helenah Posted October 5, 2013 Share Posted October 5, 2013 Jag läste nyss i Iltalehti(finsk dagstidning)att lchf ger diabetes typ 2 och att det är bra att allt fler slutar med att äta enligt denna.(i Finland) Själv håller jag på med lchf,men vad drygt att snart får jag höra IGEN hur farligt det är. Hur var det nu igen med diabetes och lchf?Man blir lite uppskrämd då jag är" ganska "ny på det här. tjingeling från mig!!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post AnnikaJ Posted October 5, 2013 Popular Post Share Posted October 5, 2013 Jag har diabetes 2. När jag fick diagnosen lade jag om min kost till liberal LCHF och fick omedelbart friska värden. Nu har jag efter tre år fortfarande friska värden och behöver ingen medicin. Artikeln du läst bygger nog på den gammalmodiga teorin att diabetes 2 orsakas av fett. Nej, sockersjuka orsakas av socker! Vi är många, många som har blivit "friska" genom olika varianter av LCHF. 8 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pannaanna Posted October 5, 2013 Share Posted October 5, 2013 Blir man grön av att äta grönsaker??? Jag tycker du ska ta det med ro helenah. Läs här hos Kostdoktorn vad han skriver om kostråd och diabetes, samt alla inlägg av "friska" diabetiker så kan du själv skapa dig en uppfattning. Lycka till med LCHF, det har gett mig bra hälsa och blodvärden. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fundersam Posted October 5, 2013 Share Posted October 5, 2013 Jag läste nyss i Iltalehti(finsk dagstidning)att lchf ger diabetes typ 2 och att det är bra att allt fler slutar med att äta enligt denna.(i Finland) Själv håller jag på med lchf,men vad drygt att snart får jag höra IGEN hur farligt det är. Hur var det nu igen med diabetes och lchf?Man blir lite uppskrämd då jag är" ganska "ny på det här. tjingeling från mig!!! Att skaffa egen kunskap är det bästa receptet mot fettskrämdhet (vet av egen erfarenhet ). Eftersom du är relativt ny undrar jag om du kompletterar denna blog med Ann Fernholms blog Ett sötare blod http://ettsotareblod.se? Där visar hon väl underbyggt att om vi, överhuvudtaget skall gå runt och vara rädda, är det högt blodsocker som är farligt. Inget att oroa sig för om man äter LCHF 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted October 5, 2013 Share Posted October 5, 2013 http://fethalsa.wordpress.com/about/ Mats Lindgren har ätit sej frisk på LCHF. Du har länken till hans blogg ovan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anders A Posted October 5, 2013 Share Posted October 5, 2013 De vet nog inte riktigt vad de talar om. Det är ju tvärtom. Lite stories: http://www.corren.se/ostergotland/linkoping/carina-fann-sig-inte-i-vardens-mall-6567263-artikel.aspxhttp://www.corren.se/ostergotland/linkoping/starka-lasarreaktioner-efter-correns-artikel-6567764-artikel.aspx 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anders A Posted October 5, 2013 Share Posted October 5, 2013 Sorry blev fel i länkarna. Provar igen... http://www.corren.se/ostergotland/linkoping/carina-fann-sig-inte-i-vardens-mall-6567263-artikel.aspx http://www.corren.se/ostergotland/linkoping/starka-lasarreaktioner-efter-correns-artikel-6567764-artikel.aspx Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
copecca Posted October 5, 2013 Share Posted October 5, 2013 Man ska som vanligt behöva ta det med en stor nypa salt vad "iltalehti" skriver om vad det nu än handlar om... Läser den också på nätet nästan dagligen bara för att roa mig men låter den aldrig påverka på mina egna åsikter..lika lite som vad tex, aftonbladet eller expressen skriver. Skulle tro att deras artikel baseras på den nya "studien "de släppt i Finland där de påstår gammalt skåpmat att fett skulle ge diabetes. Detta har ju fler gånger som en bevisat vara rent smörja men vill de banka sina huvud i stenmuren så gärna det... Vi som blivit istället helt symtomfria med lchf finns i skulle jag tro hundratals här i sverige så bara det bevisar ju något annat än vad iltalehti påstår. Sedan vad jag kan komma ihåg har ju just iltalehti varit alltid en stark motståndare för lchf. Personligen har jag ätit lchf snart 5år och aldrig mått bättre 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
helenah Posted October 5, 2013 Author Share Posted October 5, 2013 Tackar för alla svaren och länkarna.Kanske är man även lite noijig då det ibland känns "fel"att äta så mycket fett.Särskilt smör när man använder det så mycket. JO,jag gick ner ca3,5kg på en vecka.yee!Då var det en bekant som sa att det var farligt och att jag behöver socker(då ja nämnt till han att jag hade lite yrsel). Lyssnade dock inte på honom utan tog ett glas med vatten och lite salt.Socker vet jag sen förut att det är rena giftet.Men säg det till en inbiten socker och kolhydrat råtta 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Effie Posted October 5, 2013 Share Posted October 5, 2013 De kanske tänker på det här med att ketogen kost orsakar (sägs orsaka?) insulinresistens, som är till för att spara glukoset till de organ som verkligen behöver det, och som går över om man börjar äta kolhydrater igen. Inte diabetes, utan en rimlig naturlig funktion. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted October 5, 2013 Share Posted October 5, 2013 http://fethalsa.wordpress.com/about/ Mats Lindgren har ätit sej frisk på LCHF. Du har länken till hans blogg ovan Men är han verkligen frisk så att han kan äta kolhydrater igen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
copecca Posted October 5, 2013 Share Posted October 5, 2013 Men är han verkligen frisk så att han kan äta kolhydrater igen? En dum fråga av mig kanske men.. varför skulle han börja äta kolhydrater igen? Är det på något sätt hälsans och friskhetens mått om man kan äta kolhydrater? Jag har gått ungefär samma resa som Mats och blivit frisk från diabetes tycker jag..men att börja äta kolhydrater igen skulle aldrig ens falla mig in..och som sagt redan "varför" .. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vittvrak Posted October 5, 2013 Share Posted October 5, 2013 Men är han verkligen frisk så att han kan äta kolhydrater igen? Han är så frisk så att han inte vill äta kolhydrater. :-) 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted October 6, 2013 Share Posted October 6, 2013 En dum fråga av mig kanske men.. varför skulle han börja äta kolhydrater igen? Är det på något sätt hälsans och friskhetens mått om man kan äta kolhydrater? Jag har gått ungefär samma resa som Mats och blivit frisk från diabetes tycker jag..men att börja äta kolhydrater igen skulle aldrig ens falla mig in..och som sagt redan "varför" .. Frågan gällde ju inte om han ville äta kolhydrater. Om någon säger att en person blivit frisk från diabetes alltså att personen inte längre har diabetes så kan ju andra tro att man faktiskt menar att personen har fått tillbaka förmågan att omsätta kolhydrater. Är det så att människor helt enkel vill kalla sig friska och inte symptomfria? När jag sa till en god vän att hennes mans höga blodtryck var ett symptom på att hans kropp inte var riktigt i ordning så svarade hon att "han har inte högt blodtryck längre, han äter ju medicin". 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Slacktivisten Posted October 6, 2013 Share Posted October 6, 2013 Frågan gällde ju inte om han ville äta kolhydrater. Om någon säger att en person blivit frisk från diabetes alltså att personen inte längre har diabetes så kan ju andra tro att man faktiskt menar att personen har fått tillbaka förmågan att omsätta kolhydrater. Är det så att människor helt enkel vill kalla sig friska och inte symptomfria? När jag sa till en god vän att hennes mans höga blodtryck var ett symptom på att hans kropp inte var riktigt i ordning så svarade hon att "han har inte högt blodtryck längre, han äter ju medicin". Vi kan väl dra en liknelse, är en nötallergiker frisk eller symptomfri så länge denne undviker nötter? Symptomfri kan man bli av behandling, exempelvis med mediciner. Men är sådana personer friska? Blir lite semantiskt och fånigt så jag drar gärna ett likhetstecken mellan symptomfri och frisk. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vittvrak Posted October 6, 2013 Share Posted October 6, 2013 Frågan gällde ju inte om han ville äta kolhydrater. Om någon säger att en person blivit frisk från diabetes alltså att personen inte längre har diabetes så kan ju andra tro att man faktiskt menar att personen har fått tillbaka förmågan att omsätta kolhydrater. Är det så att människor helt enkel vill kalla sig friska och inte symptomfria? När jag sa till en god vän att hennes mans höga blodtryck var ett symptom på att hans kropp inte var riktigt i ordning så svarade hon att "han har inte högt blodtryck längre, han äter ju medicin". Du anser alltså att om man är frisk ska man kunna äta en viss mängd kolhydrater, hur mycket? Jag gissar att du anser att lagom mängd är så mycket som du själv äter, det brukar ju vara så. ML äter en viss mängd kolhydrater, du anser att det är för lite för att han ska få kalla sig frisk? Medicinliknelsen är helt irrelevant. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
copecca Posted October 6, 2013 Share Posted October 6, 2013 Frisk..symptomfri.. Samma sak enligt min åsikt men vi har ju alla våra egna tolkningar. Jag kan äta kolhydrater och äter det också i form av vissa grönsaker som jag vet att jag tål utan att höja mitt blodsocker för mycket. Mer vill jag inte äta lika som jag vill inte äta arsenik heller... gör det mig sjuk fortfarande då 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted October 6, 2013 Share Posted October 6, 2013 Är en nykter alkoholist frisk???? Det är mest troligt så som Effie skriver.. de har noll koll på den mänskliga fysionomin, kan inte skilja på bränslepartionering och en sjuklig sockeromsättning! Säger väl mer om hur illa det är med kostråd av diverse dietister, kostvetare och andra.. typ SLV! Och sen så.. är man frisk om man tål att äta en massa skitmat? Grejen är att man blir sjuk av skitmat.. en del tål det längre tid än andra.. med sämre gener utvecklar man olika sjukliga symptom tidigare! Sen så.. Diabetes/Metabolt syndrom/insulinresistens är lite olika tillstånd/symptom.. en del går att reversera delvis.. andra får man gå runt. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts