Artessa Posted September 28, 2013 Share Posted September 28, 2013 Efter att dragit in på KH i nu 4 månader konstaterar frugan att min hud har fått en helt annan karraktär. Lenare och smidigare helt enkelt. Inget jag tänkt på själv men jag antar att hon har rätt. Att skippa KH var ett beslut för att få ett bättre välmående och att komma i ketos och inte viktnedgång, som till slut stannade på ca: 3kg... efter viss oro att det skulle fortgå. Finns det någon annan som känner igen denna - oväntade? - biefffekt? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lyx-LCHF Posted September 29, 2013 Share Posted September 29, 2013 Skriv positiva bieffekt, och jag nickar instämmande hela vägen. Då jag tränar kontinuerligt, så kunde min hud bli torr emellanåt, men efter att ha gått över till LCHF i april -07, så har min hud känts len och mjuk både av mig själv, och de som kommit mig nära... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted September 29, 2013 Share Posted September 29, 2013 Allt som makar/makor/sambor upplever som positivt får tillskrivas de positiva biverkningarna! 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted September 29, 2013 Share Posted September 29, 2013 Efter att dragit in på KH i nu 4 månader konstaterar frugan att min hud har fått en helt annan karraktär. Lenare och smidigare helt enkelt. Inget jag tänkt på själv men jag antar att hon har rätt. Att skippa KH var ett beslut för att få ett bättre välmående och att komma i ketos och inte viktnedgång, som till slut stannade på ca: 3kg... efter viss oro att det skulle fortgå. Finns det någon annan som känner igen denna - oväntade? - biefffekt? Oh ja. Har fått en fantastiskt fin och len hud utan blemor. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Artessa Posted September 29, 2013 Author Share Posted September 29, 2013 Kul att inse att observationen tydligen stämmer. Undrar hur det skulle tas emot om man föreslog kostomlägg för en person med dålig hy? Det är nog inte altuellt då jag misstänker att det skulle tas emot illa. Man kan ju inte ens föreslå det för dem med övervikt utan att bli illa bemött så varför ens försöka? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted September 29, 2013 Share Posted September 29, 2013 Hade haft atopiskt exem sedan ettårsåldern, numera puts väck... 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted September 29, 2013 Share Posted September 29, 2013 Jag brukar kalla det min LCHF-hud 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tuva Posted September 29, 2013 Share Posted September 29, 2013 "Knottror" på överarmarna borta. Fyller snart 48 men ser betydligt yngre ut, ser yngre ut nu än när jag började för tre år sen. Hade ALLTID med mig handkräm överallt och feta krämer efter simning och träning. Jag har fått slänga dem en efter en eller ge bort dem för jag behöver dem aldrig längre. Inte ens på vintern, när mina fingrar kunde spricka och blöda av köldexem, blir jag torr. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LottaJ Posted September 29, 2013 Share Posted September 29, 2013 Oh, ja. Huden smidig och fin över hela kroppen, sällan eller aldrig finnar, inget eksem. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jeanette H-H Posted September 29, 2013 Share Posted September 29, 2013 Jag brukar kalla det min LCHF-hud Samma här. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted September 29, 2013 Share Posted September 29, 2013 "Knottror" på överarmarna borta. Fyller snart 48 men ser betydligt yngre ut, ser yngre ut nu än när jag började för tre år sen. Hade ALLTID med mig handkräm överallt och feta krämer efter simning och träning. Jag har fått slänga dem en efter en eller ge bort dem för jag behöver dem aldrig längre. Inte ens på vintern, när mina fingrar kunde spricka och blöda av köldexem, blir jag torr. Jag håller med om att se yngre ut. Det är som tiden går baklänges. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pygmepuff Posted September 29, 2013 Share Posted September 29, 2013 alltid haft problem med acne. Borta =D Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fnutt Posted September 29, 2013 Share Posted September 29, 2013 "Knottror" på överarmarna borta. Fyller snart 48 men ser betydligt yngre ut, ser yngre ut nu än när jag började för tre år sen. Hade ALLTID med mig handkräm överallt och feta krämer efter simning och träning. Jag har fått slänga dem en efter en eller ge bort dem för jag behöver dem aldrig längre. Inte ens på vintern, när mina fingrar kunde spricka och blöda av köldexem, blir jag torr. Vid två tillfällen när jag har hälsat på min pappa har jag fått frågan om jag är hans barnbarn. Det är då man känner att det kommer bli en bra dag För övrigt så är finnarna borta från ansikte, hals och rygg. Jag har skämts otroligt mycket för särskilt ryggen som varit full av finnar och ärr, men den här sommaren har jag kunnat gå barryggad igen. Otroligt! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fundersam Posted September 29, 2013 Share Posted September 29, 2013 "Knottror" på överarmarna borta. Fyller snart 48 men ser betydligt yngre ut, ser yngre ut nu än när jag började för tre år sen. Hade ALLTID med mig handkräm överallt och feta krämer efter simning och träning. Jag har fått slänga dem en efter en eller ge bort dem för jag behöver dem aldrig längre. Inte ens på vintern, när mina fingrar kunde spricka och blöda av köldexem, blir jag torr. Får jag fråga om du hade problem med hudpåverkan under själva viktreduktionen? Jag är 52 år och huden påverkas lite negativt, drar inte ihop sig i samma takt som kilona försvinner, även om viktnedgången är moderat. Tror att huden fick den stora knäcken då jag 2009 var jättedukig och gick ner 12 kg på fyra veckor med VLCD . Jag håller tummarna för att det kommer att rätta till sig när kroppen är klar. Kan och vill inte äta annorlunda än jag gör i idag . I övrigt som ni andra, mindre body lotion, hälarna blir allt finare, knottror borta på överarmar, senilfläckarna under bysten försvinner. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TheOcean Posted September 29, 2013 Share Posted September 29, 2013 Fick börja köra återfuktande kräm i ansiktet för några år sedan, och i vintras strax innan min omläggning tyckte jag krämen till trots att jag började se lite gammal och sliten ut. Nu använder jag bara någon sorts scrub lite då och då och huden är tillbaka till sin vanliga ungdomliga look! Blev t ex leggad på Systembolaget så sent som i torsdags, och jag fyller 31 om tre månader 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Annanas Posted September 30, 2013 Share Posted September 30, 2013 Eksemen som jag haft sen jag var barn, är helt borta med lchf och insmörjning med kokosolja, plus mycket förbättrad acne. Sen verkar jag se ännu yngre ut än jag gjorde innan 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tuva Posted September 30, 2013 Share Posted September 30, 2013 Får jag fråga om du hade problem med hudpåverkan under själva viktreduktionen? Jag är 52 år och huden påverkas lite negativt, drar inte ihop sig i samma takt som kilona försvinner, även om viktnedgången är moderat. Tror att huden fick den stora knäcken då jag 2009 var jättedukig och gick ner 12 kg på fyra veckor med VLCD . Jag håller tummarna för att det kommer att rätta till sig när kroppen är klar. Kan och vill inte äta annorlunda än jag gör i idag . I övrigt som ni andra, mindre body lotion, hälarna blir allt finare, knottror borta på överarmar, senilfläckarna under bysten försvinner. Det tror jag, tyvärr, har mest med genetik att göra. Jag har haft grisetur med generna, min mor är ungdomlig trots att hon rökt som en skorsten i hela sitt vuxna liv. Jag blev t.e.x stor som ett hus båda graviditeterna (vid v 36 var min bebismage lika stor som på kvinnor som gått 42 v, jag såg mest ut som Globen, haha!) men inte en endaste liten bristning. Eller jo, en 3-centimeters som inte var synlig efter ett år. Det gills knappt, va? Ingen som ser min kropp idag skulle kunna gissa att jag gått ner 20 kilo och varit jättegravid två gånger, inget hänger. Hoppas din kropp "hinner ifatt sig". 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fundersam Posted September 30, 2013 Share Posted September 30, 2013 Det tror jag, tyvärr, har mest med genetik att göra. Jag har haft grisetur med generna, min mor är ungdomlig trots att hon rökt som en skorsten i hela sitt vuxna liv. Jag blev t.e.x stor som ett hus båda graviditeterna (vid v 36 var min bebismage lika stor som på kvinnor som gått 42 v, jag såg mest ut som Globen, haha!) men inte en endaste liten bristning. Eller jo, en 3-centimeters som inte var synlig efter ett år. Det gills knappt, va? Ingen som ser min kropp idag skulle kunna gissa att jag gått ner 20 kilo och varit jättegravid två gånger, inget hänger. Hoppas din kropp "hinner ifatt sig". Det hoppas jag med , kroppen är ifatt, det är huden som är lite långsam . Tror och hoppas att kosten rätar upp detta när viktnedgången är klar och vilket fall har jag (och vi alla här) bromsat den glasering av kroppen som socker ställer till med. Halveringstiden för socker i hudens kollagen är ca 15 år! Generna på farssidan är inte så roliga, många är gråhåriga vid ca 25 års ålder och rynkiga vid ålderdomen men nästan alla, utom jag, har rökt så det är svårt att riktigt veta, vad som är vad. Kom på en positiv sak till: celluliter på rumpa och lår som inte skall gå att göra något åt är nästan borta! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MidjAnn Posted September 30, 2013 Share Posted September 30, 2013 I senilfläckarna under bysten försvinner. Ursäkta, men vad är det??? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fundersam Posted September 30, 2013 Share Posted September 30, 2013 I senilfläckarna under bysten försvinner. Ursäkta, men vad är det??? Här har jag kopierat ur Landstinget Sörmlands info om Keratosis Seborroica: "Talgvårtor (keratosis seborroica) Talgvårtor/seborroiska keratoser (seborre=talg, keratos=skrovlig fläck) kallades förr i tiden ofta (och tyvärr av vissa fortfarande) för senila vårtor, en benämning som idag låter konstig, eftersom ordet senil har ändrat betydelse (betyder egentligen bara åldrande) Detta är en helt godartad hudförändring, som blir allt vanligare med stigande ålder och är mycket vanlig efter medelåldern. De kan dock förekomma redan från 30-årsåldern." Inte alls kul att få och jag är jätteglad att de tillbakabildas. Ingen vet varför det kommer och de är helt ofarliga men vem har lust att ha dem . Har tidigare märk samband med intag av socker, att det kommer fler då. Nu när jag inte äter socker och spannmål tillbakabildas de alltså. Finns dock inga tips om detta någonstans på nätet. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted September 30, 2013 Share Posted September 30, 2013 Här har jag kopierat ur Landstinget Sörmlands info om Keratosis Seborroica: "Talgvårtor (keratosis seborroica) Talgvårtor/seborroiska keratoser (seborre=talg, keratos=skrovlig fläck) kallades förr i tiden ofta (och tyvärr av vissa fortfarande) för senila vårtor, en benämning som idag låter konstig, eftersom ordet senil har ändrat betydelse (betyder egentligen bara åldrande) Detta är en helt godartad hudförändring, som blir allt vanligare med stigande ålder och är mycket vanlig efter medelåldern. De kan dock förekomma redan från 30-årsåldern." Inte alls kul att få och jag är jätteglad att de tillbakabildas. Ingen vet varför det kommer och de är helt ofarliga men vem har lust att ha dem . Har tidigare märk samband med intag av socker, att det kommer fler då. Nu när jag inte äter socker och spannmål tillbakabildas de alltså. Finns dock inga tips om detta någonstans på nätet. Du kan ju alltid lägga upp en bild, så blir det lättare att förstå, typ... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fundersam Posted September 30, 2013 Share Posted September 30, 2013 Du kan ju alltid lägga upp en bild, så blir det lättare att förstå, typ... He, he nope . Du får googla o se om det finns bilder i sökningarna... 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MidjAnn Posted September 30, 2013 Share Posted September 30, 2013 He, he nope . Du får googla o se om det finns bilder i sökningarna... Jag googlade bilderna och nu måste jag säga att jag har inget behov av någon som helst diet de närmsta timmarna 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fundersam Posted September 30, 2013 Share Posted September 30, 2013 Jag googlade bilderna och nu måste jag säga att jag har inget behov av någon som helst diet de närmsta timmarna Det förstår jag men riktigt så ruskigt ser det inte alltid ut verkligheten men vem vill äta något som påverkar te x huden på det sättet. Vad händer t ex som det börjar växa i kroppen. Något i kroppen har ju skapat tillväxt där den inte skall finnas! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer Borås Posted October 6, 2013 Share Posted October 6, 2013 Efter att dragit in på KH i nu 4 månader konstaterar frugan att min hud har fått en helt annan karraktär. Lenare och smidigare helt enkelt. Inget jag tänkt på själv men jag antar att hon har rätt. Att skippa KH var ett beslut för att få ett bättre välmående och att komma i ketos och inte viktnedgång, som till slut stannade på ca: 3kg... efter viss oro att det skulle fortgå. Finns det någon annan som känner igen denna - oväntade? - biefffekt? Hej Artessa. Min fru har övertalat mig att börja med LCHF. Inte för att gå ner i vikt. Vägde 82 Kg och är 180 lång. Jag var nöjd med min vikt. Nu har jag gått ner 6 Kg, men jag har noterat effekter som jag inte kunde drömma om. Har hållit på en månad nu. Först; Jag har ett ganska stort sår/rodnad på ena benet. Läkarna säger att det är psoriasis, vilket jag tvivlat på eftersom jag inte haft det tidigare (jag är 64 år). Nu plötsligt börjar det att försvinna. Helt otroligt. En annan effekt som jag noterat och som har bekymrat mig mer är att mina händer blivit bättre. Musklerna mellan tummarna och pekfingrarna har tynat bort. Har varit hos alla tänkbara experter, men ingen har kunnat säga vad det beror på eller komma med förslag till åtgärd. Problemet har inneburit att mitt gitarrspelande är begränsat. Jag har också haft väldigt svårt att skriva. Det har blivit väldigt spretigt. Som värst kunde jag knappt skriva mitt namn. Nu har det osannolika inträffat att mitt gitarrspel blivit bättre och jag kan nu ta barreaccord. Jag kan också skriva normalt igen. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted October 6, 2013 Share Posted October 6, 2013 Hade haft atopiskt exem sedan ettårsåldern, numera puts väck... Ända sedan ettårsåldern! Vet du om du fick välling istället för att bli ammad? Var din mamma överviktig eller rökte? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted October 6, 2013 Share Posted October 6, 2013 Ända sedan ettårsåldern! Vet du om du fick välling istället för att bli ammad? Var din mamma överviktig eller rökte? Jag tror nog att välling introducerades tidigt, då min mamma förvärvsarbetade liksom pappa, och vi hade barnflicka. Hon var inte överviktig och rökte inte. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted October 6, 2013 Share Posted October 6, 2013 Jag tror nog att välling introducerades tidigt, då min mamma förvärvsarbetade liksom pappa, och vi hade barnflicka. Hon var inte överviktig och rökte inte. Jag fick också välling och jag höll på att dö av svält när jag var spädbarn. Skulle vara intressant att få veta mer om vällingens historia. Jag litar inte på att det är något bra livsmedel till små bebisar. Då menar jag rent näringsmässigt och inte om det är artegen mat eller inte. Kanske skulle behövas en egen tråd för välling och vad man kan ge istället. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted October 6, 2013 Share Posted October 6, 2013 Jag fick också välling och jag höll på att dö av svält när jag var spädbarn. Skulle vara intressant att få veta mer om vällingens historia. Jag litar inte på att det är något bra livsmedel till små bebisar. Då menar jag rent näringsmässigt och inte om det är artegen mat eller inte. Kanske skulle behövas en egen tråd för välling och vad man kan ge istället. Kan det ha varit gluten som hindrade ditt näringsupptag? När det gäller diskussion om vällingens lämplighet till bebisar så kan jag inte koppla bort det evolutionsmedicinska perspektivet, då jag menar att "ingenting inom biologi är begripligt utom i ljuset av evolutionsteorin"... http://en.wikipedia.org/wiki/Nothing_in_Biology_Makes_Sense_Except_in_the_Light_of_Evolution 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted October 6, 2013 Share Posted October 6, 2013 En av mina grannar har ett litet barn och hon skriker konstant om nätterna, måste vara jättejobbigt för henne och föräldrarna. Jag har funderat om det kan vara glutenintolerans/allergi... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted October 6, 2013 Share Posted October 6, 2013 En av mina grannar har ett litet barn och hon skriker konstant om nätterna, måste vara jättejobbigt för henne och föräldrarna. Jag har funderat om det kan vara glutenintolerans/allergi... Jag skrek också väldigt mycket när jag var spädbarn men det berodde inte på glutenintolerans utan på att vällingen kom upp igen och jag var vrålhungrig. Sedan kanske bebisar är känsligare för gluten än vuxna men jag har ju ätit spannmål sedan utan överkänslighet och jag har tagit blodprov för antikroppar mot gluten för några år sedan. Näringsinnehållet i bröstmjölk är nog inte alls desamma som i välling. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted October 6, 2013 Share Posted October 6, 2013 Kan det ha varit gluten som hindrade ditt näringsupptag? När det gäller diskussion om vällingens lämplighet till bebisar så kan jag inte koppla bort det evolutionsmedicinska perspektivet, då jag menar att "ingenting inom biologi är begripligt utom i ljuset av evolutionsteorin"... http://en.wikipedia.org/wiki/Nothing_in_Biology_Makes_Sense_Except_in_the_Light_of_Evolution Jag tror ärligt talat att många hänger upp sig för mycket på gluten. Jag tror snarare det är näringsinnehållet det handlar om. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted October 6, 2013 Share Posted October 6, 2013 Jag skrek också väldigt mycket när jag var spädbarn men det berodde inte på glutenintolerans utan på att vällingen kom upp igen och jag var vrålhungrig. Sedan kanske bebisar är känsligare för gluten än vuxna men jag har ju ätit spannmål sedan utan överkänslighet och jag har tagit blodprov för antikroppar mot gluten för några år sedan. Näringsinnehållet i bröstmjölk är nog inte alls desamma som i välling. Blodprov för antikroppar mot gluten är inte kompletta, dvs man kan fortfarande ha stora problem med gluten trots att proverna är negativa. De testar bara för ett av de ämnen som finns i gluten (transglutaminat?). Det finns en jättebra video på detta men den är på engelska, jag tror jag postade den i MS tråden. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted October 6, 2013 Share Posted October 6, 2013 Jag tror ärligt talat att många hänger upp sig för mycket på gluten. Jag tror snarare det är näringsinnehållet det handlar om. Detta håller jag inte med om. Det verkar som mer och mer forskning visar på att gluten och glutenliknande proteiner kan skada både tarmbarriären och hjärn/blodbarriären. Tex celiaki patienter som uppvisar ändringar i hjärnan vid MRI undersökningar. Självklart är det en fråga om dosering och genetisk predisposition också. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted October 6, 2013 Share Posted October 6, 2013 Jag tror ärligt talat att många hänger upp sig för mycket på gluten. Jag tror snarare det är näringsinnehållet det handlar om. Fast gluten gör väl hål i tarmväggen på alla människor? Sedan tror jag också som du att näringsinnehållet är mycket viktigt. Det är då min käpphäst kommer in i bilden och jag menar att välling ska så långt möjligt efterlikna modersmjölken. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted October 6, 2013 Share Posted October 6, 2013 Problemen med gluten är vad jag förstår att det är förrädiskt likt många av de proteinerna kroppens egen vävnad består av. Lägg till att det också verkar orsaka ökad permeabilitet i tarm och blodbarriären och du har större problem. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted October 6, 2013 Share Posted October 6, 2013 Detta håller jag inte med om. Det verkar som mer och mer forskning visar på att gluten och glutenliknande proteiner kan skada både tarmbarriären och hjärn/blodbarriären. Tex celiaki patienter som uppvisar ändringar i hjärnan vid MRI undersökningar. Självklart är det en fråga om dosering och genetisk predisposition också. Hur vet man att skadorna inte beror på näringsbristen som drabbar personer med celiaki? Åtminstone så länge dom inte avstår från gluten men när dom avstår så kan det ju inte bero på gluten heller. Mätte dom både på människor som fortfarande åt spannmål och några efter att dom slutat äta det? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted October 6, 2013 Share Posted October 6, 2013 Vid Celiaki.. (glutenintollerans) så bryts Villi ner.. då har man f*n så svårt att ta upp näring och energi över huvud taget. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted October 6, 2013 Share Posted October 6, 2013 Villi = tarmluddet bryts ner och förstörs precis som Zepp säger vid en celiaki. Tarmen blir oförmögen att ta upp näringsämnen och man får ofta brist på B-12 och järn, barn får ofta en dålig tillväxtkurva. Vid en riktigt elak celiaki ser tarmen på insidan (vid kirurgi) ut som en blodröd heltäckningsmatta, och man inser vid blotta åsynen att detta inte ser hälsosamt ut, äter man vid det tillfället spannmål, så tar man sig en rejäl funderare på om man verkligen ska förtära något som kan tillfoga sådana skador i ens tarm. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted October 6, 2013 Share Posted October 6, 2013 Ja det känner jag till och det var därför jag frågade som jag gjorde angående forskningen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted October 6, 2013 Share Posted October 6, 2013 Ja det känner jag till och det var därför jag frågade som jag gjorde angående forskningen. När man diagnostiserar celiaki så gör man det med vävnadsprov i tarmen via gastroscopi, blodprov med positiva antikroppar räcker inte för diagnos i dagens sjukvård. Ser man att patienten i fråga har de för celiaki typiska förändringarna i tarmvilli sätts diagnosen celiaki. Man får därefter utesluta allt gluten ur kosten, och senare, efter en viss tid göra om vävnadsprovet i tarmen, som då troligtvis ser mer normalt ut. Det är sålunda inte näringsbristen som ger förändringarna i tarmen, det är glutenintoleransen som ger förändringarna i tarmen som sedan ger näringsbristen. Det finns många som går runt med celiaki och förändringar i tarmluddet som inte än har brist på något 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted October 6, 2013 Share Posted October 6, 2013 När man diagnostiserar celiaki så gör man det med vävnadsprov i tarmen via gastroscopi, blodprov med positiva antikroppar räcker inte för diagnos i dagens sjukvård. Ser man att patienten i fråga har de för celiaki typiska förändringarna i tarmvilli sätts diagnosen celiaki. Man får därefter utesluta allt gluten ur kosten, och senare, efter en viss tid göra om vävnadsprovet i tarmen, som då troligtvis ser mer normalt ut. Det är sålunda inte näringsbristen som ger förändringarna i tarmen, det är glutenintoleransen som ger förändringarna i tarmen som sedan ger näringsbristen. Det finns många som går runt med celiaki och förändringar i tarmluddet som inte än har brist på något Ja jag känner till allt det där. Det var det som Johanna skrev som jag ställde frågor om. "Det verkar som mer och mer forskning visar på att gluten och glutenliknande proteiner kan skada både tarmbarriären och hjärn/blodbarriären. Tex celiaki patienter som uppvisar ändringar i hjärnan vid MRI undersökningar." Då undrade jag om ändringarna i hjärnan berodde på gluten eller om det var en indirekt följd av att personer med celiaki får näringsbrist. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted October 6, 2013 Share Posted October 6, 2013 Nej inte på grund av näringsbrist utan på att permeabiliteten hos blodbärriären ökar. Det är bla något MS patienter lider av. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leopoldina Posted October 7, 2013 Share Posted October 7, 2013 Jag håller med om att se yngre ut. Det är som tiden går baklänges. Jag håller helt med, men vill tillägga att kokosfett är suveränt för huden och håret och hjärnan! Jag tvättar håret med kritvit kokostvål och håret är inte längre fett, är ljusare och tjockare. Får även snabbt mindre rynkor när jag smörjer med kokosfett. Läs gärna http://www.coconutresearchcenter.org/ 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted October 7, 2013 Share Posted October 7, 2013 Jag håller helt med, men vill tillägga att kokosfett är suveränt för huden och håret och hjärnan! Jag tvättar håret med kritvit kokostvål och håret är inte längre fett, är ljusare och tjockare. Får även snabbt mindre rynkor när jag smörjer med kokosfett. Läs gärna http://www.coconutresearchcenter.org/ Har du inte gjort några andra förändringar samtidigt? Det låter ju konstigt att kokostvålen ensamt skulle få dom effekterna på håret. Kostomläggning, kosttillskott och annat kan ju också påverka. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fundersam Posted October 7, 2013 Share Posted October 7, 2013 Jag håller helt med, men vill tillägga att kokosfett är suveränt för huden och håret och hjärnan! Jag tvättar håret med kritvit kokostvål och håret är inte längre fett, är ljusare och tjockare. Får även snabbt mindre rynkor när jag smörjer med kokosfett. Läs gärna http://www.coconutresearchcenter.org/ Har du tips på någon helt doftfri som går att använda till ansiktet, fixar inte lukten av kokosolja? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik 2 Posted October 7, 2013 Share Posted October 7, 2013 Hej Artessa. Min fru har övertalat mig att börja med LCHF. Inte för att gå ner i vikt. Vägde 82 Kg och är 180 lång. Jag var nöjd med min vikt. Nu har jag gått ner 6 Kg, men jag har noterat effekter som jag inte kunde drömma om. Har hållit på en månad nu. Först; Jag har ett ganska stort sår/rodnad på ena benet. Läkarna säger att det är psoriasis, vilket jag tvivlat på eftersom jag inte haft det tidigare (jag är 64 år). Nu plötsligt börjar det att försvinna. Helt otroligt. En annan effekt som jag noterat och som har bekymrat mig mer är att mina händer blivit bättre. Musklerna mellan tummarna och pekfingrarna har tynat bort. Har varit hos alla tänkbara experter, men ingen har kunnat säga vad det beror på eller komma med förslag till åtgärd. Problemet har inneburit att mitt gitarrspelande är begränsat. Jag har också haft väldigt svårt att skriva. Det har blivit väldigt spretigt. Som värst kunde jag knappt skriva mitt namn. Nu har det osannolika inträffat att mitt gitarrspel blivit bättre och jag kan nu ta barreaccord. Jag kan också skriva normalt igen. Strikt LCHF har det goda med sig att man blir glutenfri. Det är borttagandet av gluten som hjälpt dig. Läs mer i Brödberoende av William Davis. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik 2 Posted October 7, 2013 Share Posted October 7, 2013 Problemen med gluten är vad jag förstår att det är förrädiskt likt många av de proteinerna kroppens egen vävnad består av. Lägg till att det också verkar orsaka ökad permeabilitet i tarm och blodbarriären och du har större problem. Jag citerar William Davis (Brödberoende) från wheatbellyblog, han förklarar bra, jag tror han tar upp din poäng i punken 2: First, wheat germ agglutinin–indigestible to humans–is a direct intestinal toxin. If 1 mg is fed to a laboratory animal, its intestinal tract undergoes extensive damage not unlike that seen in celiac disease. The average wheat-consuming human takes in 10-20 mg per day. The direct intestinal destruction of wheat germ agglutinin is made worse by a process first described in 1990 by Dr. Alessio Fasano’s group at Johns Hopkins: The gliadin protein of wheat triggers expression of the zonulin protein in intestinal cells. Zonulin, in turn, disrupts the normal “tight junction” structures (via actin filament polymerization) that provide a normal barrier to foreign substances in the intestinal tract, ordinarily preventing their entry into the deeper tissue layers of the bowel as well as the bloodstream. With the normal tight junction disabled, foreign substances are able to pass between intestinal cells through the impaired tight junction–in short, stuff in your intestine that has no business getting into your bloodstream does. Among the foreign substances allowed access is wheat germ agglutinin. Fasano et al 2005 There are three consequences to health as a result of this gliadin-wheat germ agglutinin two-punch effect: 1) Wheat germ agglutinin can enter the bloodstream and hitch a ride to other organs to places like your knees, hips, skin, thyroid gland, eyes, airways and sinuses, resulting in inflammation in those organs: arthritis, rashes, Hashimoto’s thyroiditis, uveitis, asthma and sinus congestion. 2) Gliadin likewise enters the bloodstream and triggers immune phenomena via its “molecular mimicry” effect, its capacity to closely mimic the structure of many human proteins, triggering autoimmune responses: rheumatoid arthritis, lupus, polymyositis, neuropathies, etc. 3) Because the disrupted intestinal lining now acts as a two-way path, water can leak into the intestinal tract, resulting in diarrhea and bowel urgency. In fact, this effect of the gliadin protein has been likened to the effect ofcholera toxin that results in intractable watery diarrhea. Multi-organ inflammation, autoimmunity, and watery bowels: You can see why I often call modern wheat “a perfect chronic poison.” It is as if this thing was specifically designed for maximum damage, an intestinal jihad perpetrated on us by agribusiness mujahideen. http://www.wheatbellyblog.com/2012/09/modern-wheat-a-terrorists-delight/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted October 7, 2013 Share Posted October 7, 2013 Hur kommer det sig att människor tål gluten så mycket sämre nu än för hundra år sedan? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fundersam Posted October 7, 2013 Share Posted October 7, 2013 Hur kommer det sig att människor tål gluten så mycket sämre nu än för hundra år sedan? Gå till Youtube och lyssna på någon av Williams Davis alla föreläsningar http://www.youtube.com/watch?v=WSDkJEF9aBY Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts