klintan Posted October 4, 2013 Share Posted October 4, 2013 Jag fick idag svar på min blodfettsanalys och en skriftlig rekommendation om att sluta med LCHF.Triglycerider0,8Kolestrol8,7HDL2,1LDL5,8Apokvot0,8Vad jag kan utläsa från Kostdoktorns kolestrolkurs är både min totalkolestrol/HDL-kvot på 4,1 och min apokvot på 0,8 bra eller OK resultat.Jag har inte träffat läkaren och hen lämnar sin rekommendation enbart baserat på min ålder och provsvaret. Läkaren nämner inte kvoterna i sitt utlåtande utan skriver: Som du ser ligger kolestrolvärdet ordentligt högt och även det dåliga kolestrolet (LDL) ligger ordentligt förhöjt. I viss mån kompenseras det av att du har ett relatvt högt HDL också. Sammantaget ger det dock en bild av att du inte bör fortsätta med LCHF utan variera din kost och sedan ta om proverna efter ca sex månader. Jag är en man på 31 år, fullt frisk och normalviktig. Tränar regelbundet och äter en liberal LCHF och håller vikten eller går ner något. Jag har tidigare varit överviktig och gick ner över 20 kilo på lågkalori/lågfettkost för tolv år sedan. Det var jobbigt med dålig energinivå och hunger. Jag började äta LCHF januari 2012 för att slippa blodsockersvängningar och undvika att gå upp i vikt. Jag känner att jag mår BRA av att äta så här och hade självklart hoppats på ett utmärkt resultat och en uppmuntran om att fortsätta från läkaren.Frågan är om läkaren har riktigt dålig koll eller om det ligger något i rekommendationen? Är det sannolikt att mina höga LDL värden beror på tidigare rädsla för fett och att de sjunker om jag fortsätter med LCHF? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mats Lindberg Posted October 4, 2013 Share Posted October 4, 2013 Strunta i kolesterolvärdena, de säger INGENTING om ditt hälsoläge. Fortsätt äta nyttig naturlig mat med lågt-måttligt kolhydratinnehåll. Vilket tror du själv mest på; hur du mår eller en abstrakt siffra? Kolesterolhetsen har skapat mycket av dagens hälsoproblem hos befolkningen. 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
klintan Posted October 4, 2013 Author Share Posted October 4, 2013 Strunta i kolesterolvärdena, de säger INGENTING om ditt hälsoläge. Fortsätt äta nyttig naturlig mat med lågt-måttligt kolhydratinnehåll. Vilket tror du själv mest på; hur du mår eller en abstrakt siffra? Kolesterolhetsen har skapat mycket av dagens hälsoproblem hos befolkningen. Tack för din feedback och jag ska försöka ta till mig ditt synsättet, MEN ...det vore så mycket enklare att kunna säga till folk som frågar att jag har bra kolestrolvärden istället för att ge sig in i en diskussion om att kolestrol helt saknar betydelse. Därför önskar jag tankar kring de värden jag fick och om de anses OK, om läkaren därmed är dåligt påläst eller om jag bör göra något för att förbättra dem. Tack! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted October 4, 2013 Share Posted October 4, 2013 http://www.ravnskov.nu/svcholesterol.htm Min läkare på Metabolmottagningen sa att "vad du än gör, så fortsätt med det" vid min sista provtagning. Jag kör LCHF och periodisk fasta och har fått lika kolesterolvärden som vid tung medicinering bara pga kosten 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted October 4, 2013 Share Posted October 4, 2013 Dina värden ser jättefina ut! Att LDL ökar vid LCHF är normalt, och apo-kvoten visar att det är de "stora fluffiga" som ökat, vilka är goda. HDL på 2,1 är utmärkt. Triglyceriderna låga och fina. Kvoten TG/HDL även den utmärkt, den är surrogatmarkör för insulinkänslighet och oxiderade LDL-partiklar. Ska du "variera" kosten (=lägga till spannmål och socker antar jag!), så resulterar det bara i försämrade värden. Din läkare har lärt sig praktisera ett hantverk - han har inte nödvändigtvis de insikter som krävs för att begripa vad han talar om. 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted October 4, 2013 Share Posted October 4, 2013 Kör på med LCHF i 5 år till och se hur du ligger till då... Om du inte har grava hjärtproblem i släkten tillhör du inte en riskgrupp överhuvudtaget! Se bild nedan (dina värden stämmer nästan perfekt för den 3:e gruppen: 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted October 4, 2013 Share Posted October 4, 2013 Du har bra blodfetter inget snack om saken.. du kan alltid sluta träna.. för då brukar HDL sjunka.. och på så sätt får du lägre värden totalt, men sämre inbördes! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tuva Posted October 4, 2013 Share Posted October 4, 2013 Jag lurar på om det finns någon (bra) forskning där man korsrefererar blodsockernivåer och kolesterolhalter? Med tanke på att högt blodsocker är den allra största gemensamma nämnaren hos dem som får en infarkt, alltså.(Se t.ex. http://www.medicalnewstoday.com/articles/246612.php) Jag har en smygande och otäck känsla av att kolesterol kan vara/är problematiskt med ett förhöjt blodsocker men annars tämligen oproblematiskt? Eller är jag helt ute och cyklar där? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted October 4, 2013 Share Posted October 4, 2013 Spelar mindre roll då högt blodsocker glykoliserar alla blodkroppar. Samanhanget ser oftast ut så här.. hög halt APOb ger en ökad chans att några skall fastna i kärlväggen. Lite som när trafiken genom en tunnel ökar, ju fler bilar ju större statistisk chans att någon kör in i tunnelväggen.. häller du dessutom ut olja i tunneln så ökar risken. Personer med metabolt syndrom/diabetes har som oftast högt blodsocker och förhöjda lipider.. väldigt ofta just APOb på grund av den höga glykemiska belastningen och insulinets stimulans på levern att producera många men små APOb. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted October 4, 2013 Share Posted October 4, 2013 Kör på med LCHF i 5 år till och se hur du ligger till då... Om du inte har grava hjärtproblem i släkten tillhör du inte en riskgrupp överhuvudtaget! Se bild nedan (dina värden stämmer nästan perfekt för den 3:e gruppen: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Salkin74 Posted October 4, 2013 Share Posted October 4, 2013 Tja du är ju på kostdoktorns sida så varför inte kolla hans blogg. http://www.kostdoktorn.se/kolesterol#tolka kolla liten bit ner på enkel riskanalys. Tror inte du har speciellt mycket att oroa dig för, bara att köra på. Jag har själv aldrig testat och känner inget behov av att göra det heller, tror att jag har bra värden, mår dessutom bra så varför testa? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anders A Posted October 4, 2013 Share Posted October 4, 2013 Du har bra Kolesterol, som sagts ovan. Total / HDL = 4,14 (Om resultatet är under 5: du kan vara lugn: ditt kolesterol är bra.) Triglycerider = 0,8 = Mycket bra!(Lågt är bra. Bör åtminstone vara under ca 1,7)APO-kvot = 0.8 = OK(Under 0,7 = mycket bra, 0,7-0,9 = ok, Över 0,9 = förhöjd risk) 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rolf Löfgren Posted October 4, 2013 Share Posted October 4, 2013 Läs gärna boken "Forsknings-Fusket!" av doc Ralf Sundberg. Där finns förklaringar till dagens snedvridna syn hos sjukvården på bl.a. kolesterol. Finns bl.a. här: http://www.bokus.com/bok/9789172412538/forskningsfusket-sa-blir-du-lurad-av-kost-och-lakemedelsindustrin/ 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
klintan Posted October 7, 2013 Author Share Posted October 7, 2013 Tack för alla svar! Jag kommer fortsätta med LCHF, dock kanske med något mer fokus på omättat fett för att se om det påverkar LDL-värdet. Jag läste någon stans att vi som äter LCHF bör ha varit fastande längre än normalt rekommenderade 12 timmar när man tar blodprovet. Har detta stor betydelse och hur länge bör man då ha varit fastande? Någon som har erfarenhet av detta? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
klintan Posted February 20, 2017 Author Share Posted February 20, 2017 Jag fortsatte med LCHF och nu 3,5 år senare är mina värden ännu bättre. Tror jag iaf... Eller? Läkarens utlåtande: "I dina blodfetter ses ett förhöjt kolesterolvärde. Nivån kan ofta påverkas med kostomläggning eller med ökad motion. Vid osäkerhet kring detta kan du diskutera detta med din vårdcentral. Därtill ses ett lätt förhöjt HDL och ApoA1-värde, vilket är associerat med det "goda" kolesterolet och är inte prognostiskt ogynnsamt. " Testade hos Werlabs och hade väl kanske hoppats på ett mer nyanserat/uppdaterat läkarutlåtande än sist. Mina höga HDL nämns ju, men det det blir ändå rödmarkering i provsvaren, info om att man kan påverka blodfetter med kost/motion och en hänvisning till vårdcentralen om man vill ha mer info. Konstigt. Vad säger ni? Kan man ha för högt HDL-värde? 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted February 20, 2017 Share Posted February 20, 2017 Jag fortsatte med LCHF och nu 3,5 år senare är mina värden ännu bättre. Tror jag iaf... Eller? IMG_3374.JPG Läkarens utlåtande: "I dina blodfetter ses ett förhöjt kolesterolvärde. Nivån kan ofta påverkas med kostomläggning eller med ökad motion. Vid osäkerhet kring detta kan du diskutera detta med din vårdcentral. Därtill ses ett lätt förhöjt HDL och ApoA1-värde, vilket är associerat med det "goda" kolesterolet och är inte prognostiskt ogynnsamt. " Testade hos Werlabs och hade väl kanske hoppats på ett mer nyanserat/uppdaterat läkarutlåtande än sist. Mina höga HDL nämns ju, men det det blir ändå rödmarkering i provsvaren, info om att man kan påverka blodfetter med kost/motion och en hänvisning till vårdcentralen om man vill ha mer info. Konstigt. Vad säger ni? Kan man ha för högt HDL-värde? Det kan man säkert.. men ditt är högt och bra.. och hen skriver mycket riktigt att det är en sk skyddsfaktor! Vad innebär då det, jo HDL är med och driver upp Tot-C.. så då har man högt kolesterol men bra.. alla har lixom inte bra värden när tot-C är lågt. Och med en APO-kvot på 0,6 så hade jag varit överlycklig. Altså.. det som är rött är för att du har ovanligt högt och bra HDL och APOa1. Grejen är betydligt allvarligare om tot-värdena vore höga på grund av LDL-C och APOb. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bengt Nilsson Posted February 22, 2017 Share Posted February 22, 2017 Lyssna gärna på Ralf Sunberg Ny medicinsk studie: ”Onda kolesterolet inte farligt” - Nyhetsmorgon (TV4) 2016-06-16 Ny forskning ändrar synen på hur farligt fett egentligen är - Nyhetsmorgon (TV4) 2014-06-16 Ralf Sundberg Hanaholmen 2015-12-23 (föreläsning) 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts