Jump to content

Norge=brödmat

lidokain

Recommended Posts

Har nyligen varit på en kurs i Norge och som vanligt blev matad med superstora mackor till lunch varenda dag. Det är sjukt hur mycket bröd norrbaggar äter dagligen. Man ser folk springande överallt med "submarines". Jag tror på de 3 dagarna jag har käkat mer bröd än på ett år. Magen började krångla direkt! Nej, även om jag inte går ner i vikt med LCHF så lider man inte av IBS. Och det är helt fantastiskt att slippa springa 20 ggr på dass dagligen.

• Like 3

Ja, det är en av de fantastiska sakerna med LCHF, magproblemen försvinner som genom ett trollslag, och det är nog brödet och mjölmaten som i de flesta fall skapat problemen i magen.

Det lustiga är att vissa inte ens märkt av att de har problem i magen innan LCHF, förrän problemen försvinner och man märker att magen känns lugnare, mindre uppblåst med färre toabesök.

Jag fattar inte hur de kan ha skaffat sig den lunchkulturen med mackor i Norge, vi är ju liksom nästan samma land, fast med en gräns i mitten, man skulle tycka att våra matkulturer skulle vara ganska lika.

Ur macksynpunkten till lunch är jag glad att jag bor på den här sidan gränsen :)

• Like 3

Jag har också varit en del i Norge och kan bara hålla med. Ett riktigt brödland. I övrigt håller jag med Syster, jag tyckte jag mådde bra innan jag bytte kost men det gjorde jag uppenbarligen inte.

• Like 2

Ja, det är en av de fantastiska sakerna med LCHF, magproblemen försvinner som genom ett trollslag, och det är nog brödet och mjölmaten som i de flesta fall skapat problemen i magen.

Det lustiga är att vissa inte ens märkt av att de har problem i magen innan LCHF, förrän problemen försvinner och man märker att magen känns lugnare, mindre uppblåst med färre toabesök.

Jag fattar inte hur de kan ha skaffat sig den lunchkulturen med mackor i Norge, vi är ju liksom nästan samma land, fast med en gräns i mitten, man skulle tycka att våra matkulturer skulle vara ganska lika.

Ur macksynpunkten till lunch är jag glad att jag bor på den här sidan gränsen :)

Nog märkte jag att jag hade en krånglig mage.

Men jag feldiagnosticerade mig helt uppåt väggarna. Det var stress, vet du. Och alkohol. Och nötkött. Och starka kryddor som jag inte tålde. Det var nog åldern som spökade? Och morfar åt ju bikarbonat varje dag för sin mage.

Den där skinnflådda känslan i munnen berodde nog på hård skorpa på brödet och så socker. Fast jag fick det bara ibland, inte av allt sockrigt. 

Fisandet och rapandet, ja det var nog ärftligt (där hade jag rätt fast inte som jag trodde) för min mamma och flera i den delen av släkten kan släppa rökare så det hörs in till grannarna. Snarkar gör de också (något jag också slutat med b.t.w.).

Ut med spannmålen och min mage blev som en lugn vik på sommaren till skillnad mot de upprörda uthaven innan.  :wub:

• Like 3

De har ingen matkultur. Äter sin gummiga ball och fårskalle. Inga kryddor och nästan inget salt. Det verkar så att de inte reser utomlands fast de gör ju det. Matutvecklingen har stannat där vid ungefär vikingatiden. Säger man att man inte äter bröd i Norge så tror de att du är galen.

• Like 1

Även mycket bröd i Danmark. ibland äts det en gryta, tillbehöret är bröd. Fast det är ju på sätt å vis samma sak som att ät pasta till. ofta bröd till varje måltid är den uppfattning jag fått när jag varit där. Men det kanske är ännu mer i Norge? Norge är ett fint land i övrigt...