Jenny_Åkesson

"For-dummies" - Fria radikaler, fetter och Omega-3&6

Recommended Posts

Halloj allesammans.

Har sysslat med LCHF sedan slutet av juni och har lärt mig massor om näringsinnehåll och vad kroppen gör med olika saker som socker, protein osv. Har dock några frågor som jag inte lyckas hitta svar på så att jag förstår.

 

Jag skulle behöva en ”for-dummies” förklaring på:

 

Fria radikaler - (vad det är, hur de skapas, varför vi ska vara så rädda för dem, vad vi gör åt dem och varför LCHF är bra mot dessa)

Om du vet en bra sida som kan göra det hyfsat enkelt för mig att förstå så är jag jätte tacksam för en länk!

 

Fetter - det finns ju mättade, enkelomättade, fleromättade osv. En snabb förklaring till dessa. Jag förstår att mättade fetter är det vi faktiskt vill ha i oss och att (enkelomättade??) vill vi också ha en del av. Eller? Skulle också vilja ha exempel på livsmedel som innehåller alla olika fetter.

 

Tranfetter – vill bara ha en bekräftelse på att onaturliga transfetter(skadliga) är de som skapas när du friterar i vegetabiliska oljor(rapsolja, solrosolja ece. Även olivolja och Arlas Smör&rapsolja??)

 

Omega-3 och Omega-6…. Vilka livsmedel hittar vi vad i? Och vilken balans mellan dessa vill vi försöka hålla oss till? Jag är oerhört icke förtjust i fisk… om det inte är tonfisk i tomatsås :P

 

Blev en väldigt lång frågeställning men tänkte att det var bättre att fråga allt på en gång. Det handlar ial mest om fett.

 

Mycket tacksam för svar ”for-dummies” eller länkar till bra sidor som är på svenska. Engelska sidor har jag svårt att förstå.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fria radikaler kan var lite vad som helst.. lite luddigt begrepp som mest används för att sälja kosttillskott.

 

Annars så är den giftiga huvudsubstansen faktist syre.. dvs syreradikaler men det namnet säljer man inga antioxidanter.

 

Sen så  vår egen kropp producerar radikaler som en del av sitt imunförsvar.. så man bör/skall inte bekämpa imunförsvaret för mycket.. det har alldrig visat sig vara hälsosamt.

 

Däggdjur innehåller en lagom fördelning av mättat, enkelomättat och fleromättat fett.. feta fiskar innehåller de essentiella Omega-3.

 

Nötkött innehåller ungefär hälften enkelomättat fett.

 

Mnjae.. transfetter bildas antingen i industriella processer där man härdar fleromättat fett och man avbryter härdningen innan den är fullbordad.. sådan fetter bör man undvika.

 

Sen så tillverkas även naturliga transfetter av bakterier i idisslares magar, de har visat sig ha hälsobefrämjande egenskaper.. ett sådant transfett heter CLA och säljs på hälsokosten.

 

Det du tänker på när det handlar om uppvärmning av fleromätatt fett är oxiderat fett.. det e inte heller nyttigt..eller rättare sagt det bildas ofta sk AGE!

 

Omega-6 behöver du inte bekymra dig om, de får du hur som helst för mycket av, utan det är Omega-3 du behöver kommpletera med och det finns främst i fisk och andra havsprodukter från kalla hav, Omega-ägg eller gräsbetat kött, vildfångad lax, ål, sill, makrill, tonfisk.. osv.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Omega-6 behöver du inte bekymra dig om, de får du hur som helst för mycket av, utan det är Omega-3 du behöver kommpletera med och det finns främst i fisk och andra havsprodukter från kalla hav, Omega-ägg eller gräsbetat kött, vildfångad lax, ål, sill, makrill, tonfisk.. osv.

 

Nyfiken. Hur mycket Omega-3 innehåller kött från gräsbetande djur, exempelvis får som går ute året runt? Kan det per volym/vikt mäta sig med innehållet i fet fisk (volym/vikt)?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Näe det tror jag inte men du behöver cirka några gram om dagen, det e därför man snarare får problem att hålla ner Omega-6.

 

Samansättningen av fettet är ofta beroende av kylan i livsmiljön där din mat lever och där deras mat lever.. gäller oxå gräset och örterna som fåren äter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Omega-3 och Omega-6…. Vilka livsmedel hittar vi vad i? Och vilken balans mellan dessa vill vi försöka hålla oss till? Jag är oerhört icke förtjust i fisk… om det inte är tonfisk i tomatsås :P

 

Det finns fyra Omega-3-fettsyror: ALA, EPA, DPA, DHA. Den första är kortkedjad och finns både i växtriket och djurriket, de andra är långkedjade och finns bara i djurriket och vissa alger. Vi behöver EPA och DHA och vi kan bara omvandla en liten del av kortkedjad till långkedjad, så det räcker inte att bara äta ALA.

 

http://matkalkyl.se/naringsamnen-omega3lang.php är en lista över livsmedel som innehåller mest långkedjad omega-3. Främst fet fisk (men undvik fet fisk från östersjön/vättern/vänern). Ägg och lever är också med i listan. Något som inte är med i listan men som är rik på långkedjad omega-3 är alger. Det finns tillskott både från fisk och från alger. När det gäller nötkött så är det bäst med kött från gräsbetande kor.

 

http://matkalkyl.se/naringsamnen-omega6.php är motsvarande lista för omega-6. Det finns två fettsyror för omega-6, men jag vet inte så mycket om dem:

http://matkalkyl.se/naringsamnen28.php 18:2

http://matkalkyl.se/naringsamnen29.php 20:4

 

Mer läsning

http://www.kostdoktorn.se/omega-3

http://sv.wikipedia.org/wiki/Omega-3

 

Ang. balansen:

http://tranastyrka.se/omega-3-omega-6-och-forhallandet-mellan-de-tva/ (har också en tabell över de största källorna till omega-6 av det som folk faktiskt äter)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fria radikaler kan var lite vad som helst.. lite luddigt begrepp som mest används för att sälja kosttillskott.

 

Annars så är den giftiga huvudsubstansen faktist syre.. dvs syreradikaler men det namnet säljer man inga antioxidanter.

 

Sen så  vår egen kropp producerar radikaler som en del av sitt imunförsvar.. så man bör/skall inte bekämpa imunförsvaret för mycket.. det har alldrig visat sig vara hälsosamt.

 

Däggdjur innehåller en lagom fördelning av mättat, enkelomättat och fleromättat fett.. feta fiskar innehåller de essentiella Omega-3.

 

Nötkött innehåller ungefär hälften enkelomättat fett.

 

Mnjae.. transfetter bildas antingen i industriella processer där man härdar fleromättat fett och man avbryter härdningen innan den är fullbordad.. sådan fetter bör man undvika.

 

Sen så tillverkas även naturliga transfetter av bakterier i idisslares magar, de har visat sig ha hälsobefrämjande egenskaper.. ett sådant transfett heter CLA och säljs på hälsokosten.

 

Det du tänker på när det handlar om uppvärmning av fleromätatt fett är oxiderat fett.. det e inte heller nyttigt..eller rättare sagt det bildas ofta sk AGE!

 

Omega-6 behöver du inte bekymra dig om, de får du hur som helst för mycket av, utan det är Omega-3 du behöver kommpletera med och det finns främst i fisk och andra havsprodukter från kalla hav, Omega-ägg eller gräsbetat kött, vildfångad lax, ål, sill, makrill, tonfisk.. osv.

 

Omega ägg? Vad är det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Omega-3 ägg är antingen ägg där hönorna fått linfrön eller fiskolja.. för att höja halten EPA och DHA i äggen.

 

Hönor har en bättre förmåga att omvandla vegetabiliskt kortkedjigt Omega-3 till EPA och DHA.. än vad vi har.. då vi är troligen är anpassade för ett liv vid havskusten där en hög andel havslevande organismer ingår i vår kost!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det tråkiga är att jag inte hittar KRAV märkta omega 3 ägg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kravmärkt är inte alltid det bästa för konsumenten.. det kan vara ekologiskt skit.. bra för djuren/naturen.. men helt förkastligt som mäniskoföda.. som tex ekologisk soya!

 

Sen så.. frågan är om inte konstgödslad vall är miljövänligare än ekologiskt kraftfoder.. skillnaden är väl mest att man flyttar problemen till olika delar av världen.

 

Tex så är ekologiska svenska tomater miljövidriga.. medans spanska är rätt bra.. trots transporterna.. likaså kött från vissa delar av Sydamerika.

 

Dvs det går inte att gå på Kravmärkningen.. mycket av de matvarorna är helt förkastliga.. det krävs ett helt annat medvetande av konsumenten!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kravmärkt är inte alltid det bästa för konsumenten.. det kan vara ekologiskt skit.. bra för djuren/naturen.. men helt förkastligt som mäniskoföda.. som tex ekologisk soya!

 

Sen så.. frågan är om inte konstgödslad vall är miljövänligare än ekologiskt kraftfoder.. skillnaden är väl mest att man flyttar problemen till olika delar av världen.

 

Tex så är ekologiska svenska tomater miljövidriga.. medans spanska är rätt bra.. trots transporterna.. likaså kött från vissa delar av Sydamerika.

 

Dvs det går inte att gå på Kravmärkningen.. mycket av de matvarorna är helt förkastliga.. det krävs ett helt annat medvetande av konsumenten!

 

 

Håller inte med när det gäller ägg. Jag märker en stor skillnad i kvalitet mellan KRAV märkta ägg och vanliga. Men jag tycker omega 3 ägg är en bra idé och skulle gärna köpa KRAV märkta omega 3 ägg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grejen är att höns i sitt naturliga habitat i Asien till stora delar är allätare med mycket insekter i kosten.. i olika delar av världen lever de av olika kost.

 

Tex så verkar medelhavsägg.. från frigående höns som äter dels insekter/mask och diverse örter med fördel ha väldigt hög andel Omega3.

 

Problemet med all djuruppfödning i stor skala är att det blir undermåligt hur som helst, både när det gäller djuren och näringsvärdet av deras produkter.

 

Ju småskaligare och naturligare dessto bättre.. men dyrare!

 

En sak man skall fundera på i samanhanget är.. matkostnaden har sjunkit till hälften på 30 år.. samtidigt som småskaligt uppfödd mat har ökat i pris.. såå.. vad är det vi äter/köper??

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns fyra Omega-3-fettsyror: ALA, EPA, DPA, DHA. Den första är kortkedjad och finns både i växtriket och djurriket, de andra är långkedjade och finns bara i djurriket och vissa alger. Vi behöver EPA och DHA och vi kan bara omvandla en liten del av kortkedjad till långkedjad, så det räcker inte att bara äta ALA.

 

http://matkalkyl.se/naringsamnen-omega3lang.php är en lista över livsmedel som innehåller mest långkedjad omega-3. Främst fet fisk (men undvik fet fisk från östersjön/vättern/vänern). Ägg och lever är också med i listan. Något som inte är med i listan men som är rik på långkedjad omega-3 är alger. Det finns tillskott både från fisk och från alger. När det gäller nötkött så är det bäst med kött från gräsbetande kor.

 

Tack för ditt utförliga svar! :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.