Jump to content

Min bok - Kolhydratfällan

mammut

Recommended Posts

Presentation

Jag kommer från Finland. Har bott i Sverige sedan 1964. Har jobbat på Chalmers Tekninska Högskola med datorer sedan 1976. Har skrivit sedan 1977 och gett ut 8 diktsamling på Svenska och Finska. De senaste är på tre språk, alltså även på Engelska. Fick beteckningen Diabetes 2009. Detta gjorde att jag började tänka på kosten och därefter äta lågkolhydratkost. Det i sin ledde till min min senaste bok som beskriver vårt beroende av kolhydrater. Den heter Kolhydratfällan. Den kom ut september 2013. Mina böcker är utgivna på ”eget förlag” betalat dom själv.

Min blogg: www.sammakko.se

De trycks via books-on-demand.com. Numera Nomen Förlag. Dom går att köpa även hos dom större nätbokhandlarna. Smakprov

Till läsaren

Om du bestämmer dig för att ändra dina matvanor till något nytt som inte står på den vanliga ”kartan” om hur man ska äta. Då kommer du att stöta på många patruller. De kommer att misstänkliggöra dina tankar om den feta maten. Det kan vara svårt att värja sig mot dessa attacker av oförstående som många människor visar mot dig. Du har bestämt dig att äta mot alla kostrekommendationer som myndigheterna har skapat. Myndigheternas intentioner är att vi ska äta nyttigt fast dom kört fast någonstans på vägen för länge sedan. Det kanske var då när man skapade nyckelhålet 1989. Myndigheternas första rekommendationer kom i början av 1970-talet och människorna har vid det här laget vant sig vid att våra myndigheter ger oss kostråd. Vi förväntas göra som det står i dom. Är det verkligen så att myndigheterna vet hur vi ska äta? Det finns egentligen inte några enhetliga vetenskapliga undersökningar om att vi måste äta på det sättet som myndigheterna förordar för att behålla vår hälsa och vikt på längre sikt. De vetenskapliga bevisen stretar åt många olika håll och lämnar mycket tolkning åt den som läser dessa undersökningar. Det som just nu verkar åtmins-tone vara ganska allmänt accepterat är att man inte skall använda för mycket vitt socker. Dessvärre finns det idag mycket annat socker som inte inkluderas i dessa rekommendationer. Har du någon gång läst innehållsdeklarationer i matförpackningar som finns på butikshyllorna så finns där sådana beteckningar som glukossirap, majsglukossirap och annat liknande. Detta är också socker.

• Like 3

För min del är jag inte helt övertygad om att myndigheternas allra främsta intention är att vi nödvändigtvis skall äta nyttigt. Politiker och tjänstemän har ytterligare hänsyn att ta, t.ex. att hålla företagens lönsamhet uppe och arbetslösheten nere. Läste härförliden om ett större bageri som tvingats varsla om uppsägningar. Behövs inte så mycken fantasi för att inse en liknande utveckling inom bryggerier, färdigmatsindustrin och snabbmatsrestauranger. Och inte minst läkemedelsindustrin, när försäljningen av statiner, insulin och blodtryckssänkande medicin minskar.

• Like 1

För min del är jag inte helt övertygad om att myndigheternas allra främsta intention är att vi nödvändigtvis skall äta nyttigt. Politiker och tjänstemän har ytterligare hänsyn att ta, t.ex. att hålla företagens lönsamhet uppe och arbetslösheten nere. Läste härförliden om ett större bageri som tvingats varsla om uppsägningar. Behövs inte så mycken fantasi för att inse en liknande utveckling inom bryggerier, färdigmatsindustrin och snabbmatsrestauranger. Och inte minst läkemedelsindustrin, när försäljningen av statiner, insulin och blodtryckssänkande medicin minskar.

Jag håller med dig att så är nog fallet, tyvärr.

Grattis till boken!  :)

Den är nog lite annorlunda upplagd. T.ex lite smådikter, så förlagen som i vanliga fall ger ut lågkolhydratböcker var inte så intreserade när det inte var ren fakta i boken. Här ett exempel :-)

redan William Banting

skippade kolhydraterna

potatis

öl

mjölk

gick ner i vikt och

skrev en liten skrift

om sin bedrift

• 4 weeks later...

Min bok Kolhydratfällan har nu utkommit som E-bok i lite förkortad version med namnet Lågkolhydratkost - om maten på din tallrik. Den går att låna på bibliotek eller köpa på dom flesta nätbokhandlarna. Målningen är min egen produktion.

Boken finns även på många finska bibliotek. Här en lista på alla svenska och även finska bibliotek.

http://www.elib.se/library/ebook_detail.asp?id=9187401630&id_type=ISBN