MKJ Posted September 28, 2013 Share Posted September 28, 2013 Kan det vara farligt att äta strikt LCHF när man tar blodförtunnande medel? Kan dosen behöva justeras? En del ökar ju också intaget av gröna grönsaker drastiskt när dom börjar äta LCHF och när man äter blodförtunnande skall man ju äta samma mängd grönt varje dag eftersom extra grönt gör blodet tunnare. (Hoppas jag minns rätt.) En undran bara. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted September 28, 2013 Share Posted September 28, 2013 Man skall överhuvudtaget inte mickla för mycket med maten vid intag av Varan.. då dosen är ställd efter de värden man hade. Framförallt så skall man prata med sin behandlande läkare.. det kan ju tänkas att man vill hjälpa kroppen på traven med läkning genom att införa livstilsförändringar.. och då kan ju denna se det som en positiv sak och får därmed bedömma om extra provtagning är nödvändigt! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted September 28, 2013 Share Posted September 28, 2013 (edited) Tycker inte att det ska vara någon fara att äta LCHF, jag förmodar att det är Waran du pratar om, dosen justeras efter provet man tar, som heter PK =protrombinkomplex. Äter man ungefär samma mat varje dag, så bör dosen Waran kunna justeras efter provet, som man tar med jämna mellanrum beroende hur värdet är och vilken dos Waran man äter. Edited September 28, 2013 by Syster Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted September 28, 2013 Author Share Posted September 28, 2013 Vad kan hända om någon inte känner till att dom bör kolla om dosen behöver justeras? Beroende på vad personen ätit tidigare så kan ju övergången till LCHF bli en ganska drastisk förändring. Skulle ju vara intressant om någon som äter blodförtunnande kan bidra med information om eventuella förändringar i dosbehovet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted September 28, 2013 Share Posted September 28, 2013 Det som kan hända är att man kan få en för lång koaguleringstid = risk för blödning, eller en för kort koaguleringstid = risk för propp, då man inte följer provtagning och dos. Det är väldigt viktigt att följa proverna då det finns väldigt många faktorer som spelar in hela tiden. Mat och dryck har en stor inverkan, och man vet nog än idag inte alla faktorer som spelar in vid Waranbehandling. En av de mest kända är infektioner av olika slag, då brukar PK oftast stiga och risken är större för blödning, visar sig oftast först som hudblödningar. Äter man Waran och bestämmer sig att ändra kosthållning, till vad det än kan vara, så gör man nog klokt i att som Zepp skriver att informera sin läkare. Men jag ser inga större risker i LCHF och Waran, jag ser en större risk i att vara vegetarian och Waran, då många grönsaker (framförallt gröna) kan stöka till det lite i koagulationstiden. Men bara man är medveten om det, informerar läkare, äter ungefär likadant varje dag och följer provtagning och dosering så ska varken det ena eller det andra utgöra någon fara. Som Waranmedicinerare kan provtagningsintervallen variera mycket, från 2 gånger i vecka till 1 gång per månad beroende på hur lättinställd man är, sen kan som sagt en infektion spöka till det, och man kanske måste ta proverna oftare under en tid för att få den exakta dosen av Waran. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Modesty Posted September 28, 2013 Share Posted September 28, 2013 Iofs mäter man väl INR nu för tiden för Waran (warfarin), hur det är det med nyare medel vet jag inte, men med lågmolekylärt heparin typ Fragmin har kost ingen påverkan. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted September 28, 2013 Share Posted September 28, 2013 Min svåger äter Waran och han är egentligen i grunden LCHF are, men efter senaste hjärtoperationen har han haft svårt att gå tillbaka till hälsosam kost, för han har behov av att "unna" sej dittan och dattan. Jag har inte hört att han behövt ändra dosen, men jag ska vidarebefordra varningen eftersom han måste skärpa till sej eller börja knapra statiner nu 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted September 28, 2013 Share Posted September 28, 2013 Iofs mäter man väl INR nu för tiden för Waran (warfarin), hur det är det med nyare medel vet jag inte, men med lågmolekylärt heparin typ Fragmin har kost ingen påverkan. Pk-INR = samma sak. Kosten har som du säger ingen inverkan (vad jag hört) på Heparin och Fragmin. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Modesty Posted September 28, 2013 Share Posted September 28, 2013 Pk-INR = samma sak. Kosten har som du säger ingen inverkan (vad jag hört) på Heparin och Fragmin. Antar att kosten inte heller har betydelse för de nya anti-trombin och anti-X medlen eller. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts