Jump to content

Kokosolja?!

Bob
 Share

Recommended Posts

Har inte provat den riktigt själv ännu, älskar smör för mycket. Men började smörja min 86-åriga mors skinn i torsdags med kokosolja. Hon har en hud tunn och torr som silkespapper efter många år av kortison. Idag var första gången som jag kunde smörja hennes armar utan att hon tyckte det gjorde ont, (efter 4 gånger.) Och hennes ben har nästan inga sår eller skador alls längre!

Köpte bragokex som hon kan bre oljan på också så hon kan få lite invärtes.

Tror stenhårt på kokosolja och gjorde dagens bearnaise på 50/50 smör och kokosolja. Ska framledes försöka få med den lite överallt. Försökte med olja i teet, men det var för svårt att få i sej.

• Like 2

Jag har provat med högdos kokosolja i två dagar, vi får se vad som händer! Den enda jag märkt än så länge är att jag inte blir hungrig och har en tendens att bara vilja äta en gång om dagen. Lite problematiskt för mig som behöver mycket näring  :P

Samma med mig.. slutatde med cocosfett i morgonkaffet.. blev ju alldrig hungrig, och det störde all min måltidsplanering.

Såå.. numera använder jag det som matlagningsfett i stället.. då kommer mättnaden vid rätt tidpunkter.

• Like 4

I hälsokostbutikerna finns det med all säkerhet.. Vanliga mataffärer säljer nog endast det där processade i silverförpackning och den är INTE att rekommendera!

Oj! Vill gärna prova kokosolja, märker jag. Måste man gå till hälsokosten el. annan specialbutik el. finns den på ICA? Är det nåt speciellt märke som är bra?

Beslutade mig förra torsdagen för att man kanske skulle prova denna kokosolja som det evigt tjatats om.

Kung markatta, 0.5-1 matsksed i kaffet eller teet ett par gånger om dagen. Även stekt mat i det.

Sedan torsdags: 

Min astma försvann. Har behandlat detta med inhalator i åratal, utan att det riktigt blivit bra. Det har blivit bättre, men aldrig helt bra. Nu på fyra dagar har besvären i stort sett försvunnit. Tyckte redan första dagen att det var lite bättre, men tänkte det bara var placebo eller inbillning eller något. 

Haft reumatiska besvär i enna foten. Helt borta.

Vad i hela fan?! 

Häpnadsväckande måste jag säga. Man blir också samtidigt förbannad och ledsen då man vet att många missar möjligheten att testa...

För att hjälpa till med hypen så är det ju så att mina små hälsoförbättringar som jag tillskrivit LCHF kom efter ett halvår, ungefär när jag började med kokosolja. Förbättrat pisseri, förbättrad omställning av ögonen instrumentpanel-väg och ett längre uppehåll i förkylningsträsket. Sen har jag fått ett återfall med några veckors förkylning nu i höst men det skulle jag kunna skylla på att jag köpte nån billig vad som skulle vara kokosolja i flaska, fick värma och slå över i en burk, det gör jag inte om men nu är den slut liksom förkylningen. Nu som tidigare kör jag med en plastbytta från life, köper markattan på Ica ibland.

Jag vet inte, inbillning, tillfälligheter?

Samma med mig.. slutatde med cocosfett i morgonkaffet.. blev ju alldrig hungrig, och det störde all min måltidsplanering.

Såå.. numera använder jag det som matlagningsfett i stället.. då kommer mättnaden vid rätt tidpunkter.

Ja det är ju opraktiskt ur måltidsplaneringssynpunkt (långt ord!), jag får liksom tvinga i mig mat. Ska se om jag kan få bort värken i min onda tå samt förbättra min domningar i ansikte/händer.

• Like 1

Beslutade mig förra torsdagen för att man kanske skulle prova denna kokosolja som det evigt tjatats om.

Kung markatta, 0.5-1 matsksed i kaffet eller teet ett par gånger om dagen. Även stekt mat i det.

Sedan torsdags: 

Min astma försvann. Har behandlat detta med inhalator i åratal, utan att det riktigt blivit bra. Det har blivit bättre, men aldrig helt bra. Nu på fyra dagar har besvären i stort sett försvunnit. Tyckte redan första dagen att det var lite bättre, men tänkte det bara var placebo eller inbillning eller något. 

Haft reumatiska besvär i enna foten. Helt borta.

Vad i hela fan?! 

Halleluja!!!  ;)

• Like 1

Jag har provat med högdos kokosolja i två dagar, vi får se vad som händer! Den enda jag märkt än så länge är att jag inte blir hungrig och har en tendens att bara vilja äta en gång om dagen. Lite problematiskt för mig som behöver mycket näring  :P

Det är konstigt nog tvärtom med mig, jag blir hungrigare på cocosolja. Funkar som aptitretare på mig :)

Men det är som vanligt med mig...kärringen mot strömmen :P

• Like 1

Johanna07, hur mycket är "högdos", och varför började du med det?

Det blir ca 4-5 msk per dag. Tydligen enligt Bruce Fife's bok Stoppa Alzheimer nu! ska man ta 5 msk per dag om man har en neurodegenerativ sjukdom (2 msk om man är frisk i förebyggande syfte). Ville testa och se om en hög dos kan ha positiv effekt på min MS. Jag gör kaffe/choklad drink 2 gg/dag med 2 msk kokosolja. Sen brukar jag få i mig lite mer via matlagning.

• Like 1

Det är konstigt nog tvärtom med mig, jag blir hungrigare på cocosolja. Funkar som aptitretare på mig :)

Konstigt! Trots den ökade fett/kalorimängden har jag inte märkt någon tendens att gå upp i vikt. Jag har ökat mitt intag per dag med 3 msk kokosolja och 2 ägg. 

• Like 1

Det blir ca 4-5 msk per dag. Tydligen enligt Bruce Fife's bok Stoppa Alzheimer nu! ska man ta 5 msk per dag om man har en neurodegenerativ sjukdom (2 msk om man är frisk i förebyggande syfte). Ville testa och se om en hög dos kan ha positiv effekt på min MS. Jag gör kaffe/choklad drink 2 gg/dag med 2 msk kokosolja. Sen brukar jag få i mig lite mer via matlagning.

Tack för svaret, och hoppas innerligt att det funkar för dig.
  • Like 1

Jag gillar att experimentera lite ;) Jag har tagit extra kokosolja i tre dagar nu. Verkar som om värken i min tå är mindre i dag, men det kan också bara vara lokala variationer.

Jag gillar att experimentera lite ;) Jag har tagit extra kokosolja i tre dagar nu. Verkar som om värken i min tå är mindre i dag, men det kan också bara vara lokala variationer.

Men hur är magen och pulsen???

Jag t ex får racerbajs och superpuls vid mer än en mtsk om dan.

Men hur är magen och pulsen???

Jag t ex får racerbajs och superpuls vid mer än en mtsk om dan.

Inga problem med magen, men jag är van vid 1-2 msk kokosolja. Tycker snarare att magen sköter sig bättre när jag äter mer kokosolja. Det är säkert indiviuellt. Pulsen har jag inte märkt något av heller.

• Like 1

Jag har läst nånstans att det kan ha en rensande efftekt på kroppen i början så man ska öka gradvis

Precis börja med en tesked och sakta öka dosen. Intressant är att jag efter intag känner mig värmare så kokosolja höjer metabolismen och kroppstemperaturen.

• Like 1

Det är samma sak för min del. Jag blir fullständigt vrålhungrig efter en stund om jag får för mig att ta en sked kokosolja någon gång och det är samma sorts sugande, akuta hunger som om jag äter frukt. Märkligt...

• Like 1

Jag är inte så insatt i kokosoljans läkande krafter, men man hör ju gott om den både här och var (Själv föredrar jag smör men tar lite ibland). Ger han någon speciell förklaring till varför just kokosfettet skulle vara extra bra?

Jag läste att kokosolja bara är bra om man är strikt LCHF eftersom det har visat sig att om man äter kolhydrater, även i lågdos, så påverkas insulinresistensen så att man utvecklar sådan alltså!!! Det var någon forskare som sagt detta. Vad säger ni och vad säger kostdoktorn kan man undra. Jag blev lite skraj ändå eftersom jag äter lite kolhydrater nu och inte är helstrikt.

Jag läste att kokosolja bara är bra om man är strikt LCHF eftersom det har visat sig att om man äter kolhydrater, även i lågdos, så påverkas insulinresistensen så att man utvecklar sådan alltså!!! Det var någon forskare som sagt detta. Vad säger ni och vad säger kostdoktorn kan man undra. Jag blev lite skraj ändå eftersom jag äter lite kolhydrater nu och inte är helstrikt.

Kolla denna posten, som väl svarar på din undran och ska lugna dig: http://forum.kostdoktorn.se/topic/2712-det-h%C3%A4r-med-kokosfett/page-5#entry39947

En bra sak med kokosfett är att kroppen bildar ketoner av det även om man äter många kh  :)

• Like 3

Konstigt! Trots den ökade fett/kalorimängden har jag inte märkt någon tendens att gå upp i vikt. Jag har ökat mitt intag per dag med 3 msk kokosolja och 2 ägg. 

Ja, det är konstigt med cocosolja, ju mer cocosolja jag äter, desto hungrigare blir jag, och mer mat äter jag, men jag går ner i vikt :o inte mycket, men något hekto i veckan. Kanske jag blir av med sladdermagen som vi pratat om i en annan tråd :P

Det känns som (i mitt fall) att cocosolja ökar förbränningen...strange, but true :)

• Like 5

Det var intressant! Jag är blandkostare och frågade i en annan tråd om kokosolja för några dagar sedan om den var bra även om man äter mycket kolhydrater. Minns du var du läste om det?

• Like 1

Ja kroppen anpassar sig till vad du äter!

Får den mer fett så bränner den det och mindre mängd glukos och tvärt om.

Dvs det regleras på cellnivå.. och är helt naturligt för annars så skulle du bränna av de få kolhydrater du ätit och bli utan.

Det handlar altså om en helt naturlig reglering av kroppens bränslepartionering och är ett tecken på att man är frisk!

Ahhh, såg att min ica maxi hade 1kg-burkar med markattas kokosolja, och jag köpte inte. Får bli nästa gång.

Jag har en liten burk på jobbet och jag använder det som "mellanmål" i teet på jobbet om jag behöver, om jag är lite sugen/hungrig (ja, jag är sugen/hungrig trots ganska strikt lchf...) på eftermiddagen så tar jag en tsk i teet. Det händer kanske 1 gång per vecka.

Jag kan inte ta stora mängder på kvällen, då mår jag illa.

Men frågan är om jag ska öka på mitt intag, verkar ju som otroliga resultat för vissa här!  Mycket intressant!

• Like 2