Jump to content

Alltid samma slutsats!

kareng

Recommended Posts

Tänk att alla alltid kommer fram till samma slutsats och aldrig ser längre än till näsroten! Personerna i reportaget rör sig för lite och äter för mycket, konstaterar reportern, vilket säkert är sant. MEN. Ingen ställer sig någonsin frågan VARFÖR de äter för mycket! Skulden läggs alltid på den som är tjock "hur kunde du låta det gå så långt?".

http://www.aftonbladet.se/nyheter/detfetausa/article17590284.ab

• Like 3

Problemet är ju också att skräpmaten är billigare och att många inte vet hur man gör för att laga mat själv längre

Jag har svårt att tro att skräpmaten verkligen är billigare. Det är bara något som alltid sägs och därför har blivit en sanning. Det finns många "sanningar" som inte är sanna men blivit "sanningar" bara för att de har sagt och upprepats av andra tillräckligt många gånger. Ta exempelvis en familj på fyra personer som köper hem fyra Big Mac & Co, det lär väl i alla fall bli cirka 200 kronor - 200 kr kan man laga en bra middag till fyra personer för. Mc Donald priser är ungefär desamma i hela världen. Priserna är uträknade genom någon form av index.

Det är inte säkert att en fet eller överviktig person blir mätt av ett mål från MC Donalds - då blir det ännu dyrare. Om de åt mat som inte gjorde dem ännu hungrigare utan istället mätta skulle de äta mindre, bli smalare och det skulle inte bli lika dyrt.

Däremot kan jag tänka mig att många tror att det blir dyrare, tar längre tid att laga egen mat, vilket det i de flesta fall inte blir eller gör. Det som krävs är lite kunskap (som man kan tillägna sig genom internet eller kokbok) och planering. Det krävs också att det finns butiker att köpa ok ingredienser i.

• Like 4

Jag VET hur maten i en familj med lite pengar kan se ut. Nu är barnen utflugna och vi har råd att äta vettig mat men förr var det värre. 250 g. köttfärs, en lök, vatten och en rejäl mjölredning blev köttfärssås till sju personer + att lasset med makaroner var enormt. 1/2 kokt höna blev utmärkt currykyckling enl. samma recept och rejält med ris till istället för makaronlasset. Pannkakor, kanske ibland t.o.m. fläskpannkaka (lyx med ett pkt bacon). Tre köttbullar var till spagettin o.s.v. Hemlagat alltid och jag var mästare på att "koka soppa på en spik" - eller snarare att dryga ut allt med mjöl i olika form. Även hembakat bröd givetvis både till frukost och kvällsmat. Till maten var det ofta saft - hemkokt på bär från trädgården. Potatis till sju var det sällan tid och ork för att skala, vård av barnen (vi jobbade skift, de var alltid hemma) jobb och att trolla med mat, kläder, sy, sticka, sköta hus och trädgård tog för mycket tid, Det handlade om BÅDE brist på slantar OCH okunskap om kolhydraterna. Jag tror att det är väldigt mycket vanligare med "makaroner med makaroner" och bröd i oändlighet som "boven i dramat" än köpt skräpmat i familjer med små medel. Det är hemmaskräpmaten som är faran då, inte månadens enda fest, pizzan på lönedagen.

• Like 5

Jo visst är skräpmaten billigare än LCHF-mat. Sonen ville aldrig äta tillbehör utan bara äta sej mätt på kött, men vem har råd att mätta en tonårspojke med sånt, och ännu mindre när det är 4 tonårspojkar samtidigt. Då blir det pasta, ris och potatis! På den tiden var inte fett en option heller, eftersom LCHF inte ens var påtänkt (om man inte räknar med William Banting, då förstås)

Men sen tror jag att köpt skitmat har ett helt annat pris i USA än här. I Sverige är vi vana vid att det kostar skortan att äta ute.

• Like 1

Ja, i USA kan man verkligen äta billig take away. Men vill man kan man kanske laga maten ännu billigare hemma även i Amerika.

Mat är ju jättebilligt nu jämfört med för 25 år sedan, de absoluta priserna har ju nästan stått stilla. Nä, det är okunnskap och vilja som saknas. Sedan krävs det ju lite framförhållning och planering.

En variant är ju att äta när man kommer hem med mat från dagen före och sedan i lugn och ro laga god mat till nästa dags matlådor och middagsmat. Ofta är det ju när man kommer hem trött och hungrig som det blir snabbmat eller dålig mat, man kan ju inte bara slänga ihop en osso buco då!

När man ser många i snabbköpet (eller lyxfällan) så är det ju inte någon vettig prio på vad de köper.

Jag och min dotter, som jag har på halvtid, äter nog inte för mer än 2000kr/månad.

Det har blivit mycket billigare för mig med LCHF än innan.

Bra tips på snabbmat: Några skivor parmaskinka, en bit parmesan och ett glas vin! Hur svårt och lång tid tar det?

• Like 5

I kväll när jag kom hem från jobbet åt jag lite renskavsgryta med lite kokta broccoli och en klick smör (fick med mig lite norrländsk basmat när jag i går åkte tillbaks från södra Norrland, löjrommen och champagnen gick dock åt hemma hos min ömma moder).

Så i lugn och ro har jag nu haft en hel färsk kyckling i ugnen med kryddor, lök, champinjoner, morot etc. Den fågeln kopte jag på extrapris för 19,90 kilot. Den kan jag med lite feta tillbehör gnaga på i flera dagar till både lunch och middag. Så kom inte och säg att det är dyrt att äta bra!

• Like 6

Ligger mycket sanning i detta med storfamiljer. Har samma erfarenheter som ovanstående skribenter genom att ensam uppfostrat 4 barn från blöjålder på den yngsta av orsaker som inte hör hit eller till kosten. På den tiden gällde ju mest bara att få ihop måltiden och detta med makaroner och köttfärs känns väldigt bekant ut. Idag när jag bor ensam så ser ju dagens måltid väldigt mycket annorlunda ut.

Men funderingar går mer ut på om detta vad man inte visste då om kosten och hur man slavisk försökte följa de råd som man fick..

Man gjorde ju sin bästa trodde man för man visste ju inte annat men hur grundlurad man känner sig idag när kunskapen hunnit fast en.

Hadde inte jag blivit en diabetiker så skulle jag säker lasta i mig makaroner fortfarande för kung och fosterlandet...

Men har man dålig samvete att man oavsett att det inte fanns skräpmat från mcdonalds annat än sällan vid någon festtillfälle, för att man matat detta hemma gjorda skräpmat till sina barn... jaa det tål ju att fundera lite ibland.

• Like 1

Ligger mycket sanning i detta med storfamiljer. Har samma erfarenheter som ovanstående skribenter genom att ensam uppfostrat 4 barn från blöjålder på den yngsta av orsaker som inte hör hit eller till kosten. På den tiden gällde ju mest bara att få ihop måltiden och detta med makaroner och köttfärs känns väldigt bekant ut. Idag när jag bor ensam så ser ju dagens måltid väldigt mycket annorlunda ut.

Men funderingar går mer ut på om detta vad man inte visste då om kosten och hur man slavisk försökte följa de råd som man fick..

Man gjorde ju sin bästa trodde man för man visste ju inte annat men hur grundlurad man känner sig idag när kunskapen hunnit fast en.

Hadde inte jag blivit en diabetiker så skulle jag säker lasta i mig makaroner fortfarande för kung och fosterlandet...

Men har man dålig samvete att man oavsett att det inte fanns skräpmat från mcdonalds annat än sällan vid någon festtillfälle, för att man matat detta hemma gjorda skräpmat till sina barn... jaa det tål ju att fundera lite ibland.

Du har gjort det bra med att ta hand om fyra barn!

Det finns grader i helvetet, makaroner och köttfärssås är ju inte det värsta. Unga friska personer tål säkert en hel del makaroner och ketchup.

Men inte massor med makaroner OCH en liter läsk om dagen OCH ett halvt kilo smågodis OCH saft och bullar mellan måltiderna OCH....till slut kan man choka systemet även hos en ung och frisk person. Man måste ju utgå efter den bästa kunskapen som finns för tillfället och försöka använda sunt förnuft.

Det är så mycket vi inte vet och vi människor och framförallt vetenskapsmän/läkare borde vara mer ödmjuka inför detta. För några hundra år sedan var alla eniga om att jorden var platt. Ända in i vår tid medicinerade man mot syran i magen mot magsår då man trodde att den och stress/rökning/kryddstark mat var orsaken. Ända tills några killar i Australien tänkte nytt och misstänkte att det var en bakterie som låg bakom. Resultat, Nobels medicinpris 2005!

Det gäller att tänka i nya banor samt att använda vetenskap. Vetenskapen missbrukas dock ständigt och används som födkrok eller i politiska syften på det värsta sätt. Vetenskap är att ha en tes. Tänka ut vad den resulterar i för effekter och bevisa detta i experiment. Om experimenten visar något helt annat då är det fel, då får man tänka om.

Om miljontals människor äter mycket dåliga kolhydrater och mindre fett och blir sjuka och feta över hela västvärlden i det stora experiment som pågått i flera decennier, då är tesen fel att det är så man skall äta. Enligt Einstein så är det galenskap att göra samma sak åter och åter igen och förvänta sig ett annat resultat.

Sedan måste man också låta folk ha en avvikande ide' utan att hoppa på dem med personangrepp. LCHF-förespråkarna har ju ibland utsatts för samma behandling som förintelseförnekarna. Inte ens dessa förintelseförnekare skall man spotta på, visa dem bevis och argumentera i stället.

Samma sak är det med klimathotet. Vi har släppt ut enorma mängder koldioxid och om klimatmodellerna stämde borde temperaturen skena. Temperaturökningen har tagit en paus på minst 15 år. Då måste man se om det finns andra förklaringar innan man kräver radikala förändringar och demokratins samt industrins avskaffande!