LenS Posted September 30, 2013 Share Posted September 30, 2013 Har sedan några år inte problem med vikten sedan jag följde Dr Kalle Karlsson i Österängs GI-råd i mitten på 90-talet (han var lite pionjär och blev därav ganska obekväm inom vården innan han blev sin egen) Tappade då 13 % av vikten på något år och har nu BMI 23,6 vilket sedan dess ligger stabilt. Har dock förhöjt blodtryck som jag äter Enalapril för vilket ger effekt. Äter nog relativt normalt nu men har väl inte något "sötsug" längre. Trycket verkar således i mitt fall inte kopplat till vikten. Frågan är om man måste bli mer LCHF-radikal ? Vill inte tappa mer i vikt nu men det skulle vara skönt att slippa medicinera. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik 2 Posted September 30, 2013 Share Posted September 30, 2013 Har sedan några år inte problem med vikten sedan jag följde Dr Kalle Karlsson i Österängs GI-råd i mitten på 90-talet (han var lite pionjär och blev därav ganska obekväm inom vården innan han blev sin egen) Tappade då 13 % av vikten på något år och har nu BMI 23,6 vilket sedan dess ligger stabilt. Har dock förhöjt blodtryck som jag äter Enalapril för vilket ger effekt. Äter nog relativt normalt nu men har väl inte något "sötsug" längre. Trycket verkar således i mitt fall inte kopplat till vikten. Frågan är om man måste bli mer LCHF-radikal ? Vill inte tappa mer i vikt nu men det skulle vara skönt att slippa medicinera. Hej Läste du denna om bl.a. LCHF diabetes och blodtryck på kostdoktorn: http://www.kostdoktorn.se/ny-diabetiker-gor-tvartom-blir-dramatiskt-friskare-pa-fem-dagar Förutom LCHF skulle nog du och ditt blodtryck må bra av att du slutade med glutenprodukter; vete, råg, korn. Går du med förhöjt blodtryck jobbar din kropp med något den inte tycker om. Ingen kropp tycker om gluten. Följer du GI får du förmodligen i dig gluten i ganska stora mängder eftersom GI förespråkar en diet med mycket fullkorn - bl.a. därför är GI dåligt för hälsan. Slutar du med gluten kommer du att gå ner i BMI eftersom gluten i sig är vanebildande och stimulerar aptiten och all stärkelse som den levereras tillsamans med ger insulinpåslag och fettinlagring. Men hellre lägre BMI, lägre blodtryck och inga mediciner än tvärtom, eller ? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LenS Posted September 30, 2013 Author Share Posted September 30, 2013 Jo - den är läst. fantastisk utveckling. Nu är då vikten inte mitt problem längre som jag nämnde - måste snarare göra extra hål i bältet : ). Är mycket sparsam med potatis, vitt bröd etc. men äter dock gärna fullkornsprodukter. Har dock tänkt försöka med att gå över till LCHF-frukost ett tag. En egen blodtrycksmätare verkar vara en bra idé också för att hålla lite koll. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts