Jump to content

Mycket fett och mycket kolhydrater; faror?

Tuva

Recommended Posts

Jag är en gammal fett-sparare. Ni vet, inte för mycket smör att steka i och reda såsen med mjöl och mjölk istället för grädde. Min man var alltid frustrerad över det; han älskar att laga god mat. Med smör och grädde.

För snart tre år sen vände jag på klacken och började med LCHF. Min man var förstås överlycklig eftersom han äntligen fick laga stek med bearnaisesås (jag vet inte hur ofta vi åt bearnaisesås första året, haha) och annat gott som jag tidigare ylat över.

Jag gick ner 20 kilo och blev frisk.

Han gick inte ner ett gram fast han hade ca 30 kilo att bli av med. Han åt nämligen med god aptit pasta med fet sås, baguette med pulled pork och majonäs. You get the picture. Så fick han ett ryck och uteslöt de värsta kolhydraterna och gick ner 16 kilo på tre månader. Sen tog det stopp eftersom han inte "orkade" hålla på längre. Detta trots att jag fortfarande äter och alltid kommer äta lowcarb så det är inte frågan om att laga något extra eller så. 

Jag oroar mig förstås för vad det kan ställa till för honom i förlängningen att häva majonäs på mackorna och dippa chipsen i majonässås. Jag har ju sett och har själv på känn att det inte är nyttigt men har haft svårt att hitta bra information.  Finns det någon här som kan lite om kroppens funktioner som kan förklara farorna på ett begripligt sätt? Är det kanske så enkelt att han med kolhydraterna öppnar fettlagringen på vid gavel och sen gör saken värre med att pytsa på en massa extra fett att lagra?

Som jag förstår det så får man höga insulinnivåer av många snabba kolhydrater. Kroppen ställs in på att spara och lagra energi. Fettförbränning avstängd. Då lagras både kolhydraterna och fettet som cirkulerar i blodet, samtidigt som hela personen går på sparlåga och hellre sitter i soffan än är fysiskt aktiv.

Skippa kolhydraterna så händer något magiskt. Som du vet...

• Like 4

Det beror på hur mycket han äter och hur kolhydratkänslig han är. Äter han mer än han gör av med så går han förstås upp i vikt. Men om han kan hålla kolhydratintaget på någorlunda låg nivå kan det funka. Bäst förstås att välja vettiga kolhydrater. Potatis och ris i rimliga mängder utan excesser i fett bör gå bra. men om kolhydratintaget rusar iväg går han nästan säkert upp i vikt. Men jag vill påstå att mat av god kvalitet oavsett fördelning är bättre för hälsan än lågfetts skräpmat.

Det beror på hur mycket han äter och hur kolhydratkänslig han är. Äter han mer än han gör av med så går han förstås upp i vikt. Men om han kan hålla kolhydratintaget på någorlunda låg nivå kan det funka. Bäst förstås att välja vettiga kolhydrater. Potatis och ris i rimliga mängder utan excesser i fett bör gå bra. men om kolhydratintaget rusar iväg går han nästan säkert upp i vikt. Men jag vill påstå att mat av god kvalitet oavsett fördelning är bättre för hälsan än lågfetts skräpmat.

Han går inte upp i vikt (vilket gör mig grön av avund för själv går jag upp ett kilo av att titta på en chokladbit eller några bitar sushi) och nästan all mat han äter är av bra kvalitet. Det mesta lagas från grunden, han och ungarna trycker kanske i sig varsin pizza i månaden (oftast hemlagad dessutom) och chips köper han max en gång i veckan. Kolhydraterna kommer framförallt från mitt personliga hatobjekt; vete, i form av bröd och pasta. Han är gudskelov inte någon godisråtta så sockerkonsumtionen är liten. 

Låter som att han äter en hyfsat bra husmanskost och inte för mycket excesser vad gäller övrigt.. han blir nog mest mätt längre av det ökade fettet!

Grejen för friska är att om de äter mer av något så äter de som regel mindre av något annat och aptiten reglerar hur mycket man äter totalt sett.

• Like 1