Jump to content

Måste man verkligen räkna??

Hemmamamman

Recommended Posts

Hej alla:-)! Jag har ätit LCHF till och från i säkert ett par år nu. Mår jättebra när jag äter enligt LCHF, men går inte ned i vikt...Har försökt skriva ned vad jag äter osv, men jag orkar inte/missar alltid och då ger jag upp. Fortsätter dock äta maten. Skulle vilja få en kickstart igen nu efter nyår så att det händer något. Hur ska jag äta för att få i mig så lite kolhydrater som möjligt? Måste jag skippa mejeriprodukter(även ost etc)? Måste jag räkna eller tror ni att jag kan lyckas ändå? Försöker äta sådant som ligger under 5g kolhydrater/100 g, det är nog det enda jag kollar. Försöker också undvika för mycket E-ämnen.

Väger säkert 100 kg nu, är 169 cm lång och kvinna:-).

Tacksam för alla som orkar svara!

Många som räknar upptäcker att kolhydratmängden blir ganska stor under en dag. Räkna en vecka och se vad du lär dig om dina egna matvanor. matdagboken.se har en gratisvariant som är enkel att använda. Då får du bekräftat att du äter "rätt" eller så hittar du dina avvikelser som du kan välja att ta bort om du har lust.

• Like 1

Många som räknar upptäcker att kolhydratmängden blir ganska stor under en dag. Räkna en vecka och se vad du lär dig om dina egna matvanor. matdagboken.se har en gratisvariant som är enkel att använda. Då får du bekräftat att du äter "rätt" eller så hittar du dina avvikelser som du kan välja att ta bort om du har lust.

Jag håller med till 100 %. Det är bra att ha som rättesnöre att endast konsumera livsmedel med 5 % kolhydrater eller mindre i dem. Samtidigt får man se upp med mängden. Mjölk, t ex, är ett sådant livsmedel som hamnar precis på 5 % gränsen, men det är otroligt lätt att svepa i sig en liter eller två på en dag, och det blir mellan 50-100 g kolhydrater bara från mjölken. För att bränna fett ordentligt menar många att man behöver äta max 50 g kolhydrater per dag, men gärna ännu mindre. Jag har 20 g per dag som gräns.

• Like 1

Hej hemmamamman!

Jag är precis som du, ätit lchf i många år, samtidigt sockerberoende... Haft återfall i vinter o fick en chock när jag 1/1 ställde mig på vågen! 98 kg .... :(

Nu är min plan att äta mycket strikt, inga nötter, inga mjölkprodukter ( ev lite grädde i mat)

Utan äta i princip bara smör, kokosfett, kyckling, kött, ägg, ( äter ej fisk)

Så mitt tips till dig: skippa mjölkprodukter, nötter, mandelmjölsbakverk, mm mm

så MÅSTE ju vikten gå ner.

Håller tummarna för oss båda :)

• Like 3

Tycker man kommer långt genom att äta livsmedel som innehåller mindre än 5% kolisar.

Dock äter de flesta för lite fett, ät majonäs, smör och så vidare och du kommer att upptäcka att du kan bli rejält mycket smalare utan att gå ned i vikt.

Läs Skaldemans böcker - finns en som är skriven för just kvinnor som dig,,,

• Like 1

Lycka till!! Du fixar det...jag gick inte ner i början...åt Delikatessyoughurt. Men kollar alla innehållsförteckningfar nu. har gått ner, tot 17 kg...men nu i jul, upp ca 3 kg. Nu skärper jag mej. Det går, med go hjälp med många här inne...

Kramiz

Hej hemmamamman! Jag är precis som du, ätit lchf i många år, samtidigt sockerberoende... Haft återfall i vinter o fick en chock när jag 1/1 ställde mig på vågen! 98 kg .... :( Nu är min plan att äta mycket strikt, inga nötter, inga mjölkprodukter ( ev lite grädde i mat) Utan äta i princip bara smör, kokosfett, kyckling, kött, ägg, ( äter ej fisk) Så mitt tips till dig: skippa mjölkprodukter, nötter, mandelmjölsbakverk, mm mm så MÅSTE ju vikten gå ner. Håller tummarna för oss båda :)

Samma läge som du. Återfall i sockerberoendet resulterade i 10 kg viktökning fort. Tappade helt fokus o balans. Mått dåligt men kunna bryta igenom förnekelse igen o är på banan igen. Kör strikt men tränar väldigt mkt. Något som jag alltid gjort. En dag i taget är bra. Gott nytt år

• Like 2

Jag behöver inte räkna utan drar ner rejält på portionsstorleken, ökar på fettet och minskar mejeriprodukterna. Jag har försökt äta fakir några gånger men det fungerar inte utan grönsaker för mig, eftersom jag tycker maten blir alldeles för tung och svår att variera. Basen: en god råvara, en fet sås och någon kolhydratsnål grönsak och vatten att dricka under några veckor ger alltid mig viktnedgång. Gärna kombinerat med promenader men jag går ner utan det också. Jag är 170 cm lång och väger numer runt 70 kilo och behöver bara skärpa mig någon gång per år, när jag blivit alltför liberal eller så här efter storhelger. Tankar på det? ;)

• Like 2

Jag behöver inte räkna utan drar ner rejält på portionsstorleken, ökar på fettet och minskar mejeriprodukterna. Jag har försökt äta fakir några gånger men det fungerar inte utan grönsaker för mig, eftersom jag tycker maten blir alldeles för tung och svår att variera. Basen: en god råvara, en fet sås och någon kolhydratsnål grönsak och vatten att dricka under några veckor ger alltid mig viktnedgång. Gärna kombinerat med promenader men jag går ner utan det också. Jag är 170 cm lång och väger numer runt 70 kilo och behöver bara skärpa mig någon gång per år, när jag blivit alltför liberal eller så här efter storhelger. Tankar på det? ;)

Goa Lua! :wub:

• Like 1

Hej alla:-)! Jag har ätit LCHF till och från i säkert ett par år nu. Mår jättebra när jag äter enligt LCHF, men går inte ned i vikt...Har försökt skriva ned vad jag äter osv, men jag orkar inte/missar alltid och då ger jag upp. Fortsätter dock äta maten. Skulle vilja få en kickstart igen nu efter nyår så att det händer något. Hur ska jag äta för att få i mig så lite kolhydrater som möjligt? Måste jag skippa mejeriprodukter(även ost etc)? Måste jag räkna eller tror ni att jag kan lyckas ändå? Försöker äta sådant som ligger under 5g kolhydrater/100 g, det är nog det enda jag kollar. Försöker också undvika för mycket E-ämnen.

Väger säkert 100 kg nu, är 169 cm lång och kvinna:-).

Tacksam för alla som orkar svara!

Om du inte lyckats få en effekt genom att göra som du har gjort, så behöver du ändra på NÅNTING i alla fall. Om det är att räkna låter jag vara osagt, men jag skulle nog påstå att det är skillnad på ett livsmedel som har 5% kolhydrater och 95% vatten, och ett som har 5% kolhydrater och 75% fett.
  • Like 2

Jag själv tycker att räknandet/översikten är till stor hjälp. Började med LCHF i februari 2011, gick ner lite i början men stod sedan helt still. Började då använda mig av kostverktyget på LCHF.se och märkte då att jag åt mer kolhydrater än jag trodde och alldeles för lite fett i förhållande till protein+kolhydrater (Skaldemans ratio). Använde inte matverktyget för att begränsa mitt intag utan för att lära mig vad som mättar och vad som får mig att må bra. Började på 108 kg och har nu gått ner till 82. 

• Like 4

Jag menar att det finns två skolor... veta och gissa ! 

För att veta behöver man räkna. Räknandet hjälper när kontinuerlig viktnedgång önskas med fastställda mål. Räknandet ger en ovärdelig kunskap för att hantera platåer i viktnedgång och oftast behöver räknande bara utföras noga i början, ty siffrorna fastnar snabbt i huvet. Sedan kan det återupptas om effekten inte blir som man önskat. Som tumregel kan man säga, att ju mindre kolhydrater man ämnar att äta, desto viktigare med räknandet. Fördelen med räknandet är att man har full koll.

Äter man LCHF primärt för hälsans kull, dvs. för att må bra, behöver man knappast räkna utan kan gott köra på känn... dvs. gissa/uppskatta. Då är ju inte viktnedgång så viktigt, utan minskar vikten är det bara bonus. Det handlar inte heller om gram hit eller dit eller proteiner kontra kolhydrater, utan just om att må bra. Att hamna mellan 25 och 50 gram i kolhydrater, går hur bra som helst att uppskatta. Fördelen med uppskattandet är att man kan äta det mesta och slipper att räkna.

• Like 1

Ni som räknar kolhydrater, hur gör ni? Såklart att det är bra att veta, men jag är osäker på hur man gör det snabbt o lätt, skulle nog behöva nåt "verktyg" för att göra det, vilket är bäst?

Behöver också hjälp med "räknandet"! Vill dock inte hamna i den gamla viktväktarfällan med ett evigt räknande och mätande, usch!

Behöver också hjälp med "räknandet"! Vill dock inte hamna i den gamla viktväktarfällan med ett evigt räknande och mätande, usch!

Jag höftar lite. De livsmedel som inte innehåller (nästan) några kolhydrater alls, som smör, kött och liknande, mäter jag inte alls. Äter en skiva finn crisp ibland, men då sparar jag det i "minnet" så jag vet att det inte blir för mycket på en dag. Dricker inte mjölk alls eftersom det är så otroligt lätt att överkonsumera. Grönsaker såsom broccoli, blomkål, vitkål, olika sallader, tomat, gurka och i viss mån paprika mäter jag inte heller. Tar jag bara rätt sorts mat på tallriken ordnar det sig.

• Like 1

Jag räknar numer varje måltid. Jag använder mig av Shape up club som dessutom har en otroligt bra app till telefonen. Jag går in och ska fylla i vad jag ätit till frukost och då scannar jag helt enkelt sträckkoden och fyller i antalet gram och vips så visas ett fint näringsinnehåll i appen.

När man fyller i under dagen kan man dessutom hålla koll på vad man får i sig. Det finns ett tårtdiagram som visar fördelningen mellan fett, protein och kolhydrater.

Den fördelningen ställer man själv in och jag har just nu:

75% fett

20% protein

5% kolhydrater

Är det så att man ätit för mycket kolhydrater så är det ju bara att äta lite ägg och så ändras balansen. Hur enkelt som helst, dessutom räknar den ihop kalorierna om man är intresserad av det. Jag äter max 1500 kcal.

Dessutom försöker jag verkligen kolla alla produkter så att innehåller helst inte överstiger 5%, men visst gör det så ibland men då äter jag bara en lite mindre mängd.

• Like 1

Även om man äter LCHF så har mängden mat betydelse. Tanken är att man ska känna sig mätt och då sluta äta. Men om det inte fungerar bör man nog även om man äter LCHF fundera på vad som är en rimlig mängd mat. Det finns ingen vettig anledning att trycka i sig två smörpaket om dagen. ;-)

Så LCHF är mer förlåtande än att äta HCLF men det finns en gräns...om man har ett behov att äta överdrivna mängder mat...bör man kanske fundera på om man kan göra något åt det...det kanske är ett "nervöst" beteende...då skulle jag föreslå att t ex testa med att dricka mycket vatten istället för att äta mat...när "hungern" gör sig påmind...även om detta inte heller är helt nyttigt ;)

Vill du verkligen kickstarta så håll dig till kött, fisk, smör, ägg, oliver som alla inehåller 0 kh så skall du få se att det händer saker med vikten. Prova en vecka eller två, det kan låta enformigt men gör susen på vikten och välmåendet. Du kan få lite omställningsbesvär men de går över bara du håller ut. Försök tänka att du äter för att leva och inte tvärtom. Människan lär för övrigt vara det enda däggdjur som anser sig vara i behov av varierad kost läste jag någon stans som jag inte minns var.

Kör själv efter denna princip när jag har slappat efter lite som nu till jul och det ger resultat på magomfånget direkt. :)

Ps// Ni som vill bokföra ert ätande med ett kostverktyg så kan jag rekommendera http://www.lchf.se/   eller http://www.matdagboken.se/ varav det sistnämda är gratis. Funkar kanonbra båda två men det är alltid lite bökigt i början innan man har kommit in i det.

Lycka till och kör hårt :D

//Lars

• Like 2

Jag har ätit lchf-kost i typ 2 år. I början körde jag fakir-style. I 3 månader tror jag, rasade i vikt på den tiden.

Men efter att jag gått ner där jag är idag 35kg senare så har jag stått still helt! Legat på 80 blankt (det är inte mycket kvar nu men ändå) Jag har inte brytt mig så mycket, tänkt ta tag i det lite senare....Så det har blitt en del syndande med öl och ostbågar lite hit och dit, jag kallar det bara för livskvalite då det är så jävla gott.

Men har å andra sidan inget sockerberoende o tampas med tack o lov.

Men nu är det ju så att "lite senare" har kommit, skulle ha börjat en vecka innan jul men jag har legat sjuk i feber o sånt o då orkade jag inte. Nu är dag 4 här på väg mot ketos och jag tänkte bara ge några tips på vad jag äter, visserligen är det ganska samma sak som de flesta andra redan gett MEN jag vägrar VÄGRAR vägrar!!! Väga mat :) kan inte för mitt liv hållas med skiten, o sen behöva skriva ner?!!? Nei takk. Nåja tipsen:

Skippa frullen, om än bara för ett par timmar, periodisk fasta är klockrent jag fastar dagligen runt 12-16 timmar innan första måltiden, den första veckan kan va lite jobbig innan man vant sig, tillåt rent kaffe/te och drick extra mycket vatten.

Håll dig till rent kött, mao inget korv eller sånt.

Ta en liten tallrik, min är ca 2dm i diameter. Fyll en 1/3 med ditt valfria kött, 1/3 med någon form av kokt kål eller blandat, lägg till lite råa grönsaker. Inte mycket, bara så det ser lite trevligare ut. Glöm inte en stor klick(typ en rågad matsked på de kokta grönsakerna(ett litet tips för att få upp fetthalten)! Sen har du till detta i form av fett antingen bara rent smör. Annars kokar du en egen beasås. man kan ju göra på ett kilo smör direkt o ha i kylen. Eller smaksatt majonäs som man också kan göra en hink av direkt.

Skippa allt annat en tid, tills du är igång med viktminskningen eller tills du tröttnat, då kan du börja smyga in andra lchf saker igen.

Har du tid ät sakta! Jag har en halvtimmes rast på jobbet, använder säktert 20-25 av dom att äta. Slutar när jag börjar känna mig lagom mätt. Detta funkar iallafall på mig, nu har mina symptom på omställningsbesvär kommit med full kraft, e seg som sören i kroppen och skulle inte för mitt liv orka träna idag :D lätt huvudvärk och kopiöst törstig, så känner jag igen mina symptom, men alla har olika.

PS skippa inte osten helt, det är alldeles för gott! Ett tips är att ostgratinera de kokta grönsakerna med ost :P Gör det inte för ofta bara, håll dig till varannan dag så blir det bra. Man kan även byta ut proteinkällan mot Halloumiost nån gång i veckan :) ds.

• Like 2

Jag håller med till 100 %. Det är bra att ha som rättesnöre att endast konsumera livsmedel med 5 % kolhydrater eller mindre i dem. Samtidigt får man se upp med mängden. Mjölk, t ex, är ett sådant livsmedel som hamnar precis på 5 % gränsen, men det är otroligt lätt att svepa i sig en liter eller två på en dag, och det blir mellan 50-100 g kolhydrater bara från mjölken. För att bränna fett ordentligt menar många att man behöver äta max 50 g kolhydrater per dag, men gärna ännu mindre. Jag har 20 g per dag som gräns.

Tack för ditt svar!

Om man har rätt mycket att gå ned i vikt, är det då lagom att hålla sig under 20g/dag?

Hej hemmamamman!

Jag är precis som du, ätit lchf i många år, samtidigt sockerberoende... Haft återfall i vinter o fick en chock när jag 1/1 ställde mig på vågen! 98 kg .... :(

Nu är min plan att äta mycket strikt, inga nötter, inga mjölkprodukter ( ev lite grädde i mat)

Utan äta i princip bara smör, kokosfett, kyckling, kött, ägg, ( äter ej fisk)

Så mitt tips till dig: skippa mjölkprodukter, nötter, mandelmjölsbakverk, mm mm

så MÅSTE ju vikten gå ner.

Håller tummarna för oss båda :)

Tack för ditt svar! Ja, hoppas verkligen att jag kan börja gå ned nu! Håller också tummarna för oss båda. Hur mycket koksfett tror du är lagom att få i sig per dag? Jag har börjat ha det i kaffet och dricker ju en del kaffe...

Tycker också det är superjobbigt med räknandet, men är nog tvungen eftersom jag ej fått så bra resultat...äter kanske för mycket?? Är dock rädd att 'svälta ' kroppen efter att ha gjort det många gånger tidigare genom olika dieter!

Jag räknar numer varje måltid. Jag använder mig av Shape up club som dessutom har en otroligt bra app till telefonen. Jag går in och ska fylla i vad jag ätit till frukost och då scannar jag helt enkelt sträckkoden och fyller i antalet gram och vips så visas ett fint näringsinnehåll i appen.

När man fyller i under dagen kan man dessutom hålla koll på vad man får i sig. Det finns ett tårtdiagram som visar fördelningen mellan fett, protein och kolhydrater.

75% fett

20% protein

5% kolhydrater

Är det så att man ätit för mycket kolhydrater så är det ju bara att äta lite ägg och så ändras balansen. Hur enkelt som helst, dessutom räknar den ihop kalorierna om man är intresserad av det. Jag äter max 1500 kcal.

Dessutom försöker jag verkligen kolla alla produkter så att innehåller helst inte överstiger 5%, men visst gör det så ibland men då äter jag bara en lite mindre mängd.

Tack för tipsen, ska kolla upp det:)!
Vill du verkligen kickstarta så håll dig till kött, fisk, smör, ägg, oliver som alla inehåller 0 kh så skall du få se att det händer saker med vikten. Prova en vecka eller två, det kan låta enformigt men gör susen på vikten och välmåendet. Du kan få lite omställningsbesvär men de går över bara du håller ut. Försök tänka att du äter för att leva och inte tvärtom. Människan lär för övrigt vara det enda däggdjur som anser sig vara i behov av varierad kost läste jag någon stans som jag inte minns var.

Kör själv efter denna princip när jag har slappat efter lite som nu till jul och det ger resultat på magomfånget direkt. :)

Ps// Ni som vill bokföra ert ätande med ett kostverktyg så kan jag rekommendera http://www.lchf.se/   eller http://www.matdagboken.se/ varav det sistnämda är gratis. Funkar kanonbra båda två men det är alltid lite bökigt i början innan man har kommit in i det.

Lycka till och kör hårt :D

//Lars

Stort tack för dina tips, ska nog försöka vara rätt strikt, funderar dock på mängden mat...måste kolla upp det. Tack igen:)!

Jag har ätit lchf-kost i typ 2 år. I början körde jag fakir-style. I 3 månader tror jag, rasade i vikt på den tiden.

Men efter att jag gått ner där jag är idag 35kg senare så har jag stått still helt! Legat på 80 blankt (det är inte mycket kvar nu men ändå) Jag har inte brytt mig så mycket, tänkt ta tag i det lite senare....Så det har blitt en del syndande med öl och ostbågar lite hit och dit, jag kallar det bara för livskvalite då det är så jävla gott.

Men har å andra sidan inget sockerberoende o tampas med tack o lov.

Men nu är det ju så att "lite senare" har kommit, skulle ha börjat en vecka innan jul men jag har legat sjuk i feber o sånt o då orkade jag inte. Nu är dag 4 här på väg mot ketos och jag tänkte bara ge några tips på vad jag äter, visserligen är det ganska samma sak som de flesta andra redan gett MEN jag vägrar VÄGRAR vägrar!!! Väga mat :) kan inte för mitt liv hållas med skiten, o sen behöva skriva ner?!!? Nei takk. Nåja tipsen:

Skippa frullen, om än bara för ett par timmar, periodisk fasta är klockrent jag fastar dagligen runt 12-16 timmar innan första måltiden, den första veckan kan va lite jobbig innan man vant sig, tillåt rent kaffe/te och drick extra mycket vatten.

Håll dig till rent kött, mao inget korv eller sånt.

Ta en liten tallrik, min är ca 2dm i diameter. Fyll en 1/3 med ditt valfria kött, 1/3 med någon form av kokt kål eller blandat, lägg till lite råa grönsaker. Inte mycket, bara så det ser lite trevligare ut. Glöm inte en stor klick(typ en rågad matsked på de kokta grönsakerna(ett litet tips för att få upp fetthalten)! Sen har du till detta i form av fett antingen bara rent smör. Annars kokar du en egen beasås. man kan ju göra på ett kilo smör direkt o ha i kylen. Eller smaksatt majonäs som man också kan göra en hink av direkt.

Skippa allt annat en tid, tills du är igång med viktminskningen eller tills du tröttnat, då kan du börja smyga in andra lchf saker igen.

Har du tid ät sakta! Jag har en halvtimmes rast på jobbet, använder säktert 20-25 av dom att äta. Slutar när jag börjar känna mig lagom mätt. Detta funkar iallafall på mig, nu har mina symptom på omställningsbesvär kommit med full kraft, e seg som sören i kroppen och skulle inte för mitt liv orka träna idag :D lätt huvudvärk och kopiöst törstig, så känner jag igen mina symptom, men alla har olika.

PS skippa inte osten helt, det är alldeles för gott! Ett tips är att ostgratinera de kokta grönsakerna med ost :P Gör det inte för ofta bara, håll dig till varannan dag så blir det bra. Man kan även byta ut proteinkällan mot Halloumiost nån gång i veckan :) ds.

Tack för dina tips! Jag vill inte heller räkna, får se om jag kan göra det under typ en vecka bara för att få lite koll! Skönt att höra hur andra gör för att lyckas:)

Tack för ditt svar! Om man har rätt mycket att gå ned i vikt, är det då lagom att hålla sig under 20g/dag?

Vad som är lagom är individuellt, så det får du nog prova dig fram till. Är du väldigt insulinkänslig behöver du kanske hålla dig under 20g/dag för att få resultat överhuvudtaget. De flesta erfar att ju lägre de håller sig, desto fortare går viktminskningen, men det ska vara genomförbart också. Du får testa dig fram och känna vart din gräns går.

75% fett

20% protein

5% kolhydrater

Hej, har laddat ned den appen nu...struntar du i antal kalorier som den anger? Hur vet man vad som är rätt procent fett och protein för en själv? Den verkar ju väldigt smidig, det är ju nästan ett måste att ha kostregistreringsprogrammet som app om registreringen ska bli av:)

Hej, har laddat ned den appen nu...struntar du i antal kalorier som den anger? Hur vet man vad som är rätt procent fett och protein för en själv? Den verkar ju väldigt smidig, det är ju nästan ett måste att ha kostregistreringsprogrammet som app om registreringen ska bli av:)

Struntar i kalorierna gör jag ju inte då jag försöker hålla mig till max 1500 kcal/dag. Däremot så försöker jag äta middagen utefter hur fördelningen ser ut innan, men ibland är det svårt då vi har matsedel hemma.

Det där med procentfördelningen är nog något du får komma fram till själv men den fördelningen jag angav är ganska generell och funkar för de flesta.

:)

Struntar i kalorierna gör jag ju inte då jag försöker hålla mig till max 1500 kcal/dag. Däremot så försöker jag äta middagen utefter hur fördelningen ser ut innan, men ibland är det svårt då vi har matsedel hemma.

Det där med procentfördelningen är nog något du får komma fram till själv men den fördelningen jag angav är ganska generell och funkar för de flesta.

:)

Tack för ditt svar! Jag tänkte att det kanske blir för lite mat om man tänker kalorier också, trodde inte att man "skulle" göra det när man äter LCHF(självklart gör man som man vill). Jag trodde att om man åt LCHF så funkade det inte ihop med att räkna kalorier...men jag har kanske helt fått det om bakfoten:-)?

Tack för ditt svar! Ja, hoppas verkligen att jag kan börja gå ned nu! Håller också tummarna för oss båda. Hur mycket koksfett tror du är lagom att få i sig per dag? Jag har börjat ha det i kaffet och dricker ju en del kaffe...

Hej! Kokosfett i te blir det för mig, försöker undvika kaffe då jag även tar för mycket treo/koffein ...

Så ett par tre matskedar per dag?

Just nu bra flow för mig, håller mig till mycket strikt lchf, fuskar inte alls, och det är där jag måste hålla mig för att gå ner i vikt.

Har gått ner 3 kg första veckan, jag veeeet, vätska, men kul ändå, känns inte lika pluffsigt nu :)

Äter inget till frukost (PF) och sen 2-3 ägg med smör till lunch, ev. te m kokosfett, och till middag typ kyckling med majo/bea/ smör, på kvällen te m kokosfett.

Just nu inte många gram grönsaker .. ;)

Tar d-vitamin, c-vitamin, magnesium (vadkramper) omega 3 samt ibland probiotika.

Inte mycket mat egentligen , men jag är mätt o belåten och mår bra!

Lycka till :)