Jump to content

Omvänd strategi

KataM

Recommended Posts

Absolut rätt strategi! Det gäller ju alla som man vill uppfostra på något sätt: hundar, katter, maken/makan e.t.c. Det är bara det att det är lättare att påpeka det som görs fel än att berömma det som görs rätt. Jag ska tänka mer på det och bli bättre på det!

• Like 1

Jag håller med dig i princip men vad gör man när affären inte har dom varor man vill ha och kanske inte heller känner till vad man önskar sig?

Eller när dom använder pvc-film att packa ost och kött i och jag inte vill köpa dom varorna. En del har till och med pvc-film till grapefrukter och gurkor. Jag skulle förstås kunna kontakta dom och berömma dom för att det finns ost i butiken som inte är packad i pvc-film. Undrar vad det skulle ge för resultat?

Att affärsidkare inte gillar att man framför synpunkter som kan tolkas som negativ feedback har jag märkt men det finns också kurser för handlare där dom säger att klagande kunder är deras största resurs. Dom som inget säger och bara går till en annan affär har dom ju ingen nytta av.

Vi fick en enkät med en massa frågor om den butiken vi handlar mest i (eller åtminstone handlade mest i). Den var gjord av ett professionellt företag men knappt en en enda fråga gällde sådant som spelar roll för vårt val av affär. De flesta frågorna kunde vi inte ens svara på eftersom det gällde sådant som inte reflekterat över.

Där jag bodde tidigare var jag i över 10 år trogen den lokala butiken för att gynna den men till slut gav jag upp. Dom var inte mottagliga för synpunkter och önskemål.

Annars håller jag som sagt i princip med dig. Positiv feedback är säkert bäst om man kan få till det.

Jag skulle förstås kunna kontakta dom och berömma dom för att det finns ost i butiken som inte är packad i pvc-film. Undrar vad det skulle ge för resultat?

Det är väl lite det jag menar.  :)

Får man klander, är det lätt att gå i försvarsposition och så bestämmer man sig för att "det där är en jobbig människa" och slutar lyssna. Men får man beröm, då upplever man den anda som trevlig och sympatisk och lyssnar gärna. Och kommer kanske på att man borde slå in all ost i film utan pvc, bara för att det är roligt att göra trevliga människor glada.

Fast så klart måste man ju kunna säga ifrån också,när det är befogat. Men då tänker jag att om man redan etablerat en god kontakt baserad på positiv feedback, så är det säkert lättare att få gehör för sina klagomål.

(Sedan måste man ju också förstå att en affär kanske inte kan ta in varor i standardsortimentet, om allt för få kunder köper dem. Att slänga utgångna varor utgör säkert ett rätt stort svinn i mataffärer.) 

Jag förstår ju hur du menar men ost som kommer färdigförpackad till affärerna har ju aldrig packats i pvc och alla affärer har sådan ost. Det är den dom skär upp själva som är packad i pvc-film. Om man då berömmer dom får något som är självklart så undrar dom kanske varför jag säger det.