Sandralander Posted January 2, 2013 Share Posted January 2, 2013 Hej, Jag har alltid haft lågt blodtryck, många gånger under det normala värdet, trots min övervikt. För ca 10 månader sen började jag med LCHF och har bara upplevt det som väldigt positivt. Jag har gått ner ca 25 kg, min migrän som jag ofta hade förut är helt borta, jag mår bättre och känner mig allmänt piggare och friskare. Men för ca 1 månad sen fick jag ett blodtrycksfall och svimmade. Jag fick åka ambulans akut till sjukhuset där de gjorde ett EKG och kollade alla möjliga blodprov och värden utan att hitta något fel. Detta har sen dess hänt ytterligare 2 gånger och jag uppsökte läkare igen. Då fick jag veta att man absolut inte får hålla på med låg kolhydratskost om man har lågt blodtryck då det sänker blodtrycket ytterligare. Så jag fick stränga order om att sluta med LCHF genast då det är farligt för mig och istället vara noga med att få i mig både socker och kolhydrater regelbundet. Visserligen med måtta, men ändå. Nu undrar jag bara, stämmer det här verkligen? Jag har ju mått så bra sen jag började på LCHF. Och blodtrycksfallen började inte förens efter 9 månaders LCHFande, om de beror på kosten borde de då inte ha börjat samtidigt som jag gick över till LCHF? Jag tränar, mest löpning, ca 5 gånger i veckan. Något som jag också trodde bidrar till att stabilisera blodtrycket? /Sandra Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rickard Posted January 2, 2013 Share Posted January 2, 2013 Jag har också alltid haft lite lågt blodtryck, men har inga problem med lchf. Fast jag har inte kört strikt lchf någon längre period, så jag vet inte vad effekten blir av det på lång sikt. Vissa får tvärtom högt blodtryck av lchf. Finns en tråd om detta: http://forum.kostdoktorn.se/topic/279-blodtrycket-ökar-med-lchf-vad-bör-jag-göra/ En sak som kan påverka är tydligen vilken typ av fett man äter, mycket olivolja och omega 3 kan sänka blodtrycket. Kanske bör äta mera mättat fett istället? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hanne Posted January 2, 2013 Share Posted January 2, 2013 Också lågtryckare. Har ätit enligt LCHF i snart 5 år. Om jag får i mig för lite salt blir jag mer svimningsbenägen, annars mår jag bara bra utan kolhydraterna! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gunnel Posted January 2, 2013 Share Posted January 2, 2013 Ang Lågt blodtryck Lågt blodtryck är ett odiskutabelt symtom på Hypotyreos (låga nivåer av sköldkörtelhormoner), oftast i kombination med svaga binjurar. Eftersom det kräver livsuppehållande mediciner är det av yttersta vikt att detta utreds mycket noggrant så att det kan uteslutas samt ta med detta symtom i utvärderingen i hur bra den nuvarande medicinering fungerar. Det är ett stort problem att sjukdomen behandlas av allmänläkarna på vårdcentralerna för att många är dåligt uppdaterade på aktuella riktlinjer för vård och när behandling ska sättas in. Dessutom har labben felaktiga referensvärden vilket gör att vården missar ytterligare patienter. Därför behöver man läsa på själv och kräva ut kopior på provsvaren. Se till att man testar TSH, fritt T4, fritt T3 och TPO. TSH över 2,5 skall behandlas, speciellt om du planerar att bli gravid. Kolla även morgontempen; den skall vara 37,0 rektalt. Svaga binjurar är något skolmedicinen över huvud taget inte behandlar utan läs på, kontakta näringsteurapeuter eller hälsokosten för att få hjälp. Sanna Ehdin och 4health har skrivit utmärkta inlägg om problemet. Du kan genast börja med att lägga till mer salt, sluta stressa och lev regelbundet, sov regelbundet och ät LCHF för att slippa svängande blodsocker. Försök även att minska på kaffet. Jag har själv gått från ett alldeles för lågt blodtryck med svår yrsel när jag reste mig upp, till ett skyhögt blodtryck vid otillräcklig behandling med Levaxin, för att med naturligt sköldkörtelhormon få (inom någon vecka!) ett helt normalt blodtryck. Dessa bloggar har mycket bra info: www.hypotyreos.se och http://skoldkortel.blogspot.se/ Denna artikel ”Diskutabel gräns för TSH” kan du skriva ut och ge till din läkare om du inte får hjälp: http://www.hypo2.info/attachments/083_Diskutabel%20gr%C3%A4ns%20f%C3%B6r%20TSH-v%C3%A4rdet%20vid%20hypotyreos%20-%20artikel%20i%20Prim%C3%A4rv%C3%A5rdens%20Nyheter%20nov-09.pdf 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maggan A Posted January 5, 2013 Share Posted January 5, 2013 Jag har alltid haft lågt blodtryck och övergången till LCHF har inte gjort någon märkbar skillnad. Det viktigaste är att inte vara blyg med saltet Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts