Jump to content

Grönsaker

ellen_tigris
 Share

Recommended Posts

Intressant i sammanhanget kan vara att

Röd paprika

Blomkål

Har så här mycket kolhydrater

Röd Paprika - 5,2

Blomkål - 3,9

Medans exempelvis

Rotselleri - 4,9

Pumpa - 4,4

Har så här mycket

Rotselleri

Pumpa

Allt är ju liksom relativt och hur mycket man äter av varje kan jag tycka. Man kan alltså inte äta obegränsat med ovanjord grönsaker heler. :)

Så vill man hålla nere kolhydrater så är nog som många säger, de gröna grönsakerna att hålla sig till.

Jag äter de grönsaker jag tycker om och klarar av i rimlig mängd.

Grönsaker jag äter regelbundet är blomkål, brysselkål, lök (gul, röd, vit), gurka, bladgrönt, avokado, broccoli, älskar tomat i alla former och har märkt att jag kan äta en hel del.

Jag försöker äta så många olika sorters grönsaker som möjligt efter säsong för att få i mig så många olika typer av näringsämnen som möjligt.

...

Herregud, vad präktig jag låter  :rolleyes:

Några favoriter är purjolök, rödlök, gul lök, vitlök, tomater (olika sorter) från en odlare i närheten, broccoli, brysselkål, grönkål och olika bladgrönsaker. Samt en hel del färska kryddväxter.

För närvarande äter jag lite av alla färger av paprika, gurka och litet tomat. Jag har aldrig varit någon frönsaksfantast och just nu lågprioriterar jag dem. Jag satsar istället helhjärtat på kött av olika slag efter att ha varit fettskrämd en massa år. Kanske suget på grönsaker växer framledes när vikten stabileras mer och jag kommit "ikapp" i köttätandet,

För mig blir det helst färsk paprika (c-vitamin!), gurka, avokado, blomkål och zucchini. Svamp, spenat och broccoli blir det i andra hand, DN hade nåt fint recept: Grönkålschips, så lite kål blir det också, men jag måste erkänna att jag hellre köper Coleslaw, har inte vågat mig göra egen än...

Jag äter gärna gul paprika för C-vitamin. En halva då och då. Utöver det isbergssallad, gurka, tomat (inte för mycket), oliver, sparris, zuccini, avokado, spenat, ruccola. Magen trivs med den sortens fibrer från detta. Fullkorn och andra hårda fibrer funkar inte för mig.

Mer C-vitamin fixar jag med en kryddpåse askorbinsyra från kryddhyllan i affären. Ett kryddmått i ett glas vatten är c:a 1g C-vitamin. Det är syntetiskt men det är även de där brustabletterna.

Favoritgrönsaken är utan tvekan endiver.

Annars blir det mycket broccoli, blomkål, avokado, sparris, zucchini (när den inte är så hutlöst dyr!). Brysselkål gillar jag också.

Vitkål är ok om den inte är för tillagad (ryser bara jag tänker på stekt vitkål trots att jag inte ens testat.. ).

Lök är en krydda som jag inte undviker.. mat skall vara gott :)

Hej mina kära!

Jag undrar vilka grönsaker ni äter mest av? Och vilka som innehåller minst kolhydrater?

Kål av alla de sorter o rotfrukter , väljer grönsaker efter årstid o helst ekologiskt odlat men alltid svenskt. (kan dock va problem med brocolli o blomkål så där får jag jag frångå mina principer )

Jag äter mycket broccoli och blomkål som jag köper djupfryst, eftersom jag inte hinner äta de färska innan de blir dåliga. Vitkål är en favorit! Man kan använda den i coleslaw, och jag äter den gärna naturell som snacks istället för chips. 100 g ger dagsbehovet av vitamin C, så bra att ta till om man slarvat. 

Haricot vertes, paprika och tomat slinker också ner, och en av mina favoriter är zucchini moussaka! Supergott! Ugnsbakad palsternacka är så himla gott, men det innehåller 17.5 g kh/100 g, så det blir det bara nån enstaka gång när det är i säsong. De övriga har en helt OK nivå av kolhydrater.

• 3 weeks later...
Favoritgrönsaken är utan tvekan endiver.

Annars blir det mycket broccoli, blomkål, avokado, sparris, zucchini (när den inte är så hutlöst dyr!). Brysselkål gillar jag också.

Vitkål är ok om den inte är för tillagad (ryser bara jag tänker på stekt vitkål trots att jag inte ens testat.. ).

Lök är en krydda som jag inte undviker.. mat skall vara gott :)

Du ska inte steka vitkålen utan finstrimla den och fräsa den på svag värme i MYCKET smör. Tar lite tid men det är det väl värt. Du bestämmer själv när den är lagom hård/mjuk. Salta och krydda med grovmalen svartpeppar efter behag. En av mina favoritgrönsaker!  OBS Den får absolut inte bli brynt! Även jag ryser vid den tanken!