Jump to content

Diskussion med kommunens kostchef

Vitsippa

Recommended Posts

Jag har en mailkonversation med kommunens kostchef ang kostpolicyn i kommunen och ffa i skola/förskola. Jag har krävt fullfeta produkter i skolan, men hon argumenterar hårt för lättmjölken som är så "nyttig". Jag behöver hjälp att välja vad jag ska fokusera på att bemöta och vilka argument som är starkast (gärna med källa). Jag blir alldeles trött när jag ska påbörja mitt svar, och vet inte var jag ska börja...

Hon skriver bl a:

"Jag lutar mig mot den forskning som finns där SLVs riktlinjer har störst stöd av dagens forskning, och där LCHF kosten och forskningen kring den kritiseras. Bl a för att den anses sponsrad och betald av fr a mejeri- och köttindustrin. Nu har man väl verkligen börjat ifrågasätta fettdieter allt mer, om de är orsaken till att stroke och hjärtinfarkt hos yngre ökar. De sista tio åren har fettintaget från mejeri och kött ökat kraftigt i Sverige, och nu ser man bl a att kolesterolnivåerna stiger och svenskarnas vikt ökar mer än tidigare. Arla och LRF är duktiga på reklam."

och 

"Vad gäller SBUs rapport så visar den ju hur man effektivt kan gå ner i vikt, när man är starkt överviktig, genom att utesluta en hel livsmedelsgrupp. Den handlar inte om normalviktiga människor eller barn och hur man ska äta för att må bra på sikt utan hur man ska banta. Hur hållbar viktnedgången kommer att vara ifrågasätts. Viktnedgången är bara sedd på ur ett kortsiktigt perspektiv. Att allt mer forskning visar att personer som äter mycket frukt och grönt, fisk, fullkorn och fibrer, fett av bra kvalitet och rör på sig är friskare och har lägre risk att drabbas av de stora folksjukdomarna, det tror jag på."

Hon pratar också om "nyttiga" fetter som flytande margarin pga risken för hjärt/kärl-sjukdomar. 

Tips någon?

Eftersom "Kunniga" och "utbildade" ser rött när man nämner LCHF så hade jag börjat med att INTE nämna just LCHF!

Jag kollade upp hur mycket mättat fett det finns i bröstmjölk (1,8g /100g) och jämförde mot oilka youghurtar. Den magra varianten innehöll 0.3 gram mättat fett och den normal feta 1-1,55 (kommer inte ihåg exakt). Redan där känns det som att tanken om mättat fett är helt fel!! Jag googlade upp infon, kollade skånemejeriser hemsida och jämförde.

Har man barn med eksem kan lättmjölk (eller annan vitamin berikad mejeriprodukt) vara boven. Tyvärr kommer jagi nte ihåg var jag läst om det.

Och vaddå att LCHF forskningen skulle vara köpt???

Vem står bakom livsmedelsverket? Vilka intressegrupper/organisationer finns där???

• Like 1

Glöm det där med vetenskapliga argument, hänvisa till skollagen istället! I den står att eleverna ska få näringsriktiga skolmåltider samt att dessa bör baseras på de svenska näringsrekommendationerna. Jag var för några år sen mycket aktiv när det gällde skolmaten i mina barns skola, och i samband med detta hade jag kontakt med flera riksdagsledamöter. Enligt dem är man inte tvungen att följa de svenska näringsrekommendationerna, och man använde ordet BÖR i lagtexten för att öka föräldrars och elevers inflytande över skolmaten. Lycka till!

• Like 3

Tag hjälp av all info som finns på kostdemokrati. Skollagen med föräldrars inflytande är också en viktig del. Vi kämpade i flera år i vår kommun mot en avig kostchef. Tillslut lämnade vi in ett medborgarförslag som efter lång bearbetning gav oss rätt!!! I vår kommun har vi numer rätt att välja själv om du vill ha fullfeta mejeriprodukter. De ska finnas tillgängliga på varje skola/förskola i kommunen.

Det går! Kämpa på och ge inte upp!

• Like 4

För några år sedan så kämpade jag i vår skola med kostchefen. Tyvärr kom jag ingenstans. Vi hade ganska många och långa debatter både via mail och telefon.

Det jag fokuserade mest på då var margarinet till barnen, jag skickade all information jag hittade om margarinets bedrövlighet till kostchefen, men nej, man skulle följa kostrekommendationerna :(

Vi gjorde även en skrivelse och namninsamlingslista, där samtliga föräldrar på skolan skrev på, skrivelsen och namnlistan togs upp i Kommunfullmäktige, men även där ansåg man att man skall, inte bör följa kostråden :angry:

Jag gav upp faktiskt, men sen gick det inte så himla lång tid innan barnen fick välja på Bregott och margarin, och vad som orsakade det beslutet vet jag inte.

Men efter detta inlägg så är mitt förslag ändå att göra en skrivelse och namninsamling, vem vet, ni kanske har mer pålästa politiker i er kommun, och kunskapen om mat har ju ökat under de senaste åren :) Lycka till.

Hej!

Läste någonstans under sensommaren (?) att en lantbrukarfamilj i Skåne kämpat för att barnens skola skulle erbjuda när-producerat i skolmatsalen, i stället för importerade livsmedel från när och fjärran. Trots att deras kommun tydligen hade en policy om när-producerat, serverades livsmedel från världens alla hörn av varierande kvalité.

Det slutade med att familjen - av etiska(!) skäl - endast lät sina barn äta när-producerade livsmedel, och eftersom skolan är skyldig att tillhandahålla mat efter etnicitet (annat räknas som diskriminering!), får familjens barn endast serveras svensk- och när-producerade livsmedel!

Ibland tror jag man måste tillämpa "lag-vrängarnas" metoder för sina egna syften! Kräv av kommunen att få ut rapporter, underlag etc. etc. som visar att det inte finns skäl att tillhandahålla fetare alternativ, och nöj dig inte bara med hänvisning till Livsmedelsverket och dess riktlinjer. (Riktlinjer är rekommendationer - vilket betyder att ingen kräver att de ska följas slaviskt!). Kräv att få ut beslutsprotokoll där man bestämt att följa Livsmedelsverkets riktlinjer. Var helt enkelt en "besvärlig medborgare" som kräver sin rätt! Alla kommunala handlingar är offentlig handling; även kommunmedarbetarnas e-post!  :)

Lycka till!

• Like 1

Tack för alla svar!

Jag har inte nämnt LCHF överhuvudtaget, hon har dragit den slutsatsen själv. Jag har bara pratat om rädslan för mättat fett och att jag vill ha alternativ i skolan. Jag tror inte ens jag nämnt ordet kolhydrater.

Mitt största problem är att jag blir så irriterad, att jag har svårt att formulera mig utan att bli spydig eller otrevlig. Det är ju så uppenbart att hon inte är ett dugg intresserad av att ta till sig det jag skriver, så vilken nytta gör det egentligen liksom?

Jag skulle gärna vilja kämpa för detta, men jag har inte ork för det tar så mycket energi att bli irriterad. Jag tar denna diskussion med henne, men har inte ork att driva detta vidare med namninsamlingar osv tyvärr. Bregott finns tydligen som alternativ till margarinet redan, men lättmjölken är visst helig i vår kommun.

Hmmm... du får vända sida, säg att du börjar tvivla, och därför gärna tar del av den där nya forskningen som hänvisas till. EN enda rapport måste hon ju kunna skaka fram :) om det nu finns så många. Och eftersom hon är så tvärsäker så har hon säkert läst dem själv också! (Till skillnad från SBU...? ;) )

Betona valfriheten och att skollagen är utformad som den är just för att föräldrar ska ha medbestämmande över hur barnen "utfodras"

Att "utbilda" en okunnig kostchef är knappast en framkomlig väg ;)

H*n ser säkert SLV som facit

Det är både enklare och säkrare mark för en osäker kostchef att hålla en myndighet i handen men hur lagen är utformad och andemeningen bakom den är svårare att gå runt om man skriver det på näsan för kostchefen :)

Betona valfriheten och att skollagen är utformad som den är just för att föräldrar ska ha medbestämmande över hur barnen "utfodras"

Att "utbilda" en okunnig kostchef är knappast en framkomlig väg ;)

H*n ser säkert SLV som facit

Det är både enklare och säkrare mark för en osäker kostchef att hålla en myndighet i handen men hur lagen är utformad och andemeningen bakom den är svårare att gå runt om man skriver det på näsan för kostchefen :)

Jag har inte läst skollagen och det där om valfrihet och medbestämmande. Var hittar jag den infon? 

Jag har en mailkonversation med kommunens kostchef ang kostpolicyn i kommunen och ffa i skola/förskola. Jag har krävt fullfeta produkter i skolan, men hon argumenterar hårt för lättmjölken som är så "nyttig". Jag behöver hjälp att välja vad jag ska fokusera på att bemöta och vilka argument som är starkast (gärna med källa). Jag blir alldeles trött när jag ska påbörja mitt svar, och vet inte var jag ska börja...

Hon skriver bl a:

"Jag lutar mig mot den forskning som finns där SLVs riktlinjer har störst stöd av dagens forskning, och där LCHF kosten och forskningen kring den kritiseras. Bl a för att den anses sponsrad och betald av fr a mejeri- och köttindustrin. Nu har man väl verkligen börjat ifrågasätta fettdieter allt mer, om de är orsaken till att stroke och hjärtinfarkt hos yngre ökar. De sista tio åren har fettintaget från mejeri och kött ökat kraftigt i Sverige, och nu ser man bl a att kolesterolnivåerna stiger och svenskarnas vikt ökar mer än tidigare. Arla och LRF är duktiga på reklam."

och 

"Vad gäller SBUs rapport så visar den ju hur man effektivt kan gå ner i vikt, när man är starkt överviktig, genom att utesluta en hel livsmedelsgrupp. Den handlar inte om normalviktiga människor eller barn och hur man ska äta för att må bra på sikt utan hur man ska banta. Hur hållbar viktnedgången kommer att vara ifrågasätts. Viktnedgången är bara sedd på ur ett kortsiktigt perspektiv. Att allt mer forskning visar att personer som äter mycket frukt och grönt, fisk, fullkorn och fibrer, fett av bra kvalitet och rör på sig är friskare och har lägre risk att drabbas av de stora folksjukdomarna, det tror jag på."

Hon pratar också om "nyttiga" fetter som flytande margarin pga risken för hjärt/kärl-sjukdomar. 

Tips någon?

Kanske ska påpeka att kolhydrater inte är någon essentiell och livsviktig livsmedelsgrupp. Däremot är protein, fett och vitaminer det.

Samtidigt kan du hänvisa till forskning som visar att margariner orsakar astma, allergier och hjärt och kärlsjukdomar och länka henne denna föreläsningen Ralf Sundberg har om kolesterolets roll i hjärt och kärlsjukdomar:

http://www.youtube.com/watch?v=IrelvlbMxsg

• Like 1

Tag hjälp av all info som finns på kostdemokrati. Skollagen med föräldrars inflytande är också en viktig del. Vi kämpade i flera år i vår kommun mot en avig kostchef. Tillslut lämnade vi in ett medborgarförslag som efter lång bearbetning gav oss rätt!!! I vår kommun har vi numer rätt att välja själv om du vill ha fullfeta mejeriprodukter. De ska finnas tillgängliga på varje skola/förskola i kommunen.

Det går! Kämpa på och ge inte upp!

Detta vill jag veta mer om eftersom jag är på gång att gå bataljen mot Surahammars kommuns kostchef. Tror du att du kan visa hur ni skrev medborgarförslaget för oss andra som inspiration?  :) Barnen serveras vissa dagar detta i skolan.

Mannagrynspudding med saftsås!

Till det får de mjölk, smörgås med margarin och ost!

Deras frukostar där består av lättprodukter, fil och yoghurt med socker i, margarin, bröd med mera. Är de hungriga och griniga när de kommer hem? Det kan ni lita på! När de är hemma under helger och lov märks otrolig skillnad på deras humör och hur hungriga de är och vilken ork det har. Hemma äter de en liberal LCHF i övrigt.

Jag vill ju att mina barn ska vara mätta och koncentrerade i skolan och inte skadas av skiten de serverar.

Lärarna instämmer helt med oss att det är vansinne med maten, men säger att de kan inget göra. Det är vi föräldrar som måste reagera och ta upp det med kostchefen (som inte verkar vara där när man frågar efter denne heller). Rektorn säger detsamma.

• Like 1