Aleks Posted October 4, 2013 Share Posted October 4, 2013 Jag dricker oftast en kopp kaffe om dagen, det är på morgonen till frukost. Den koppen är precis vad jag behöver på morgonkvisten. Det är lagom varmt, gott och jag pustar ut inför en dag på jobb efter en tur genom byn med lämning av barn på skola och förskola. Jag har en espresso maskin, inte en sån med poddar/kapslar man stoppar i utan en RIKTIG! Bredvid min espressomaskin står en kaffekvarn och kaffet är nymalet varje morgon! Luktar gudomligt gott!! Jag skummar mjölk till mitt kaffe och gör en krämig god cappucino. För att få upp fetthalten har jag dragit ner på mängden mjölk och ökat mängden grädde (skummar inte grädden). Nu vill jag få ner mängden mejeriprodukter i kosten, samtidigt osm jag ökar fettmängden för att se om min kropp börjar släppa efter på kilona lite lättare Igår provade jag med att skumma mandelmjölk. Men för att få upp fetthalten var jag fortfarande tvungen att tillsätta grädde. Jag gillar inte kokosolja eller smör i kaffet, det får kaffesmaken att bli starkare och beskare. Jag har koksomjölk som jag tänkte prova med att skumma, det kanske blir bättre än kokosolja? Därför undrar jag hur ni kaffedrickare gör? Vad har ni i ert kaffe? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jeanette H-H Posted October 4, 2013 Share Posted October 4, 2013 Grädde, smör och kokosolja. Värmer upp och rör om. Häller i kaffe. Rör om. Njuter. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Annika Rane Posted October 4, 2013 Share Posted October 4, 2013 Uppskattar också ett riktigt gott kaffe. På morgonen en skvätt eko vispgrädde (min enda frukost), resten av dagen dricker jag svart. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LottaJ Posted October 4, 2013 Share Posted October 4, 2013 Prova äggmjölk! Varmt vatten (1 - 1,5 dl), 1 ägg, (1-3 msk) smör (eller kokosolja), mixa, förvara i kyl. Använd i kaffet. Du får prova dig fram till proportioner som du gillar vad det gäller vatten och fett till 1 ägg!. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Modesty Posted October 4, 2013 Share Posted October 4, 2013 Varje morgon i starkt kaffe från färsk malda bönor, 35-45g kokosolja och 45-55g smör mixad till en härlig latte som jag står mig på i 7-8 timmar. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Emma Posted October 4, 2013 Share Posted October 4, 2013 Som ett alternativ till äggmjölk gör jag så här: Jag vispar ett ägg väldigt lätt (typ röra om ordentligt), håller i lite kaffe för att få det tunnare och häller sedan blandningen genom en sil i koppen. Fyller på med kaffe och blandar i en tesked kokosolja. Det smakar förresten inte ägg alls Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Modesty Posted October 4, 2013 Share Posted October 4, 2013 Tar jag en kaffe på stan så blir det antingen svart eller med äkta vispgrädde (gärna i en dubbel espresso) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Y62 Posted October 4, 2013 Share Posted October 4, 2013 Alltid svart, svart som synden... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted October 4, 2013 Share Posted October 4, 2013 ägg + kokosolja 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted October 4, 2013 Share Posted October 4, 2013 ägg + kokosolja 2 ägg + kokosolja 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bob Posted October 5, 2013 Share Posted October 5, 2013 2 ägg + kokosolja Blir inte så mycket utrymme kvar till kaffe då. En liten slatt espresso kanske? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AnnikaE Posted October 10, 2013 Share Posted October 10, 2013 1 ägg, 20g kokosolja, 20g smör, 2dl kaffe, lite kanel. Mixa och njut. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stroker49 Posted October 10, 2013 Share Posted October 10, 2013 Grappa 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
zcorpan Posted October 10, 2013 Share Posted October 10, 2013 2 ägg + kokosolja Det var väl inget, jag brukar mixa en kopp kaffe med ett strutsägg och en kokosnöt. Och en kanelstång. :-) (Vanligt svart kaffe för min del. Inget hittepå.) 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
phunqe Posted November 8, 2013 Share Posted November 8, 2013 Jag har alltid kört med laktosfri grädde (den är snällare för magen och den har lite mindre kh. 1dl blir inte så mycket). Dock började jag precis med smör. Varför har jag inte testat det innan? Det är nästan som grädde, man får den där krämiga smaken. Kör med espressobönor så det blir starkare och det funkar bra mot smöret. Det här skall jag fortsätta med hed klart. Kan man spara grädden till en sås istället Nu när jag testat det skall jag även ge mig på äggmjölken Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Modesty Posted November 8, 2013 Share Posted November 8, 2013 Jag har alltid kört med laktosfri grädde (den är snällare för magen och den har lite mindre kh. 1dl blir inte så mycket). Dock började jag precis med smör. Varför har jag inte testat det innan? Det är nästan som grädde, man får den där krämiga smaken. Kör med espressobönor så det blir starkare och det funkar bra mot smöret. Det här skall jag fortsätta med hed klart. Kan man spara grädden till en sås istället Nu när jag testat det skall jag även ge mig på äggmjölken Prova att mixa i lite kokosolja, börja med en tsk eller två och åtnjut kokosoljans bra effekter. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Carl August Arge Posted November 8, 2013 Share Posted November 8, 2013 Genom dagen: kaffe + grädde Som frukost: 2 ägg + 2 matskedar kokosfett + nån krydda (kakao, ingefära, kanel eller kardemumma) + 3 dl stark god kaffe => stavmixa..=>...drick & njut. Håller mig mätt återstoden av dagen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Effie Posted November 8, 2013 Share Posted November 8, 2013 Kaffe ska vara hett som helvetet svart som djävulen rent som en ängel och sött som kärleken (Arabiskt ordspråk) (ur min citatsamling.) Fast jag dricker det mesta kaffet svart, ibland med vispgrädde, och i brist på det smör. Och just det ja, ett litet citat till ur min samling; ingen aning var jag hittade det, men det var längesedan: Sockerberget växer. Typiskt fiffel-Sverige - alltfler dricker kaffet svart... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
phunqe Posted November 8, 2013 Share Posted November 8, 2013 Tack, ja jag har haft kokosfett i kaffet, men fick problem med magen (jag tog för mycket direkt). Skall börja med det igen snart Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts