Jump to content

frukostförslag till småbarn

linneaeleonora
 Share

Recommended Posts

Ger du henne mjölkprodukter? Yoghurt - kanske med lite frön. Små köttbullar eller stora i bitar (jag steker ibland miniköttbullar till hunden när vi ska träna nåt speciellt, ca 1cm stora fast det tar tid att rulla förstås), bitar av avocado och annat mjukt, bovete-gröt (frö, inte spannmål).

Vissa dagar kanske äggmjölk kan fungera för din dotter?

Mixa äggulor, smör och hett vatten (hon behöver inte vitan med proteinet i så låg ålder).

Eventuellt ett kryddmått kakao till oxå om så passar. Häll upp i nappflaskan, och voila! Bara att titta på och pilla sig i naveln. Utmärkt dryck även innan natti-natti.

När amningen är över, så kan man tillföra 1-2 msk kokosolja som till hälften består av laurinsyra som även återfinns i bröstmjölk (laurinsyra är ett ämne, som förebygger cancer och hämmar virus och sjukdomar).

Andra goda egenskaper av kokosolja hittas här:

http://www.kokosfett.nu/

OBS! Välj gärna ekologiskt kallpressad kokosolja, och inte de silverfärgade paketen som tyvärr finns i butiker.

Hoppas att detta kan falla dig och dottern i smaken...

• Like 1

Dottern är spannmålsallergiker och äter nu bara ägg till frukost. Hon är åtta månader och det blir mindre spännande med frukost för var dag.

Förslag på annat man kan ge? Hon tuggar små bitar.

Eftersom barn kommer att äta lunch i skolan och kanske även på dagis så är jag tveksam till så strikt LCHF att dom bara äter protein och fett till frukost.

Jag undrar också vad som faktiskt händer om man inte fyller på levern med kolhydrater efter nattfastan.

Jag har i alla fall läst att en frukost men lite kolhydrater och mycket fett gör att man har sämre insulinkänslighet vid lunchen och det är ju inte alls bra om man äter en lunch med ris, pasta eller potatis.

Jag kommer inte riktigt ihåg vad en 8-månaders kan klara, men visst är det väl då ungefär de vill börja stoppa in saker i munnen själva? Avokado är perfekt - många små barn älskar det och det är mjukt. I sydameraika ger man barn avokado på samma sätt som vi ger barn banan här. Rysk eller turkisk yogurt med mosade bär borde fungera bra det också. Snart blir hon så stor att bitar av ost, skinka, gurka och paprika blir gott och kul för henne att sitta och plocka med.

• Like 1

Jag skulle verkligen vilja veta om det här stämmer. Finns det någon som vet?

Jag resonerar så att ju fler måltider under dagen som är LCHF desto bättre - enda sättet om man har barn i skolan.

Vad ser du för vinst med att undvika kolhydrater som inte är raffinerade? Om det nu inte gäller barn med kraftig övervikt.

Min yngsta är nu knappa 9 månader. Jag ger också äggula men mest blir det avokado. Hon äter med händerna. Sen kan du ge en halv banan (naturligtvis ekologisk) i handen. Och så kan du lägga inhemska bär framför barnet på matstolens bricka. Igår åt min flicka tunna stavar hemodlat äpple. (hon har inga tänder).

Sen kan du ge hemlagad köttbulle i handen.

Plommonhalvor utan kärna. Välstekt hona/kyckling i smala möra bitar. En liten sked med kokosolja som babyn får suga på som en slicksticka.

Detta går att variera i oändligheten. Idag fick min dotter hemlagade mandel-kokos-plättar och två jordgubbar. Visserligen gjorda på kogrädde och mjölk. Men jag tror så liten mängd är ok när det är så sällan och hon dessutom är 9 månader snart.

Hon äter enbart fingermat. En gång ute på vift fick hon en matburk av min man och d-vitamin på sked och någon enstaka sked turkisk jogurt på kul kan hon få. Men när man håller på med fingermat kan babyn äta nästan vad som helst bara det inte är för hårt att hantera för gommen. Och gluten ger jag inte. Så makaroner blir det förstås inte då.

• Like 3

Vad ser du för vinst med att undvika kolhydrater som inte är raffinerade? Om det nu inte gäller barn med kraftig övervikt.

Jag skulle bara vilja veta om ditt påstående stämmer: "Jag har i alla fall läst att en frukost men lite kolhydrater och mycket fett gör att man har sämre insulinkänslighet vid lunchen och det är ju inte alls bra om man äter en lunch med ris, pasta eller potatis." Jag är inte ute efter en diskussion utan ett svar. Jag finner frågan intressant och lite oroande.

Min tanke är att vinsten med låg andel kolhydrater till frukost skulle i så fall vara att barnet inte blir lika hungrigt till lunch och äter mindre av raffinerade kolhydrater då - att en frukost utan så mycket kolhydrater ger en bättre mättnad. Kanske också att andelen kolhydrater totalt över dagen blir lägre och att det är bättre för barnet.

• Like 1

Tack för era tips. Hon äter lunch och middag med oss och vi äter då oftast samma mat. Hon får det mesta i bitar men brukar ibland göra mos av vissa saker för att få i henne lite fett. Tycker att fettet är svårt att få med annars.

Frukosten vill jag ska va smidig. Har inte tid varje morgon att stå för länge. Hon ammar tyvärr inte längre men äter ersättning fortfarande. Kolhydrater får hon i sig i måttliga mängder. Rotfrukter och ersättningen mest.

• Like 1

Eftersom barn kommer att äta lunch i skolan och kanske även på dagis så är jag tveksam till så strikt LCHF att dom bara äter protein och fett till frukost.

Jag undrar också vad som faktiskt händer om man inte fyller på levern med kolhydrater efter nattfastan.

Jag har i alla fall läst att en frukost men lite kolhydrater och mycket fett gör att man har sämre insulinkänslighet vid lunchen och det är ju inte alls bra om man äter en lunch med ris, pasta eller potatis.

Hon var ju spannmålsallergiker, troligen kommer hon varken äta ris eller pasta...

Sedan så omvandlar väl levern proteinet till glukos (genom glykoneogenesen), tror inte levern behöver kolhydrater...? Men du får gärna förklara.

• Like 1

Hon var ju spannmålsallergiker, troligen kommer hon varken äta ris eller pasta...

Sedan så omvandlar väl levern proteinet till glukos (genom glykoneogenesen), tror inte levern behöver kolhydrater...? Men du får gärna förklara.

Jag tror inte att barn som är spannmålsallergiker får protein som energikälla i skolan. Menar du att dom får det?

Jag tror inte att barn som är spannmålsallergiker får protein som energikälla i skolan. Menar du att dom får det?

Jag har ingen aning om vad de kan tänkas ge. Grönsaker, fett och protein?

Spannmål är ju uteslutet liksom. Det är ganska mycket som går bort då...

Men jag undrade om du kunde förklara varför levern behövde kolhydrater på morgonen?

Jag har ingen aning om vad de kan tänkas ge. Grönsaker, fett och protein?

Spannmål är ju uteslutet liksom. Det är ganska mycket som går bort då...

Men jag undrade om du kunde förklara varför levern behövde kolhydrater på morgonen?

Därför att leverns förråd av kolhydrater förbrukas under natten.

Jag tror du ska vara lite försiktig med kokosoljan. Börja prova med pyttelite. Jag klarar bara nån tesked i taget. Får jag i mig en hel matsked börjar jag kallsvettas, får ont i magen och mår illa. Inte kul om en liten reagerar likadant.

Och en spannmålsallergiker kan äta ris, det är inget spannmål. Glutenfri pasta funkar också. http://www.slv.se/sv/grupp1/Risker-med-mat/Allergi-och-overkanslighet/Gluten/

Min läkare sa att jag inte skulle ge stärkelse åt babyn. Hon sa att så små inte kan bryta ner den (i varje fall inte som en vuxen kan. De små saknar tex amylas i saliven). Därför har jag inte gett potatis och ris och sånt. Glutenfri pasta är också nästan bara ren stärkelse.

Jämför tex banan och potatis på fineli.fi. Då ser man att totala kolhydratmängden per 100 gram är ganska lika men potatis innehåller allt som stärkelse medan bananen har det mesta som socker.

Jag tror naturlig mat för under ettåringar är frukt (inklusive avokado), kött, fisk, ägg, bär, skaldjur, mjuka delar av insekter, larver, vatten och modersmjölk. Jag ger nu ändå inte insekter och larver men tror det skulle vara perfekt babymat ;)

Min läkare sa att jag inte skulle ge stärkelse åt babyn. Hon sa att så små inte kan bryta ner den (i varje fall inte som en vuxen kan. De små saknar tex amylas i saliven). Därför har jag inte gett potatis och ris och sånt. Glutenfri pasta är också nästan bara ren stärkelse.

Jämför tex banan och potatis på fineli.fi. Då ser man att totala kolhydratmängden per 100 gram är ganska lika men potatis innehåller allt som stärkelse medan bananen har det mesta som socker.

Jag tror naturlig mat för under ettåringar är frukt (inklusive avokado), kött, fisk, ägg, bär, skaldjur, mjuka delar av insekter, larver, vatten och modersmjölk. Jag ger nu ändå inte insekter och larver men tror det skulle vara perfekt babymat ;)

Kanske ska sluta kapplöpa med dottern till döda flugor på golvet då? ;) potatis ger jag. Är inte så strikt och känner att hon får en bra grund.

• Like 1

Jag tror du ska vara lite försiktig med kokosoljan. Börja prova med pyttelite. Jag klarar bara nån tesked i taget. Får jag i mig en hel matsked börjar jag kallsvettas, får ont i magen och mår illa. Inte kul om en liten reagerar likadant.

Och en spannmålsallergiker kan äta ris, det är inget spannmål. Glutenfri pasta funkar också. http://www.slv.se/sv/grupp1/Risker-med-mat/Allergi-och-overkanslighet/Gluten/

Jag har läst på den glutenfriapastan. Håret reste sig i nacken över innehållslistan!

• Like 1

Ris räknas till spannmål. 

Cool-season (C3) cereals[edit]

Sen vet jag inte om det ha någon betydelse för spannmålsallergiker men jag antar att det borde vara något de bör undvika att äta i onödan eftersom det tillhör samma växtfamilj även om riset är den "snällaste" av de alla vad det verkar.  :)

Ris räknas till spannmål. 

Cool-season (C3) cereals[edit]

Sen vet jag inte om det ha någon betydelse för spannmålsallergiker men jag antar att det borde vara något de bör undvika att äta i onödan eftersom det tillhör samma växtfamilj även om riset är den "snällaste" av de alla vad det verkar.  :)

Vilken miss  :P Jag tänker korn, råg och vete när jag tänker spannmål - beror nog på att min dotter har celiaki och måste undvika dessa. Dock kan spannmålsallergiker äta ris eftersom det inte innehåller veteprotein (som de flesta spannmålsallergiker reagerar på).