Jump to content

När på dygnet är det bäst att ta D-vitamin?

MKJ

Recommended Posts

Andreas skriver om detta på sin blogg. Han har kollegor som tar stora doser, jag vill minnas upp till 50000 IE med ett par veckors mellanrum, och tydligen funkar det eftersom som D-vitaminet lagras i kroppen och tas i anspråk när det behövs, så vilken tid på dygnet man tar en daglig dos kan knappast ha nån betydelse.

Det som har betydelse är, som flera har skrivit, att det sker ihop med fettintag eftersom det underlättar upptaget. Man kan köpa D-vitaminkapslar som innehåller fett, och då behöver man inte ta dem ihop med mat.

Dessutom är det så att D-vitamin hämmar upptaget av magnesium, så man ska skilja på intaget av magnesium och D-vitamin.

• Like 1

Paul Jaminet spekulerar i om det kan vara dåligt för dygnsrytmen att ta D-vitamin på kvällen. Det finns väl inget riktigt vetenskapligt stöd för det. Det är oklart om D-vitaminhalten varierar så mycket under dygnet. Här finns en studie på kvinnor efter klimakteriet där man kunde se en dygnsvariation och då var det lägst på morgonen, och steg snabbt under dagen. De skriver att det gjorts andra studer på yngre personer och man där inte sett dygnsvariationer.

http://www.eje-online.org/content/146/5/635.short

Det skadar kanske inte att ta det på morgonen/ lunch, åtminstone om man har lite problem med dygnsrytmen.

• Like 1

Om du supplementerat D3 ett tag skulle du kunna be om blodprov för att se halten. Om det ligger bra så fungerar ju den metod du använt. Hur mycket tar du om dagen, förresten?

Det är lite olika. Jag började med 400 IE en senvinter och det blev en otrolig skillnad redan efter 3 dagar. Det hade varit intressant att veta vad jag låg på innan jag började och jag hade tänkt be läkaren mäta men jag fick inte den läkaren jag bett att få utan istället en AT-läkare som sprang till den läkaren jag bett att få slippa och rådgjorde om det mesta.

Det blev rena cirkusen och mitt förtroende för sjukvården rämnade fullständigt och jag gick därifrån utan att ha bett om någon mätning.

I varje fall så har jag mått sämre när jag ökat dosen till mer än 400 IE. Nu har jag ätit en större dos kalcium och samtidigt tagit 2000 IE ett par veckor och då har jag inte mått sämre av det.

Igår var jag dock inte i form så idag har jag tagit 400 IE och tänker ta det ikväll också. Då kommer jag runt problemet med att välja tidpunkt.

• Like 1

• 2 weeks later...

Intressant fundering. Solens verksamma timmar då huden bildar D-vitamin i solen är när solen står över 45 graders vinkel. Från kl 10-15 och då borde tiden vara en klok tanke att ta då. Men självklart får du i dig via kosten senare på dagen om du äter fisk, kantareller, ägg mm.

Jag har upplevt att jag har svårt att sova och sover oroligt när jag äter fisk innan jag skall lägga mig. Min fundering kring. omega3 bra mot adhd. Omega3 gör att celler lättare kan kommunicera med varandra och ökar koncentrationen precis som ADHD medicin fast ADHD medicin justerar signalsubstanser. Personer som är diagnosticerade med ADHD kan ibland somna på sin ADHD medicin vilket en med icke ADHD hade blivit sömnlös av ADHD medicin. Jag kan i alla fall inte ta omega3 innan jag går och lägger mig men med D-vitamin har jag inte märkt någon skillnad :-)

Magnesium, zink är grymt bra för återhämtningen och djupsömn innan sänggående 

Kan någon tala om för mig varför man ska ta D-vitamin i samband med måltid? Med fett, fine, p.g.a. fettlösligheten, men annars?
En gång tog jag...tror det var diklofenak.... som skulle tas i samband med måltid sa doktorn, annars kunde magen ta stryk. Är det så med D också?

Det handlar om att man måste äta fett samtidigt!

Själv använder jag D-Pearls som ligger i olivolja.. kan tas när som helst.

Bästa tiden under dygnet att ta D-vitamin är under den vakna delen av dygnet!

Lite svårt att ta dom när man sover, hö, hö :P

Morgon eller kväll? I samband med måltid eller inte?

Lite svårt att ta dom när man sover, hö, hö :P

Morgon eller kväll? I samband med måltid eller inte?

Jaa.. speciellt om man skall tänka på att äta fett samtidigt!  :wacko:

Varför inte ta dem på morgonen.. så får man lättare in en rutin.. och det torde funka med en MBC/äggmjölk/äggobacon, om man tar det i form av pulver!

Slänger ut en fråga angående dos:

Doc rekommenderar bl a Pure pharma. På den burken står att det är 2500 IE i en tablett, samt att dosen 1 tablett om dagen inte ska överskridas.

Men Doc själv rekommenderar 2000-5000 IE till en vuxen per dag.

Kommentarer på detta?

Hur mycket tar ni???

Doc rekommenderar bl a Pure pharma. På den burken står att det är 2500 IE i en tablett, samt att dosen 1 tablett om dagen inte ska överskridas.

Kommentarer på detta?

Hur mycket tar ni???

Jag tar 4000 IE...3 st av Lifes piller med en matsked smaksatt rapsolja före frukost varje morgon. Och bevisligen funkar de.

Kommentarer på detta?

Hur mycket tar ni???

Sväljer två eller ibland tre sådana på morgonen, alltså 5000 eller ibland 7500 IE per dag året runt.  I förkylningstider, när kollegorna i kontorslandskapet sitter och nyser och hostar och är trötta och till och med stannar hemma, så sitter jag och mår bra och småler. Det är bara en anekdot, men så är det, och så var det inte innan jag förstod att jag hade D-vitaminbrist. 

Det är kanske onödigt med mina mängder av D3, men jag mår ju bra och slipper karensdagar och sjuklön, så jag har råd att betala för dem.

• Like 2

Jag tar lite olika men 400 IE är min grunddos. Tog dock inget i somras.

Tar 400 IE morgon och kväll ibland och jag har även provat att ta 2000.

Kruxet är att när jag tar mer än 400 IE några dagar så blir jag ofta vissen. Jag tog 2000 IE i  kanske 5 dagar men sedan mådde jag inte bra och fick minska igen.

2000 IE är den övre gräns för dagligt intag som EU tagit fram.

Jag har för mig att när man solar stängs produktionen av vid motsvarande 10.000 IE, om man skulle uppnå det. Så mycket torde alltså vara helt riskfritt. Jag har tagit 5.000 IE dagligen sedan juni 2012 och mår prima. Testade D3 i blodet i december 2012 och låg då på 129, vilket är vad svarta naturligt levande populationer nyligen har befunnits ha.

Jag har för mig att när man solar stängs produktionen av vid motsvarande 10.000 IE, om man skulle uppnå det. Så mycket torde alltså vara helt riskfritt. Jag har tagit 5.000 IE dagligen sedan juni 2012 och mår prima. Testade D3 i blodet i december 2012 och låg då på 129, vilket är vad svarta naturligt levande populationer nyligen har befunnits ha.

Det går ju inte att jämföra det man får från solen med det man sväljer. Jag tror inte man kan överdosera D-vitamin från solen men det går att göra när man tar det oralt. Har för mig att det lagras upp i huden i väntan på behov.

En del lagras väl i fettväven också? Undrar vilka skillnader det då blir mellan människor med mycket och med liten fettväv.

Känner du till var man lagrar D-vitamin som tas oralt?

Har för mig att jag läste någonstans att man inte tar upp mer från solen efter en halvtimme. Jag antar att det i så fall gäller det solbelysta hudpartiet.

Att kroppen skulle sluta ta upp från solen vid en viss mängd IE låter lite konstigt. Det tar väl timmar innan det omvandlats till aktivt vitamin D och en del lagras ju för senare behov. Det blir ju också betydligt mer om man solar hela kroppen än om man bara solar ansiktet.

Det går ju inte att jämföra det man får från solen med det man sväljer. Jag tror inte man kan överdosera D-vitamin från solen men det går att göra när man tar det oralt. Har för mig att det lagras upp i huden i väntan på behov.

En del lagras väl i fettväven också? Undrar vilka skillnader det då blir mellan människor med mycket och med liten fettväv.

Känner du till var man lagrar D-vitamin som tas oralt?

Har för mig att jag läste någonstans att man inte tar upp mer från solen efter en halvtimme. Jag antar att det i så fall gäller det solbelysta hudpartiet.

Att kroppen skulle sluta ta upp från solen vid en viss mängd IE låter lite konstigt. Det tar väl timmar innan det omvandlats till aktivt vitamin D och en del lagras ju för senare behov. Det blir ju också betydligt mer om man solar hela kroppen än om man bara solar ansiktet.

Det är riktigt att man kan överdosera om tar D-vitamin oralt, men inte om man solar. Jörg Spitz menar i "Supervitamin D" att det i alla fall är säkert med 10.000 IE per dag.

D-vitamin (eller rättare kalcitriol - 25-OH-D3) lagras i fettvävnad och om man har någorlunda normal mängd så tas den lätt ut vid behov. Är man mycket överviktig är den inte lika lättillgänglig.

Att kroppen kan stänga av vid viss produktion beror nog på att levern känner av när en viss mängd producerats. Produktionen börjar i levern med ett förstadium till D-vitamin som bygger på kolesterol. Detta cirkulerar i blodet och omvandlas när huden utsätts för solljus till ett andra steg, sedan följer ytterligare en omvandling innan dess produkt transporteras tillbaka till levern. Detta är kanske komplicerat men det går fort. Ämnet som bildades i levern andra gången förs sedan runt i blodet och kan användas i nästan alla kroppsceller där det först omvandlas till kalcitriol.

• Like 2

Man har experimenterat med Calcitriol mot djurvarianten av MS med stor framgång. Man gav en dos aktivt d-vitamin (calcitriol) och följde sedan upp med vanligt d-vitamin tillskott. Det verkar som den första dosen aktivt d-vitamin återställde immunförsvaret på mössen.

• Like 2

Det är riktigt att man kan överdosera om tar D-vitamin oralt, men inte om man solar. Jörg Spitz menar i "Supervitamin D" att det i alla fall är säkert med 10.000 IE per dag.

D-vitamin (eller rättare kalcitriol - 25-OH-D3) lagras i fettvävnad och om man har någorlunda normal mängd så tas den lätt ut vid behov. Är man mycket överviktig är den inte lika lättillgänglig.

Att kroppen kan stänga av vid viss produktion beror nog på att levern känner av när en viss mängd producerats. Produktionen börjar i levern med ett förstadium till D-vitamin som bygger på kolesterol. Detta cirkulerar i blodet och omvandlas när huden utsätts för solljus till ett andra steg, sedan följer ytterligare en omvandling innan dess produkt transporteras tillbaka till levern. Detta är kanske komplicerat men det går fort. Ämnet som bildades i levern andra gången förs sedan runt i blodet och kan användas i nästan alla kroppsceller där det först omvandlas till kalcitriol.

Jag har fattat det som att det sker en omvandling till kalcidiol i levern och sedan sker ytterligare en omvandling till kalcitriol i njurarna. Först efter omvandlingen i njurarna är det aktivit vitamin D.

Jag upplevde också att jag mådde bättre (blev mer sällan förkyld etc) med hög dos (5-6000 IE/dag). Jag väger dock bara dryga 50 kg, och när jag testade blodnivåerna så var de onödigt höga. Det kanske inte är farligt, men eftersom ursprungsbefolkningar har lägre och det trots allt finns en del studier på att höga nivåer också är kopplade till högre dödlighet så har jag minskat till 2500 /dag. Inget soliga sommardagar.

Även om 10 000 IE/dag från sol är säkert så kanske solljuset gör mer än bara D-vitamin som hänger ihop, man vet ju inte riktigt.

Jag har fattat det som att det sker en omvandling till kalcidiol i levern och sedan sker ytterligare en omvandling till kalcitriol i njurarna. Först efter omvandlingen i njurarna är det aktivit vitamin D.

Jörg Spitz beskriver det som att kalcidiol (25-OH-D3) bildas i njurarna och kalcitriol (1,25-OH-D3) bildas i olika typer av kroppsceller (sid 17 i "Supervitamin D"). Kalcitriol är den aktiva substans som reagerar med receptorer i cellväggarna och ingriper i ämnesomsättningen. Det verkar som om Spitz gått igenom den senaste forskningen, för jag finner flera referenser på internet som skriver som du. Jag väntar på leverans av denna boken http://www.amazon.co.uk/dp/0956213200/ref=pe_385721_37038051_pe_217191_31005151_M3T1_dp_1 som kanske gör att det klarnar...

• Like 1

Jag tar 5000 IE om dan och har gjort det sedan 2 år. Jag har inte varit sjuk sedan dess. Men för c:a en månad sedan blev jag förkyld. Det kan naturligtvis vara en tillfällighet, men jag har slarvat med D-vitaminet under andra halvan av sommaren eftersom jag prioriterade Magnesium eftersom jag fick morgonkramper, och man ska inte ta D-vitamin och Magnesium samtidigt. Så jag hittade ingen rutin för att ta D-vitaminet. Men jag började ta D-vitamin regelbundet igen efter det.

Nu går det en förkylningsvända över jobbet, men jag kände bara av lite halsont en morgon, sen försvann det igen.

D-vitamin rules! :D

• Like 1

Man kan ju undra varför jag blir vissen så fort jag ökar intaget av D-vitamin. Nu håller jag upp helt några dagar.

Kan det vara pga av magnesium? MS patienter uppmanas ju att ta extra d-vitamin och hålla sina d-vitamin nivåer höga men man rekommenderar också att ta extra tillskott av magnesium när man tar d-vitamin tillskott.

Kan det vara pga av magnesium? MS patienter uppmanas ju att ta extra d-vitamin och hålla sina d-vitamin nivåer höga men man rekommenderar också att ta extra tillskott av magnesium när man tar d-vitamin tillskott.

Hur mycket uppmanas dom att ta av varje?

Jag tar 5000 IE/dag och 600 mg magnesium/dag och jag tror jag ligger på en typisk rekommendationsnivå för MS patienter. Kanske bara att dela mängden på hälften eller en fjärdedel för friska?

Jag brukar ta 400 IE D-vitamin och 500 mg magnesium. Det går ganska bra med 2x400 IE men går jag högre så blir jag vissen. Någon skrev dock att man inte skulle ta vitamin D och magnesium samtidigt. Jag uppfattade det som att man bör ta dom vid olika tidpunkter på dagen men varför?

Jag såg ett inlägg av Dr Mark Sircus för ett tag sen, där han sa att man bör ta D3 och magnesium på kvällen.

Han säger att många blir dåsiga av stora doser D3, bl a därför man blir trött och sömnig efter en dag på stranden.

Man ska inte tro allt man hör och läser, men det kanske ligger nåt i det.......

Jag har i och för sig inte blivit trött av att ta det på morgonen men det är så mycket som spelar in så det är svårt att dra säkra slutsatser. För några år sedan tog jag ganska stor dos kalcium/magnesium på kvällen och tyckte jag sov väldigt tungt av det men några år senare funkade samma koncept inte alls.

För min del har jag nog haft extremt låga värden på alla mineraler och eftersom inga mineraler eller vitaminer agerar ensamma i kroppen så kanske det är svårare för mig att få rätt balans. Egentligen vill jag åstadkomma det med kosten men har inte riktigt fått till det.

Jag följde dumt nog rådet att undvika solen mitt på dagen under ett antal år och när jag började med 400 IE så blev det en väldigt stor skillnad. Jag hade helt klart brist och hade nog haft det ett antal år.

• Like 1

Vill du få i dig mineraler via kosten så prova benbuljong. Har mycket Kalcium i sig och är bra om man som jag tex inte äter mjölkprodukter alls. 

Benbuljong är säkert bra men i så fall är det nog ännu bättre att komplettera den med gröna grönsaker för dom innehåller betydligt mer mineraler än buljongen. Jag tror dock att man tar upp mineralerna ur grönsakerna bättre om dom kokas i buljong eftersom aminosyror underlättar upptaget.

Benbuljong är säkert bra men i så fall är det nog ännu bättre att komplettera den med gröna grönsaker för dom innehåller betydligt mer mineraler än buljongen. Jag tror dock att man tar upp mineralerna ur grönsakerna bättre om dom kokas i buljong eftersom aminosyror underlättar upptaget.

Använd gröna grönsaker när du kokar benbuljongen och du får en superkombo  ;)

Använd gröna grönsaker när du kokar benbuljongen och du får en superkombo  ;)

Det var det jag menade. Hur länge tycker du att det gröna skall koka med? En del ämnen förstörs ju när man kokar länge medan mineralerna kanske blir mer lättupptagliga. Kanske skall man göra lite olika. Karotener tas ju upp mycket bättre om dom kokar länge (upp till en timme) medan klorofyllet bleknar redan efter 10 minuter.

Det var det jag menade. Hur länge tycker du att det gröna skall koka med? En del ämnen förstörs ju när man kokar länge medan mineralerna kanske blir mer lättupptagliga. Kanske skall man göra lite olika. Karotener tas ju upp mycket bättre om dom kokar länge (upp till en timme) medan klorofyllet bleknar redan efter 10 minuter.

Jag brukar koka grönsakerna i ca 30-45 minuter. Du kan ju lägga i grönkålen etc lite senare än de andra grönsakerna.

Jörg Spitz beskriver det som att kalcidiol (25-OH-D3) bildas i njurarna och kalcitriol (1,25-OH-D3) bildas i olika typer av kroppsceller (sid 17 i "Supervitamin D"). Kalcitriol är den aktiva substans som reagerar med receptorer i cellväggarna och ingriper i ämnesomsättningen. Det verkar som om Spitz gått igenom den senaste forskningen, för jag finner flera referenser på internet som skriver som du. Jag väntar på leverans av denna boken http://www.amazon.co.uk/dp/0956213200/ref=pe_385721_37038051_pe_217191_31005151_M3T1_dp_1 som kanske gör att det klarnar...

Att den sista omvandlingen till aktivt D-vitamin sker i njurarna är jag helt säker på. Människor med nedsatt njurfunktion kan därför få brist på aktivt D-vitamin.

Kruxet är att man vad jag har förstått mäter förstadiet till D-vitamin i sjukvården och inte det aktiva.

Att den sista omvandlingen till aktivt D-vitamin sker i njurarna är jag helt säker på. Människor med nedsatt njurfunktion kan därför få brist på aktivt D-vitamin.

Kruxet är att man vad jag har förstått mäter förstadiet till D-vitamin i sjukvården och inte det aktiva.

Fått hem boken av David Grimes nu och läst kapitlet om syntes av D-vitamin, och han har samma version som du, nämligen att kalcitriol bildas i njurarna av i blodet cirkulerande kalcidiol.

• Like 1

Kommentarer på detta?

Hur mycket tar ni???

Jag tar 50 000 IE en gång i veckan vintertid, har hållit på i flera år. Funkar utmärkt. Jag har läst de vetenskapliga referenserna och vet att gränsen 2500 IE är extremt konservativ. 

Och ja, jag följer Zepps råd och tar tabletten under den vakna delen av dygnet.

• Like 1