Gå till innehåll

[Tips] Nötlever

Recommended Posts

Precis som tråden heter så har jag nu ett halvt kilo nötlever och vill göra någon gryta av det. Jag äter ju inte grädde men kör på med era favorit recept så byter jag bara ut grädde mot kokosgrädde.

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gör inte gryta.. såvida du inte äter upp allt omedelbums!

Överkokt/stekt nötlever blir stenhård!

Bästa man kan göra med det är att skiva och steka, serveras gärna med stekt svamp och lök!

• Gilla 1
Länk till inlägg

Gör inte gryta.. såvida du inte äter upp allt omedelbums!

Överkokt/stekt nötlever blir stenhård!

Bästa man kan göra med det är att skiva och steka, serveras gärna med stekt svamp och lök!

Utan grädde/kokosgrädde i? Vilken svamp, kantareller? Passar det med lingon till?

Länk till inlägg

Gör Fegato alla Venezia. Stek i bitar med mycket skivad lök. Häll i vitt vin och lagerblad. Låt vinet koka bort och ge på lite vitt vin till och låt det nästa koka bort+salt och peppar.

Italiensk snabbmat!

• Gilla 2
Länk till inlägg

Gör Fegato alla Venezia. Stek i bitar med mycket skivad lök. Häll i vitt vin och lagerblad. Låt vinet koka bort och ge på lite vitt vin till och låt det nästa koka bort+salt och peppar.

Italiensk snabbmat!

Det skulle funka, tack! Finns det något speciellt man brukar ha till? Sallad, svamp?

Länk till inlägg

Stek levern i bitar, ta upp och lägg åt sidan och lägg ett lock över de. Fräs sedan valda grönsaker i skyn innan du skickar i kokosgrädden som får koka upp och gå 5-7 minuter.

På slutet lägger du i leverbitarna (med den saft som kommit ur de) som får koka med någon minut. På så sätt bibehålls den möra känslan i levern, och den klarar även en senare uppvärmning utan att bli hård eller seg...
..

• Gilla 1
Länk till inlägg

Har man familjemedlemmar som har svårt för leverns smak och konsistens kan det vara en bra idé att göra levarbiffar med 50/50 köttfärs/lever. Koka levern, avlägsna hinnorna och mal ned den tillsammans med köttfärsen. Tänk gärna lite outside the box vad gäller kryddning för att minska den dominerande leversmaken, typ muskotnöt, kryddpeppar, diverse örter et c.

• Gilla 1
Länk till inlägg

Jag lagade mitt livs första ungnötlevergryta i häromsistens. Den blev underbart god - och jag som trodde att jag inte gillade lever.  :P

Som vanligt improviserade jag, så jag har inget exakt recept. Men det här är vad jag gjorde:

Knaperstekte bacon i min järngryta. Tog upp det och stekte levern som jag skurit i lagom bitar. Stekte den några bitar i taget och bara helt kort, eftersom jag läst att lever blir hård och tråkig om man steker den för länge. Under tiden fräste jag rödlök  sakta i en annan gryta. 

Sedan lade jag allt i järngrytan, saltade och pepprade, hällde på grädde och lite creme fraiche, hällde i lingon och örtsalt, lät koka upp, smakade av med mer kryddor, öste i rejält med persilja, lät koka en kort stund. Klart!

Det som blev över, frös jag in i portionsförpackningar. Åt en av dem i veckan, tog upp den i god tid, så att den var tinad och lät den bara precis koka upp. Den blev inte hård alls och var lika god som när den var nylagad.  :)

• Gilla 1
Länk till inlägg

Klassiska engelska tillbehör till lever är bacon, lök och champinjoner. Och kapris förstås. Brukar steka bacon i smör, ta upp ur pannan och i med mera smör och strimlad gul lök, bryn, upp ur pannan, i med mera smör och champinjoner, stek dem tills de är torra och lite brynta, upp med dem också. Sedan steker du levern i samma panna, i med mera smör så det inte fastnar (man brukar panera), bryn bägge sidor, salta och peppra (både svart- och vitpeppar) och se till att levern fortfarande är rosa inuti men har "stannat" så att säga, lägg ner bacon, lök och svamp runt om och sedan som sagt kapris till (vet faktiskt inget om kaprisens kolhydratsinnehåll, men den är salt så man får inte i sig mängder). Älskart!

• Gilla 2
Länk till inlägg