mariahjelte@telia.com Posted October 4, 2013 Share Posted October 4, 2013 Hej! Vi är en grupp föräldrar som kämpar för våra barns kost i förskolan och skolan i Katrineholms kommun. Vi har stora problem som säkert många andra kommuner också har med kvalite, svensk producerat osv. Vår kommun väljer att strikt följa livsmedelsverkets uråldriga direktiv vad gäller näring och energi innehåll och vad för mat som då anses bäst. Vad är då bäst undrar vi. Det innebär enligt undersökning av oss föräldrar att- Kyckling köps från Thailand Pannkakor från Ukraina Köttfärs Polen Färdig kokta ägg Danmark Grädde används 36% Fisk från Kina .......listan är lång. Kommunen serverar våra barn mat som här är totalt förbjudet att ens producera i Sverige!!!! Senaste förändring som nu kommer bli är att servera endast lätt produkter!! Jag skulle uppskatta erfarenheter och tips på hur man i andra kommuner kommit ifrån detta och fått en mer öppen syn på kosten, vad som faktiskt är bra för våra barn Vi kommer att träffa politiker i nästa vecka och mottager alla tips , råd och underlag som kan hjälpa oss på vägen i en av många kamper. Tack / Maria 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted October 4, 2013 Share Posted October 4, 2013 Jag blir så arg när jag läser detta Jag beundrar er som orkar ta striden, tyvärr har jag inte så bra tips att komma med, förutom att kanske kunna bevisa för politikerna att det inte blir billigare att köpa mat från andra länder, för det måste väl vara ekonomin som driver dem till att ta såna här idiotiska beslut att importera mat till våra barn. För dom gör det nog inte för att det är bättre näringsinnehåll i maten. Miljön, är kanske något som man kan åberopa, vi får hoppas att dom är införstådda i att transporter inte är miljövänliga. Angående gisslet med lättprodukter så hänvisa till skollagen, om valfrihet och berätta att det bara är en förlegad och dum rekommendation och ingen lag. Lycka till 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tazzi Posted October 22, 2013 Share Posted October 22, 2013 Jobbar själv som kock inom skolkök numera 0 - 6 klassare .. även 4 förskoleavdelningar ingår -De inte lätt med tänket om kolhydrater - heller inte lätt att få dessa sockerstinna elever vilja äta bra mat!och inte snacka om den skrala veckobudget man har för pyssla ihop frukost , lunch och mellanmål -nötter , mandel , dessutom helt bannlyst får inte förekomma alls -Men började här i januari på denna skolan - slutade servera ketchup - jo till mos och korv ett måste enligt alla-De inte lätt göra * bra * förändringar -Lättmjölk måste vi servera och lätta - annars bryter vi emot livsmedelsverkets - enligt våra chefer -Sylt kokar jag själv - ja de ser ut som hallonsylt men uppkokta bär bara -eller de bär som inte behöver kokas serveras o-sockrade -Försöker köpa produkter från bra nära håll -Men man får heller inte bryta avtalet ! Då blir det ramaskri!!Så de finns vi som lagar maten till elever som vill förändra men får inte -Tyvärr ! Men ge inte upp kampen Maria kan ni påverka en kommun kan flera följa efter!! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Effie Posted October 23, 2013 Share Posted October 23, 2013 Råkade se den här länken bland kostdoktorns blogglista http://www.kostdemokrati.se/snabbanyheter/2013/10/22/lararna-otroligt-slitna/ Har bara skummat den, men kanske finns något av intresse. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
copecca Posted October 23, 2013 Share Posted October 23, 2013 Den enda tips jag kan tänka på med möten med de som bestämmer är att starkt påpeka att vad livsmedelsverket än säger så är det bara en rekommendation för friska människor. Inget lag ! Kan därför inte heller vara ett krav... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tazzi Posted October 23, 2013 Share Posted October 23, 2013 Vi har direktiv att följa livsmedelsverket från våran enhet inom kommun - annars blir de så att säga andra bullar!!Så nej även om man vill - * får * man inte göra som man vill ..Fast upptäckte idag till min glädje ....... att våra nya avtal som precis gått igenom med en av levrantören -att Bregott är under avtalspris å inga lättmargariner!!så detta beställdes hem på bumsen !! Var på föredragsdag med livsmedelsverket angående mat till skolbarn i februari ...Besvikelse på deras framförning , rent tråkigt lyssna . . tex - ni får servera mellan och standardmjölk men då måste ni dra ned på dessa fettprocenterna i maten ni lagar -Nej tack de går inte laga god mat på lättprodukter -Då fortsätter jag hellre servera lättmjölk - å tar grädde i mat & såserna!å vart jätteförbannad när de drog upp LCHF - äter man endast om man ska gå ned i vikt ..Ville snacka med hon som sa detta - men fick inget tillfälle -Föredraget drog över på tiden och jag hade en tid att passa så fick ila iväg -Nog inte för jag någon expert på nåt vis om lchf - men hade gärna gett mej in i ett snack om detta - Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts