Calle Posted September 27, 2013 Share Posted September 27, 2013 Jag har inte läst någonstans om att man får en bättre tandhälsa när man äter LCHF. Själv får jag beröm av tandläkaren för att tänderna är fina, inga hål och ingen tandsten. Det känns som en naturligt resultat om man äter mindre kolhydrater och socker. Vad tror ni ? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredrik Kornberg Posted September 27, 2013 Share Posted September 27, 2013 Så är det .Förut hade jag galopperande karies .Jag gar ej fått nya hål efter lchf. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
evadal0708 Posted September 27, 2013 Share Posted September 27, 2013 Det blir ju inte en massa kolhydrater som simmar runt i munnen jämt och ständigt. Har slutat med fluortabletter. När man tar reda på vad det egentligen är verkar det verkligen inte bra för nån! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lyx-LCHF Posted September 28, 2013 Share Posted September 28, 2013 Det mest påtagliga efter att ha gått över till LCHF, är att det inte blir någon beläggning på tänderna. I skrivande stund har jag ännu inte borstat tänderna sedan igår kväll, och de känns släta och rena. Jag har valt att ta bort fluoret helt och hållet, och gör min egen tandkräm. Den borstar jag tänderna med på kvällarna, men på morgnarna blir det bara en droppe pepparmyntsolja på tandborsten. Inga hål, inga tillsatser, inga problem... 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stroker49 Posted September 28, 2013 Share Posted September 28, 2013 Inget snask, mellanmål - Inga hål! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted September 28, 2013 Share Posted September 28, 2013 Betydligt reducerad tandsten... Hade inte karies före LCHF heller. Dock fortfarande efter 20 månader aningen inflammation i tandköttet, men inget som liknar hur det var under föregående decennier... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dufva Posted September 28, 2013 Share Posted September 28, 2013 Hål blir det helt enkelt inte idag även om man slängde sin tandborste Alla kolhydrarätare har en bakteriehinna över tänderna Den är borta inget plack alltså Första åren fick jag faktiskt mer tandsten men nu har det blivit en ny sorts balans så jag får ingen tandsten heller :-) Har faktiskt sagt bort tandläkarens återkommande besök så lite underhåll behövs numera Även andedräkten har blivit perfekt Jag kan även tillägga att jag slutat med tandkräm och borstar bara med vatten & nån gång ibland med dolomitkalk för att få den där riktiga vitheten på gaddarna. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tuva Posted September 28, 2013 Share Posted September 28, 2013 Med tanke på att jag aldrig längre blir "luden" på tänderna och att mitt tandkött numera alltid är vackert rosa och aldrig blöder längre borde betyda att kosten är fördelaktig för tandhälsan. Och då äter jag ändå ganska liberalt, mörk choklad, nån frukt ibland, bär ibland och rotfrukter några gånger i veckan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted September 28, 2013 Share Posted September 28, 2013 Inspirerad av denna tråden köpte jag idag kingfisher tandkräm utan fluor men med baking soda på LCHF-butiken. Faktiskt riktigt angenämt att borsta med den, och så riskerar man inte få i sig det giftiga fluoret mer. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted September 28, 2013 Share Posted September 28, 2013 Inspirerad av denna tråden köpte jag idag kingfisher tandkräm utan fluor men med baking soda på LCHF-butiken. Faktiskt riktigt angenämt att borsta med den, och så riskerar man inte få i sig det giftiga fluoret mer. Jag använder den också 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Naturist Posted September 28, 2013 Share Posted September 28, 2013 Blanda bikarbonat med lite pepparmyntolja, så slipper ni 80% av ingredienserna. Redigerar in: tänk på att röra ut bikarbonatet i varm vatten innan, så det inte har så,stor slipverkan påmemaljen. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stroker49 Posted September 28, 2013 Share Posted September 28, 2013 Det är klart det är gynnsamt för tandhälsan att äta minimalt med kolisar. Jag använder vanlig tandkräm. Att flour skulle vara problematiskt tror jag inte på. Däremot har flour främst sin betydelse när man är ung och tänderna skall bli hårda och tåliga. Då är det bra med flour. Efter 20 -25år är det väl inte så betydelsefullt. Men det lilla i tandkrämen är inte nog, skölj som ung. Bara för att man äter nyttig mat behöver man ju inte sitta med foliehatt och vara helt konstig inom alla områden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted September 28, 2013 Share Posted September 28, 2013 Det är klart det är gynnsamt för tandhälsan att äta minimalt med kolisar. Jag använder vanlig tandkräm. Att flour skulle vara problematiskt tror jag inte på. Däremot har flour främst sin betydelse när man är ung och tänderna skall bli hårda och tåliga. Då är det bra med flour. Efter 20 -25år är det väl inte så betydelsefullt. Men det lilla i tandkrämen är inte nog, skölj som ung. Bara för att man äter nyttig mat behöver man ju inte sitta med foliehatt och vara helt konstig inom alla områden. Jag har levt 55 år och trott det var superviktigt att skölja med fluor, borsta med fluor... För några veckor sedan upptäckte jag att fluor är giftigt i för höga doser, se t.ex. http://www.fluoridealert.org/issues/dental-products/toothpastes/. Så för mig är det inte konstigare att undvika artfrämmande fluor i tandkräm än artfrämmande gluten i mjölmat... 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Naturist Posted September 28, 2013 Share Posted September 28, 2013 Att undvika fluor är inte att sitta med en foliehatt...googla fluor vs gift, så lär du ha att läsa rätt länge. (Inte flour, då det är mjöl). Att borta tänderna med fluortandkräm är nog ok, OM man inte sväljer tankrämen, vilket de flesta faktiskt gör. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ganymedes Posted September 28, 2013 Share Posted September 28, 2013 OM man inte sväljer tankrämen, vilket de flesta faktiskt gör. Sväljer dom flesta tandkrämen? Jag har varken sett eller hört talas om någon som gör det? Tillägg: Att små barn kan göra det ibland förstår jag men vuxna? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Naturist Posted September 28, 2013 Share Posted September 28, 2013 Sväljer dom flesta tandkrämen? Jag har varken sett eller hört talas om någon som gör det? Tillägg: Att små barn kan göra det ibland förstår jag men vuxna? Jodå, det händer tydligen. Var t.o.m. på nyheterna för ett tag sen. Många sväljer " tandborstskummet", vilket är skadligt, enligt vissa japanska forskare. Då får man i sig alla bakterier som man egentligen ska spotta ut. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Naturist Posted September 28, 2013 Share Posted September 28, 2013 http://ki.se/ki/jsp/polopoly.jsp?d=16526&a=43098&l=sv liiiiite grann i ämnet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ganymedes Posted September 28, 2013 Share Posted September 28, 2013 För några veckor sedan upptäckte jag att fluor är giftigt i för höga doser, se t.ex. http://www.fluoridealert.org/issues/dental-products/toothpastes/. Så för mig är det inte konstigare att undvika artfrämmande fluor i tandkräm än artfrämmande gluten i mjölmat... Fluor är ett ämne som vi får i oss hela tiden via kosten och används i benvävnaden så helt artfrämmande kan det väl inte vara? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted September 28, 2013 Share Posted September 28, 2013 Fluor är ett ämne som vi får i oss hela tiden via kosten och används i benvävnaden så helt artfrämmande kan det väl inte vara? Det har du rätt i, borde nog vara "artfrämmande mängd fluor" i stället Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted September 28, 2013 Share Posted September 28, 2013 Betydligt reducerad tandsten... Hade inte karies före LCHF heller. Dock fortfarande efter 20 månader aningen inflammation i tandköttet, men inget som liknar hur det var under föregående decennier... Hur märker man att man har inflammation i tandköttet? Jag får väldigt lätt ont i tandköttet närmast tanden dvs under nivån som man ser. Kör jag med tandtråden när jag har ont så blöder det. Så har det varit i 20 år och det kommer direkt om jag äter minsta sockersmula. Det har dock blivit lite bättre den senaste tiden. Jag har frågat tandläkarna jag haft men har aldrig fått något svar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jerker Posted September 28, 2013 Share Posted September 28, 2013 Jag har haft dåliga tänder med massor av hål hela livet trots att jag borstade tänderna. Men sedan jag började med LCHF har jag inte haft några hål, så nog har det betydelse, alltid! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Modesty Posted September 28, 2013 Share Posted September 28, 2013 Hur märker man att man har inflammation i tandköttet? Jag får väldigt lätt ont i tandköttet närmast tanden dvs under nivån som man ser. Kör jag med tandtråden när jag har ont så blöder det. Så har det varit i 20 år och det kommer direkt om jag äter minsta sockersmula. Det har dock blivit lite bättre den senaste tiden. Jag har frågat tandläkarna jag haft men har aldrig fått något svar. Det låter som inflammation enligt min holistiska tand hygienst har i stort sett alla en mer eller mindre pågående inflammation och det är viktigt att ha den under kontroll. Även om man inte är särskillt mycket kolhydrater så har man en baketrieflora i munnen och dessa bildare en film på tänderna inom 24 timmar från bortsning. Själv tillämpar jag både oil pulling och tandtråd, där jag skrapar av mot varje tand (oftast utan blödning). Ska bli kul att träffa min hygienist om några veckor, började gå till henne för 6 månader sen. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted September 28, 2013 Share Posted September 28, 2013 Det låter som inflammation enligt min holistiska tand hygienst har i stort sett alla en mer eller mindre pågående inflammation och det är viktigt att ha den under kontroll. Även om man inte är särskillt mycket kolhydrater så har man en baketrieflora i munnen och dessa bildare en film på tänderna inom 24 timmar från bortsning. Själv tillämpar jag både oil pulling och tandtråd, där jag skrapar av mot varje tand (oftast utan blödning). Ska bli kul att träffa min hygienist om några veckor, började gå till henne för 6 månader sen. Det knepiga är att fram till jag var ca 35 år så blödde det i princip aldrig och jag fick aldrig ont. Det hände ingenting även om jag varit på kalas och ätit massor av sötsaker. Jag har alltid borstat tänderna minst morgon och kväll. Menar din tandhygienist att även barn har det? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dufva Posted September 28, 2013 Share Posted September 28, 2013 Angående inflammationer i tandköttet har jag definitivt haft min beskärda del Djupa tandköttsfickor och svåra smärtsamma behandlingar redan innan jag var tonåring Idag är jag 52 helt utan tandköttsfickor och inflammationer och med alla gaddar i behåll Tycker nån att jag är en foliehatt pga att jag trots dåliga odds fullständigt fixat min munhälsa med Lchf-kost och tom kastat tandkrämen idag så bjuder jag gärna på det Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Modesty Posted September 28, 2013 Share Posted September 28, 2013 Det knepiga är att fram till jag var ca 35 år så blödde det i princip aldrig och jag fick aldrig ont. Det hände ingenting även om jag varit på kalas och ätit massor av sötsaker. Jag har alltid borstat tänderna minst morgon och kväll. Menar din tandhygienist att även barn har det? Vi diskuterade vuxna, men jag kan kolla med henne, hon tyckte även det var helt ok att borsta med bikarbonat. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AnetteB Posted September 29, 2013 Share Posted September 29, 2013 Var hittar man recept på egengjord tandkräm tro? Eller kanske kan nån härinne bjuda på ett? Jag försöker att varje morgon göra Oil pulling och där känner man ganska omgående hur rengörande det är.. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lyx-LCHF Posted September 29, 2013 Share Posted September 29, 2013 Var hittar man recept på egengjord tandkräm tro? Eller kanske kan nån härinne bjuda på ett? Jag försöker att varje morgon göra Oil pulling och där känner man ganska omgående hur rengörande det är.. Varsågod: http://www.shenet.se/recept/tandpasta.html 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted September 29, 2013 Share Posted September 29, 2013 Hur märker man att man har inflammation i tandköttet? Jag får väldigt lätt ont i tandköttet närmast tanden dvs under nivån som man ser. Kör jag med tandtråden när jag har ont så blöder det. Så har det varit i 20 år och det kommer direkt om jag äter minsta sockersmula. Det har dock blivit lite bättre den senaste tiden. Jag har frågat tandläkarna jag haft men har aldrig fått något svar. Jag tror ett symptom är just att det ganska lätt blöder. Det var min tandläkare som sade att jag har lite inflammation. Hon kände inte till någon metod för att ta bort den helt. Är ju tyvärr en riskfaktor för hjärtkärlsjukdom genom att olämpliga patogener kan läcka in i blodbanan via blödande gom och bidra till inflammation i blodbanan. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts