Popular Post Jerker Posted September 28, 2013 Popular Post Share Posted September 28, 2013 Jag har just läst senaste numret av LCHF-magasinet och Bo Zackrissons krönika om njursvikt och att den troligtvis i många fall går att bota med LCHF. Alltså ännu ett område där LCHF - naturlig mat - kan bota sjukdomar som kostar vården miljardbelopp varje år. Diabetes, fetma, hjärt-kärlsjukdomar, demens etc. står för en saftig andel av sjukvårdsbudgeten, vilken ökar varje år. Jag har sedan länge filosoferat över vad det kommer sig att sjukvårdens kostnader bara ökar hela tiden. Men jag har tänkt att det mest beror på att vi klarar av att bota allt fler åkommor och att vissa sjukdomars botande kräver allt dyrare apparatur och mediciner och därmed ökar kostnaderna. Förr fick man bara acceptera att vissa sjukdomar inte gick att bota, men idag förväntar vi oss att i princip allt ska gå att bota. I takt med att vi botar allt mer så lever vi längre och även om vi överlever så kanske vi behöver kostsam vård och så återkommer vi med andra krämpor senare i livet. Naturligtvis är detta en delförklaring till att kostnaderna ökar, men frågan är om inte lågfettreligionen bär ett stort ansvar också. Vem vet hur stor andel av sjukvårdskostnaderna som beror på felaktiga kostråd? Och vem vet hur mycket som egentligen beror på att vi stoppar i oss för mycket kolhydrater. Kanske ett brett spektrum av sjukdomar kan härröras från detta? Om det är så som vi kan misstänka att det är, att många av våra mest kostsamma vårdinsatser har sin grund i de felaktiga kostråd som sprids av bl.a. SLV, då borde denna period komma att betecknas som en av de största skandalerna i vetenskapshistorien. 8 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Modesty Posted September 28, 2013 Share Posted September 28, 2013 Jag har just läst senaste numret av LCHF-magasinet och Bo Zackrissons krönika om njursvikt och att den troligtvis i många fall går att bota med LCHF. Alltså ännu ett område där LCHF - naturlig mat - kan bota sjukdomar som kostar vården miljardbelopp varje år. Diabetes, fetma, hjärt-kärlsjukdomar, demens etc. står för en saftig andel av sjukvårdsbudgeten, vilken ökar varje år. Jag har sedan länge filosoferat över vad det kommer sig att sjukvårdens kostnader bara ökar hela tiden. Men jag har tänkt att det mest beror på att vi klarar av att bota allt fler åkommor och att vissa sjukdomars botande kräver allt dyrare apparatur och mediciner och därmed ökar kostnaderna. Förr fick man bara acceptera att vissa sjukdomar inte gick att bota, men idag förväntar vi oss att i princip allt ska gå att bota. I takt med att vi botar allt mer så lever vi längre och även om vi överlever så kanske vi behöver kostsam vård och så återkommer vi med andra krämpor senare i livet. Naturligtvis är detta en delförklaring till att kostnaderna ökar, men frågan är om inte lågfettreligionen bär ett stort ansvar också. Vem hur stor andel av sjukvårdskostnaderna som beror på felaktiga kostråd? Och vem vet hur mycket som egentligen beror på att vi stoppar i oss för mycket kolhydrater. Kanske ett brett spektrum av sjukdomar kan härröras från detta? Om det är så som vi kan misstänka att det är, att många av våra mest kostsamma vårdinsatser har sin grund i de felaktiga kostråd som sprids av bl.a. SLV, då borde denna period komma att betecknas som en av de största skandalerna i vetenskapshistorien. Och listan på tillstånd, sjukdomar som kan påverkas positivt med ketogen kost kan göras längre. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jerker Posted September 28, 2013 Author Share Posted September 28, 2013 Och listan på tillstånd, sjukdomar som kan påverkas positivt med ketogen kost kan göras längre. Ja, jag anar att listan på tillstånd som tjänar på lågkolhydratkost kan göras mycket lång! Och än längre blir den om man räknar på följdsjukdomar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
paleotalibanen Posted September 28, 2013 Share Posted September 28, 2013 Efterkrigstiden kommer gå till historian som en period där akademiker felaktigt gissade orsaksamband och fick styra parametrar med förfärliga resultat. En period då vi borde vetat bättre men såg felaktiga samband som ledde till allt från massdöd till övervikt. Ingen kommer ställas till svars och ingen kommer be om ursäkt. Tvärtom kommer folk säga att de minsann aldrig förespråkat lågfett. Där är asymetrin idag, de som ger råden får betalt för att ge råd, men riskerar inte att förlora något om det går åt skogen. Ett bra tips är att aldrig ta råd av någon som inte kan förlora på att ha fel om det så gäller ekonomi, hälsa eller relationer. 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lyx-LCHF Posted September 29, 2013 Share Posted September 29, 2013 Tvivlar på att någon/några kommer att kunna ställas till svars för felaktiga kostråd. Så fokus bör nog ligga på att fortsätta sprida kunskap om det som fungerar och består utan komplikationer eller besvär. Tack, paleotalibanen för meningen "Ett bra tips är att aldrig ta råd av någon som inte kan förlora på att ha fel om det så gäller ekonomi, hälsa eller relationer." Den kommer jag verkligen att tillämpa i min vardag. Vi som är upplysta, och har tagit till oss kunskap som bevisligen fungerar, har möjlighet att låta våra medmänniskor som lider, gå från oro till ro. Jag väljer att missionera när så kan göras. Inte forcerat, utan bara när attraktion uppstår och de lyssnar aktivt, vilket tack och lov sker allt oftare... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jerker Posted September 29, 2013 Author Share Posted September 29, 2013 Nej, kanske kommer ingen att kunna ställas till svar, men det kommer nog att vara lätt att läsa orsakssambanden och peka ut de skyldiga. Och vi känner ju redan till t.ex. Ancel Keys roll, men alla de som var med då är ju redan döda. Men såna hårdnackade förespråkare Hellenius, Marcus och Rössner kommer kanske att under sin levnad hinna få uppleva hela sin livsgärning kastas på sophögen. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted September 29, 2013 Share Posted September 29, 2013 Nej, kanske kommer ingen att kunna ställas till svar, men det kommer nog att vara lätt att läsa orsakssambanden och peka ut de skyldiga. Och vi känner ju redan till t.ex. Ancel Keys roll, men alla de som var med då är ju redan döda. Men såna hårdnackade förespråkare Hellenius, Marcus och Rössner kommer kanske att under sin levnad hinna få uppleva hela sin livsgärning kastas på sophögen. Vi får verkligen hoppas att du har rätt Jerker 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts