systemsjukdomarna. Systemisk skleros karaktäriseras av kärlpåverkan och fibrosbildning, som utöver huden kan engagera många andra organ. Systemisk skleros indelas i två huvudgrupper; begränsad samt diffus sklerodermi. Vid begränsad sklerodermi engageras huvudsakligen hand, underarm och ansikte av fibrosbildning.Vid diffus sklerodermi ses fibrotisk förtjockning av huden i ansikte, extremiteter, bål och med större risk för inre organengagemang."

Min dotter har symptom på diffus sklerodermi. Nu står jag helt rådvill och vet inte vad jag ska göra! Ringt sjukvårdsupplysningen och får rådet att kontakta hälsocentralen vilket jag gjort och väntar på en tid till läkare. Tyvärr har jag inte alls något förtroende för den lokala sjukvården då de har alldeles för stor felprocent på diagnosticeringen här! Men det är väl bara att bråka på!

Men anledningen till att jag skriver denna historien här på forumet är att jag undrar om det hjälper att äta LCHF vid autoimmuna sjukdomar.

Snälla Andreas eller någon annan läkare som läser här hjälp mig att få lite klarhet i detta för just nu känner jag mig helt förtvivlad och vet inte vad jag ska göra!

Hej

Har ni försökt med glutenfríhet? Många människor är glutenintoleranta utan att de prover som tas visar något utslag, proverna har väldigt stor felmarginal och ger inte utslag på alla typer av gluteintolerans. Det finns oändligt många fler symptom på glutenintolerans än tarmsjukdomen celiaki - inte minst mentala tillstånd. Vad gäller astman kan ni be att de testar för "omgea 5 Gliadin". Det finns till exempel en glutenutlöst astma som kallas "bakers astma". Glutenprodukter kan orsaka astma på andra sätt än genom inandning. Vad gäller sklerodermi så kan du läsa på den här länken till hjärtläkaren William Davis blogg om glutenutlösta sjukdomar:   http://www.wheatbellyblog.com/2013/02/chef-pete-evans-goes-wheat-free/

och den här:  http://www.wheatbellyblog.com/2011/12/gretchens-cheat-day/ ; i båda nämns scleroderma som har botats när gluten tagits bort ur kosten. William Davis bok "Brödberoende" finns på svenska, jag rekommenderar den varmt för alla som har systemsjukdomar som vården inte har någon bot för och alla andra. Det enklaste sättet att testa om gluten är boven är att undvika gluten i ett par veckor.   

Jag hoppas att ni kommer tillrätta med dotterns problem.

• Like 1

I familjen äter vi LCHF men olika strikt. Jag som behöver gå ner i vikt äter striktare än övriga familjen. Dottern är med på tåget vad gäller LCHF men är normalviktig och kör därför inte lika strikt och det blir t.ex. bröd då och då. Potatis och pasta däremot är hon inte speciellt förtjust i så det äter hon nästan aldrig. Tack för era länkar, de ska läsas :-) Nu är det bara att gå in i vårdapparaten och få det utrett...... Sånt tar förmodligen tid men vi vill ju göra något konkret under tiden!

• Like 1

I familjen äter vi LCHF men olika strikt. Jag som behöver gå ner i vikt äter striktare än övriga familjen. Dottern är med på tåget vad gäller LCHF men är normalviktig och kör därför inte lika strikt och det blir t.ex. bröd då och då. Potatis och pasta däremot är hon inte speciellt förtjust i så det äter hon nästan aldrig. Tack för era länkar, de ska läsas :-) Nu är det bara att gå in i vårdapparaten och få det utrett...... Sånt tar förmodligen tid men vi vill ju göra något konkret under tiden!

Jag tror att hon ska prova med nolltolerans vad det gäller spannmål men jag tror hon kan vara mer generös än vad en strikt LCHF'are är vad det gäller rotfrukter och bär.

• Like 2

Jag har en annan uppfattning om bär och rotfrukter vid en inflammatorisk sjukdom. Jag tror att ju mer antiinflammatorisk effekt av kosten som man vill uppnå, desto striktare skall man vara på att utesluta kolhydrater :)  

Jag rekommenderar cocosolja (3-5 msk) varje dag, och även D-vitamintillskott (3000-5000 enh) per dag, och det är inte helt fel att även ta extra B-vitaminer vid en inflammatorisk sjukdom, då även immunförsvaret ofta kan vara lite dåligt.

• Like 1

Ja, hon har varit mycket sjuk de senaste åren men inte har vi kopplat det till sklerodermin. Ständiga halsflussar gjorde att hon tillslut fick operera bort halsmandlarna. Kokosolja har även jag kommit fram till att hon ska inta mer av och d-vitamin tar hon redan 5000 IE per dag (nu när den mörka årstiden anträder) likaså B-vitamin. Men känns bra att få bekräftat att vi tänkt rätt :-)

• Like 1

Jag har en annan uppfattning om bär och rotfrukter vid en inflammatorisk sjukdom. Jag tror att ju mer antiinflammatorisk effekt av kosten som man vill uppnå, desto striktare skall man vara på att utesluta kolhydrater :)  

Jag rekommenderar cocosolja (3-5 msk) varje dag, och även D-vitamintillskott (3000-5000 enh) per dag, och det är inte helt fel att även ta extra B-vitaminer vid en inflammatorisk sjukdom, då även immunförsvaret ofta kan vara lite dåligt.

Jag tycker att det kan vara bra att veta vad man behöver vara strikt med och vad som inte orsakar samma skada. Jag tänker inte så mycket på mängden kolhydrater men jag tror sällan jag kommer över 30 gr per dag. Bär och vissa rotfrukter har ju bra antioxidanter för oss med inflammationer. Jag känner i alla fall inga förvärrade symptom av dom. Nu äter jag ju inte enorma mängder men det kan bli en morot om dagen och en näve bär.

• Like 1

Ja, hon har varit mycket sjuk de senaste åren men inte har vi kopplat det till sklerodermin. Ständiga halsflussar gjorde att hon tillslut fick operera bort halsmandlarna. Kokosolja har även jag kommit fram till att hon ska inta mer av och d-vitamin tar hon redan 5000 IE per dag (nu när den mörka årstiden anträder) likaså B-vitamin. Men känns bra att få bekräftat att vi tänkt rätt :-)

Kolla in den här sidan...

http://www.immunbrist.se/om_immunbrist.html

Tycker du att det stämmer in på din dotter så begär att de även ska utreda henne för det...

Proverna de i så fall ska ta är ...

Proteinfraktion

Subklasser IgG

Tyvärr kan reumatiska sjukdomar och immunbristsjukdomar ibland gå hand i hand, Men det behöver inte vara så, men att mota Olle i grind kan vara bra ibland :)

• Like 1

Kolla in den här sidan...

http://www.immunbrist.se/om_immunbrist.html

Tycker du att det stämmer in på din dotter så begär att de även ska utreda henne för det...

Proverna de i så fall ska ta är ...

Proteinfraktion

Subklasser IgG

Tyvärr kan reumatiska sjukdomar och immunbristsjukdomar ibland gå hand i hand, Men det behöver inte vara så, men att mota Olle i grind kan vara bra ibland :)

Intressant.... Dock har hon inte varit sjuk sedan hon tog bort sina halsmandlar. Om det beror på avsaknad av dessa eller att vi börjat med LCHF eller att vi tar kolloidalt silver, B-vitamin och d-vitamin eller en blandning av allt vet vi inte.

Nightshades? Brukar översättas med nattskatte vad jag vet? Eller så är det svengelska :P

Nu blir det lite off topic men det finns en växt som heter Nattskatta eller Solanum Nigrum på latin. http://sv.wikipedia.org/wiki/Solanum_nigrum

Solanum är en familj av flera välbekanta saker som http://sv.wikipedia.org/wiki/Solanum_lycopersicum, http://sv.wikipedia.org/wiki/Solanum_melongena och http://sv.wikipedia.org/wiki/Solanum_tuberosum.

Finns även en vildväxande ört som nog många sett http://sv.wikipedia.org/wiki/Solanum_dulcamara.

Här i Sverige kallas familjen potatisväxter.

Det här får ju en att vilja sluta äta potatisväxter direkt; 

"Solanin är en glykolalkaloid som förekommer naturligt i alla potatisväxter som ett skydd mot angrepp av svampar och bakterier. Den är väldigt giftig för både människor och djur, även i små doser. En dos på 24-48 milligram kan vara dödligt för en vuxen människa, men som regel behövs en betydligt större dos: 400 mg.

Potatis som utsätts för angrepp i form av fysisk skada eller ljus kan utveckla förhöjda solaninnivåer. Är en potatis grön till färgen, så har den utsatts för ljus och är ej lämplig som föda eftersom solanininnehållet då är ökat. Det gröna är dock inte solanin, utan klorofyll.

Giftet tros verka på mitokondriemembranen, vars kaliumkanaler slås på. Detta leder till kemiska obalanser och mekaniska skador på cellnivå och därmed påföljande celldöd (apoptos)."
  • Like 1

Syster, äter du mejeriprodukter?

Jag äter sparsamt med mejeriprodukter, smör äter jag ganska mycket av, lite grädde och lite hårdost. Mjölk, fil och youghurt dricker jag aldrig, men har faktiskt ätit en halv liter A-fil per dag den senaste veckan under en antibiotikakur, och det har faktiskt funkat bra.

• Like 1

Jag äter sparsamt med mejeriprodukter, smör äter jag ganska mycket av, lite grädde och lite hårdost. Mjölk, fil och youghurt dricker jag aldrig, men har faktiskt ätit en halv liter A-fil per dag den senaste veckan under en antibiotikakur, och det har faktiskt funkat bra.

Jag tror det blir lite mindre kolhydrater överlag när man inte äter mejeriprodukter och även om jag äter 1-2 morot, några rödbetor och lite bär så kommer jag aldrig upp i stora mängder.

• Like 1

Jag tror det blir lite mindre kolhydrater överlag när man inte äter mejeriprodukter och även om jag äter 1-2 morot, några rödbetor och lite bär så kommer jag aldrig upp i stora mängder.

Det har du helt rätt i.Varför jag inte kanske alltid rekommenderar att äta bär, rotfrukter och nötter är nog för att jag själv tål det väldigt dåligt, både mage och leder blir påverkade, med undantag av hallon :)

Och då får jag för mig att alla andra också mår dåligt av det som lider av inflammatoriska sjukdomar :P

Men jag tror ändå att inledningsvis av LCHF och Paleo vid en inflammatorisk sjukdom så är det bästa att vara så strikt som möjligt, till dess inflammationerna börjar lägga sig, och sen kan man exprimentera lite och se vad man tål och inte tål.

Det har du helt rätt i.Varför jag inte kanske alltid rekommenderar att äta bär, rotfrukter och nötter är nog för att jag själv tål det väldigt dåligt, både mage och leder blir påverkade, med undantag av hallon :)

Och då får jag för mig att alla andra också mår dåligt av det som lider av inflammatoriska sjukdomar :P

Men jag tror ändå att inledningsvis av LCHF och Paleo vid en inflammatorisk sjukdom så är det bästa att vara så strikt som möjligt, till dess inflammationerna börjar lägga sig, och sen kan man exprimentera lite och se vad man tål och inte tål.

Jag skulle säga tvärt om att undvika mjölkprodukter före man drar ner på rotfrukter och bär (tål inte jordgubbar eller smultron, men lingon, blåbär och hallon är favoriter) efter som många med tex. MS verkar mår dåligt av dom. Så ja, man måste testa sig fram själv.

Det är bara att ibland känner jag att säga till någon att sluta med spannmål, baljväxter, mejeri, nötter, rotfrukter, frukt och bär är lite väl tufft. Att sluta med spannmål är en seger i sig.

PS. Håller med dig om nötter, dom känner man inte är bra i stora mängder, men har aldrig kännt så vad det gäller rotfrukter.

Vi får försöka ta ett steg i taget och börja med att helt utesluta gluten. Hallon gillar hon och tar sig en skål ibland när hon blir sugen. Värre blir det med mejeriprodukter men vi kan ju försöka dra ner på dem till att börja med. Jätte intressant att höra andra med autoimmuna sjukdomar... Man ser ju verkligen här att det är så individuellt vad man tål och inte tål. Viktigt då att man verkligen lär sig lyssna på sin kropp. Men jag funderar på detta med tomater och auberginer (va det väl?) varför är det inte bra? Och äggen?

Jag skulle säga tvärt om att undvika mjölkprodukter före man drar ner på rotfrukter och bär (tål inte jordgubbar eller smultron, men lingon, blåbär och hallon är favoriter) efter som många med tex. MS verkar mår dåligt av dom. Så ja, man måste testa sig fram själv.

Det är bara att ibland känner jag att säga till någon att sluta med spannmål, baljväxter, mejeri, nötter, rotfrukter, frukt och bär är lite väl tufft. Att sluta med spannmål är en seger i sig.

PS. Håller med dig om nötter, dom känner man inte är bra i stora mängder, men har aldrig kännt så vad det gäller rotfrukter.

Jag skulle nog säga som så, att om jag visste det jag vet idag då jag började med LCHF för min mage och mina leder, så hade jag nog uteslutit mejerier, bär, nötter, rotfrukter, ja, alla kohydrater på en gång förutom ovanjordgrönsaker.

Jag tror jag hade sluppit en del av exprimenterandet och då tidigare förstått vad det är jag bör undvika.

Så, idag om jag ger råd till någon med en inflammatorisk sjukdom rekommenderar jag i första hand så strikt som möjligt, för att inflammationerna ska få chans att läka, och att man sen kan utvärdera effekten och sedan testa sig fram.

Jag skulle nog säga som så, att om jag visste det jag vet idag då jag började med LCHF för min mage och mina leder, så hade jag nog uteslutit mejerier, bär, nötter, rotfrukter, ja, alla kohydrater på en gång förutom ovanjordgrönsaker.

Jag tror jag hade sluppit en del av exprimenterandet och då tidigare förstått vad det är jag bör undvika.

Så, idag om jag ger råd till någon med en inflammatorisk sjukdom rekommenderar jag i första hand så strikt som möjligt, för att inflammationerna ska få chans att läka, och att man sen kan utvärdera effekten och sedan testa sig fram.

Jag vet inte, alla klarar inte att vara så strikta 100% av tiden (sen är ju frågan om en mer fakirlik kost verkligen är bra för att läka magen). Så när man känner att man bara måste vara lite busig med maten då kan det vara bra att veta vad som det är bäst att vara busig med. Sen ska man inte förglömma att rotfrukter och bär har ämnen i sig som faktiskt är nyttiga vid inflammation trots dess kolhydratsinnehåll. Så då får man väga för och nackdelar. Vad jag menar är att kolhydratsinnehåll är inte allt? Jag ser egentligen inte bär och rotfrukter som busighet utan mer som något viktigt, men i lagom mängder. Igen, äter man inte mejeriprodukter så kan man äta en hyfsad strikt ketogen kost (20-30 gr kh) och samtidigt inkludera rotfrukter och bär.

Systemisk skleros beror på ett överaktiv immunförsvar. Bättra inte på det då riskerar du att sjukdomen blir väldigt progressiv. Man har gjort tester med kost. Ta kontakt med specialistläkare. Det enda som kan bromsa är att sänka immunförsvaret inte att stärka det!

Däremot är ju vetemjöl och socker inflamationshöjande. Det finns det ju oxå forskning på.

Systemisk skleros beror på ett överaktiv immunförsvar. Bättra inte på det då riskerar du att sjukdomen blir väldigt progressiv. Man har gjort tester med kost. Ta kontakt med specialistläkare. Det enda som kan bromsa är att sänka immunförsvaret inte att stärka det!

Däremot är ju vetemjöl och socker inflamationshöjande. Det finns det ju oxå forskning på.

Har man en autoimmun sjukdom tror jag att 1) man ska undvika mat som kan försvaga tarmbarriären (mjöl, baljväxer, mejeri)  2) äta så näringstätt som möjligt (fisk, ägg, kött, inälvsmat, benbuljong, olika grönsaksgrupper, bär) och 3) äta antinflammatoriskt (tex undvika socker och för mycket frukt).

Att äta en näringstät kost kan aldrig vara fel, dvs man ska inte äta skitmat för att försvaga kroppens immunförsvaret, det låter ju hel knäppt.

• Like 1

Johanna, Bruce Fife skrev oxå om "Herxheimer-effekt" i sin bok. Som jag uppfattade så när kroppen börjar läkas så mår man sämre! Du kan ju söka just på det ordet i datorn. Du har ju börjat med mera av vårt dundermedicin, kokosfett, så det kan vara just sån process i din kropp? Alltså, ha detta i åtanke oxå men ej enbart. Skall till jobbet, har ej tid att utveckla ämnet klarare, önskar dig god jakt på svare!

• Like 3

Hmm, en tanke! Man tänker ju för det mesta att det är bra med så bra immunförsvar som möjligt!

Johanna, Bruce Fife skrev oxå om "Herxheimer-effekt" i sin bok. Som jag uppfattade så när kroppen börjar läkas så mår man sämre! Du kan ju söka just på det ordet i datorn. Du har ju börjat med mera av vårt dundermedicin, kokosfett, så det kan vara just sån process i din kropp? Alltså, ha detta i åtanke oxå men ej enbart. Skall till jobbet, har ej tid att utveckla ämnet klarare, önskar dig god jakt på svare!

Också en intressant tanke! Hon har ju faktiskt fått dessa symptomen efter hon gått mer på LCHF-kost.

Jag måste bara skriva att det här håller jag inte med om. Visst, det finns sjukdomar och åkommor där man är tvungen att med läkemedel sänka immunförsvaret, och många gånger handlar det om olika imflammationer i olika organ i kroppen. Att sänka immunförsvaret är en nödåtgärd då inget annat funkar.

Det finns många människor här på forumet och även andra, som har blivit bra i olika sjukdomar som handlar om att immunförsvaret angriper den egna kroppen, med ketogen kost, det vill säga en antiinflammatorisk kost som dämpar inflammationerna i det organ som är drabbat.

Min åsikt är att ju mindre läkemedel man behöver stoppa i sig, desto bättre är det, ju mindre manipulation med icke för kroppen naturliga ämnen desto bättre.

Ibland har man inget val, men jag tycker att man ska ge kosten en chans, och måste man så i kombination med läkemedel, som sedan kanske kan trappas ned och i vissa fall helt och hållet sättas ut.

Ett bra immunförsvar är A och O, och måste det av någon anledning sänkas, så håll det ändå på topp allt vad du kan :)

Jag tog ny MR röntgen för en vecka sedan och enligt denna har min inflammation i nacken (mellan C2 och C3) helt försvunnit. Min inflammation i lilla hjärnan har minskat kraftigt. Detta efter att ha följt en ketogen paleo kost sedan januari.

Om jag kunde så skulle jag trycka hundra gilla på ditt inlägg. Vilken fantastisk positiv utveckling :)

Jag är lycklig för din skull, och även för mig själv och alla andra som faktiskt kan bli hjälpt av Ketogen/Paleo/LCHF/Lågkolhydratkost.

Du har ett kvitto på att kosten faktiskt hjälper :) Grattis och Kram :)

• Like 5

Om jag kunde så skulle jag trycka hundra gilla på ditt inlägg. Vilken fantastisk positiv utveckling :)

Jag är lycklig för din skull, och även för mig själv och alla andra som faktiskt kan bli hjälpt av Ketogen/Paleo/LCHF/Lågkolhydratkost.

Du har ett kvitto på att kosten faktiskt hjälper :) Grattis och Kram :)

Tack! Jag har nog inte riktigt fattat än vad jag faktiskt lyckats med. :D

Allt är ju inte "perfekt" och det finns mycket kvar att kämpa med men jag kanske ska ta mig lite tid för att känna mig nöjd.  ;)

• Like 4

Tack! Jag har nog inte riktigt fattat än vad jag faktiskt lyckats med. :D

Allt är ju inte "perfekt" och det finns mycket kvar att kämpa med men jag kanske ska ta mig lite tid för att känna mig nöjd.  ;)

Tid, är nog gåtan och nyckeln till mycket i ditt fall, du har ätitit denna kost i ca 10 månader, det är fantastiska resultat med din sjukdom i mina ögon, tänk om 10 månader till :) Jag tror att MS påverkar strukturer i kroppen (centrala nervsystemet) som faktiskt tar lite tid att läka.

Det är några av våra mest avancerade celler som ska "ordna till sig" igen. Ett benbrott är läkt och fixat på några månader, men hjärnan, ja man får nog ge den lite tid :)

Du är ett hopp för många människor med denna typ av sjukdomar i vår värld, och tyvärr minskar de inte, trots mediciner...men kanske man kan hoppas på sådana resultat med kost :)

• Like 5

Tid, är nog gåtan och nyckeln till mycket i ditt fall, du har ätitit denna kost i ca 10 månader, det är fantastiska resultat med din sjukdom i mina ögon, tänk om 10 månader till :) Jag tror att MS påverkar strukturer i kroppen (centrala nervsystemet) som faktiskt tar lite tid att läka.

Det är några av våra mest avancerade celler som ska "ordna till sig" igen. Ett benbrott är läkt och fixat på några månader, men hjärnan, ja man får nog ge den lite tid :)

Du är ett hopp för många människor med denna typ av sjukdomar i vår värld, och tyvärr minskar de inte, trots mediciner...men kanske man kan hoppas på sådana resultat med kost :)

Tack. *rodnar*

PS. Det du skriver förklarar kanske varför inflammationen i nacken läkte fortare än den i hjärnan. Hjärnan är lite knepig!

• Like 1