henrym1978 Posted September 28, 2013 Share Posted September 28, 2013 Mamma har tagit mod till sig nu, jag tror sista frukostflingorna åkte ner i hennes mage i morse. Hon är 70 år. Det omedelbara problemet nu blir att hantera medicinerna. Hon äter betablockerare och vätskedrivande mot blodtrycket, statiner mot det "hemska" kolesterolet, och så inhalerar hon inflammationsdämpande mot astman. Om hon reagerar som jag gjort kommer hon snart inte ha kvar (alla) de problem som hon idag tar medicinerna mot. Hennes husläkare är av 80-talstyp, så hon kan inte vänta sig stöd den vägen. Så, hur gör jag nu? Hur gör hon nu? När går hon till vårdcentralen och tar nya prover? Hur gör hon med medicinerna till dess? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted September 28, 2013 Share Posted September 28, 2013 Hon kan definitivt sluta omedelbums med statinerna. Det finns absolut ingen forskning som stöder att lågt kolesterol är nåt bra vare sej för kvinnor eller för äldre personer. Tvärsom personer med högt kolesterol lever längre. När hon slutar med statinerna tror jag hon direkt kommer att må bättre, för biverkningarna är verkligen hemska. Nåt som jag sen rekommenderar för uppbyggnad av kroppen är kokosolja. Jag vet inte hur den funkar invärtes av egen erfarenhet, men det finns en tråd här om den. Utvärtes är den bara SÅ absolut fantastisk på min skruttiga 86 åriga mor! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredrik Kornberg Posted September 28, 2013 Share Posted September 28, 2013 Tänk på att silverpaketen är delvis härdat fett =No No!! inte hälsosamt. Köp Cocousa eller på tex: lchf butiken.se Tänk kvalite, det lönar sig. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Modesty Posted September 28, 2013 Share Posted September 28, 2013 Mamma har tagit mod till sig nu, jag tror sista frukostflingorna åkte ner i hennes mage i morse. Hon är 70 år. Det omedelbara problemet nu blir att hantera medicinerna. Hon äter betablockerare och vätskedrivande mot blodtrycket, statiner mot det "hemska" kolesterolet, och så inhalerar hon inflammationsdämpande mot astman. Om hon reagerar som jag gjort kommer hon snart inte ha kvar (alla) de problem som hon idag tar medicinerna mot. Hennes husläkare är av 80-talstyp, så hon kan inte vänta sig stöd den vägen. Så, hur gör jag nu? Hur gör hon nu? När går hon till vårdcentralen och tar nya prover? Hur gör hon med medicinerna till dess? Skulle hon ha något emot att byta läkare för den rätt har hon och alla andra. Tror det kan vara bra om hon med ditt stöd läser sin journal http://www.vardguiden.se/Sa-funkar-det/Lagar--rattigheter/Din-journal/ i vissa län kan få access online - http://www.lul.se/sv/Landsting--politik/Nyheter/Landstingets-ledningskontor/Start-for-patienters-tillgang-till-journaler-pa-natet/ 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
henrym1978 Posted September 29, 2013 Author Share Posted September 29, 2013 Byta läkare tror jag i teorin är bra, och ett tag tänkte jag försöka få mamma att göra det. Men hur säkerställer man att man hittar någon som litar mer på evidens än på det vi fått lära oss? (Någon som har en husläkare i Uppsala som är välvilligt inställd till lchf?) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted September 29, 2013 Share Posted September 29, 2013 Sen så.. även om man får tag i en läkare som är uppdaterad, positiv till LCHF och lyhörd i övrigt.. så är det bara delar av livstilsförändringen denne kan hjälpa till med.. resten måste patienten göra själv.. men det e klart bättre/lättare med en läkare så begriper vad man talar om! Först o främst.. Statinerna.. finns där massivt aterosklerotiska plack.. hur ser LDL ut, APO-kvot, koagulationsfaktor? Sen kommer blodtrycket, Lågkolhydratkost brukar som biverkan ha lägre blodtryck! Hur ser långtidsockret ut, HbA1C, C-peptid? Statiner har som biverkan diabetes.. vilket föregås av Hyperinsulinemi.. vilket mäts med C-peptid! Astmamedinerna är lokalverkande och påverkar som regel inget annat än lokalt.. de tas dessutom vid behov.. minskar behovet så sätts det ut av sig självt! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts