Aleks Posted October 2, 2013 Share Posted October 2, 2013 Jag äter LCHF för viktens skull i första hand. Eller, jag började äta LCHF för viktens skull och nu har det blivit en livsstil. Jag mår mycket bättre och varför ska jag då återgå till sånt som gjorde att jag mådde dåligt?? Min egentlige fråga är hur jag kan öka mängden fett i min mat. Jag kan göra otroligt goda såser med grädde som bas. Men då jag vill dra ner på mejeriprodukterna (misstänker att de stör min viktnedgång) så behöver jag lite tips på andra fettklällor. Jag kan t.ex. inte äta fett på kött. Fettkanten på en kottlet t.ex. får det att vända sig i magen på mig. Synligt fett skär jag bort, jag AVSKYR det!! Och meningen är inte att jag ska tvinga i mig mat jag inte gillar ju... Som det ser ut nu äter jag 3 gånger om dagen.Frukost 6.30 Kaffe med grädde, 2-3 hemmagjorda fröknäcke med ordentligt med smör och något pålägg på (skinka eller ost). Dricker även vatten. Står mig på frukosten utan problem till lunch. Lunch 12.30 Matrester från dagen innan. En mindre portion av t.ex. köttfärslimpa med gräddsås och någon grönsaksbit. Eller Fiskgryta (såsen i grytan är från grädde). Köttfärssås med lite vitkål. Oftast är protionen mindre till lunch för jag behöver inte mer för att stå mig på till middagen. Har jagi nga rester att ta med kan det bli ett kokt ägg och en burk tonfiks med lite majonnäs på. vid 16 tiden kan det bli lite kaffe när jag kommit hem från jobb. Det beror på. Känner jag att jag har en massa energi gör jag annat, städar, plcokar undan ellr går ut och leker med barnen. Känner jag mig orklös tar jag en kopp kaffe med grädde och pustar ut. runt 18-18.30 blir det middag. i helgen var det ugnsbakad laxfile med spenat och vitlökssås + lite ärtor. Idag blir det wokade grönsaker med kycling (barnens önskemål). Till helgen blir det hel kyckling i ugn med sås på stekskyn från kycklingen och blomkålsmos till + lite rödkål. På denna mat upplever jag att magen sammarbetar med mig. Jag har inga problem med toalettbesök (till stor del tack vare fröknäckebröden, äter jag inte mina fröknäcke kan det bli lite stopp i avloppet...) Portionerna har jag fått dra ner rent stroleksmässigt för jag blir mätt!! Men jag upplever att fördelningen på maten är inte optimal. Just nu är min kropp hälsomässigt i strot behov av att tappa de eftersläpande och mycket onödiga kilona så att jag kan bli mer aktiv fysiskt. Och när jag tittar på vad jag äter så känns det som att jag får i mig för lite fett!! Det blir alltid någon grönsak till varje måltid (eller annat tillbehör). Brlomkål, broccoli, lite lök, champinjoner. Jag tror bestämt att min kost är mer varierad idag än förr!! Ibland överväger ajg att gå över till "fettkaffe" på morgonen. Men jag är tveksam. Kaffet måste smaka kaffe, så som det gör nu, för att det ska vara gott... Vad har ni för tips att komma med? Hur kan jag öka mängden fett i min kost? En tanke jag hade var att äta ett ägg och en avocado till lunch. Räcker fettet i avocadon då? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Annika Rane Posted October 2, 2013 Share Posted October 2, 2013 Häll mycket olivolja på grönsakerna, smör till alltsom är varmt. Ja, kallt också för den delen. Tycker inte alls att det är svårt öka andelen fett, trots att jag heller inte kan äta synligt fett på kött. En vanlig lunch för mig är en hel avokado med mycket olivolja och salt, till det en burk makrill med majonnäs. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted October 2, 2013 Share Posted October 2, 2013 Om man vill minska mejerier med samtidigt öka fett så tycker jag att avokado såser är bra. Olivolja till sallad och mat. Ibland ringlar jag över olivolja över min färdiga mat (tex lax med broccoli). Du kan också göra en kaffedrink med kokosolja, ägg och kaffe. På det sättet kan du få i dig 1-2 msk fett. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aleks Posted October 2, 2013 Author Share Posted October 2, 2013 Om man vill minska mejerier med samtidigt öka fett så tycker jag att avokado såser är bra. Olivolja till sallad och mat. Ibland ringlar jag över olivolja över min färdiga mat (tex lax med broccoli). Du kan också göra en kaffedrink med kokosolja, ägg och kaffe. På det sättet kan du få i dig 1-2 msk fett. Hur smakar denna kaffedrink? När jag provade att ha i lite kokosolja i mitt vanliga kaffe (alltså grädde och kokosolja) tyckte jag att kaffet blev starkare i smaken på ett inte så gott vis.... Häller du bara i ett helt ägg och kör med stavmixer Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted October 2, 2013 Share Posted October 2, 2013 Hur smakar denna kaffedrink? När jag provade att ha i lite kokosolja i mitt vanliga kaffe (alltså grädde och kokosolja) tyckte jag att kaffet blev starkare i smaken på ett inte så gott vis.... Häller du bara i ett helt ägg och kör med stavmixer Ja ägget behövs för att smaken inte ska bli för stark. Blanda ägg, kokosolja och lite kanel/kardemumma med mixerstav. Häll i kaffet och mixa vidare. Klart! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Limp Posted October 2, 2013 Share Posted October 2, 2013 Det enklaste sättet... som jag praktiserar på... är att dra ner kolhydraterna till minimum. Då ökar utrymmet för fett liksom även energi-% Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts