Jump to content

Kokosfett

trollmor
 Share

Recommended Posts

Jag äter LCHF sedan ett par månader och mår väldigt bra på denna kost. Min mage håller sig lugn på ett par tsk kokosfett ( Cocosa) per dag. Ibland vill jag inte ha med kokos-smaken, speciellt om jag steker nåt. Då använder jag deodoriserat kokosfett som jag köpt via LCHF-butiken. Jag undrar om den är lika nyttig eller blir den förstörd då man processar den så den blir smaklös ?? Är det någon som vet detta ?

Bruce Fife anser att den deodoriserade kokosoljan är "tillräckligt" nyttig, även om den helt obehandlade kanske kan ha några egenskaper som går förlorade i processandet.

Du kan nog utgå ifrån att så länge kokosfettet har en hög kvalitet är det bra mycket än det mesta du kan äta även om det är deodoriserat.

• Like 4

Läste på länken http://www.kokosfett.nu/laurinsyra-nyttigt/ att laurinsyra är en triglycerid. Men triglycerider ska man ju ha så lågt värde av som möjligt?? Är det skillnad på triglycerider som jag har i blodet och triglycerider jag kan äta i kokosfett? Påverkar kokosfett mina blodvärden?

När du ätit fettrik mat så kommer det cirkulera en massa fettsyror i blodbanan från måltiden. Dessa ska ju släppas in via tarmväggen, så det är helt ok. Däremot ska man inte på fastande morgonmage ha en massa triglycerider, för det tyder på att det är levern som sysslat med att t.ex. konvertera fruktos eller alkohol till fett.

• Like 1

Jag äter LCHF sedan ett par månader och mår väldigt bra på denna kost. Min mage håller sig lugn på ett par tsk kokosfett ( Cocosa) per dag. Ibland vill jag inte ha med kokos-smaken, speciellt om jag steker nåt. Då använder jag deodoriserat kokosfett som jag köpt via LCHF-butiken. Jag undrar om den är lika nyttig eller blir den förstörd då man processar den så den blir smaklös ?? Är det någon som vet detta ?

Det nyttiga med kokosfett, förutom att det är just fett, är de medellånga fettsyrorna som blir ketonkroppar automatiskt oavsett kosten i övrigt, plus att laurinsyra (som är den fettsyra det finns mest av i kokos) har olika goda egenskaper som motverkar inflammation. Och alla fettsyrorna finns kvar efter deodoriseringen.

• Like 4

• 1 month later...

Det nyttiga med kokosfett, förutom att det är just fett, är de medellånga fettsyrorna som blir ketonkroppar automatiskt oavsett kosten i övrigt, plus att laurinsyra (som är den fettsyra det finns mest av i kokos) har olika goda egenskaper som motverkar inflammation. Och alla fettsyrorna finns kvar efter deodoriseringen.

Hakar på en gammal tråd. Jag vill börja äta kokosfett för att se om uttröttbarhet (mental trötthet) går att läka ut med hjälp kokosfett. Sitter och läser Bruce Fifes bok Stoppa Alzheimer Nu! och där rekommenderar han 5 matskedar per dag vid Alzheimers. Då slår paniken till  :unsure: för jag har oerhört svårt att fördra smaken på kokosfett. 

Finns det mindre doser kom kan verka bra vid tillstånd som inte är lika allvarliga som Alheimers? Vilka doser använder ni andra i ert dagliga liv? Vad är en fungerande minidos?

Hakar på en gammal tråd. Jag vill börja äta kokosfett för att se om uttröttbarhet (mental trötthet) går att läka ut med hjälp kokosfett. Sitter och läser Bruce Fifes bok Stoppa Alzheimer Nu! och där rekommenderar han 5 matskedar per dag vid Alzheimers. Då slår paniken till  :unsure: för jag har oerhört svårt att fördra smaken på kokosfett. 

Finns det mindre doser kom kan verka bra vid tillstånd som inte är lika allvarliga som Alheimers? Vilka doser använder ni andra i ert dagliga liv? Vad är en fungerande minidos?

När jag vill ha en dos kokosfett bara för att ge hjärnan energi, så värmer jag en deciliter vatten och häller i fettet så det blandar sig. Sedan dricker jag det snabbt. Ingen höjdare men det kommer dit det ska...

Sedan kan man ju "smyga" in så mycket kokosfett som möjligt: när man steker omelett kan den rymma stora mängder kokosfett utan att bli annat än jättegod, när man bakar nötfrökex slår man i massor med kokosfett etc.

Observera också att det finns deodoriserad kokosfett som inte smakar kokos.

• Like 1

Jag har läst 2 msk om man inte har en neurodegenerativ sjukdom. Ett tips är att ha i det i ett té du tycker om och samtidigt ha i saft från en lime. Det neutraliserar kokosolja på något sätt.

• Like 2

Jag har läst 2 msk om man inte har en neurodegenerativ sjukdom. Ett tips är att ha i det i ett té du tycker om och samtidigt ha i saft från en lime. Det neutraliserar kokosolja på något sätt.

Jag fick letat med vidare på Youtube och hittade en intervju med Bruce Fife och som du skriver rekommenderar han 1-3 msk kokosfett/dag.

Blanda i te och mat har jag testat och jag tror inte ni vänliga själar förstår hur ofattbart äckligt jag upplever kokosfettet och det samma gäller om kokosmjölet slår igenom för mycket när jag använder det innemellan. Men jag kom på i går kväll om jag håller för näsan samtidigt som jag tar min matsked, kan jag få det att fungera.

För nu vill jag ha in långsiktigthet. Uttröttbarhet (hjärntrötteht) är måhända inte neurodegenerativ men det är kvardröjande trötthet efter en utbrändhet som tyvärr ger sig tillkänna så lång tid som 8 år efteråt. Jag kan inte arbeta så mycket som jag behöver (och jag talar om normala nivåer) och tröttheten i sig stjäl livskvalité. 

Det finns bara lite forskning (SU i Göteborg har en grupp) kring hjärntrötthet men den har inga lösningar. Det finns en massa forskning och behandlingar om stressens olika akuta lägen. Det finns dock inget skrivet om stress och ketogen kost (som jag har hittat i alla fall) men jag tänker eftersom jag redan äter LCHF kunde det vara intressant att testa Bruces koncept 6 månader och se om det gör skillnad. Min tanke är 1 msk morgon och 1 msk inför natten.

• Like 1

Jag har läst flera gånger om personer som mått väldigt dåligt av att ha ätit kokosfett på kvällen. Så ta det försiktigt, och ta det i så fall tidigare på dagen.

Tack för din omtanke  :). Eftersom kroppen utför mycket reparationsarbete på natten är min tanke att låta kokofettet hjälpa till då men som med allt i den här kosten får man testa vad kroppen vill. Den lär ju tala sitt eget tydliga språk  ;)

• 2 months later...

Efter mycket "om och men" har jag kommit fram till att det passar mig bra att ta en dryg matsked kokosfett (deodoriserad) i mitt morgonte. Bäst blir om man fördelar den med stavmixern. Detta har jag gjort några dagar sträck och vilket gör att jag känner en oerhört stabil mättnad och inte blir hungrig i första taget, mindre aptit helt enkelt. Detta gör att mättnaden vid måltid också kommer snabbare. 

Jag äter ca 2 ggr/dag och undrar om man kan få i sig all näring på en såpass liten tillförsel av mat. Vid min normala LCHF har jag aptit för 2,5-3 måltider, det är lite olika, olika dagar. Skall också tillägga att jag äter riktigt mat med blandning av protein, ägg, fett, rot- och ovanjord grönsaker. 

Viktnedgången är avslutad och jag kommer nu att göra detta som ett självexperiment för att se om jag kan läka ut den uttröttbarhet som är en effekt av en utbrändhet (den akuta fasen är över sedan länge, så snälla inga goda råd kring detta  ;) )

Jag är jättetacksam för era reflektioner, analyser och delande om man kan få i sig tillräcklig näring när måltider och portionsstorlekar minskar.

Jag har hört eller läst någonstans att när man ska steka i kokosfett så ska man ta den smaklösa då den med smak inte är bra art steka i. Så använder utan smak att steka i och den med i kaffe, te och så... Men någon som vet om de stämmer?

Jag har hört eller läst någonstans att när man ska steka i kokosfett så ska man ta den smaklösa då den med smak inte är bra art steka i. Så använder utan smak att steka i och den med i kaffe, te och så... Men någon som vet om de stämmer?

Några av ämnena i den kallpressade kokosoljan blir förstörda vid stekning (och om du använder i för varmt kaffe/the).

Det är mest slöseri att steka med den dyra.. såvida du inte vill ha kokossmaken!

I övrigt är det en marginell skillnad mellan deodiserat och det med smak.. mest en prisfråga!

Så det bildas alltså inga dåliga fetter i den kallpressadd ifall man steker i den? :)

Näe.. det skulle då vara de fleromättade som oxiderar.. men vi pratar om promille av den varan.

http://www.fineli.fi/food.php?foodid=552〈=sv

Altså.. det kallpressade med smak är svindyrt.. om man inte vill ha/behöver cocossmaken så kan man spara lite pengar genom att använda ett billigare.. ofta då varmpressat!

Ja alltså den utan smak är varmpressad? Hehe jag förstår.. Men priset är inga problem för mig längre då jag jobbar i Lchf klubbens butik i Sthlm och får köpa kokosoljorna för inköps pris :D;) så har både med smak och utan.

Jag jobbar oxå.. så jag köper den med smak.. bara jag får tag i den.. då jag har lärt mig att uppskatta smaken, i det mesta!

Det finns nog flera varianter och produktionsställen samt olika märken.

Hehe ja den med smak är god men ibland kanske man vill ha en mer neutral smak :)

Buljong MBC!

2 äggulor, 1 dl (riktig) buljong, 1-2 msk kokosolja, 1 tsk salt + hett vatten. 

Annars är leverpastej gjord på kyckling lever bra. Bre på i överflöd på ett fröknäcke!

Tack för tipset  :), har inte kommit igång och koka egen buljong ännu men det ligger i detaljplanen. Jag tänker ägna mitt andra LCHF år åt att finslipa olika detaljer i  kosthållningen som jag tror är viktiga och goda. Att ta den egenlagade  maten till en annan nivå, där buljonger och fonder är lysande exempel.  Ibland skräms jag lite hur långt man (jag) har kommit från riktiga råvaror. Ett inte allt för behagligt samhällsfenomen.

Att systematisk testa kokosfett för att se om det läker ut de otrevliga effekterna av svår stress är en sådan plan. Tyvärr har jag riktigt svårt för inälvsmat även om jag i allra högsta grad inser värdet. 

Vet du eller någon annan om man kan få i sig alla mikronutrienter som kroppen behöver på två måltider/dag? Jag vet att LCHF-kostrådgivare ibland skriver att de ser undernäring bland folk som ätit LCHF och jag undrar hur det har gått till? Jag tänker att man behöver en viss volym av mat för att kunna få alla vitaminer och mineraler?

Tack för tipset  :), har inte kommit igång och koka egen buljong ännu men det ligger i detaljplanen. Jag tänker ägna mitt andra LCHF år åt att finslipa olika detaljer i  kosthållningen som jag tror är viktiga och goda. Att ta den egenlagade  maten till en annan nivå, där buljonger och fonder är lysande exempel.  Ibland skräms jag lite hur långt man (jag) har kommit från riktiga råvaror. Ett inte allt för behagligt samhällsfenomen.

Att systematisk testa kokosfett för att se om det läker ut de otrevliga effekterna av svår stress är en sådan plan. Tyvärr har jag riktigt svårt för inälvsmat även om jag i allra högsta grad inser värdet. 

Vet du eller någon annan om man kan få i sig alla mikronutrienter som kroppen behöver på två måltider/dag? Jag vet att LCHF-kostrådgivare ibland skriver att de ser undernäring bland folk som ätit LCHF och jag undrar hur det har gått till? Jag tänker att man behöver en viss volym av mat för att kunna få alla vitaminer och mineraler?

Vad det gäller buljong till buljong MBC, så om du bor i Stockholm så kan du använda stockpots färska buljongen (eller be din affär ta in).

Jag äter bara två gånger om dagen och det går bra men då använder jag mig mycket av äggula, buljong och kycklinglever. Ett annat bra tips som jag följer är att se till att jag tar ca 1 dl vardera av svavelrika grönsaker (kål, lök, svamp), färgglada grönsaker/bär (gärna flera olika färger under en dag) och grönbladiga grönsaler (babyspenat, grönkål, ruccola etc) vid varje måltid.

Jag gör pannbiffar på 2/3 nöt och 1/3 kycklinglever. När jag gör köttfärssås så maler jag ner en bit hjärta och har i. Och jag använder ett speciellt salt som har lite högre jod halt.

• Like 2

Vad det gäller buljong till buljong MBC, så om du bor i Stockholm så kan du använda stockpots färska buljongen (eller be din affär ta in).

Jag äter bara två gånger om dagen och det går bra men då använder jag mig mycket av äggula, buljong och kycklinglever. Ett annat bra tips som jag följer är att se till att jag tar ca 1 dl vardera av svavelrika grönsaker (kål, lök, svamp), färgglada grönsaker/bär (gärna flera olika färger under en dag) och grönbladiga grönsaler (babyspenat, grönkål, ruccola etc) vid varje måltid.

Jag gör pannbiffar på 2/3 nöt och 1/3 kycklinglever. När jag gör köttfärssås så maler jag ner en bit hjärta och har i. Och jag använder ett speciellt salt som har lite högre jod halt.

Nej inget Stockholm utan Göteborg  ;) .

Bortsett från inälvorna äter vi ganska lika och vad jag anser vara en bra sammansättning av mat. Jag äter nog mera ägg och eftersom min kropp är snäll även en del nötter.  

Man kan undra hur de som får undernäring av LCHF äter och sätter samman sin kost?

Nej inget Stockholm utan Göteborg  ;) .

Bortsett från inälvorna äter vi ganska lika och vad jag anser vara en bra sammansättning av mat. Jag äter nog mera ägg och eftersom min kropp är snäll även en del nötter.  

Man kan undra hur de som får undernäring av LCHF äter och sätter samman sin kost?

För lite ägg, grönsaker och inälvsmat skulle jag gissa.

• Like 2

Min man och jag började med kokosolja ungefär för 3 månader sedan,  efter vi har provat från Ceylon ( lchf butiken), Africa( outletsalud) och Philippinerna ( köpt på en hälsöbutik i Spanien), måste jag säga att smaken var  godare i  kokosolja som kom från Philippinerna , också dyrare.