Fundersam Posted October 6, 2013 Share Posted October 6, 2013 Detta inlägg kan bli lite konstigt och rörigt men vill höra om någon annan har liknande upplevelse och hur det i så fall löses? Har upptäckt att jag numera gillar följande måltidsordning, frukost, hoppar över lunchen, litet mål vid 16-17 tiden ordentlig middag vid ca 19.00. Det lila målet är absolut godast när jag äter jordnötter och det mättar bra. Får vara försiktig så att jag inte äter för många och blir för mätt, och nu handlar det inte om jättevolymer. Upplever inte samma tillfredsställelse med t ex kokt ägg och majo, eller avkokado, mat jag verkligen gillar i måltid. Har också försökt med ostrullar med smör men det är inte heller något som mättar i den lilla måltiden. Testat vanliga nötter men utan salt och tillsatt fett, inte samma sak, som jordnötterna. Har lyssnat en hel del på föreläsningar på Youtube och förstått att många seriösa lågkolhydratre äter lite nötter eller "snacks" som den där lilla måltiden. Nu tror jag inte att jordnötter är optimalt, kolhydratmängden tål jag men är misstänksam mot oljorna de rostas i. Är det olja och salt som är behovet? Har förstått att många äter makadamianötter men de är dyra tror jag och svåra att få tag i. Någon med liknande upplevelse i olika mättnad? Tips på nyttiga men mera "snacksiga" mellanmål? Vet inte riktigt vad jag efterfrågar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
KataM Posted October 6, 2013 Share Posted October 6, 2013 Jag råkade av misstag köpa orostade jordnötter för ett tag sedan. Rostade dem själv i stekpanna, lite bökigt men väldigt gott. Kanske kan det vara något att testa om det är just oljorna i de fabriksrostade du är orolig för. Sedan är jordnöten inte en nöt, utan en baljväxt. Kan det vara en förklaring till att vanliga nötter inte mättar på samma sätt? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fundersam Posted October 6, 2013 Author Share Posted October 6, 2013 Jag råkade av misstag köpa orostade jordnötter för ett tag sedan. Rostade dem själv i stekpanna, lite bökigt men väldigt gott. Kanske kan det vara något att testa om det är just oljorna i de fabriksrostade du är orolig för. Sedan är jordnöten inte en nöt, utan en baljväxt. Kan det vara en förklaring till att vanliga nötter inte mättar på samma sätt? Intressant tanke, vet ju att det är en baljväxt , ja kanske det har med mättnaden att göra? Rosta själv är en idé att testa. Sedan tror jag inte att man "bara" kan äta det som den lilla måltiden men en del av ibland. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Slacktivisten Posted October 6, 2013 Share Posted October 6, 2013 En ölkorv Brukar köpa de där i fempack, mildast är "tysk ölkorv", sedan finns det riktigt starka saker. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AnnaBanana Posted October 6, 2013 Share Posted October 6, 2013 Pekannötter blir jag SUPERMÅTT av... och inte så många kh heller, tror jag. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fundersam Posted October 6, 2013 Author Share Posted October 6, 2013 En ölkorv Brukar köpa de där i fempack, mildast är "tysk ölkorv", sedan finns det riktigt starka saker. Vilket märke ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Slacktivisten Posted October 6, 2013 Share Posted October 6, 2013 Vilket märke ? Gourmetgruppen. Finns hos min lokala ICA Maxi. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts