ellen_tigris Posted January 2, 2013 Share Posted January 2, 2013 Nyfiken!! Jag gillar inte kokossmak, så jag undrar vad ni kör för olika varianter förutom MBC? Själv gillar jag det helt svart, men tar en skvätt grädde i ibland. Men vill gärna prova nya varianter eftersom jag älskar kaffe Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pygmepuff Posted January 2, 2013 Share Posted January 2, 2013 Med vispgrädde Testat mbc men tyckte bara det smakade surt. (kan inte dricka svart) antar att de få kolhydraterna som finns i grädden gör kaffet sötare. Finns kokosfett utan smak så slipper du kokossmaken =) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ellen_tigris Posted January 2, 2013 Author Share Posted January 2, 2013 Kokosfett utan smak? Var kan man köpa det? Edit: Jag hittade här: http://www.bodystore.com/3/sv/artiklar/kokosfett-smaklost-eko-400-gram Är detta en bra sort? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
NicklasWernström Posted January 2, 2013 Share Posted January 2, 2013 http://www.google.se/search?q=kokosolja&hl=sv&tbo=u&tbm=isch&source=univ&biw=320&bih=504#i=13 Denna burk köper jag på Ica maxi, finns på fler ställen. Utan smak och billigare än många andra. Ca 45kr. Perfekt i svart kaffe. Annars vispgrädde eller röd mjölk. Har aldrig prövat smör som en del verkar ha i sitt kaffe... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TillMinus Posted January 2, 2013 Share Posted January 2, 2013 Bryggkaffe med en skvätt fet gräde i Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
NicklasWernström Posted January 2, 2013 Share Posted January 2, 2013 Nu blev jag iof osäker på om jag köpte min burk på maxi eller Coop. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
copecca Posted January 2, 2013 Share Posted January 2, 2013 Kokkaffe , och oftast bara som svart. Tycker om att ha min numera enda last, riktig kaffe så som den är Men har testat med smör o kokosfett i utan att gilla det. Däremot har det blivit en "succe" att ha en stor kopp te med så mycket som 100gr smör i till 1-2 lchfbröd skivor med en tjocka skivor med brie på.. gott och slinker ner utan problem Fungerar bra för mig som frukost som omväxling för äggfrukost, mättande och nyttigt 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sandra Posted January 2, 2013 Share Posted January 2, 2013 Grädde! Och ibland om jag vill lyxa till det så lägger jag i lite kanel. Luktar kanelbulle då. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
margaretha Posted January 2, 2013 Share Posted January 2, 2013 Kokosfett utan smak? Var kan man köpa det? Edit: Jag hittade här: http://www.bodystore.com/3/sv/artiklar/kokosfett-smaklost-eko-400-gram Är detta en bra sort? Coop forum har en i vit plastburk den svarar inte cocos Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tommy Runesson Posted January 2, 2013 Share Posted January 2, 2013 Om jag inte ska fetta till det så ska det vara så starkt och svart som möjligt. Fettar jag till det blir det med smör och kokosfett med smak. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
marsali Posted January 2, 2013 Share Posted January 2, 2013 MBC till frukost= kaffe naturellt kokosfett och osaltat smör mixas med mixerstav. kaffe för att jag är kaffesugen = bryggkaffe med vispgrädde. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Plutten11 Posted January 2, 2013 Share Posted January 2, 2013 jag föredrar svart starkt bryggkaffe på morgonen. Är då det smakar bäst tycker jag 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
joacim Posted January 3, 2013 Share Posted January 3, 2013 Som helg-frukost.... Stor mugg, häften starkt bryggt kaffe och fyll upp med härligt nymixad/skummig ägg-mjölk....proteinlatte Till ägg-mjölken brukar jag ta 40 gr smör (osaltat) och smälta lite i mikron, knäcka 2 normalstora ägg i smöret och sen hälla på 2,5-3 dl kokande vatten. Kör med stavmixern tills det blandar sig och skummar till sig. Denna ÄM laddning räcker till två kaffe ovan + en liten ÄM-sup ÄM ovan har ca 86% fett, 13% protein och 1% kolhydrater. Till vardags blir det bara ÄM (utan kaffe), står sig fint till lunch. Love it! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anna-Lena Posted January 5, 2013 Share Posted January 5, 2013 I vardagslag, svart, rent kaffe, eller ren espresso. Men ibland kan jag nog tänka mig ta en MBC-variant, testat en gång, och det var inte så tokigt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cavegirl IF Posted January 5, 2013 Share Posted January 5, 2013 Antingen svart kaffe eller kaffe + en skvätt 40% grädde + en tesked honung. (Oh, no she didn't! Did she say really say honey?) Te dricker jag antingen som det är eller med en klick kokosfett och ibland en tesked honung. (She said it again!) 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
OmeLÄTT Posted January 5, 2013 Share Posted January 5, 2013 Dricker mitt kaffe efter både humör och hunger.. Är jag bara kaffesugen så blir det svart. Ska det mätta så blir det med grädde eller kokosfett ibland både och. Vill jag lyxa till de så blir det med vispgrädde och något smaksatt kaffe (irish,kardemumma, amaretto eller annan sort). Vill jag att det ska vara fest så blir med lyxvarianten och en skvätt whiskey i, så att det blir som en liten irish coffee. Värmer gott efter en härlig vinterpromenad Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PiaM Posted January 6, 2013 Share Posted January 6, 2013 Kaffe blir oftast med en liten skvätt mjölk eller ännu hellre - grädde. Just nu dricker jag gärna lite starkt te med en sukett (har kvar från förr.. tänker inte slänga) och en sked med cocosa (neutrala). Gott. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kicki79 Posted January 7, 2013 Share Posted January 7, 2013 Kaffe med grädde. Lite olika mängd grädde beroende på hungrig eller inte. Försöker dra ner lite på grädde till vardags så jag blir hungrig till måltiderna ;-) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AnnikaE Posted January 7, 2013 Share Posted January 7, 2013 Kaffe utan nånting i är odrickbart. ;-) Jag hade en massa mjölk i förut, men det blev vääääldans mycket mjölk man fått i sig i slutet på dagen. Så numera kör jag en mumsig variant på 1 rått ägg, 20g smör och 2,5dl kaffe som mixas och blir härligt krämig och god. =) 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Linen Posted January 7, 2013 Share Posted January 7, 2013 Oj ägg smakar det inte bara ägg då? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AnnikaE Posted January 7, 2013 Share Posted January 7, 2013 Nä, riktigt gott och mättande! =) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
margaretha Posted January 7, 2013 Share Posted January 7, 2013 Oj ägg smakar det inte bara ägg då? Nej det är jättegott Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PiaM Posted January 7, 2013 Share Posted January 7, 2013 He he.. jag tänker ofta att jag måste testa en ägg-latte.. men det verkar så ... läskigt. Blir ägget verkligen tillagat? Eller är det rått? (säg att det är tillagat) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lua Posted January 7, 2013 Share Posted January 7, 2013 Nej, prova, Linen! Jag har ett recept på LCHF-latte i bloggen idag - jättegott. Det är dock viktigt (tycker jag i alla fall) att smöret är osaltat... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Katarina101 Posted January 7, 2013 Share Posted January 7, 2013 Det blir hur gott som helst även med normalsaltat smör tycker jag. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ciah Posted January 7, 2013 Share Posted January 7, 2013 Har grädde i med eller utan smör eller med ÄM. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LenaK Posted January 23, 2013 Share Posted January 23, 2013 Grädde! Och ibland om jag vill lyxa till det så lägger jag i lite kanel. Luktar kanelbulle då. Jag tycker bättre om kardemummabullar och inbillar mig att jag äter det när jag lägger kardemumma i mitt kaffe med grädde. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
repurban Posted January 23, 2013 Share Posted January 23, 2013 Espresso, helst en dubbel. Blandning smör, kokosfett utan smak äts med sked till kaffet eller enbart en skiva smör. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Joshua3 Posted January 23, 2013 Share Posted January 23, 2013 Det finns Svenskt Bryggkaffe och så finns det riktigt kaffe... Skillnaden är brutal.. Dricker Nyrostat, Nymalet och Lagat i Aeropress med osaltat smör i, cocosskeden tar jag separat... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jeanette H-H Posted January 24, 2013 Share Posted January 24, 2013 Nordquists mörkrostade ekologiska och rättvishandel-kaffe. Görs med presso. Brukar dricka det i en stor mugg med minst en tredjedel fullfet grädde som jag värmt. Alternativ två är att i grädden också sätta 30 gram osaltat smör och en matsked kokosolja. Sen när jag värmt det häller jag kaffet över och stavmixar. Men då har jag lite mindre grädde. Fast ofta går det nog en dl. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tony Berglund Posted January 24, 2013 Share Posted January 24, 2013 Än så länge med bara fet grädde i, men skall väl pröva någon av alla andra varianter som ni nämner här snart, bara för att. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ilmi Posted January 29, 2013 Share Posted January 29, 2013 Dricker kaffe med kokosfett för första gången...hmm smakar kaffe men med automatiskt läppsyl. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Linen Posted January 29, 2013 Share Posted January 29, 2013 Dricker kaffe med kokosfett för första gången...hmm smakar kaffe men med automatiskt läppsyl. haha samma här känns okej trots allt hoppas nu vågen pekar än mer neråt. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ilmi Posted January 29, 2013 Share Posted January 29, 2013 , Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sweet.as.hell Posted January 29, 2013 Share Posted January 29, 2013 Har prövat MBC men hade bara extra saltat smör då, haha men jag har svårt att "dricka mig mätt" Hade tänkt mig det som frukost, men kanske är en vanesak? Har köpt osaltat nu så får testa igen någon gång, annars alltid svart! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LasseSocker Posted January 29, 2013 Share Posted January 29, 2013 Precis nyss, för 10 minuter sedan så testade jag att ha smör i kaffet för första gången i mitt liv. Jag har kört lågkolhydratkost i drygt ett år och mår otroligt bra av det, men tänkte nu experimentera med lite extremare HF. Men att ha smör i kaffet kändes helt otänkbart tills jag läste alla lovorden om detta här. Vad tyckte jag då: Jag tyckte om det! Det är inte alls som man föreställt sig, utan smörsmaken är ganska diskret, trots att jag klickade i ca 25-35 g i en kopp. Drack två koppar. Ska bli intressant att se hur länge jag står mig på det. EDIT: Annars är det mörkrostat bryggkaffe (Moccamaster bryggare!) som gäller, svart som döden. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LasseSocker Posted January 29, 2013 Share Posted January 29, 2013 OK. Nu förstår jag ännu bättre hur man kan nöja sig med endast detta till frukost. Jag var mätt och glad i 6 timmar. Vill väl ändå kanske inte riktigt våga lita på detta innan jag testat det flera gånger. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Melliz Posted February 1, 2013 Share Posted February 1, 2013 Kaffe med grädde i!!!! <3 får testa mbc någon dag. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Josef Boberg Posted February 1, 2013 Share Posted February 1, 2013 Min "melodi" är 3/4-delar kaffe + 1/4-del ovispad vispgrädde = ett smarrigt gott LCHF-mellanmål utan kakor eller annat till - som jag upplever det. Det gäller ju att äta så mycket som möjligt av ortomolekylär föda = artegen föda = "riktig mat" för att må optimalt väl - som jag ser det.Ingående i sak om vad jag grundar det på härhttp://josefboberg.wordpress.com/2008/04/13/mg-brist-stress/#comment-907 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Matgiken Posted February 1, 2013 Share Posted February 1, 2013 Frukostlatten består av 25 g smör, 1 ägg, 2 tsk snabbkaffe och lite vaniljpulver. Mixa och slå på 2 dl klokhet vatten. Ljuvligt gott och mättande! Annars svart kaffe om jag inte är hungrig, lite grädde i om jag behöver mättnadskänslan, och vispad grädde ovanpå svart kaffe om det är helglyx. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts