Jeanette H-H Posted October 5, 2013 Share Posted October 5, 2013 Om du var forskare inom diabetes, kost, hjärt- och kärlsjukdomar, autoimmuna sjukdomar, övervikt, cancer etc, hurudan studie skulle du helst vilja göra då? Jag såg att Fredrik Nyström just skickat in ett manuskript där man jämför LCHF-kostråd med lågfettkostråd till patienter med diabetes typ 2. Denna gång verkar det alltså vara riktig LCHF, inte lågkolhydratkost med 20 E% från kolhydrater. Jag undrar hur stor studien är. Vill läsa den nu genast! Hur skulle din drömstudie se ut? Lite realistiska måste ni ändå vara. Det måste vara något genomförbart. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted October 5, 2013 Share Posted October 5, 2013 Jag skulle verkligen vilja se en studie på riktigt ketogen kost och cancer. Då tänkte jag mig en studie med sedvanlig behandling för just den cancersjukdomen i kombination med ketogen kost. Man borde då se ett resultat på om den ketogena kosten har effekt på överlevnad och hur själva cancern påverkas i jämförelse med de som bara får vanlig behandling utan ketogen kost. Då borde inte etiska nämnden ha något emot studien, då man även ger traditionell behandling. Kul idè Jeanette HH 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted October 5, 2013 Share Posted October 5, 2013 Jag skulle vilja att Terry Wahls studie kan få "funding", dvs mer pengar för att genomföra det hon vill göra i stor skala. Hon forskar om kost för personer med olika varianter av Multiple Sclerosis. (man kan bidra till hennes forskning här https://www.givetoiowa.org/GiveToIowa/WebObjects/GiveToIowa.woa/wa/goTo?area=wahls). Håller med Syster om att en studie på ketogen kost och cancer vore mycket intressant. Jag skulle vilja ha en ordentlig studie på vikten av att hålla tarmbarriären intakt när man har olika sjukdomar, speciellt autoimmuna (där ingår MS, diabetes 1, crohns etc). 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted October 5, 2013 Share Posted October 5, 2013 Jag såg att Fredrik Nyström just skickat in ett manuskript där man jämför LCHF-kostråd med lågfettkostråd till patienter med diabetes typ 2. Med "manuskript" menas upplägg till en studie, eller är det en studie som redan är genomförd? Denna studie kan inte komma fort nog! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jeanette H-H Posted October 5, 2013 Author Share Posted October 5, 2013 Med "manuskript" menas upplägg till en studie, eller är det en studie som redan är genomförd? Denna studie kan inte komma fort nog! Det stod att den skickats in. Då man skriver på en artikel brukar man benämna den manuskript. Då är allt data klart. Sen när den är i tryck är det en artikel. Så jag kallade den manuskript av den orsaken. Undrar vilken tidskrift de sänt sitt manuskript. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jeanette H-H Posted October 5, 2013 Author Share Posted October 5, 2013 http://www.imh.liu.se/kardiovaskular-medicin/staff/fredrik-nystrom?l=sv Här stod det. Men också på engelska sidan och där skrivs LCHF rentav: http://www.imh.liu.se/kardiovaskular-medicin/staff/fredrik-nystrom?l=en Kan ju vara gammal text förstås. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jeanette H-H Posted October 5, 2013 Author Share Posted October 5, 2013 Bra förslag hittills. Ska vi starta forskningsgrupp 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted October 5, 2013 Share Posted October 5, 2013 http://www.imh.liu.se/kardiovaskular-medicin/staff/fredrik-nystrom?l=sv Här stod det. Men också på engelska sidan och där skrivs LCHF rentav: http://www.imh.liu.se/kardiovaskular-medicin/staff/fredrik-nystrom?l=en Kan ju vara gammal text förstås. Oj! Då får vi ju snart läsa den Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jeanette H-H Posted October 5, 2013 Author Share Posted October 5, 2013 ^Men bara om det är uppdaterad text på hemsidan och texten inte syftar på någon tidigare studie. Dom gjorde en liknande studie ifjol eller när det nu var. Med 20E% kolhydrater. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted October 5, 2013 Share Posted October 5, 2013 ^Men bara om det är uppdaterad text på hemsidan och texten inte syftar på någon tidigare studie. Dom gjorde en liknande studie ifjol eller när det nu var. Med 20E% kolhydrater. Ja det var väl denna http://liu.diva-portal.org/smash/get/diva2:533962/FULLTEXT01.pdf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted October 5, 2013 Share Posted October 5, 2013 Bra förslag hittills. Ska vi starta forskningsgrupp Jaa, det skulle vara ett drömscenario, tänk att få forska om något som man verkligen är intresserad av Fast risken är kanske att våra hypoteser blir lite "påverkade" av vår kunskap om kosten och hur positivt vår hälsa och andras hälsa i vår omgivning har reagerat på kostomläggningen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Farmor kaisi Posted October 5, 2013 Share Posted October 5, 2013 Intressant ämne hörni, jag säger som förut, jag bidrar gratis isf! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jeanette H-H Posted October 5, 2013 Author Share Posted October 5, 2013 Jaa, det skulle vara ett drömscenario, tänk att få forska om något som man verkligen är intresserad av Fast risken är kanske att våra hypoteser blir lite "påverkade" av vår kunskap om kosten och hur positivt vår hälsa och andras hälsa i vår omgivning har reagerat på kostomläggningen Jag tror det skulle gå hur bra som helst. Man måste bara analysera sitt data utan att veta vem som är vem. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted October 6, 2013 Share Posted October 6, 2013 Vid närmare eftertanke och efter att läst alla de inlägg om de som blivit fri från eksem av LCHF, så önskar jag även att se en studie om atopiskt eksem och hur det reagerar vid en glutenfri kost. En sådan studie kan inte vara svår att genomföra...tvåtusen människor med atopiskt eksem...insatt på glutenfri kost...hur många blir symtomfri? Nästa steg kan involvera de som inte blev symtomfria på glutenfri kost, de får äta ketogen kost...förbättring i eksemen? 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Limp Posted October 6, 2013 Share Posted October 6, 2013 Jag designar mitt drömresultat dvs. slutsatsen i brist på vettigare tankar ... här kommer det. "Lågkolhydratkost förlänger livet med minst 26% och socker ger obotliga skador". Ny fattas bara en eller flera forskare... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Farmor kaisi Posted October 6, 2013 Share Posted October 6, 2013 Jag slänger in min dröm, barn med alla dessa sk autoimmuna sjukdomar med massa mediciner o restriktioner redan när de år små! Ketogenkost trappvis o sedan på med mkt kokosfet oxåt! Cancerpatienter, ketogenkost o kokosfett, ni ser hur jag tänker i min drömvärld . Har ni haft de tankarna nån gång? Jag har aldrig läst detta nånstans men jag tror att dessa tankar har tänkts.... ( nu var jag våghalsig, lilla jag) 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted October 6, 2013 Share Posted October 6, 2013 Jag slänger in min dröm, barn med alla dessa sk autoimmuna sjukdomar med massa mediciner o restriktioner redan när de år små! Ketogenkost trappvis o sedan på med mkt kokosfet oxåt! Cancerpatienter, ketogenkost o kokosfett, ni ser hur jag tänker i min drömvärld . Har ni haft de tankarna nån gång? Jag har aldrig läst detta nånstans men jag tror att dessa tankar har tänkts.... ( nu var jag våghalsig, lilla jag) Jag läste häromdagen om en 16-årig tjej som fått MS. Tufft. Satt på bromsmedicin och massor med problem med sjukdomssymptom och biverkningar. Inte kul alls. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts