Jump to content

Yaconsirap?

Steffen

Recommended Posts

Är det någon som vet om påståendena kring Yaconsirap (http://www.ravarubutiken.se/torkad-frukt-och-sotning/yaconsirap-250-g.php) stämmer - att det inte tas upp av kroppen och påverkar blodsockret? Inte att jag saknar en söt smak, men tx en god sås blir ofta lite bättre med en gnutta sött. Men man undviker ju det, eftersom man vill hålla nere kolhydraterna mest möjligt.

Japp.. det e mest fructose.. så du får fettlever i stället för högt blodsocker.. bra va.. eller inte?

Mnjae.. verkar vara mest sk oligosakarider.. dvs resistent stärkelse?

Frågan är väl mest.. hur står de sig vid bearbetningen till sirap.. bryts de då inte ner till fruktose?

Hur som helst.. du lär knappast få problem med hård mage!

Oligofruktos är som inulin fast kortare kedjor av fruktos, så det smakar sött. Men liksom de långa inulinkedjorna så fermenteras de av bakterier i tjocktarmen och det blir en del gaser... Tror också man riskerar övergöda en del bakterier som då blir för många mot vad de "bör" vara, fast jag minns inte exakt vilka de var.

Oligofruktos är som inulin fast kortare kedjor av fruktos, så det smakar sött. Men liksom de långa inulinkedjorna så fermenteras de av bakterier i tjocktarmen och det blir en del gaser... Tror också man riskerar övergöda en del bakterier som då blir för många mot vad de "bör" vara, fast jag minns inte exakt vilka de var.

Tack för svar. Tror kanske inte direkt det är något för mig då. Jag har lite tendens till inflammerad tarm, så att göda "fel" bakterier är nog inte vad jag behöver... :mellow: