Mullvad88

Buljongtärningar

Recommended Posts

Jag skrev och frågade Campell som marknadsför Buljongtärningar utan tillsatsämnen och undrade om de inte också hade eller skulle lansera fiskbuljong utan tillsatser. Jag fick följande till svar:

I dagsläget finns inte buljongtärningar i varianten Fisk. Som ett alternativ finns i vårt sortiment Bong Touch of Taste flytande fonder på flaska. I det sortimentet finns en Fiskfond.

Tillsatta smakförstärkare, mononatriumglutamat, är från och med januari 2008 borttagna från alla våra tillverkningsrecept.

Min fråga är om man kan använda detta eller rättare sagt om det är lämpligt när man som jag tillämpar LCHF?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag anser inte att dessa buljonger och fonder är bra. De innehåller modifierad stärkelse, maltodextrin och liknande för att fuska fram buljongsmaken. Visserligen inte några enorma mängder, men jag skulle köpa riktiga fonder eller koka själv. Det kan vara svårt att hitta färdigt i butik och tar lång tid att koka själv, men då får man också bra grejer. 

"Glutamat" och "smakförstärkare" blir mer och mer sällsynta i innehållsförteckningar eftersom man ersätter dem med jästextrakt, modifierad stärkelse och annat jox som kunderna inte har lärt sig att reagera emot.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jästextrakt innehåller 90% mononatriumglutamat har jag hört. Alltså är det bara ett annat ord som vi är mindre vana med.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
men jag skulle köpa riktiga fonder

Kan du ge tips på vad en riktig fond är?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Kan du ge tips på vad en riktig fond är?

Äkta fonder — kokta på ben, något syrligt och grönsaker — brukar finnas att köpa frusna i butiker som Cajsa Warg här i Stockholm.  

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så här kan en riktig fond göras:

Köp ben hos kötthandlare, och be om att få benen uppskurna i mindre bitar. Lägg de på en plåt, och skicka in de i ugnen på 200 grader så att de rostas och får färg. Fräs grönsaker en kort stund med smör i stor kastrull, och lägg i benen.

Fyll på med vatten som täcker, koka upp och låt sjuda i 2- 6 timmar. Sila bort ben och grönsaker, och reducera vätskan. Låt sen fonden svalna. Jag häller upp fonden i istärningsformar och fryser in. Sedan är det bara att ta fram vid behov.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Så här kan en riktig fond göras:

Köp ben hos kötthandlare, och be om att få benen uppskurna i mindre bitar. Lägg de på en plåt, och skicka in de i ugnen på 200 grader så att de rostas och får färg. Fräs grönsaker en kort stund med smör i stor kastrull, och lägg i benen.

Fyll på med vatten som täcker, koka upp och låt sjuda i 2- 6 timmar. Sila bort ben och grönsaker, och reducera vätskan. Låt sen fonden svalna. Jag häller upp fonden i istärningsformar och fryser in. Sedan är det bara att ta fram vid behov.

När man kokar buljong är det också en bra idé att använda en slatt av något surt, som citron, vin eller vinäger, eftersom det försvagar benen så att näringsämnen fälls ut effektivare. Köttbuljong på hela ben kan med fördel sjudas ett dygn, eller faktiskt ända upp till tre dygn. Fiskbuljong blir däremot klar på någon timme.  

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag gör ungefär enligt buljongreceptet ovan.

Jag använder mig av en Croc-pot. http://www.crock-pot.com/

Det är väldigt enkelt för då kan jag bara lägga i råvarorna och låta det sjuda på svag värme i uppåt ett dygn. Eftersom den är brandsäker så gör det inget om jag har den på när jag är på jobbet hela dagen. Den här (keramik)grytan som är populär i USA och England är pefekt om man vill tillverka mat som tar längre tid utan att man behöver stå och passa. (Så kallad "slow cooking"). Dessutom så är den energisnål. Finns att köpa i en del butiker i Sverige, men jag köpte min från Amazon i England (billigare). Jag fick byta strömkontakt när den väl kom, men det var inte svårt. 

Jag har testat med kycklingben, fläskben, nötben och lamben. 

Just lambenen blev väldigt bra, jag köpte en massa fötter (avsågade vid knäleden) av kötthandlaren, brynte dem som beskrivet här ovan, drog på grillen lite extra så det blev lite bränt. Sedan i grytan där de fick sjuda ett dygn ungefär. La i lite lök och grönsaker sista timmen. Silade och så hällde jag upp lagom doser i engångsmuggar av plast. Det blev en tjock buljong som blev till en tjock gele efter ett dygn i kylskåpet. Nu har jag många muggar i frysen. 

På morgonen så tar jag ut en "dos" ur frysen och värmer den i en kastrull medan jag duschar. Sedan blandar jag i lite smör och ibland lite paprikapulver och mixar med min kaffe latte mixer. Har börjat fundera på vilka andra nyttiga kryddor eller ingredienser jag kan börja blanda i? Tar gärna emot tips.

Sen innan jag går ut -  dricker, njuter och känner snart hur värmen sprider sig i kroppen och energin laddas - en ny härlig dag börjar!

(Ska "lamben" vara med två m? Lammben?)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Visst blir det god buljong med en crock-pot!!! Ska pröva och mixa med smör och kokosfett och byta ut MBCkaffet ibland med buljong. Låter härligt en kall vinterdag!

Och, ja det stavas lammben, ;)

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag använder "fond du chef" mest för att det kändes som bästa alternativet med minst tillsatser och naturligt... Det är typ buljong i geleform. Vad säger ni? Bra eller dåligt?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Jag använder "fond du chef" mest för att det kändes som bästa alternativet med minst tillsatser och naturligt... Det är typ buljong i geleform. Vad säger ni? Bra eller dåligt?

Innehåller bl.a. maltodextrin och jästextrakt... Jag tror faktiskt inte att Knorr har några produkter som går att rekommendera till den som vill äta nyttigt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Just Knorr undviker jag helt då de i många år krängt glutamat (Aromat, någon?). Bong har fonder som inte är alltför illa som jag kör istället för tärningar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Varför ska benen in i ugnen och rostas först?

Vad är det för näringsämnen som benen utsöndrar?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag brukar köpa Renée Voltaire, deras produkter är ekologiska och på sin hemsida skriver de just det som Leo skriver här ovan att jästextrakt innehåller glutamat (MSG) men att det får den inte göra om den är ekologisk och det är just ekologiskt jästextrakt de använder. Alla produkter i deras lantbuljong är ekologiska utom saltet (finns det ekologiskt salt?). Det finns visserligen råsocker, men jag är inte så bra på att göra egen... Har provat men jag tycker inte att det blir rätt smak.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Varför ska benen in i ugnen och rostas först?

Vad är det för näringsämnen som benen utsöndrar?

Rostningen ger en godare smak på buljongen. Inte nödvändigt, men sätter lite extra piff.

När benen kokas frigörs mineraler och gelatin som är nyttiga och välgörande på alla möjliga sätt och vis. Det får man inte från en buljongtärning eller fuskfond.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Visst är det lite pyssel, men nu har jag vant mig vid att göra eget. Köpa hel kyckling (bosarps) och välja kött med ben oftast, sedan spara ben (i frysen om man vill vara effektiv) tills man har tillräckligt till en stor gryta, så får det stå och småputtra några timmar - en dag. Kanske lägger man till lite rotfrukter och lök för smak. Sila av och reducera ner till mindre mängd. Frysa i burkar/ istärningar eller spara i kylen beroende på hur fort det går åt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Asså, ni måste skafa en crockpot!

Bara häll i de köttiga benen lite grönsaker lite salt&peppar och örtkryddor täck med vaten och sätt på 10 (eller 20!) timmar på låg effekt.....

all vätska kvar och all näring (på grund av den låga temperatuen) och buljongen smakar gudomligt :P

Och göra en soppa med den buljongen som grund blir en gourmets våta dröm........ :D

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag köpte min crock-pot från Amazon England, och kokar ben i 36 timmar. Sen äter jag det som soppa till frukost. Så gott, och så hoppas jag att jag får minaraler, bl a kalk, eftersom jag inte äter mjölkprodukter.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Crock-poten finns även på tretti.se. Fick hem min i torsdags, har just avnjutit en sjukt god boeuf bourgignon, lchf-style... Kan varmt rekommendera inköp!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är det någon som har testat att göra buljong i lergryta?

Nej men jag har en lergryta ;)  - hur gör man?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har inte provat med lergryta själv men det borde väl fungera på liknande sätt som i en croc pot? Men kanske inte lika lång koktid, någon som provat?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg