Jump to content

Lågfettdieter är inte bra för dig!

Johanna07

Recommended Posts

Ursula Schwab, en av forskarna som har gått igenom vilka fetter vi ska äta, säger plötsligt:

”Low-fat diets are not good for you”.

Hon säger att när halterna fett i dieten börjar krypa under 25 procent, ökar nivåerna av triglycerider i blodet, det goda kolesterolet går ner och personer börjar att utveckla glukosintolerans, förstadiet till diabetes.

Bara så där, med en axelryckning, avfärdar hon alla lågfettrekommendationer som vi har fått sedan 1970-talet. Ett tag skulle vi absolut inte få mer än 30 procent av våra kalorier från fett. Ju mindre fett desto bättre. Det har lett till att vi har fått metabolt syndrom: höga triglycerider, låga nivåer av gott kolesterol och glukosintolerans. Det söta blodet har i sin tur lett till följdsjukdomar: diabetes, hjärt-kärlsjukdom och cancer.

Ursula Schwab kommenterar inte med ett enda ord att rådet som vi fick tidigare har varit dåligt för oss. Jag kan tycka att det är hyfsat magstarkt.

http://ettsotareblod.se/livsmedelsverket-lagfettdieter-ar-inte-bra-for-dig/

• Like 2

Intressant med en gräns. Jag har ju frågat många gånger efter var gränsen för "lågfett" går och hon anger i alla fall en gräns på 25 %.

Man kan dock fråga sig var "ju mindre fett desto bättre" egentligen kommer ifrån. Inte från Livsmedelsverket i alla fall.

Ja, vad ska man säga? Det enda jag kan säga är att livsmedelsverket inte under några som helst omständigheter borde syssla med livsmedelsråd i dagsläget, lägg ner den verksamheten medans tider är.

Om möjligt kan den verksamheten återupptas i ett senare skede, med kunniga människor som kan se längre än näsan, som i övrigt, i dags dato, inte verkar räcka längre än till gamla förlegade forskninsrapporter som inte har mer sanning i sig än myten om påskharen.

• Like 6

Ja, vad ska man säga? Det enda jag kan säga är att livsmedelsverket inte under några som helst omständigheter borde syssla med livsmedelsråd i dagsläget, lägg ner den verksamheten medans tider är.

Om möjligt kan den verksamheten återupptas i ett senare skede, med kunniga människor som kan se längre än näsan, som i övrigt, i dags dato, inte verkar räcka längre än till gamla förlegade forskninsrapporter som inte har mer sanning i sig än myten om påskharen.

Ja, det är ju pinsamt hur dåligt de sköter saken.

• 4 weeks later...

Ytterst är det Riksrevisionsverket som granskar Livsmedelsverkets arbete.

Så om vi vill klaga på SLV:s kostråd är det till Riksrevisionsverket vi ska vända oss.