Jump to content

Kostråd ?


Slangbellan
 Share

Recommended Posts

Hej

Så här är det Jag ska börja träna nu efter en lång paus. 

Kroppen behöver ju lite energi så frågan är om jag ska börja ta lite kolhydrater eller kalorier nu ? 

Jag känner redan nu att jag inte orkar som förr. 

Nu när jag skriver kolhydrater så menar jag inga pulver, utan frukt och sånt. 

för jag har hört att man skall

äta 2 timmar innan träningen och

äta något litet direkt efter träningen. för att sedan äta riktig mat när man kommer hem

Jag behöver lite råd . Finns det någon som kan hjälpa mig ? 

 

 

Tack

Link to comment
Share on other sites

Det beror vad du tänkt träna. Lugna långa distanser och korta intervall/styrketräning kräver inga kolhydrater för du drivs av fett resp ATP. Högintensiv mjöksyraträning kräver mer kolhydrater men då gör det inte heller någonting. 

Du kan fortsätta vara i Ketos trots att du äter kolhydrater då. 

Jonas Bergqvist, Colting och Björn Ferry har skrivit böcker om det.

 

Zepp länkade till den här artikeln häromdagen:

http://eatingacademy.com/sports-and-nutrition/ketones-carbohydrates-can-co-exist

Link to comment
Share on other sites

Jag har precis läst Protein Power av läkarparet Michael och Mary Dan Eades. Däri rekommenderas en kost med rikliga mängder protein, lite kolhydrater och en aning fett (inga bisarra mängder dock). Vidare rekommenderas tung styrketräning och att man ska träna på fastande mage och inte äta förrän ca 1-2 timmar efter passet. Då ska en måltid med mycket protein och lite kolhydrater helst intas. Allt detta för att få så stor utsöndring av tillväxthormon som möjligt.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Tips ät i balans med din metabolism och aktivitetsnivå. Ät näringsrik kost som ger dig fördelar i muskeluppbyggande syfte. Sen om du vill fasta innan träning men endast ta vissa aminosyror för att öka proteinsyntesen och sedan att få en anabolsignal när du sedan äter efter träningen är upp till dig. Jag skulle rekommendera kostkontrollen.se de räknar ut ditt kaloribehov och hjälper dig med extremt nyttig kost som har positiva egenskaper för uppbyggnad av fettfri muskelmassa Sedan köra på träningsprogrammet Max OT.  

Link to comment
Share on other sites

Jag har börjat träna kondition och var från början i riktigt dålig form. Jag försöker äta max 30 gr kolhydrater och det funkar bra att kombinera med träningen. Speciellt om jag tar det lugnt eller håller medeltempo. För min del går det att äta strax innan träning för kosten gör att man inte äter så stora mängder. Men har jag varit väldigt strikt med kolisarna så upplever jag inte att man ens behöver äta inför träning. Det går dock sämre med energin om jag varit dålig med kosten. Det var en period i sommar då jag verkligen märkte att fettdriften var avslagen och då gick det tungt. Det beror ju också på ambitionsnivån. Jag har ökat efterhand under 2 år och tränar 4-5 ggr i veckan just nu. För min del så tycker jag att UCAN superstarch höjer energinivån ett snäpp när jag ska köra intensivare (finns en tråd om det). Det påverkar inte blodsocker eller ketosen och en påse håller för 2 timmar. Om du ska behålla lchf-läge så skulle inte jag börja köra med mer kolhydrater, tycker det bara förstör fettdriften. Det är en riktigt skön känsla att kunna träna länge utan att bry sig om ifall man ätit eller inte. 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Slangbellan, de där råden är bara för de som är beroende av kolhydrater i all mat. Är man van LCHFare (över 3mån) behöver man inte ens äta nåt alls samma dag som man tränar. Man har vanligtvis enorma resurser av energi iform av fett i kroppen. Viktiga är vatten och salt. 30 gram protein kan man ju max ta in per ät tillfälle oxå.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Slangbellan, de där råden är bara för de som är beroende av kolhydrater i all mat. Är man van LCHFare (över 3mån) behöver man inte ens äta nåt alls samma dag som man tränar. Man har vanligtvis enorma resurser av energi iform av fett i kroppen. Viktiga är vatten och salt. 30 gram protein kan man ju max ta in per ät tillfälle oxå.

  Jag åt frukost idag 3 timmar efter var jag och tränade, problemet är att när jag väl tränar så orkar jag inte lyfta, det känns ju lite pinsamt. 

frågan är behöver kroppen inte kolhydrater för att få lite kraft  ? Har man ingen kraft kan man ju inte bygga någonting. 

 

När det gäller kosten med LCHF så känns det jag är helt fel ute. 

jag äter mycket grönsker och fett. Det fett jag äter kommer från mejerier såsom grädde 40%, cream freach 37%, Ost, Fet yougurt 17% mm och jag lagar maten antingen antingen med smör eller cocos smör.

När det gäller protein så är det både kyckling och vanlig kött. 

 

Ibland kan jag tycka att LCHF kan vara problematiskt när man är ute och handlar. 

tyvärr finns det ingenting och välja på . 

Vissa säger att man skall undvika äta mejerier, tar jag bort mejerier så finns det inget kvar att äta förutom fett kött. 

 

Jag har köpt boken LCHF . 

Jag känner att i deras recept finns det väldigt mycket Kolisar i deras recept. 

 

mvh

Link to comment
Share on other sites

Hur länge har du hållit på med LCHF? Man har inte mycke energi i början. Cellerna måste hinna bilda sina kraftverk - mitrokondrier, och tillverkningen av ketoner måste optimeras. Nej kolhydrater behövs inte vid träning. Har dock hört att går man över 70% av maxpulsen kommer glykogendepon minskas tills den töms och man måste gå ner i varv.

Link to comment
Share on other sites

Hur länge har du hållit på med LCHF? Man har inte mycke energi i början. Cellerna måste hinna bilda sina kraftverk - mitrokondrier, och tillverkningen av ketoner måste optimeras. Nej kolhydrater behövs inte vid träning. Har dock hört att går man över 70% av maxpulsen kommer glykogendepon minskas tills den töms och man måste gå ner i varv.

Jag har hått på LCHf i mer än 3 månader.

Eftersom jag har övervikt ssåhar jag valt att gå snabbt i uppförsbacke på löpbandet.

så jag springer inte.

Link to comment
Share on other sites

Det är intramuskulärt glykogen man använder vid träning.. så då bör man snarare äta kolisarna dagen innan.. eller åtminstone senast 2 timmar innan!

Isåfall enl den här teorin gjorde jag rätt att käkade pistagenöter 2 timmar innan träningen.

Det gick ju åt helvete ändå :(

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...