lelleleo Posted October 3, 2013 Share Posted October 3, 2013 Hej.. En stund sen jag varit innom... Men "travar" på så "godt det går"... Kommer nog aldrig under 50 g kolisar, pga av at jag tar ett kosttilskott som innehåller l-argin... Som dom säger hjälper til med att rensa ådrorna... Men kilona (utan att jeg vet i antal) "smyger" av... Det märks på brallorna... Men så var detta attans kolesterolet. I bland spelar det ingen roll, i bland är det döden, och i bland är det det besta man har...oavsett värden. Men. Nu ska jag på ett rehab/info/läroställe för människor med olika hjärtåkommor. I mitt fall är jag stentad. Men eftersom jeg fick jävliga muskelsmärtor av statiner, pluss att jeg därefter leste upp mig på vilket råttgift det är, vegrar jeg gå på skiten. Så jag satsar på LCHF och hög puls en gång om dan. Men. Nu har värdena efter 9 mnd blivit dylika. Efter 12 timmar totalfasta. Jan 2013 Sept 2013 Tot: 4,9 6,9 LDL: 3,9 5,1 HDL: 1,4 1,6 Trig: ? 0,70 Men då kommer jeg til denna uträkning. Delat på ditten och datten. Är nog lite trög. Men kan nån av er dela och ha er den dessa värden, och berätta hur läget är ift detta. Skulle vara kul att ha nåt att "försvara sig med", när stainhetsen setter in. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anders A Posted October 3, 2013 Share Posted October 3, 2013 Hej Lelleleo Om man går efter värdena på den här sidan http://www.kostdoktorn.se/kolesterol#tolka så ligger du OK, men det påpekas ju där att det gäller folk som inte har någon hjärtsjukdom, du är ju stentad så jag antar att du haft en infarkt eller liknande. Det man kan se är att ditt LDL ökat lite. Men samtidigt har du ju låga fina Triglycerider. Men hade jag varit som du hade jag begärt att få ta APO-kvoten. Om du kör LCHF är det sannolikt att det är de "stora fluffiga" som du har mer av, vilket inte är lika dåligt som om det skulle vara de "små täta". http://www.kostdoktorn.se/kolesterol#apokvot Annars om man mäter Totalvärdet genom HDL enligt formeln nedan, så får du nu 4,3. Citat: Här är en enklare och bättre regel, för dig som inte redan har hjärtsjukdom: Ta ditt kolesterolvärde och dela det med ditt HDL-värde. Om du har ett kolesterol på 8,0 och ett HDL på 2,0 blir resultatet alltså 4,0. Om resultatet är under 5: du kan vara lugn: ditt kolesterol är bra. Är värdet högre: särskilt om värdet är över 6 finns skäl att fundera på livsstilsförändringar. Man kan då kontrollera om provet, kanske så ofta som en gång per halvår. Om det i längden inte blir bättre kan man i undantagsfall överväga medicinering. Har du redan känd hjärtsjukdom (kärlkramp, hjärtinfarkt) vill man sikta på än bättre värden. Då kan blodfettsmediciner ofta vara motiverade. Diskutera då med din läkare. Sen inser jag att det kan vara svårt att diskutera med läkare om de är negativa till LCHF... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lelleleo Posted October 3, 2013 Author Share Posted October 3, 2013 Ja Tack.. Jag lovar... Bor i Norge, och här är dom galna på LCHF... Och nej har inte haft nån infarkt... Dom satt dit stent för säkerhets skull... Och att fråga om denna apokvot går ju inte här.. Dom mäter inte den...punkt... Men tack för info... Tror jag fattar nu Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anders A Posted October 3, 2013 Share Posted October 3, 2013 Finns det inte privata hälso-centraler där du kan begära i princip vad tester du vill? Visserligen kanske du får betala för det, men det kan det kanske vara värt? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lelleleo Posted October 3, 2013 Author Share Posted October 3, 2013 Finns det inte privata hälso-centraler där du kan begära i princip vad tester du vill? Visserligen kanske du får betala för det, men det kan det kanske vara värt? Jo finns ju "här"... Hexenberg er ju en LCHF förespråkare här i Norge... Men/och skitdyrt... Men ska nog "spara" i hop til ett prov... Finns ju också nåt som heter "ADMA"... Inte säker på vad det är... Men 1st etapp är ju "Feiringkliniken"... Där ska dom får frågan "varför tar ni inte detta"... Men det är ju så men norbaggar... Dom är "bäst i värden".........på allt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Effie Posted October 3, 2013 Share Posted October 3, 2013 Tolkar jag dig rätt att du ätit LCHF i nio månader? Jag har ju läst ett antal berättelser och frågor om kolesterol på nätet, och det brukar vara så att värdena går upp i början, fram till ungefär nio månader. Därefter börjar de gå ner igen. Så att mäta efter nio månader brukar inte vara särskilt användbart. Vänta ett tag, och mät igen, skulle jag föreslå. Annars tycker jag, som absolut icke-expert, att 6,9/1,6 = 4,3 är ett bra värde, att 1,6 är högt och bra, och att 0,7 är lågt och bra. Och om LDL-värdet är beräknat och inte mätt, så lär inte formeln ge rätt svar om triglyceriderna är väldigt låga. Kan ju vara något att kolla upp. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted October 3, 2013 Share Posted October 3, 2013 Skit i LDLvärdet för det är beräknat! Däremot är totalkolesterolet mätt och det har ökat! Enklaste uträkningen är Tot/HDL, bör vara 6 eller lägre, helst 5 eller lägre, jättebra om det är 4 eller lägre! Ditt värde har stigit från 3,5 till 4,3.. fortfarande bra och antagligen kommer det att bli bättre framöver, det blev det för mig efter att det stigit till 10,5 och nu senast var det nere i nästan normala 6. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lelleleo Posted October 3, 2013 Author Share Posted October 3, 2013 Tolkar jag dig rätt att du ätit LCHF i nio månader? Jag har ju läst ett antal berättelser och frågor om kolesterol på nätet, och det brukar vara så att värdena går upp i början, fram till ungefär nio månader. Därefter börjar de gå ner igen. Så att mäta efter nio månader brukar inte vara särskilt användbart. Vänta ett tag, och mät igen, skulle jag föreslå. Annars tycker jag, som absolut icke-expert, att 6,9/1,6 = 4,3 är ett bra värde, att 1,6 är högt och bra, och att 0,7 är lågt och bra. Och om LDL-värdet är beräknat och inte mätt, så lär inte formeln ge rätt svar om triglyceriderna är väldigt låga. Kan ju vara något att kolla upp. Okay... Men jag måste mäta nu, för dom ska veta på det hjärrehabstället jag ska på den 14.. Och där får jag en månad at "plåga dom" med LCHF + massa frågor... Men kör på, och ser vad som händer... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lelleleo Posted October 3, 2013 Author Share Posted October 3, 2013 Okay... Men jag måste mäta nu, för dom ska veta på det hjärrehabstället jag ska på den 14.. Och där får jag en månad at "plåga dom" med LCHF + massa frågor... Men kör på, och ser vad som händer... Och... Jo 9 mnd "på riktigt"... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lelleleo Posted October 3, 2013 Author Share Posted October 3, 2013 Skit i LDLvärdet för det är beräknat! Däremot är totalkolesterolet mätt och det har ökat! Enklaste uträkningen är Tot/HDL, bör vara 6 eller lägre, helst 5 eller lägre, jättebra om det är 4 eller lägre! Ditt värde har stigit från 3,5 till 4,3.. fortfarande bra och antagligen kommer det att bli bättre framöver, det blev det för mig efter att det stigit till 10,5 och nu senast var det nere i nästan normala 6. Låter bra det Zepp... Framåt med böyd hals 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lelleleo Posted October 3, 2013 Author Share Posted October 3, 2013 Tolkar jag dig rätt att du ätit LCHF i nio månader? Jag har ju läst ett antal berättelser och frågor om kolesterol på nätet, och det brukar vara så att värdena går upp i början, fram till ungefär nio månader. Därefter börjar de gå ner igen. Så att mäta efter nio månader brukar inte vara särskilt användbart. Vänta ett tag, och mät igen, skulle jag föreslå. Annars tycker jag, som absolut icke-expert, att 6,9/1,6 = 4,3 är ett bra värde, att 1,6 är högt och bra, och att 0,7 är lågt och bra. Och om LDL-värdet är beräknat och inte mätt, så lär inte formeln ge rätt svar om triglyceriderna är väldigt låga. Kan ju vara något att kolla upp. Och om LDL-värdet är beräknat och inte mätt, så lär inte formeln ge rätt svar om triglyceriderna är väldigt låga. Kan ju vara något att kolla upp? Detta fattade jag inte Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Effie Posted October 3, 2013 Share Posted October 3, 2013 Och om LDL-värdet är beräknat och inte mätt, så lär inte formeln ge rätt svar om triglyceriderna är väldigt låga. Kan ju vara något att kolla upp? Detta fattade jag inte Om du googlar lite på LDL, så hittar du formeln: LDL = Total - HDL - 0,45*TG. Det brukar stå där att LDL-värdet inte stämmer om TG är mycket höga. Jag har sett uppgiften - om det är en hypotes eller sant vet jag inte - att det inte heller stämmer om TG är mycket låga. Jag har också läst att ibland mäter man LDL numera, och jag vet inte om det är sant heller. Jag bara tyckte det är en bra idé att du tar reda på hur pålitliga siffrorna är innan du gör något åt dem. Kanske kan någon annan ge en bättre förklaring. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bullen344 Posted October 3, 2013 Share Posted October 3, 2013 Hej.. En stund sen jag varit innom... Men "travar" på så "godt det går"... Kommer nog aldrig under 50 g kolisar, pga av at jag tar ett kosttilskott som innehåller l-argin... Som dom säger hjälper til med att rensa ådrorna... Men kilona (utan att jeg vet i antal) "smyger" av... Det märks på brallorna... Men så var detta attans kolesterolet. I bland spelar det ingen roll, i bland är det döden, och i bland är det det besta man har...oavsett värden. Men. Nu ska jag på ett rehab/info/läroställe för människor med olika hjärtåkommor. I mitt fall är jag stentad. Men eftersom jeg fick jävliga muskelsmärtor av statiner, pluss att jeg därefter leste upp mig på vilket råttgift det är, vegrar jeg gå på skiten. Så jag satsar på LCHF och hög puls en gång om dan. Men. Nu har värdena efter 9 mnd blivit dylika. Efter 12 timmar totalfasta. Jan 2013 Sept 2013 Tot: 4,9 6,9 LDL: 3,9 5,1 HDL: 1,4 1,6 Trig: ? 0,70 Men då kommer jeg til denna uträkning. Delat på ditten och datten. Är nog lite trög. Men kan nån av er dela och ha er den dessa värden, och berätta hur läget är ift detta. Skulle vara kul att ha nåt att "försvara sig med", när stainhetsen setter in. Vet inte om du är bestämd att köra på med LCHF eller om du vill hitta alternativ. Ta en titt på denna videon ifall du är intresserad av något som verkligen fungerar för folk med hjärt- och kärlproblem. Det är en bra intro. Om du sedan vill sätta dig in mer i vetenskapen så finns det en uppsjö av material och förespråkare. Bara att hojta till så kan jag skicka lite annat material. http://www.youtube.com/watch?v=p4hbV4RgzI8 Lycka till! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anders A Posted October 3, 2013 Share Posted October 3, 2013 Vet inte om du är bestämd att köra på med LCHF eller om du vill hitta alternativ. Ta en titt på denna videon ifall du är intresserad av något som verkligen fungerar för folk med hjärt- och kärlproblem. Det är en bra intro. Om du sedan vill sätta dig in mer i vetenskapen så finns det en uppsjö av material och förespråkare. Bara att hojta till så kan jag skicka lite annat material. http://www.youtube.c...h?v=p4hbV4RgzI8 Lycka till! Låter som traditionell vegan-kost. Helt OK för de som vill följa den vägen och har tillräckligt med kunskaper för att undvika näringsbrister. Det går säkert att gå ned i vikt på vegan-kost och kanske rentav också minska riskerna för hjärt-kärl problem om man har det problemet. Men man undrar ju hur det påverkar på sikt med mycket frukt (socker) och kolhydrater... Det är nog inte den vägen jag hade valt om jag varit hjärtsjuk. Och jag tror nog det gäller de flesta inne på det här forumet 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lelleleo Posted October 3, 2013 Author Share Posted October 3, 2013 Om du googlar lite på LDL, så hittar du formeln: LDL = Total - HDL - 0,45*TG. Det brukar stå där att LDL-värdet inte stämmer om TG är mycket höga. Jag har sett uppgiften - om det är en hypotes eller sant vet jag inte - att det inte heller stämmer om TG är mycket låga. Jag har också läst att ibland mäter man LDL numera, och jag vet inte om det är sant heller. Jag bara tyckte det är en bra idé att du tar reda på hur pålitliga siffrorna är innan du gör något åt dem. Kanske kan någon annan ge en bättre förklaring. Ok... Blev inge klokare... Men skal fråga på detta rehabställe... Men som jag skriver över... Man kan bli tokig... I bland är det livsfarligt, i bland jättebra/vikigt, och i bland spelar det ingen roll det är Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lelleleo Posted October 3, 2013 Author Share Posted October 3, 2013 Vet inte om du är bestämd att köra på med LCHF eller om du vill hitta alternativ. Ta en titt på denna videon ifall du är intresserad av något som verkligen fungerar för folk med hjärt- och kärlproblem. Det är en bra intro. Om du sedan vill sätta dig in mer i vetenskapen så finns det en uppsjö av material och förespråkare. Bara att hojta till så kan jag skicka lite annat material. http://www.youtube.com/watch?v=p4hbV4RgzI8 Lycka till! Det var nog det sista intervju jag borde sett.....som har stent.... Men tack för tanken..den var nog god... 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted October 3, 2013 Share Posted October 3, 2013 Nu är jag en medelålders kärring och jag tolkar att du är man så det finns väl vissa skillnader i hur våra kroppar beter sej. Jag har också stent pga så grav kärlkramp så jag knappt kunde gå ett kvarter strax efter 50 år. Fortfarande kan jag inte springa, eller gå riktigt fort. Statiner är ett riktigt helvete, men jag har lyckats få samma blodvärde med kosten som med tung medicinering. Jag har ätit LCHF i snart 4 år och kastade statinerna för 2 år sedan. Har varit helt fri från all sorts kolesterolmedicin sen i somras. Rekommenderar Ravnskovs bok!!! Majoriteten av de som äter statiner behöver dem inte! Lite länkar jag samlat ihop: http://www.ravnskov.nu/svcholesterol.htm http://www.kostdemokrati.se/scoop/2012/03/13/varldsberomd-hjartkirurg-talar-ut-om-vad-som-egentligen-orsakar-hjartsjukdom/ http://forum.kostdoktorn.se/topic/2715-statiner-medisiner-mot-h%C3%B8yt-kolestrol/?hl=kolesterol#entry33693 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted October 3, 2013 Share Posted October 3, 2013 Vet inte om du är bestämd att köra på med LCHF eller om du vill hitta alternativ. Ta en titt på denna videon ifall du är intresserad av något som verkligen fungerar för folk med hjärt- och kärlproblem. Det är en bra intro. Om du sedan vill sätta dig in mer i vetenskapen så finns det en uppsjö av material och förespråkare. Bara att hojta till så kan jag skicka lite annat material. http://www.youtube.com/watch?v=p4hbV4RgzI8 Lycka till! President Clinton slutade med processad mat (dvs raffinerade kolhydrater i form av mjölmat och socker), vegetabiliska oljor, kött, kyckling, fisk (nästan i alla fall) samt mejeriprodukter. Han åt grönsaker, frukt, legymer. Han tappade 11 kg och minskade förmodligen sin risk för diverse sjukdomar i framtiden. Detta är säkert riktigt, liksom det som de två doktorerna som intervjuades sade. Men låt oss se närmare på vad som har effekt och inte: bara det att man går från en kost där kanske mer än hälften av kalorierna kommer från spannmål och socker har en dramatisk positiv effekt på hälsan. Ytterligare plus blir det av att skippa vegetabiliska oljor, där ju många är mycket rika på inflammationsdrivande omega-6. Att sluta med animalier är i sig en nackdel, men om man får allsidigt med protein från legymer behöver detta inte vara så negativt. Slutsatsen blir att i den mån man tillskriver framgångarna att kosten är vegansk, så är man inne på helt fel linje. Kosten som president Clinton växlade till gick i själva verket från typ två tredjedelar artfrämmande till 90% artegen. Endast legymerna är artfrämmande i hans nya kost, men de är mer eller mindre nödvändiga om han inte vill äta animalier. Så det hela är inte så konstigt... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted October 3, 2013 Share Posted October 3, 2013 Sen har det kommit fram att han smögåt både fisk och kött 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lelleleo Posted October 3, 2013 Author Share Posted October 3, 2013 Nu är jag en medelålders kärring och jag tolkar att du är man så det finns väl vissa skillnader i hur våra kroppar beter sej. Jag har också stent pga så grav kärlkramp så jag knappt kunde gå ett kvarter strax efter 50 år. Fortfarande kan jag inte springa, eller gå riktigt fort. Statiner är ett riktigt helvete, men jag har lyckats få samma blodvärde med kosten som med tung medicinering. Jag har ätit LCHF i snart 4 år och kastade statinerna för 2 år sedan. Har varit helt fri från all sorts kolesterolmedicin sen i somras. Rekommenderar Ravnskovs bok!!! Majoriteten av de som äter statiner behöver dem inte! Lite länkar jag samlat ihop: http://www.ravnskov.nu/svcholesterol.htm http://www.kostdemokrati.se/scoop/2012/03/13/varldsberomd-hjartkirurg-talar-ut-om-vad-som-egentligen-orsakar-hjartsjukdom/ http://forum.kostdoktorn.se/topic/2715-statiner-medisiner-mot-h%C3%B8yt-kolestrol/?hl=kolesterol#entry33693 Fint att høra stoscha... För jag nekar ta statiner... Kom knapt ut sängen efter en månad... Så jag kör kost och träning (høg puls 120-130) en gång om dan, för att försöka undvika att dom "kladdar i hop/tätar sig" som Clinton sa... Men man blir ju skraj. Ravnskov har jag mejalt med, men när jag frågade om statiner kontra stentning, ja då ville han inte svara... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lelleleo Posted October 3, 2013 Author Share Posted October 3, 2013 President Clinton slutade med processad mat (dvs raffinerade kolhydrater i form av mjölmat och socker), vegetabiliska oljor, kött, kyckling, fisk (nästan i alla fall) samt mejeriprodukter. Han åt grönsaker, frukt, legymer. Han tappade 11 kg och minskade förmodligen sin risk för diverse sjukdomar i framtiden. Detta är säkert riktigt, liksom det som de två doktorerna som intervjuades sade. Men låt oss se närmare på vad som har effekt och inte: bara det att man går från en kost där kanske mer än hälften av kalorierna kommer från spannmål och socker har en dramatisk positiv effekt på hälsan. Ytterligare plus blir det av att skippa vegetabiliska oljor, där ju många är mycket rika på inflammationsdrivande omega-6. Att sluta med animalier är i sig en nackdel, men om man får allsidigt med protein från legymer behöver detta inte vara så negativt. Slutsatsen blir att i den mån man tillskriver framgångarna att kosten är vegansk, så är man inne på helt fel linje. Kosten som president Clinton växlade till gick i själva verket från typ två tredjedelar artfrämmande till 90% artegen. Endast legymerna är artfrämmande i hans nya kost, men de är mer eller mindre nödvändiga om han inte vill äta animalier. Så det hela är inte så konstigt... Jag blev skraj för detta med täta stent... Och det är det allt handlar om för mig... Jag är rädd Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lelleleo Posted October 3, 2013 Author Share Posted October 3, 2013 Sen har det kommit fram att han smögåt både fisk och kött Ha ha Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted October 3, 2013 Share Posted October 3, 2013 Jag blev skraj för detta med täta stent... Och det är det allt handlar om för mig... Jag är rädd Du har ju fina värden efter nio månader på LCHF. Fortsätt på samma väg, så ska du inte behöva oroa dig! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lelleleo Posted October 3, 2013 Author Share Posted October 3, 2013 Du har ju fina värden efter nio månader på LCHF. Fortsätt på samma väg, så ska du inte behöva oroa dig! Hoppas det Kjell... Hoppas ju också att dom kan lungna mig på detta hjärtställe... MEN... dom har stort sett statiner på hjärnan här i Norge... Men que sera sera 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted October 3, 2013 Share Posted October 3, 2013 Hoppas det Kjell... Hoppas ju också att dom kan lungna mig på detta hjärtställe... MEN... dom har stort sett statiner på hjärnan här i Norge... Men que sera sera Ja men då får de ju visa att du har orimlig hög halt APOb som första åtgärd! Andra skäl till att ta statiner finns inte.. oavsett stent eller ej! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted October 4, 2013 Share Posted October 4, 2013 Fint att høra stoscha... För jag nekar ta statiner... Kom knapt ut sängen efter en månad... Så jag kör kost och träning (høg puls 120-130) en gång om dan, för att försöka undvika att dom "kladdar i hop/tätar sig" som Clinton sa... Men man blir ju skraj. Ravnskov har jag mejalt med, men när jag frågade om statiner kontra stentning, ja då ville han inte svara... Han är väl ingen postorderdoktor och vill inte ta ansvar för enskilt fall, antar jag. I nån blogg... undrar om det var Ett sötare blod.. läste jag i somras om en norsk man som fått rena blodkärl av lågkolhydratkost. Dvs att placken hade försvunnit pga kosten 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lelleleo Posted October 5, 2013 Author Share Posted October 5, 2013 Ja men då får de ju visa att du har orimlig hög halt APOb som första åtgärd! Andra skäl till att ta statiner finns inte.. oavsett stent eller ej! SKA har reda på detta Zepp, på ena eller nadra sättet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lelleleo Posted October 5, 2013 Author Share Posted October 5, 2013 Han är väl ingen postorderdoktor och vill inte ta ansvar för enskilt fall, antar jag. I nån blogg... undrar om det var Ett sötare blod.. läste jag i somras om en norsk man som fått rena blodkärl av lågkolhydratkost. Dvs att placken hade försvunnit pga kosten Frågan är ju isf HUR fikk han reda på detta... Enda gången dom tar anfiografi är när det är på tal om att stenta... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts