Hannes Posted September 29, 2013 Share Posted September 29, 2013 Jag har börjat konsumera zink i tablettform, 50 mg om dagen. Är orolig för att rubba koppar/zink-balansen, efter snabb googling på mat innehållandes koppar så inser jag att majoriteten av de goda kopparkällorna är mat innehållandes lite väl mycket kolhydrater. Någon som har tips på mat innehållandes lämpliga mängder koppar (dagsbehovet är på kring två milligram)? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dufva Posted September 29, 2013 Share Posted September 29, 2013 Lax skaldjur lever & rött kött Vanligt kranvatten innehåller vanligen en hel del koppar Kopparhaltigt vatten är ibland ett problem Det kan tex ge diarre 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted September 30, 2013 Share Posted September 30, 2013 Jag har börjat konsumera zink i tablettform, 50 mg om dagen. Är orolig för att rubba koppar/zink-balansen, efter snabb googling på mat innehållandes koppar så inser jag att majoriteten av de goda kopparkällorna är mat innehållandes lite väl mycket kolhydrater. Någon som har tips på mat innehållandes lämpliga mängder koppar (dagsbehovet är på kring två milligram)? Har för mig att nötter är en kopparkälla. Du kan ju kolla på det. Äter du enbart zink? Alltså inga andra mineraler som tillskott. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts