Gladan Posted October 4, 2013 Share Posted October 4, 2013 Är i begrepp att köpa en crock-pot, men undrar vilken modell jag bör välja. Hur ska man tänka? De dyrare modellerna är störst, har timer och automatisk varmhållning. Behövs timern? Hur gör man med de andra modellerna som inte har timer? Behövs automatisk varmhållning? Hur ska man tänka kring storleken - om man lagar mat för ca 4 pers, räcker det med mellanversionen på 3,5 liter? Grytorna jag tittade på finns här: http://www.homeme.se/Koek/Hushaallsmaskiner/Oevriga-maskiner/Crock-Pot-Slowcooker-35-L-Manuell.htm Hur är era erfarenheter? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lotte Posted October 4, 2013 Share Posted October 4, 2013 Tycker att timern behövs. Satsa på en stor. Så du får ner en rejäl köttbit. T ex är det gott att tillaga en hel skinka eller kyckling. Gärna en med glaslock, kul att se på maten, man ska inte öppna locket helst. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gladan Posted October 4, 2013 Author Share Posted October 4, 2013 Ja, jag antar att man inte kan fylla den helt - om det står x liter kanske man kan fylla den till 2/3? Men 5,7 liter låter för stort....Jag är själv, men lagar gärna för fyra (=lunchlådor!), men inte till fler! Den store varianten ska räcka till 6 pers... Hur kör man utan timer? bara sätter på värme och så får man se att stänga av själv när man tycker det är klart? Kan man sätta en vanlig timer i elkontakten istället kanske, om man vet att man inte är hemma när maten bör vara klart? Då kanske maten kallnar, men bättre det än att det kokar sönder helt? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jäderås Posted October 4, 2013 Share Posted October 4, 2013 har aldrig fattat vitsen riktigt? Man kan väl lika gärna köra maten i en gjutjärnsgryta och köra in den i ugnen på den tempen man vill och så många timmar man vill? Jag hade hellre lagt pengarna på en tryckkokare, så blir ju grytan klar snabbare! Jag kanske har missat någon finess? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gladan Posted October 4, 2013 Author Share Posted October 4, 2013 Ugnen drar bra mycket mer el...är väl mitt största huvudargument. Tryckkokare är också bra, men jag tycker den tar död på många smakämnen. Och det blir liksom soppa av allt för man måste ha så mycket vatten i. Pulled kött kan du inte göra i tryckkokaren, tycker jag. Jämför jag med mat tillagad i en lergryta är det godare med den än i trycken.... Men lergryta i ugn, som sagt, det drar bra med el.... crockpoten lär dra ca 70 W när den uppnådd rätt temperatur. Mot några tusen för ugnen. Dessutom just den där delen - ugnen (i alla fall inte min) stänger inte av sig när maten är klart. Hinner man inte hem så kan maten hinna bli rätt tråkig.... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lotte Posted October 4, 2013 Share Posted October 4, 2013 Det är inte bra att låta maten stå och kallna under några timmar, risk för att maten blir dålig. Det är bättre att anpassa sig. T ex en buljong ska du koka i minst 12 timmar, nötben behöver några dagar. Kyckling max 6 timmar osv. Tänk på att minimera vätskan, det produceras väldigt mkt vätska under kokningen. Jag har den mellanstora 5,7 lit och får precis ner en stor kyckling eller en högrev! Du måste inte fylla den varje gång till 2/3. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lotte Posted October 4, 2013 Share Posted October 4, 2013 Jäderås - den drar inte mer än vad en glödlampa drar! Dessutom bevaras näringsämnena och smakämnena utvecklas sannerligen på alla timmarna. Oslagbar till fonder och buljong! Men vissa grejor blir godare i ugnen, vissa puttrar på spisen och kyckling blir godast i lergryta. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gladan Posted October 4, 2013 Author Share Posted October 4, 2013 Den största är på 5,7 liter, sen finns det 4,7 och 3,5. då har du den största? är det så att timern även kan användas att t ex senarelägga starten? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted October 4, 2013 Share Posted October 4, 2013 Jäderås - den drar inte mer än vad en glödlampa drar! Dessutom bevaras näringsämnena och smakämnena utvecklas sannerligen på alla timmarna. Oslagbar till fonder och buljong! Men vissa grejor blir godare i ugnen, vissa puttrar på spisen och kyckling blir godast i lergryta. Jag gör pulled porc också i lergrytan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gladan Posted October 4, 2013 Author Share Posted October 4, 2013 Jag gör pulled porc också i lergrytan Jo, det gör jag med och gott blir det, men jag ser också vad det drar i form av el..... 10 timmar i ugn och ugnen drar 2000 W = 20 kWh * 1,5 kr/kWh el = 30 kr 10 timmar crockpot på 70 W = 0,7 kWh * 1,5 kr/kWh el = 1 kr. Efter 20-40 kok har du betalad poten, beroende på vilken modell man väljer. Frågan är hur ofta den används.... Nu drar jag mig för att dra igång ugnen, dvs det blir inte ofta. Poten kanske är smidigare att använda och då görs det oftare? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lotte Posted October 4, 2013 Share Posted October 4, 2013 Jag använder min några ggr i veckan till middagar och för buljongkok. Nej, jag har den mellanstora så då är det den på 4,7, förlåt! Idag skulle jag faktiskt köpa den största. Har haft problem någon gång, bl. a fick jag karva av ett par bitar från den ekol skinkan! Men för det mesta är den lagom! Den känns säkrare också. Jag hade inte gärna lämnat huset eller sovit med ugnen på! Och så är det en särskild känsla att komma hem till alla goda dofter..... 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LottaJ Posted October 4, 2013 Share Posted October 4, 2013 Jag har Lääääänge funderat på Crockpot, men inte kommit mig för. Kört lergryta i ugn (satt på ugnen på morgonen, åkt till jobbet, varit nervös, kommit hem, god mat klar! :-) ) Alla argument ovan göra valet solklart: 5,7 L (vi är 4 i familjen) timer! Tror man kan beställa billigare från Amazon, glöm inte köpa adapter bara ;-) 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jäderås Posted October 4, 2013 Share Posted October 4, 2013 Jäderås - den drar inte mer än vad en glödlampa drar! Dessutom bevaras näringsämnena och smakämnena utvecklas sannerligen på alla timmarna. Oslagbar till fonder och buljong! Men vissa grejor blir godare i ugnen, vissa puttrar på spisen och kyckling blir godast i lergryta. Jag köper att den drar mindre el o stänger av sig själv men man kan ju också räkna på vad en sån pryl kostar och slå ut de på hur många ugns-lång-kok de skulle bli om man använde sin existerande ugnsgryta. Men jag förstår inte varför saker skulle bli bättre i lergrytor? Jag har en och testade göra kyckling för länge sedan efter konstens alla regler, lät grytan ligga i vatten innan o så. Men är tveksam till att de blev godare än i en tex gjutjärn. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted October 4, 2013 Share Posted October 4, 2013 Ugnen drar bra mycket mer el...är väl mitt största huvudargument. Tryckkokare är också bra, men jag tycker den tar död på många smakämnen. Och det blir liksom soppa av allt för man måste ha så mycket vatten i. Pulled kött kan du inte göra i tryckkokaren, tycker jag. Jämför jag med mat tillagad i en lergryta är det godare med den än i trycken.... Men lergryta i ugn, som sagt, det drar bra med el.... crockpoten lär dra ca 70 W när den uppnådd rätt temperatur. Mot några tusen för ugnen. Dessutom just den där delen - ugnen (i alla fall inte min) stänger inte av sig när maten är klart. Hinner man inte hem så kan maten hinna bli rätt tråkig.... Mycket vatten i tryckkokare? I instruktionen till min står det att det räcker med ett fullt glas dvs ca 1,5 dl. Till framdelskött och höna tycker jag den är jättebra och bevarar smakämnena bra. Broccoli däremot blev ganska död. Ångar det in från en crock-pot så den måste stå under fläkten? Vilken mat är bäst att tillaga i crock-pot? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JohanKarl Posted October 4, 2013 Share Posted October 4, 2013 Men ... hur tänkte ni nu - ugnen drar knappast 2kW kontinuerligt under ett långkok. Den är ju termostatstyrd och brassar inte på fullt när dn nått avsedd temperatur. (Ja, den lär dra mer än pottan, men knappast 20 ggr mer. En bil med 210 hästkrafter drar inte 3 ggr mer än en med 70 om man kör dem på liknande sätt, dock lär den dra lite mer eftersom den är tyngre. Någon borde räkna på den verkliga skillnaden i förbrukning mellan ugn och potta.) 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gladan Posted October 4, 2013 Author Share Posted October 4, 2013 Men ... hur tänkte ni nu - ugnen drar knappast 2kW kontinuerligt under ett långkok. Den är ju termostatstyrd och brassar inte på fullt när dn nått avsedd temperatur. (Ja, den lär dra mer än pottan, men knappast 20 ggr mer. En bil med 210 hästkrafter drar inte 3 ggr mer än en med 70 om man kör dem på liknande sätt, dock lär den dra lite mer eftersom den är tyngre. Någon borde räkna på den verkliga skillnaden i förbrukning mellan ugn och potta.) Det beror kanske på ugnens ålder..? Ok, kanske den inte drar 2 kW hela tiden, men nog gör den (= min ugn alltså) ett gott avtryck i elförbrukningen... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gladan Posted October 4, 2013 Author Share Posted October 4, 2013 Mycket vatten i tryckkokare? I instruktionen till min står det att det räcker med ett fullt glas dvs ca 1,5 dl. Till framdelskött och höna tycker jag den är jättebra och bevarar smakämnena bra. Broccoli däremot blev ganska död. Ångar det in från en crock-pot så den måste stå under fläkten? Vilken mat är bäst att tillaga i crock-pot? 1,5 dl? ja se där, jag ska kanske lära mig att laga mat i tryckkokaren först.... Hmm.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gladan Posted October 4, 2013 Author Share Posted October 4, 2013 Vilken mat är bäst att tillaga i crock-pot? Om jag förstår det rätt så gör sig "segt" kött bäst som har långa tillagningstider. typ framdelskött, kött med mycket bindväv, kött från äldre djur...kan även tänka mig ytterlår från nöt (det man använder till stroganoff), rulle... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted October 4, 2013 Share Posted October 4, 2013 Vill man köpa en crockpot för att göra benbujong tycket jag man ska köpa en stor. Jag köpte en 3.5-4.0 L crockpot, men nu skulle jag nog köpa en större så jag bara behöver koka buljong varannan vecka. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gladan Posted October 4, 2013 Author Share Posted October 4, 2013 Vill man köpa en crockpot för att göra benbujong tycket jag man ska köpa en stor. Jag köpte en 3.5-4.0 L crockpot, men nu skulle jag nog köpa en större så jag bara behöver koka buljong varannan vecka. Vad gör du med all buljong? Sånt tror jag iofs tryckkokaren är bra på.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted October 4, 2013 Share Posted October 4, 2013 Om jag förstår det rätt så gör sig "segt" kött bäst som har långa tillagningstider. typ framdelskött, kött med mycket bindväv, kött från äldre djur...kan även tänka mig ytterlår från nöt (det man använder till stroganoff), rulle... Samma som i tryckkokaren då. Har du en tryckkokare? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted October 4, 2013 Share Posted October 4, 2013 Vad gör du med all buljong? Sånt tror jag iofs tryckkokaren är bra på.... Jag svarar för både Johanna och mig, vi dricker den som antiinflammatorisk medicin. Benbuljong är fantastiskt, med en massa mineraler, glucosamin, fett och salter. En fantastisk måltidsdryck och mellanmål. Har tydligen också egenskapen att hjälpa till att läka en tarm som inte vill fungera som man själv vill att den ska fungera Ett ultimat kosttillskott för inflammerade människor, och även övriga Hjälp, det här blev reklam tror jag men det bjuder jag på, jag kokar min egen, fast i en gammal hederlig kastrull på 20 liter 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted October 4, 2013 Share Posted October 4, 2013 När ni skriver "benbuljong" är det gamla hederliga soppben bara eller något annat? Förr var det väl soppa med kött buljong och grönsaker som man skulle äta om man var sjuk. "Hålla diet" var väl ett begrepp? Jag bad att få benen när min älgjagande vänner brukade slänga bort dom. Oxsvanssoppa kokade ofta mamman till den kille jag sällskapade med i tonåren. Numera tycker jag det är mer sällan man ser soppben i affären. Sedan måste man ju vara säker på att dom är kollade för galna kosjukan också. Jag minns f öv grannen när jag växte upp som sög ur märgen ur koka märgben. Deeet skulle jag nog inte klara. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted October 4, 2013 Share Posted October 4, 2013 När ni skriver "benbuljong" är det gamla hederliga soppben bara eller något annat? Förr var det väl soppa med kött buljong och grönsaker som man skulle äta om man var sjuk. "Hålla diet" var väl ett begrepp? Jag bad att få benen när min älgjagande vänner brukade slänga bort dom. Oxsvanssoppa kokade ofta mamman till den kille jag sällskapade med i tonåren. Numera tycker jag det är mer sällan man ser soppben i affären. Sedan måste man ju vara säker på att dom är kollade för galna kosjukan också. Jag minns f öv grannen när jag växte upp som sög ur märgen ur koka märgben. Deeet skulle jag nog inte klara. Ja, jag tror vilka ben som helst går bra, eller oxsvans. Jag tror man kan göra buljong på fisk/skaldjur men jag har aldrig provat. Jag köper märgben från gröna gårdar (gräsbetade kossor) och kokar på dom. Ibland slänger jag i ben från en bosarp kyckling. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lotte Posted October 4, 2013 Share Posted October 4, 2013 Jag fryser skrovet efter Bosarpskyckling och när jag har 3 st gör jag buljong! Buljong gör du extra goda soppor på!!! Syster har beskrivit nyttigheten. Nöt behöver gå i 2-3 dygn för att få ut allt nyttigt ur märg och ben. Kyckling i lergryta....! Saftigast! Knaprigt skinn! Aldrig överkokt (vilket kan hända i crockpot-pot om man har den på längre än 6 timmar! Smakerna blir annorlunda efter 8 timmar i svag värme! Jag gör köttbuljong, kycklingbuljong och fiskbuljong ( man kan fria till personalen i fiskaffären och få skroven för nästan inget och se'n göra "lyxrestaurangsfiskfond" Definitivt miljövänligt och enkelt! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tobias Posted October 4, 2013 Share Posted October 4, 2013 När ni gör buljong, köper ni ben eller använder ni rester? Är det några "speciella" ben eller bara ben allmänt? om ni vet någon bra beskrivning får ni gärna länka till den. Nyfiken och okunnig på detta område 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted October 5, 2013 Share Posted October 5, 2013 Jag fryser skrovet efter Bosarpskyckling och när jag har 3 st gör jag buljong! Buljong gör du extra goda soppor på!!! Syster har beskrivit nyttigheten. Nöt behöver gå i 2-3 dygn för att få ut allt nyttigt ur märg och ben. Kyckling i lergryta....! Saftigast! Knaprigt skinn! Aldrig överkokt (vilket kan hända i crockpot-pot om man har den på längre än 6 timmar! Smakerna blir annorlunda efter 8 timmar i svag värme! Jag gör köttbuljong, kycklingbuljong och fiskbuljong ( man kan fria till personalen i fiskaffären och få skroven för nästan inget och se'n göra "lyxrestaurangsfiskfond" Definitivt miljövänligt och enkelt! Jag har ju kokt buljong ända sedan jag flyttade hemifrån 1978. Det som är nytt för mig är att man får ut mer nyttigheter om man kokar i flera dagar. Jag har kokat tills benen är helt rena från kött. När man kokar höna blir det väldigt god buljong men den får jag som biprodukt när jag ändå kokar höna. Kyckling i lergryta håller jag med dig om. Det var en standardrätt i många år och det knapriga skinnet var ju en höjdare. Här har vi en ugn som enbart är en varmluftsugn och den är lite knepigare. När du kokar buljong på kycklingsskrov så är det väl ändå köttet och inte benen som ger upphov till buljongen? Det där med 2-3 dygn och att man får ut mer nyttigheter då, finns det några siffror på det? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted October 5, 2013 Share Posted October 5, 2013 Någon får gärna skriva hur man gör fisk/skaldjursbuljong. Ska den också koka i flera dagar? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted October 6, 2013 Share Posted October 6, 2013 Jag svarar för både Johanna och mig, vi dricker den som antiinflammatorisk medicin. Benbuljong är fantastiskt, med en massa mineraler, glucosamin, fett och salter. En fantastisk måltidsdryck och mellanmål. Har tydligen också egenskapen att hjälpa till att läka en tarm som inte vill fungera som man själv vill att den ska fungera Ett ultimat kosttillskott för inflammerade människor, och även övriga Hjälp, det här blev reklam tror jag men det bjuder jag på, jag kokar min egen, fast i en gammal hederlig kastrull på 20 liter Jag har också alltid betraktat buljong som bra mat men när flera skriver att det blir mer näring i den om man kokar den i flera dagar så blir jag intresserad av hur mycket mer näring det blir och när du skriver massa mineraler så måste det ju finnas analyser som visar vilka och hur mycket. Ni kallar det ju "benbuljong" och inte bara buljong fast jag alltid trott att det är det som sitter utanpå benen som det blir buljong av. Är dom öppna så kommer ju märgen med också förstås. Skulle vara jätteintressant med siffor. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted October 7, 2013 Share Posted October 7, 2013 Jag svarar för både Johanna och mig, vi dricker den som antiinflammatorisk medicin. Benbuljong är fantastiskt, med en massa mineraler, glucosamin, fett och salter. En fantastisk måltidsdryck och mellanmål. Har tydligen också egenskapen att hjälpa till att läka en tarm som inte vill fungera som man själv vill att den ska fungera Ett ultimat kosttillskott för inflammerade människor, och även övriga Hjälp, det här blev reklam tror jag men det bjuder jag på, jag kokar min egen, fast i en gammal hederlig kastrull på 20 liter Vilka mineraler innehåller buljongen och hur mycket av varje? Hur stor skillnad blir det om man kokar 3 timmar eller flera dygn? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted October 7, 2013 Share Posted October 7, 2013 Vilka mineraler innehåller buljongen och hur mycket av varje? Hur stor skillnad blir det om man kokar 3 timmar eller flera dygn? Det är väldigt svårt att uppskatta hur mycket mineraler benbuljong innehåller. Här är den enda artikel som nämner siffror jag har läst (tyvärr på engelska). Bla mycket med kalcium, vilket kan vara bra om man äter mejerifri kost som jag gör. http://www.marksdailyapple.com/cooking-with-bones/#ixzz2gCKycdGN Sen innehåller ju benbuljong annat bra än mineraler. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Effie Posted October 7, 2013 Share Posted October 7, 2013 Men ... hur tänkte ni nu - ugnen drar knappast 2kW kontinuerligt under ett långkok. Den är ju termostatstyrd och brassar inte på fullt när dn nått avsedd temperatur. (Ja, den lär dra mer än pottan, men knappast 20 ggr mer. En bil med 210 hästkrafter drar inte 3 ggr mer än en med 70 om man kör dem på liknande sätt, dock lär den dra lite mer eftersom den är tyngre. Någon borde räkna på den verkliga skillnaden i förbrukning mellan ugn och potta.) Jag googlade på "hur mycket drar en ugn", och hittade en uppgift : Värma till 200 grader 0,5 kWh Uppvärmd ugn (200 grader) per timme 0,5 kWh Och här pratar vi väl inte 200 grader, så vitt jag förstår Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted October 7, 2013 Share Posted October 7, 2013 Det är väldigt svårt att uppskatta hur mycket mineraler benbuljong innehåller. Här är den enda artikel som nämner siffror jag har läst (tyvärr på engelska). Bla mycket med kalcium, vilket kan vara bra om man äter mejerifri kost som jag gör. http://www.marksdailyapple.com/cooking-with-bones/#ixzz2gCKycdGN Sen innehåller ju benbuljong annat bra än mineraler. Tack för länken! Är det från den sidan du har fått uppgifterna om att det blir mer hälsosamma ämnen i buljong om man kokar den i flera dagar? Jag funderade igår på om man inte skulle ha något surt i buljongkoket om man ville få ut mineraler ur benen och på sidan du länkade till står att man kan hälla i lite äppelcidervinäger just av den anledningen. Samtidigt är jag lite fundersam när det gäller kadmium. Jag använder benmjöl ibland för att gödsla med och har undrat hur mycket kadmium det är i benmjöl. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted October 7, 2013 Share Posted October 7, 2013 Tack för länken! Är det från den sidan du har fått uppgifterna om att det blir mer hälsosamma ämnen i buljong om man kokar den i flera dagar? Jag funderade igår på om man inte skulle ha något surt i buljongkoket om man ville få ut mineraler ur benen och på sidan du länkade till står att man kan hälla i lite äppelcidervinäger just av den anledningen. Samtidigt är jag lite fundersam när det gäller kadmium. Jag använder benmjöl ibland för att gödsla med och har undrat hur mycket kadmium det är i benmjöl. Det där om att koka länge har stått på de flesta sidor jag har googlat, speciellt när det gäller märgben. 1-2 dagar tror jag att jag har fått från Terry Wahls men andra skriver det också. Den här länken är den enda där man kan se en uppskattning på mängden mineraler. Vad det gäller kadmium så vet jag inte. PS. Det tog lite experimenterande innan jag fick till en benbuljong jag tyckte var god. Nu har jag fått tipset att först koka upp benen och sedan slänga det första vattnet innan jag gör benbuljong. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted October 7, 2013 Share Posted October 7, 2013 Det där om att koka länge har stått på de flesta sidor jag har googlat, speciellt när det gäller märgben. 1-2 dagar tror jag att jag har fått från Terry Wahls men andra skriver det också. Den här länken är den enda där man kan se en uppskattning på mängden mineraler. Vad det gäller kadmium så vet jag inte. PS. Det tog lite experimenterande innan jag fick till en benbuljong jag tyckte var god. Nu har jag fått tipset att först koka upp benen och sedan slänga det första vattnet innan jag gör benbuljong. Kokar buljongen i flera dagar eller ligger temperaturen under kokpunkten? Jag undrar ju lite om det blir mycket vattenånga som kommer ut i huset. Kokar man på spisen har man ju fläkten på men dels skulle jag inte orka med ljudet i flera dagar och del så skulle nog vår gamla fläkt inte palla för det. Kan man reglera temperaturen i vätskan när man tillagar i en crock pot? Vet du vad som är lägsta temperatur som krävs för att urlakningen ur benen skall fortgå och det samtidigt inte inte är så låg temperatur att det kan växa något skadligt i buljongen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted October 7, 2013 Share Posted October 7, 2013 Kokar buljongen i flera dagar eller ligger temperaturen under kokpunkten? Jag undrar ju lite om det blir mycket vattenånga som kommer ut i huset. Kokar man på spisen har man ju fläkten på men dels skulle jag inte orka med ljudet i flera dagar och del så skulle nog vår gamla fläkt inte palla för det. Kan man reglera temperaturen i vätskan när man tillagar i en crock pot? Vet du vad som är lägsta temperatur som krävs för att urlakningen ur benen skall fortgå och det samtidigt inte inte är så låg temperatur att det kan växa något skadligt i buljongen? Crock-poten jag har har två inställningar, låg temperatur och lite högre temperatur. Jag använder alltid den lägre temperaturen. Lyfter man på locket ser man att det knappt kokar, alltså man ser det bubbla upp lite då och då, men väldigt svagt. Jag tror man rekommenderar lägre temperaturer under längre tid (vad man på engelska kallar simmering). Det luktar lite men det försvinner om man öppnar fönstret. Så jag har min crockpot stående på fönsterkarmen med fönstret på glänt. Jag tror man kan ställa den under köksfläkten också och köra med den på om man vill. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted October 7, 2013 Share Posted October 7, 2013 Crock-poten jag har har två inställningar, låg temperatur och lite högre temperatur. Jag använder alltid den lägre temperaturen. Lyfter man på locket ser man att det knappt kokar, alltså man ser det bubbla upp lite då och då, men väldigt svagt. Jag tror man rekommenderar lägre temperaturer under längre tid (vad man på engelska kallar simmering). Det luktar lite men det försvinner om man öppnar fönstret. Så jag har min crockpot stående på fönsterkarmen med fönstret på glänt. Jag tror man kan ställa den under köksfläkten också och köra med den på om man vill. Det blir ju ganska mycket extra energiåtgång hur man än gör då och kallt inne om man inte höjer värmen när fönstret står på glänt. Krångligt om man vill lämna huset för då måste man ju stänga. Jag skall läsa sidan du länkade till ordentligt så jag kan väga fördelarna med längre koktid mot nackdelarna. Det beror ju på hur mycket extra mineraler och annat som hamnar i buljongen. Jag är ju inte så intresserad av fettet så om märg innehåller mycket fett så är den nog ändå inte så intressant för mig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gladan Posted October 7, 2013 Author Share Posted October 7, 2013 Mycket vatten i tryckkokare? I instruktionen till min står det att det räcker med ett fullt glas dvs ca 1,5 dl. Till framdelskött och höna tycker jag den är jättebra och bevarar smakämnena bra. Broccoli däremot blev ganska död. Ångar det in från en crock-pot så den måste stå under fläkten? Vilken mat är bäst att tillaga i crock-pot? Provade med en bit bogstek (1 kg) och 4 dl vätska i tryckkokaren. Efter en timme kollade jag - det var inte klart, en halv timme till kunde jag dra isär köttet - men det var torrt och tråkigt. Kryddningen kändes inte heller, endast chiliskärpan fanns kvar. Nä, sånt har aldrig hänt mig när jag gör samma sak i lergryta. Så nä, jag tror inte på den varianten! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted October 7, 2013 Share Posted October 7, 2013 Provade med en bit bogstek (1 kg) och 4 dl vätska i tryckkokaren. Efter en timme kollade jag - det var inte klart, en halv timme till kunde jag dra isär köttet - men det var torrt och tråkigt. Kryddningen kändes inte heller, endast chiliskärpan fanns kvar. Nä, sånt har aldrig hänt mig när jag gör samma sak i lergryta. Så nä, jag tror inte på den varianten! Hur mycket vätska var det i tryckkokaren när köttet var klart? Det kan ju hända att 4 dl vatten var för mycket. Köttet skall ju inte ligga och bada i vatten. Stora köttbitar tar längre tid än mindre. Vi brukar köra 50 minuter i tryckkokaren. Det har varit min sambo som lagat mat i sommar så jag minns inte säkert om vi brukar låta den stå kvar på plattan tills trycket gått ner men jag tror det. Vi brukar köpa en platt köttbit av något segt kött och skära i kanske 5 cm stora bitar. Jag har använt lergryta jättemycket tidigare men det blir ju inte riktigt samma konsistens. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted October 7, 2013 Share Posted October 7, 2013 Det blir ju ganska mycket extra energiåtgång hur man än gör då och kallt inne om man inte höjer värmen när fönstret står på glänt. Krångligt om man vill lämna huset för då måste man ju stänga. Jag skall läsa sidan du länkade till ordentligt så jag kan väga fördelarna med längre koktid mot nackdelarna. Det beror ju på hur mycket extra mineraler och annat som hamnar i buljongen. Jag är ju inte så intresserad av fettet så om märg innehåller mycket fett så är den nog ändå inte så intressant för mig. Den längre koktiden är inte för fettet utan för glutaminerna vad jag förstått. Jag dricker inte fettet som lägger sig ovanpå buljongen som en lock när den kyls. Det fungerar konserverande och när man använder buljongen tar man bort det. Jag bor högst upp och vi har ganska varmt så det är ok att lämna en fönster på glänt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted October 7, 2013 Share Posted October 7, 2013 Den längre koktiden är inte för fettet utan för glutaminerna vad jag förstått. Jag dricker inte fettet som lägger sig ovanpå buljongen som en lock när den kyls. Det fungerar konserverande och när man använder buljongen tar man bort det. Jag bor högst upp och vi har ganska varmt så det är ok att lämna en fönster på glänt. Jag trodde den långa koktiden var för mineralerna från benet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gladan Posted October 7, 2013 Author Share Posted October 7, 2013 Jag trodde den långa koktiden var för mineralerna från benet. Men hörni, kan inte ni som vill snacka buljong göra det i en egen tråd? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted October 7, 2013 Share Posted October 7, 2013 Men hörni, kan inte ni som vill snacka buljong göra det i en egen tråd? Förlåt, jag tänkte på det också. Det är bara svårt att svara på en inlägg här i en annan tråd. Jag snubblade dock nyss över en gammal tråd om buljong så jag skall väcka liv i den igen. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Naturist Posted February 18, 2014 Share Posted February 18, 2014 Förlåt, jag tänkte på det också. Det är bara svårt att svara på en inlägg här i en annan tråd. Jag snubblade dock nyss över en gammal tråd om buljong så jag skall väcka liv i den igen. Vilken är det, MKJ? Har lite frågor om buljong, men inte om crock pot. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts