Jump to content

Homogeniserad mjölk

Anne i Ängby

Recommended Posts

Läste i senaste LCHF-magasinet att en bonde vägrade homogenisera sin mjölk. Detta för att han ansåg det onyttigt för hälsan.

Jag har inte hört talas om detta tidigare och undrar nu om det finns någon kunnig här som kan förklara.

Vill helst kunna fortsätta konsumera både grädde o ost. Och kanske lite mjölk.

Det är en debatt som pågått sedan åtminstone början på 80-talet. Ett tag köpte jag mjölk som inte var homogeniserad men det var rätt jobbigt eftersom fettet fastnade som en klump överst i paketet. Jag fick hälla upp den i en tillbringare och köra med elvispen. Sedan försvann också gammaldags mjölk från marknaden men jag undrar om den inte kommit tillbaka igen.

Argumentet är att fettet slås sönder i så små partiklar att dom kan göra skada. Samtidigt har ju debatten pågått i över 30 år så jag tar det inte så allvarligt.

finns i butik, Arla har en gammaldas mjölk, fetthalt 3-4% tror jag, Wapnö har tre olika fettvarianter.

Ohomogeniserad mjölk är ju mindre processad än homogeniserad, ett steg i rätt riktning

Och så är det farligt gott!

Nu kommer lite utan källhänvisning, men följande har jag för mig gäller:

Eftersom fettet inte är sönderslaget så är det kvar i sin naturliga form och därmed lättare att ta hand om av kroppen.

Proteinet i mjölken kan skadas i homogeniseringen

Ökningen av överkänslighet mot mjölk påstås ibland bero på att vi förstört mjölken och gjort den till något som kroppen inte känner igen.

Har googlat men hittar inga bra källor.

Fredrik Colting ar skrivit en bok om mjölk

Edit, här finns lite mer info

http://forum.kostdoktorn.se/topic/2186-homogeniserad-mjölk/?hl=%2Bhomogeniserad#entry26859