MKJ Posted October 5, 2013 Share Posted October 5, 2013 Det där med "gräsbeteskött" undrar jag lite över. Betar köttdjur från gröna gårdar mer gräs än dom som inte är krav-märkta eller är gräsbeteskött något helt annat? Om man producerar "gräsbeteskött" i Sverige vad äter då dessa djur under vinterhalvåret? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Slacktivisten Posted October 5, 2013 Share Posted October 5, 2013 Gräsbetesdjur äter hö och ensilage på vintern. Kravmärkta djur kan vara gräsbetesdjur men kan även vara djur som fötts upp på kravmärkt spannmål. Man får ta reda på vad som gäller. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted October 5, 2013 Author Share Posted October 5, 2013 Gräsbetesdjur äter hö och ensilage på vintern. Kravmärkta djur kan vara gräsbetesdjur men kan även vara djur som fötts upp på kravmärkt spannmål. Man får ta reda på vad som gäller. Vet du något särskilt varumärke där djuren bara ätit hö och ensilage eller kan det vara olika när det gäller t ex gröna gårdar? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted October 5, 2013 Author Share Posted October 5, 2013 Nu har jag läst på gröna gårdars hemsida och dom skriver att dom utfodrar med ensilage på vintern. Den senaste tiden har dom dock endast haft ekologiskt kött märk "ICA eko" i vår affär. Undrar hur det är uppfött? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted October 5, 2013 Share Posted October 5, 2013 Ekologiskt kött kan vara lite vad som helst.. tex ekologiskt spannmålsuppfödda djur.. dvs rena skiten! Gröna Gårdar är premium för gräsbeteskött av de som är stora, de har en utmärkt policy som syftar på i första hand kvalitet för kräsna konsumenter. Sen så finns det alltid lokala bönder att köpa av.. de kan vara hur bra som helst men då får man känna dem för att ha koll på uppfödningen. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted October 6, 2013 Author Share Posted October 6, 2013 En sak som man kan undra är om dom betar på verkliga naturbetesängar eller om dom betar på gödslade vallar. Dom kan i så fall ha varit gödslade med konstgödsel innan dom började med krav-drift. Dessutom är gödslade vallar utarmade när det gäller floran. Det är en enorm skillnad på vad som växer på en äng som aldrig varit uppodlad och på en vall. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted October 6, 2013 Share Posted October 6, 2013 En sak som man kan undra är om dom betar på verkliga naturbetesängar eller om dom betar på gödslade vallar. Dom kan i så fall ha varit gödslade med konstgödsel innan dom började med krav-drift. Dessutom är gödslade vallar utarmade när det gäller floran. Det är en enorm skillnad på vad som växer på en äng som aldrig varit uppodlad och på en vall. Jag har en bekant som har ställt om sitt jordbruk och mjölkproduktion till Kravmärkt och Ekologiskt. Om jag inte minns fel så var kravet att ingen konstgödsel under fem år, därefter fick dom denna märkning på sin gård. Jag tror även att detsamma gällde för kraftfodret till djuren, men jag är inte riktigt säker på tiden, innan man räknade korna som "avgiftade". 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted October 6, 2013 Share Posted October 6, 2013 Man kan och skall dessutom göra skillnad mellan ekologiskt.. vilket är bra för naturen.. samt gräsbetat som är bra för konsumenten! Bäst är såklart om man kan förena bägge, då är det bra för naturen, konsumenten och senare för dennes barn och resten av samhället! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted October 6, 2013 Share Posted October 6, 2013 Gröna gårdar är alla KRAV gårdar och dessutom gräsbetade djur, vilket inte är ett krav för att få KRAV märkning. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted October 6, 2013 Share Posted October 6, 2013 Jag vill ha LCHF-märkta gårdar! De skall vara kravmärkta för miljöns skull.. och bästa tänkbara näringsvärde för min egen skull! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted October 6, 2013 Author Share Posted October 6, 2013 Jag har en bekant som har ställt om sitt jordbruk och mjölkproduktion till Kravmärkt och Ekologiskt. Om jag inte minns fel så var kravet att ingen konstgödsel under fem år, därefter fick dom denna märkning på sin gård. Jag tror även att detsamma gällde för kraftfodret till djuren, men jag är inte riktigt säker på tiden, innan man räknade korna som "avgiftade". Jag har för mig att det är 3 år men det jag menade är att om korna betar på en vall som varit uppodlad så får dom inte i sig örter på det sätt som dom får på naturbete. Uppodlade vallar har en mycket utarmad flora och den återställs inte bara för att man slutar konstgödsla. När det gäller konstgödsel är f öv kadmium det största problemet och det finns kvar i jorden. Jag hörde på nyheterna för något år sedan att det är lika mycket kadmium i krav-märkt mjöl som i det konventionella. Om halten omega 3 i köttet beror på att kossorna äter så borde det variera väldigt mycket beroende på om dom betar på en vall eller en äng. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted October 6, 2013 Share Posted October 6, 2013 Du ser ju från vilken gård ditt kött kommer ifrån (står på förpackningen) och då kan man hälsa på eller googla och se hur gården ser ut. Man kan även specificera om man vill ha kött från en speciell gård. Du kan också maila dom och fråga om det är något du undrar över, dom är väldigt trevliga att ha att göra med. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted October 6, 2013 Share Posted October 6, 2013 Om halten omega 3 i köttet beror på att kossorna äter så borde det variera väldigt mycket beroende på om dom betar på en vall eller en äng. Det gäller ju att ha lite perspektiv. Hur mycket varierar omega 3/omega 6 halten beroende på vilket gräs de äter jämför med att äta spannmål/sojabönor (som även KRAV kött är utfodrat med). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted October 6, 2013 Author Share Posted October 6, 2013 Det gäller ju att ha lite perspektiv. Hur mycket varierar omega 3/omega 6 halten beroende på vilket gräs de äter jämför med att äta spannmål/sojabönor (som även KRAV kött är utfodrat med). Ja det skulle vara intressant att veta. Har du sett några siffror på det? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted October 6, 2013 Share Posted October 6, 2013 Det enda jag har sett är att omega3/omega6 förhållandet skulle vara mycket bättre, mer som vilt kött. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts