Jump to content

Miljögifter i våra hem

MKJ

Recommended Posts

Det här är inget nytt men förtjänar att uppmärksammas och programmen finns på webben

"Ett vanligt hem är fullt av miljögifter. De finns i möbler, textilier, leksaker och elektronikprylar, men de stannar inte där utan sprider sig vidare. Kropp & Själs dammanalys förra veckan väckte stor uppmärksamhet. I dammet hemma hos en vanlig barnfamilj fanns bisfenol A och en rad andra hormonstörande ämnen."

http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/256241?programid=1272

För egen del undrar jag varifrån allt damm kommer. Jag städar och städar men det tar bara en timme så  ligger det nytt damm på spisfläkten. Är heltäckningsmattor en stor dammkälla?

Eftersom dammet hamnar långt över nivån där jag har mitt huvud så inser jag ju att jag andas in en hel del och jag som är hemmafru är här i dammet hela dagarna.

Hjälp - var kommer allt damm ifrån?

Ett problem kanske är kläder med bomull av för dålig kvalitet. Finns det något märkning som berättar hur bra ett klädesplagg är när det gäller slitagetålighet?

När vi bodde i lägenhet hade vi otroligt dammigt!! Det var snus torr luft i lägenheten.

I huset känner jag att luften inte är lika torr och jag märker det även på våra "husdjur" i form av dammråttor, de är betydligt färre!!

Jag läste att gifterna samlas i dammet och att dammet fastnar i textilerna, därför ska man undvika mattor på golvet när man har små barn.

Jag gör mitt bästa genom att försöka ta in så lite gift som möjligt i mitt hem. Jag vädrar och dammsuger och använder inte rengöringsmedel med en massa kemikalier i om jag kan undvika. Men jag undrar om det verligen gör någon skillnad??!

Det jag tycker är jobbigast är leksaker till barnen. Hur ofta har inte mina barn stoppat leksaker i munnen när de var små?

Jag har inte lyssnat på programmen än men det stod något om gore tex och jag har funderat på alla impregnerade overaller och jackor.

Dessutom innehåller bomull miljögifter så det vore ju bra med kläder som inte släpper så mycket fibrer.

Vad kan det ha berott på att det var dammigare i lägenheten?

Damm fastnar säkert i textilier men är det inte från just textilierna som dammet kommer? Jag försöker hitta källan till dammet här eftersom det inte alls var lika dammigt i huset där jag bodde tidigare.

Jag har inte lyssnat på programmen än men det stod något om gore tex och jag har funderat på alla impregnerade overaller och jackor.

Dessutom innehåller bomull miljögifter så det vore ju bra med kläder som inte släpper så mycket fibrer.

Vad kan det ha berott på att det var dammigare i lägenheten?

Damm fastnar säkert i textilier men är det inte från just textilierna som dammet kommer? Jag försöker hitta källan till dammet här eftersom det inte alls var lika dammigt i huset där jag bodde tidigare.

Det enda vi kom fram till var att damm trivdes i den torra luften... KOmmer du på hur damm bildas och hur vi blir av med det får du säga till!!

Det finns ju ekologisk bomull men de kläderna kostar därefter också... Alla färgämnen i tyger är inte direkt giftfria heller!!

Alla vinterkläder är behandlade för att hålla fukten ute... Sen har vi träningskläder, så kallade funktionskläder, som man inte får tvätta med sköljmedel för då förstör man det kläderna är behandlade med!!

Vart vi än vänder oss så är det kemikalier och skadliga sådana också... Tänker alla bara på pengar?

Vi använder nästan bara begagnade kläder (som därför tvättats många gånger) och har gamla gedigna möbler. Huset är nästan plastfritt (byggt på 1920 och grundrenoverat -62 men inte sen dess annat än köket). Vi har inte ens satt nya tapeter utan allt är original från -62. Sen begränsar jag alla kemikalier till ett minimum. Men barnens plastleksaker är ett eget kapitel.