Jump to content

Är tandtråd verkligen nödvändigt?

Pingvin

Recommended Posts

http://www.livescience.com/40168-5-experts-answer-is-flossing-really-necessary.html

When we eat carbohydrates, the microorganisms in dental plaque convert the carbohydrates to an acid that attacks the enamel of the teeth. The acid decalcifies the enamel, and thus a dental carious lesion, or cavity, begins to form.

Det visste vi redan. Lite längre ned:

Because there is good evidence of the link between periodontal diseases and systemic diseases (cardio-vascular diseases, diabetes, obesity, pneumonia, etc.), the message in a very figurative way is "floss or die."

Eller så skippar man kolhydraterna i stor omfattning. Det vet vi också :)

There's no question that if you take 100 people off the street, and they all have the same diet and everything else the same, but one group flosses and one doesn't, you would find more inflammation and gum problems and perhaps bone loss in the group that did not floss.

Men vad händer om man tar 100 människor från gatan och några äter kolhydratkost, medan en del äter LCHF/Low Carb och ingen av dem använder tandtråd?

Jag tror att man hittar mycket mindre inflammation och tandköttsproblem och problem med benmassan än de som inte äter Low Carb. Vore en riktigt intressant studie som de borde göra. Tandläkarna borde fråga vilken kost deras patienter äter och få till ett mönster. Tror de skulle bli överraskade över resultatet :)

• Like 2

Min tandläkare har i många år propagerat för tandtråd, inte bara för tandhälsan utan även hjärthälsan då det vid forskning framkommit just det att den som kör regelbundet med tandtråd har mindre hjärt- kärlproblem. Teorin var att vi har så tunna blodkärl i tandköttet så att skräp som sitter kvar där lättare kommer in och kan orsaka inflammationer i kroppen. Om det då skulle vara större risk med en brödbit jämfört med en köttbit förtäljer inte historien ;-)

Att sen LCHF kost förbättrar tandhälsan i allmänhet pga mindre intag av socker är det ju många som vittnat om.

• Like 2

Hade en tandhygga som ivrade för dom där små borstarna som man sticker in mellan tänderna. Gjorde det ett tag men tröttnade. Använder tandtråd då och då och hyggan har gått i pension och har inte gått till nån annan. Funkar bra ändå tror jag.

För att orsaka infektion i blodbanan som kroppen försöker bekämpa med inflammation och som sedan leder till ateroskleros, så måste bakterierna komma in i blodbanan. Ett sätt är uppenbarligen via blödande inflammerat tandkött, ett annat via läckande tarm orsakad av t.ex. gluten.

Efter 18 mån på LCHF har jag fortfarande lite inflammation i tandköttet, så jag fortsätter flossa.

• Like 2

Min tandläkare har i många år propagerat för tandtråd, inte bara för tandhälsan utan även hjärthälsan då det vid forskning framkommit just det att den som kör regelbundet med tandtråd har mindre hjärt- kärlproblem. Teorin var att vi har så tunna blodkärl i tandköttet så att skräp som sitter kvar där lättare kommer in och kan orsaka inflammationer i kroppen. Om det då skulle vara större risk med en brödbit jämfört med en köttbit förtäljer inte historien ;-)

Att sen LCHF kost förbättrar tandhälsan i allmänhet pga mindre intag av socker är det ju många som vittnat om.

Sa hon verkligen att studien kommit fram till att den som kör regelbundet med tandtråd har mindre hjärt -kärl sjukdomar? En sådan studie skulle jag gärna vilja se. Sedan kan man ju undra hur man verkligen undersöker ett sådant samband. Frågan man bara människor om dom använder tandtråd regelbundet och sedan upptäcker att dom som inte gör det har mer hjärt- kärl sjukdomar så kan det ju vara så att dom som använder tandtråd regelbundet också är mer noga med kosten, röker mindre och motionerar mer.

Inflammationer är inte bra men grundorsaken till dom är ju inte att man inte använder tandtråd.

Han sade det ja. Jag ifrågasatte inte påståendet då jag har bra förtroende för honom efter att haft samma tandläkare i över 30 år vilket förstås inte är någon garanti för att han har rätt.

Vid en snabb googling hittade jag bl.a. dessa två sidor, så det verkar som att han hade rätt i att forskning pågår och att det finns ett samband. Men att anledningen än så länge är teorier. Intressant dock, och jag personligen tycker det låter så pass logiskt att jag gärna offrar ett par minuter om dagen för tandtrådning :-)

http://mabra.com/friska-tander-minskar-risken-for-hjartsjukdom/

http://www.m.webmd.com/heart-disease/features/periodontal-disease-heart-health

Jag fick förra året tillfälle att fråga två mycket erfarna läkare på SUS i Lund vad de tror är en grundorsak till hjärtkärlsjukdom, den ena endokrinolog, den andra just hjärtläkare. Bägge nämnde inflammation i tandköttet. (Jag hade tänkt mig att de skulle nämna något om kost, men det gjorde de inte.)

Förra veckan frågade jag min tandläkare om grundorsaken till tandköttsinflammation, men hon hade inget annat än otur med gener att komma med. Vilket säkert i sig är rätt, men rimligen kräver något i miljön för att uttryckas så att det blir inflammation.

• Like 3

Han sade det ja. Jag ifrågasatte inte påståendet då jag har bra förtroende för honom efter att haft samma tandläkare i över 30 år vilket förstås inte är någon garanti för att han har rätt.

Vid en snabb googling hittade jag bl.a. dessa två sidor, så det verkar som att han hade rätt i att forskning pågår och att det finns ett samband. Men att anledningen än så länge är teorier. Intressant dock, och jag personligen tycker det låter så pass logiskt att jag gärna offrar ett par minuter om dagen för tandtrådning :-)

http://mabra.com/friska-tander-minskar-risken-for-hjartsjukdom/

http://www.m.webmd.com/heart-disease/features/periodontal-disease-heart-health

Det som står i länkarna känner jag till sedan länge. Det jag var nyfiken på var om det faktiskt finns studier som visar att dom som använder tandtråd har mindre av hjärt-kärl sjukdom och hur dom studierna var upplagda.

Vad man länge vetat inom tandläkarkåren är att vid klaffel i hjärtat så är det mycket viktigt att behandla med antibiotika vid större ingrepp i munhålan, till exempel vi en bortdragning av visdomstand.

Hjärtklaffarna kan skadas ytterligare med bakterier i blodbanan, och även ge en infektion i klaffen då bakterierna lättare fastnar vid en skada.

Så jag tycker det låter mycket logiskt med att en dålig tand och munhälsan kan öka risken för sjukdomar i hjärta och kärl.

• Like 2

Vad man länge vetat inom tandläkarkåren är att vid klaffel i hjärtat så är det mycket viktigt att behandla med antibiotika vid större ingrepp i munhålan, till exempel vi en bortdragning av visdomstand.

Hjärtklaffarna kan skadas ytterligare med bakterier i blodbanan, och även ge en infektion i klaffen då bakterierna lättare fastnar vid en skada.

Så jag tycker det låter mycket logiskt med att en dålig tand och munhälsan kan öka risken för sjukdomar i hjärta och kärl.

Större ingrepp är ju en annan sak. När jag drog ut en tand som hade en fistel med var under när jag var fyra år så fick jag feber efteråt. Jag hade dock gått varbildningen ett tag och då hade jag ingen feber. Det var först när man drog ut tanden som jag fick det.

Att det finns en koppling är som sagt välkänt. Det jag var nyfiken på var uppgiften att dom som använde tandtråd hade mindre cvd.

Det tror jag man kan känna sig säker på även utan en studie, eftersom regelbunden och noggrann flossning reducerar tandköttsinflammation. Men jag håller med om att den högkvalitativ studie inte hade varit så dumt.

Jag fick förra året tillfälle att fråga två mycket erfarna läkare på SUS i Lund vad de tror är en grundorsak till hjärtkärlsjukdom, den ena endokrinolog, den andra just hjärtläkare. Bägge nämnde inflammation i tandköttet. (Jag hade tänkt mig att de skulle nämna något om kost, men det gjorde de inte.)

Förra veckan frågade jag min tandläkare om grundorsaken till tandköttsinflammation, men hon hade inget annat än otur med gener att komma med. Vilket säkert i sig är rätt, men rimligen kräver något i miljön för att uttryckas så att det blir inflammation.

Hela miljön i munhålan som även står i konstant kontakt med näshåla etc har även en mycket nära/direkt kontakt med hjärnan, så det är också stor chans att det som pågår i munhålan även påverkar vår hjärna.

Det kan vara bra att veta att bakteriena och andra mikroorganismeri munhålan bildar en biofil inom några timmar som är grunden för plack, för att reducera detta bör man dels rengöra tänderna regelbundet men också mellan tänderna och enligt min tandhygenist räcker det itne med att dra tandtråden fram och tillbaka i stället ska man med sågande rörelse föra ner tandtråden längs tanden så långt det går sen dra tråden mot tanden och skrapa uppåt.

• Like 2

För att orsaka infektion i blodbanan som kroppen försöker bekämpa med inflammation och som sedan leder till ateroskleros, så måste bakterierna komma in i blodbanan. Ett sätt är uppenbarligen via blödande inflammerat tandkött, ett annat via läckande tarm orsakad av t.ex. gluten.

Efter 18 mån på LCHF har jag fortfarande lite inflammation i tandköttet, så jag fortsätter flossa.

Q10-tillskott gav mig ett fint blödningsfritt tandkött.

• Like 3

Jag gör oil pulling varje morgon och hur noga jag än har borstat och kört med mellanrumsborste så kommer det loss små matrester (eller vad det är) med oljan på morgonen. Oljan kommer åt på ställen dit man svårligen når med stickor och tråd.

• Like 1

Frågan är dock om man får alla de skadliga bakterierna som går in i blodbanan om man äter lågkolhydratkost och undviker socker och sådan som lätt kan komma in och fastna och göda bakterierna, skapa inflammationer som gör att samma bakterier och ämnen kan ta sig in i blodbanan. Jag tror inte det.

Anledningen jag inte tror det är för att inga naturfolk har den problematiken och uppenbarligen har de inte heller knappt någon hjärt och kärlsjukdom.

Lite intressant är dessutom detta som jag råkade över nu i dagarna. Han verkar skydda sina tänder med just animaliskt fett och blod. Detta säger något om att människan i allra högsta grad kan överleva enbart på kött och må utmärkt, precis som eskimåer.

THIS GUY'S EATEN NOTHING BUT RAW MEAT FOR FIVE YEARS:

http://www.vice.com/en_uk/read/this-guy-has-eaten-nothing-but-raw-meat-for-five-years

That was five years ago and he now goes so far as to brush his teeth with animal fat.
  • Like 1