Jump to content

Hur vill du ha ditt kaffe?

ellen_tigris
 Share

Recommended Posts

http://www.google.se/search?q=kokosolja&hl=sv&tbo=u&tbm=isch&source=univ&biw=320&bih=504#i=13

Denna burk köper jag på Ica maxi, finns på fler ställen. Utan smak och billigare än många andra. Ca 45kr. Perfekt i svart kaffe.

Annars vispgrädde eller röd mjölk. Har aldrig prövat smör som en del verkar ha i sitt kaffe...

Kokkaffe , och oftast bara som svart. Tycker om att ha min numera enda last, riktig kaffe så som den är ;) 

Men har testat med smör o kokosfett i utan att gilla det. Däremot har det blivit en "succe" att ha en stor kopp te med så mycket som 100gr smör i till 1-2 lchfbröd skivor med en tjocka skivor med brie på.. gott och slinker ner utan problem ;)

Fungerar bra för mig som frukost som omväxling för äggfrukost, mättande och nyttigt ;) 

• Like 1

Som helg-frukost.... Stor mugg, häften starkt bryggt kaffe och fyll upp med härligt nymixad/skummig ägg-mjölk....proteinlatte :)

Till ägg-mjölken brukar jag ta 40 gr smör (osaltat) och smälta lite i mikron, knäcka 2 normalstora ägg i smöret och sen hälla på 2,5-3 dl kokande vatten. Kör med stavmixern tills det blandar sig och skummar till sig. Denna ÄM laddning räcker till två kaffe ovan + en liten ÄM-sup :)

ÄM ovan har ca 86% fett, 13% protein och 1% kolhydrater.

Till vardags blir det bara ÄM (utan kaffe), står sig fint till lunch.

Love it!

• Like 1

Dricker mitt kaffe efter både humör och hunger..

Är jag bara kaffesugen så blir det svart. Ska det mätta så blir det med grädde eller kokosfett ibland både och. Vill jag lyxa till de så blir det med vispgrädde och något smaksatt kaffe (irish,kardemumma, amaretto eller annan sort).

Vill jag att det ska vara fest så blir med lyxvarianten och en skvätt whiskey i, så att det blir som en liten irish coffee. Värmer gott efter en härlig vinterpromenad :)

Kaffe utan nånting i är odrickbart. ;-) Jag hade en massa mjölk i förut, men det blev vääääldans mycket mjölk man fått i sig i slutet på dagen. Så numera kör jag en mumsig variant på 1 rått ägg, 20g smör och 2,5dl kaffe som mixas och blir härligt krämig och god. =)

• Like 1

• 3 weeks later...

Nordquists mörkrostade ekologiska och rättvishandel-kaffe. Görs med presso. Brukar dricka det i en stor mugg med minst en tredjedel fullfet grädde som jag värmt.

Alternativ två är att i grädden också sätta 30 gram osaltat smör och en matsked kokosolja. Sen när jag värmt det häller jag kaffet över och stavmixar. Men då har jag lite mindre grädde. Fast ofta går det nog en dl.

Precis nyss, för 10 minuter sedan så testade jag att ha smör i kaffet för första gången i mitt liv.

Jag har kört lågkolhydratkost i drygt ett år och mår otroligt bra av det, men tänkte nu experimentera med lite extremare HF.

Men att ha smör i kaffet kändes helt otänkbart tills jag läste alla lovorden om detta här.

Vad tyckte jag då:

Jag tyckte om det! Det är inte alls som man föreställt sig, utan smörsmaken är ganska diskret, trots att jag klickade i ca 25-35 g i en kopp. Drack två koppar. Ska bli intressant att se hur länge jag står mig på det.

EDIT: Annars är det mörkrostat bryggkaffe (Moccamaster bryggare!) som gäller, svart som döden.

• Like 1

Min "melodi" är 3/4-delar kaffe + 1/4-del ovispad vispgrädde = ett smarrigt gott LCHF-mellanmål utan kakor eller annat till - som jag upplever det.

Det gäller ju att äta så mycket som möjligt av ortomolekylär föda = artegen föda = "riktig mat" för att må optimalt väl - som jag ser det.

Ingående i  sak om vad jag grundar det på här
http://josefboberg.wordpress.com/2008/04/13/mg-brist-stress/#comment-907

Frukostlatten består av 25 g smör, 1 ägg, 2 tsk snabbkaffe och lite vaniljpulver. Mixa och slå på 2 dl klokhet vatten. Ljuvligt gott och mättande!

Annars svart kaffe om jag inte är hungrig, lite grädde i om jag behöver mättnadskänslan, och vispad grädde ovanpå svart kaffe om det är helglyx.