Popular Post Anders A Posted October 1, 2013 Popular Post Share Posted October 1, 2013 Idag är det exakt ett år sedan jag började med LCHF! Det är ett år och en dag sedan jag satt och såg den pensionerade läkaren Nisse Simonsson i TV 4's morgonsoffa som pratade varmt om D-vitamin. http://www.kostdoktorn.se/dr-simonson-pratar-langre-friskare-liv-i-tv4 Blev lite nyfiken och började googla D-vitamin. Hamnade på en sida med bra information och tycker det lät intressant. http://www.kostdoktorn.se/d-vitamin Men samtidigt undrade jag vad det var för sida jag hamnat på, om den var seriös eller inte, och så började surfa runt och hamnade på en sida om "LCHF". http://www.kostdoktorn.se/lchf Tyckte nog det lät lite suspekt. Inte kan man väl gå ned i vikt genom att äta fett?? Det vet ju alla att det är tvärtom. Blev lite besviken och tänkte att informationen om D-vitamin kanske inte heller var seriös då... Men läste vidare och hamnade på en film lite längre ner på sidan som jag av någon anledning, som jag ännu inte vet varför, började titta på. Jag minns att jag efteråt satt och tänkte "kan det verkligen vara så enkelt?? Nej - det kan det väl ändå inte..." Fast - den långa räkan som var med i filmen verkade ju veta vad han pratade om... Och det fanns ju en hel del länkar på sajten till diverse forskningsresultat som pekade i samma riktning... Man kanske skulle testa. Jag har ju alltid varit förtjust i Biff med bearnaise :-)Jag var visserligen inte speciellt överviktig, men några kilo som satt runt magen kunde man väl alltid försöka få bort och jag hade lite andra hälsoproblem också. Sagt och gjort. Jag laddade ned och skrev ut en liten enkel broschyr http://www.kostdoktorn.se/wp-content/2013/03/LCHF-f%C3%B6r-nyb%C3%B6rjare-2013.pdf, gick direkt ut i köket och slängde allt som var "fel", sedan åkte jag till ICA och handlade "rätt". Samtidigt beställde jag en bok som fanns på sajten, tänkte man kan ju läsa på lite mer. http://www.kostdoktorn.se/matrevolutionen Dagen efter började jag min nya kost. And the rest is history... Idag har jag gått ned 23 kg i vikt och 19 centimeter i midjemått. Hallå! Jag visste inte ens att jag kunde gå ned så mycket. Hade väl trott att runt 90 kg skulle vara en normalvikt för en man i min ålder (52), och till min längd (1.93). Idag väger jag runt 80! Det har jag inte gjort på över 30 år! Sen kan jag också säga att jag inte ens varit speciellt strikt. Har testat att logga intaget vid ett par olika tillfällen, mest för att se var jag låg, och det har alltid blivit runt 50g kolhydrater om dagen. Dvs. det som klassas som liberal LCHF... Sen har jag fått en hel del andra positiva effekter också varav de viktigaste är att mitt hjärta lugnat ner sig, har haft en hel del problem med hjärtklappning/rusning genom åren som de aldrig hittat någon orsak till mer än skyllt på stress (även när jag alls inte varit stressad...), jag sover mycket bättre och lugnare och ofta också något mindre än tidigare, jag slipper all paltkoma på eftermiddagarna som var standard innan och som bara kunde botas med Red Bull eller liknande till eftermiddagsfikat, jag har inte haft en förkylning eller ens antydan till snuva senaste året. Nu kör jag i och för sig också D-vitamintillskott så det kan kanske också hjälpt till en del. Testade mina värden innan sommaren och läkaren var lyrisk och sade att den viktminskning jag gjort var den bästa hälso-investering för framtiden jag kunde göra. Kolesterolet var också perfekt med APO-kvot på 0,5. (Total 5,3 - Triglycerider 0,6) Inga nackdelar då? Jo, min mage har bråkat lite. Första månaderna var den helt perfekt, lugn och fin från att ha varit bubblig och gasig med en hel del magknip genom åren. Sen började den strula lite och jag fick en del problem med förstoppning. Men med hjälp av råd och tips på olika forum, så har jag börjat få ordning på det nu. Annars är nog det största problemet att jag har fått köpa nya kläder i flera omgångar. Och varje gång har jag tänkt att "Nu måste jag kunna köpa - nu kan jag inte gå ned mer". Jodå. Det kunde jag. Är också flitig läsare av olika forum i ämnena kost och hälsa och är idag tämligen övertygad om att detta är ett sätt att äta som är helt rätt för mig. Och sannolikt för större delen av mänskligheten också. Idag är jag ganska glad att jag offrade 45 minuter av en söndagsförmiddag till den där videon 18 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted October 1, 2013 Share Posted October 1, 2013 Angående Nisse Simonsson så förstår jag att du blev inspirerad av honom Jag har en gång i tiden haft den stora äran att arbeta i samma operationssal som honom. Han var rolig, inspirerande, trevlig, klok och underhållande redan då, en mycket empatisk man. Grattis på "födelsedagen" Anders 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fundersam Posted October 1, 2013 Share Posted October 1, 2013 Underbar trevlig läsning Anders . Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kostrådgiverskan Posted October 2, 2013 Share Posted October 2, 2013 Så fantastiskt kul!! Det är berättelser som din som gör att man kämpar på 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts