asos Posted September 27, 2013 Share Posted September 27, 2013 Jag har hittat laktosfri röd mjölk som innehåller lika mycket kolhydrater som grädde, Ger det då samma effekt, eller är det något jag missar när det gäller mjölk. Ser hela tiden att man ska Undvika mjölk. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted September 27, 2013 Share Posted September 27, 2013 Det finns de som har svårt att gå ner i vikt och då kan det hjälpa att undvika mjölkprodukter. Sedan finns det de som anser att den processade mjölken ska undvikas för att den är "död" och förstörd av pastörisering och homogenisering (och nu vill Livsmedelsverket förbjuda försäljning av mjölk direkt från kon också). Att den är laktosfri innebär att de tillsatt enzymet många av oss nordbor har själva för att kunna dela laktosen. Du väljer om mjölk är rätt för dig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
asos Posted September 27, 2013 Author Share Posted September 27, 2013 Ok, så även om kolhydraterna är lika så är grädden bättre att använda då? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Astie Posted September 27, 2013 Share Posted September 27, 2013 Grädden innehåller ju mera fett också, vilket brukar minska mängden man häller i kaffet för att bli nöjd med smaken. Jag upplever det så iallafall. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted September 28, 2013 Share Posted September 28, 2013 Jag har hittat laktosfri röd mjölk som innehåller lika mycket kolhydrater som grädde, Ger det då samma effekt, eller är det något jag missar när det gäller mjölk. Ser hela tiden att man ska Undvika mjölk. När man framställer laktosfri mjölk så bryts laktosen ner till andra kolhydrater. Kanske är det så att laktos inte redovisas som kolhydrat i den vanliga mjölken? Det borde ju inte bli mer för att det är omvandlat. Det är orsaken men om det sedan har någon betydelse är ju en annan fråga. Hur mycket kolhydrater blir det totalt av den mjölken du har i kaffet? Grädden kan ju ha andra fördelar men vilket tycker du är godast? Sedan har jag för mig att jag läste någonstans att mjölk i kaffet kan binda mineraler och kanske något mer i kaffet men detta är jag inte säker på. Funderar dock på det ibland när jag själv häller mjölk i kaffet. Skulle vara intressant att veta. Borde ju vara samma sak med grädde så fall men där är det ju mindre av annat eftersom det är mer fett och man kanske tar mindre mängd också. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts